Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-05@23:51:22 GMT

خشک شدن جنگلهاي زاگرس خلاف واقعيت است

تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۳۵۶۵۲۲

خشک شدن جنگلهاي زاگرس خلاف واقعيت است

خبرگزاري آريا - شهرکرد- ايرنا- مديرکل دفتر حفاظت و حمايت سازمان جنگلها، مراتع و آبخيرداري، ادعاي شبکه هاي معاند فارسي زبان مبني بر خشک شدن درختان جنگلي زاگرس بر اثر آفت جوانه خوار بلوط را خلاف واقعيت دانست.

بهمن افراسيابي روز پنجشنبه در گفت وگو با ايرنا افزود: انگار عده اي دوست دارند جنگلهاي ايران را خشک شده بدانند، هر چند خشک شدن درختان به دليل تغييرات اقليمي در همه جا ممکن است وجود داشته باشد، ولي آماري که اين شبکه ها ارائه کردند از نظر علمي صحيح نيست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي تصريح کرد: آفت جوانه خوار بلوط باعث خشک شدن درختان جنگلي بلوط در زاگرس نشده است و اين آفت خشکي درخت را به همراه ندارد.
به گفته افراسيابي، به دليل تغييرات اقليمي بخشي از جنگل هاي زاگرس ايران با طغيان جوانه خوار بلوط همراه شد که اين طغيان آفت در بخشي هاي از جنگلهاي زاگرس احتمال بحران وجود داشت، اما اقدامات به موقع در استانها موجب جلوگيري از بحراني شدن جنگلها شد.
وي تصريح کرد: سطح آفت جوانه خوار بلوط در زاگرس از 130 هزار هکتار در سال 96 به 241 هزار هکتار در ارديبهشت ماه سال جاري رسيده است.
مديرکل دفتر حفاظت و حمايت سازمان جنگلها، مراتع و آبخيرداري عامل اصلي طغيان آفت در جنگل هاي ايران از جمله زاگرس را تغييرات اقليمي عنوان کرد و گفت: تغييرات اقليمي، تنوع و ترکيب پوشش گياهي ايران را متحول کرده و جنگل هاي زاگرس ايران به دليل کمبود بارندگي و کاهش رطوبت آسيب پذيرتر از گونه هاي ديگر شده است.
وي تاکيد کرد: در سال 91 تا 92 به دليل تغييرات اقليمي، بيماري قارچ زغالي و سوسک خوار باعث آلودگي يک ميليون هکتار از جنگلهاي ايران شد که 10 درصد بلوط هاي زاگرس خشک شد.
افراسيابي افزود: دخالت هاي انساني در محيط جنگلي و مراتع يکي ديگر از عوامل بروز آفت و بيماري جنگلهاست.
وي تصريح کرد: آفت جوانه خوار بلوط تک نسلي است و به دليل همين دليل در لارو اول و دوم درخت لخت مي شود ولي خشک نمي شود.
افراسيابي افزود: در سالهاي گذشته با تشديد تغييرات اقليمي رشد بيماري ها و آفت ها در جنگل هاي شمال و خارج از شمال پديدار شد.
به گفته وي، در بخش درختان هيرکاني يا منطقه خزري آفت و بيماري شاخص بلايت يا سوختگي شمشاد (blight Boxwood) و شبپره شمشاد است که مي تواند خساراتي را به جنگلها وارد کند.
وي افزود: در منطقه رويشگاهي جنگلي ايراني توراني نيز بيماري لورانتوس، دارواش (Viscaceae) و ارس واش وجود دارد که به صورت نيمه انگلي روي درختان اين منطقه رشد مي کند.
مديرکل دفتر حفاظت و حمايت سازمان جنگلها، مراتع و آبخيرداري گفت: حدود 450 هزار هکتار از جنگل هاي ايراني توراني به اين انگل مبتلا شده اند.
افراسيابي به بروز بيماري `تشي ` در بين درختان بنه نيز اشاره کرد و افزود: بروز اين بيماري به دليل کمبود غذاي اين جانور است که باعث خشکي درخت بنه در جنگلها مي شود و اين هجوم به دليل تغييرات اقليمي است.
به گفته وي، در منطقه کويري و فلات مرکزي نيز درختچه هاي تاغ دچار بيماري شپشک سفيد شده است که اکنون 80 هزار هکتار از تاغزارها را مبتلا کرده است که در 40 هزار هکتار آن وضعيت بحراني دارد.
وي تصريح کرد: سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيرداري با رصد به موقع و مبارزه بيولوژيک مناطق آلوده را شناسايي کرده و نقشه هاي جامع مبارزه با آن را تدوين کرده است.
به گفته وي، تمامي اين بيماري ها در جنگلها و مراتع تحت کنترل سازمان جنگلها، مراتع و آبخيرداري است.
به گزارش ايرنا، سطح جنگلي زاگرس ايران حدود 6 ميليون هکتار است که عمده پوشش جنگلي اين منطقه ايراني بلوط است.
آفت جوانه خوار بلوط داراي يک نسل و 5 سن لاروي است و خسارت آن نيز زمان با خروج لاروها از اواخر اسفندماه شروع مي شود و لاروهاي سن آخر نيز در اواسط ارديبهشت ماه با لوله کردن انتهاي بـرگ ها در همان محل وارد مرحله شفيرگي مي شوند.
اين آفت خسارت بيولوژيکي دارد و مبارزه با آن بصورت بيولوژيکي در منطقه زاگرس نشين انجام مي شود.
به هم خوردن اکوسيستم، دستکاري طبيعت، تغيير اقليم، کمبود بارش ها و سرماي زمستان و يخبندان و از بين رفتن دشمنان طبيعي آفت، باعث طغيان آفت جوانه خوار بلوط در استان چهارمحال و بختياري و حتي بيشتر جنگل هاي زاگرس شده است.
ميزان خسارت اين آفت به گونه اي است که باعث بي برگي درختان بلوط مي شود و لاروهاي اين آفت از همان ابتدا و همزمان با رويش جوانه درخت شروع به تغذيه کرده و در مراحل بعد از برگ هاي رشد يافته تغذيه مي کنند.
2097/6021
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۵۶۵۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکذیب بیانیه انتخاباتی جمعیت زاگرس نشینان

جمعیت زاگرس نشینان ایران اسلامی درباره شیطنت برخی افراد و کاندیداها در سواستفاده از نام این تشکل بیانیه صادر کرد.

به گزارش مشرق، روابط عمومی دفتر مرکزی جمعیت زاگرس نشینان ایران اسلامی با صدور اعلامیه‌ای شیطنت برخی در سواستفاده از نام این مجموعه برای فعالیت‌های انتخاباتی را تکذیب کرد. متن بیانیه بدین شرح است:

بسمه تعالی

بدینوسیله به اطلاع می‌رساند پیام ارسال شده در خصوص پیوستن آقای شریفیان به یک لیست انتخاباتی، صرفا یک پیام خبری بوده که در بسیاری از خبرگزاری های رسمی کشور منتشر شده است.

این خبر هیچ گونه ارتباطی به جمعیت زاگرس نشینان ایران اسلامی ندارد و جمعیت زاگرس نشیان این خبر را تکذیب می‌کند.

خاطر نشان می گردد جمعیت زاگرس نشینان ایران اسلامی حزب سیاسی نمی باشد و بصورت مستقل فعالیت های اجتماعی انجام می دهد.

دیگر خبرها

  • حضور ناشران پخته‌خوار در نمایشگاه کتاب محدود می‌شود
  • طرح ساماندهی اجاره بهای مسکن تأیید شد
  • طرح ساماندهی مسکن و اجاره‌بها تأیید شد
  • تأیید طرح ساماندهی اجاره‌بها و تشکیل سپند توسط شورای نگهبان
  • روستای "سویرو" بانه شهری برای لک‌لک‌ها
  • ریشه‌های نارضایتی‌ها پرستاران؛ اضافه‌کار اجباری بر خلاف قانون
  • دیدار زاگرس مهاباد با تیم حریف نیمه‌تمام ماند
  • تکذیب بیانیه انتخاباتی جمعیت زاگرس نشینان
  • جابه‌جایی بیش از ۳۲ هزار مسافر در راه‌ آهن زاگرس
  • زن ها در ۷۵ هزار سال پیش این شکلی بودند! |‌ عکس | این زن در کوه های زاگرس زندگی کرده است