Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-24@17:19:31 GMT

بازگشایی یک نقاره خانه قدیمی بعد از 90سال

تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۳۵۵۰۸۷

بازگشایی یک نقاره خانه قدیمی بعد از 90سال

یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران روزسه‌شنبه 11 اردیبهشت درمیدان تاریخی گنجعلی خان کرمان گشایش یافت. همزمان با آغاز این جشنواره، نقاره خانه بازار وکیل این کهن شهر تاریخی پس از 90سال تعطیلی بار دیگر بازگشایی شد.

ایران آنلاین /به‌گزارش «ایران»؛ جشنواره موسیقی نواحی با توقف وکم لطفی‌هایی که طی این سال‌ها تجربه کرده است امروز یازده ساله شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فستیوالی که اغلب استادان بنام آن دیگردربین ما حضور ندارند وعطای سال‌ها حضوربرصحنه و ارج نهادن به مقام هنرمند را بر لقای آن بخشیدند و رفتند و امروز درحضورانگشت شماری از بزرگان موسیقی نواحی میراثداران موسیقی گذشتگان روی صحنه می‌روند. جوانانی که در این دوره ازجشنواره نگاه ویژه ای به آنها شده است و به گفته احمد صدری دبیر یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی قرار براین است فرصتی برای شکوفایی، شایستگی و توانایی نسل امروز موسیقی فراهم شود. به گفته او ایجاد انگیزه برای جوانان ازجمله رسالت‌های این جشنواره است. اما درمراسم افتتاحیه این دوره از جشنواره که با بازگشایی نقاره خانه بازار وکیل این شهر و تقدیر از قدیمی‌ترین نوازنده نقاره همراه بود، اجرای قطعه «یار مبارک بادا» با هنرنمایی گروه موسیقی محلی امیرآباد شول سیرجان به سرپرستی اسماعیل یکتاپرست که با صدای نقاره و سرناهمراه بود آغازگر این برنامه شد. فواد توحیدی در خصوص این نقاره خانه می‌گوید: بنای این نقاره خانه مربوط به دوران قاجار است و سه مرتبه طی روز فعالیت داشت و برای اطلاع‌رسانی رویدادهای روزانه برای اهالی بازار وکیل کرمان نواخته می‌شد. این نقاره خانه در بازار وکیل کرمان در مجموعه بازار بزرگ کرمان قرار دارد که قدمت آن به دوران صفویه بر می‌گردد. به گفته دبیر پژوهشکده جشنواره موسیقی نواحی ایران نقاره زنی یا نوبت نوازی از هنرهای قدیمی است و ریشه درآیین میتراییسم دارد که قبل از اسلام درزمان جنگ و بعداز اسلام برای اعلام نوبت‌های پنجگانه نماز و اخباراستفاده می‌شد. قدیمی‌ترین نقاره‌خانه ایران در امام زاده زید شهداد کرمان فعالیت می‌کند و در ماه رمضان، طلوع و غروب آفتاب نواخته می‌شود. علی کریم شجاعی از قدیمی‌ترین نقاره زن‌های کشور است. او92 سال سن دارد و باگذشت 70 سال فعالیت دراین زمینه همچنان در کنار پسرانش نوبت‌نوازی می‌کند. به‌گفته مسئولان استانی از بعد دوره قاجارتاکنون این نقاره خانه بسته شده و در حالی که مرمت آن به‌طور کامل به پایان نرسیده افتتاح شده است.
توحیدی درباره انواع طبل و نقاره‌ها می‌گوید: در کرمان دو نوع نقاره بدنه مسی و سفالی وجود دارد که طبل بدنه مسی در شهرهای شهداد، شهر بابک و سیرچ و طبل بدنه سفالی در سیرجان و بافق مورد استفاده است. امیدوارم با بازگشایی نقاره‌خانه دربازار کرمان نوبت نوازی در این شهرنیز ادامه پیدا کند.
محمدرضا علیزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان نیز در این آیین با اشاره به برگزاری رویدادهای متعدد فرهنگی طی روزهای اخیر در کرمان گفت: نمایشگاه آثار هنری تونی‌کرگ، مجسمه‌ساز برجسته بین‌المللی با حضور این هنرمند در موزه‌های معاصر صنعتی کرمان افتتاح شد.
او در ادامه افزود: موسیقی نواحی، برگرفته از فرهنگ، آداب ورسوم و سنن مردم ایران است و باید حفظ و نگاهداری شود. ما تلاش کردیم این جشنواره طی سه سال اخیرو یازده دوره از برگزاری آن به بهترین نحو برگزار شود. حفظ واحیای موسیقی اقوام کشور و استان کرمان که در این جشنواره جان تازه‌ای گرفته، یکی از اهداف ماست. به گفته علیزاده جشنواره موسیقی نواحی که به میزبانی کرمان از ۱۱ تا ۱۴ اردیبهشت ماه برگزار می‌شود، همزمان در۱۱ شهرستان کرمان اجرامی شود.
اومعرفی بیشتر ظرفیت‌های فرهنگی وهنری استان کرمان را ازطریق برگزاری این جشنواره یادآور شد و گفت: اجرای عمومی جشنواره هر شب از ساعت ۲۰ تا ۲۲ در محل پارک مادر کرمان خواهد بود. بعد از مراسم افتتاحیه، گروه‌های موسیقی اقوام شهرهای سنندج، سیرجان، ایرانشهر، لرستان، تربت جام، مازندران، منوجان و بوشهر در پارک مادر برای عموم مردم اجرا کردند که در شب نیمه شعبان با استقبال روبه‌رو شد گرچه تنظیم نبودن صدا برای گروه بوشهر باعث شد اصلی‌ترین اجرای آنها به روز دیگری موکول شود.
جشنواره موسیقی نواحی ایران با حضور هنرمندان 21استان کشور عصر سه‌شنبه 11 اردیبهشت در کرمان آغاز شد و تا 14 اردیبهشت ادامه دارد./روزنامه ایران

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۵۵۰۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشایی سالن هیئت تیراندازی در کرمان

میثم پاریزی در آیین بازگشایی سالن هیئت تیراندازی استان کرمان که با حضور معاونین اداره کل ورزش و جوانان، فلاحی مدیرکل دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمان، دامغانی رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان کرمان، حسین خانی رئیس هیئت تیراندازی استان کرمان و اعضا انجام شد، ضمن تبریک سالروز تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، از هیئت تیراندازی استان کرمان به واسطه اقدام ارزشمندی که در بازسازی و بهسازی سالن تیراندازی انجام داده بود، قدردانی کرد و گفت: تیراندازی رشته‌ای المپیکی است که در استان با وجود تعدد شهرستان‌ها و ظرفیت‌هایی که دارد این امکان را قطعاً می‌تواند فراهم کند که مسیر رشد و پیشرفت استعداد‌های نابی که در خیلی از شهرستان‌های استان و در خیلی از روستا‌ها و مناطق محروم وجود دارد، بتواند بستر و مسیرش فراهم شود تا اتفاق مثبتی رقم بخورد.

وی افزود: ما در شهرستان‌های استان معمولاً سالن تیراندازی نداریم و اگر جایی هم بوده است سالن‌هایی با شرایط خیلی خاص و کوچک است.

پاریزی تصریح کرد: تیراندازی در شهرستان‌ها محدود به رشته اهداف پروازی می‌شود که آن هم مقطعی انجام می‌شود.

وی بیان داشت: بعضی جا‌ها هم اصلاً دستگاهش را ندارند و آن را با شرایطی می‌آورند و یک روز دو روز مسابقات را برگزار می‌کنند و قهرمانان مشخص می‌شوند.

مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمان گفت: بسیاری به شرایط ذاتی و ژنتیکی استعداد این ورزش را دارند ولی هیچ وقت بستر برای این ورزش برایشان فراهم نمی‌شود؛ چون نه سالن تیراندازی وجود دارد نه امکان خرید اسلحه را دارند.

پاریزی افزود: قطعاً تیراندازی رشته پرهزینه‌ای است و مجموعه فدراسیون دنبال این است تا در استان‌ها از ظرفیت مجموعه بچه‌های سپاه استفاده شود که این اتفاق بتواند رقم بخورد و این گستردگی مناسبی را ایجاد کند.

وی تصریح کرد: رشته تیراندازی در المپیاد استعداد‌های برتر هم انفرادی هم تیمی مدال طلا را کسب کردند که استان را ۱۲ پله صعود دادند و ما از رتبه ۲۳ کشور در المپیاد استعداد برتر کشور، پارسال رتبه یازدهم را کسب کردیم و این اتفاق می‌تواند تا رتبه هفتم و هشتم هم رقم بخورد.

پاریزی بیان داشت: در مجموع کرمان استان جوانی است که ظرفیت‌های بسیاری دارد و باید از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده شود.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • بازگشایی ۴۵ کیلومتر از راه‌های مسدود شده در سیل ساردوئیه
  • فیلم| لحظهٔ ریزش خانهٔ قدیمی در زوارهٔ اصفهان بر اثر بارندگی
  • فیلم/ لحظهٔ ریزش خانهٔ قدیمی در زوارهٔ اصفهان بر اثر بارندگی
  • لحظه هولناک ریزش خانه قدیمی در زواره اصفهان بر اثر بارندگی (فیلم)
  • ملایر میزبان جشنواره موسیقی «شب‌های تاک»
  • دومین جشنواره سرود فجر بسیج در بوشهر برگزار می‌شود
  • جشنواره دوسالانه سرنانوازی در لرستان
  • بازگشایی سالن هیئت تیراندازی در کرمان
  • جشنواره موسیقی «شب‌های موسیق تاک در ملایر برگزار می‌شود
  • گفت‌وگو با چهره ماندگار معماری ایران به بهانه روز معماری/ حیاط‌های خالی از حیات