Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-05-06@13:16:24 GMT

آزمایش پهپاد محلول‌پاش در جنگل‌های بلوط+فیلم

تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۳۵۶۶۹۵

‍‍‍‍‍‍

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما  مرکز چهارمحال و بختیاری ، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت :شرکت دانش بنیان استان فارس ، روی این پهباد مجهز دوربینی طراحی کرده است که می تواند در مناطق سخت گذر بر روی درخت بلوط هدایت متمرکز و شود و از ارتفاع کم محلول را بر روی درخت بلوط بپاشد.
علی محمدی‌مقدم با اشار به وسعت جنگل‌های بلوط و سخت گذر بودن منطقه افزود: مبارزه با آفت جوانه‌خوار بلوط به ‌صورت زمینی و با نیروی انسانی محدود امکان‌پذیر نیست و استفاده از بالگرد نیز به‌ دلیل هزینه بالا و نداشتن قدرت مانور بالا در برخی مناطق به‌صرفه و مؤثر نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آفت جوانه خوار جنگل‌های بلوط یکی از آفات مهم برگ‌خوار در حال شیوع در استان چهارمحال و بختیاری است.

سطحی معادل 15 هزار هکتار در استان به این آفت آلوده شده که بیشتر جنگل‌های دو شهرستان لردگان و کیار را در برگرفته است . این آفت از جوانه و برگ درخت بلوط تغذیه می‌کند به نحوی که درخت با بی‌برگی کامل روبرو خواهد شد و اثرات زیان‌بار روی آن دارد.
وی افزود : این پهپاد با هر بار پرواز 15 لیتر محلول حشره‌کش‌های بیولوژیکی باکتریایی که مهم‌ترین آن BT است حمل می‌کند که آثار مخربی بر محیط زیست ندارد .
یکی از سازندگان این پهپاد امیر احیایی آیت‌الله‌زاده نیز گفت: این پهپاد برای پرواز نیاز به مجوز از دستگاه‌های امنیتی و حوزه هوا فضا دارد و به 500 متر برد و ارتفاع سه متر محدود شده است که برای استفاده در جنگل باید با هماهنگی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از فرکانس‌های کوتاه‌تر برای بردهای بلندتر استفاده شود.
وی افزود: دوربین‌های حرارتی روی دستگاه نصب شده که پس از عکس گرفتن برخی از فاکتورهای حیاتی درخت را نشان می‌دهد و دوربین‌های حرارتی با طول موج بلندتر برای استفاده‌های دیگر همانند تشخیص کوره‌های ذغال در جنگل استفاده می‌شود.
احیایی آیت‌الله‌زاده افزود: این پهپاد 70 درصد بومی کشور است.
مجید محمدی کشکولی یکی دیگر از افراد سازنده پهپاد نیزگفت: این پهپاد با همکاری دستگاه‌های اجرایی مختلف ساخته شده اما متولی اصلی آن اتحادیه صنایع هوافضا است مجوز پرواز آن را نیز صادر می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: پهپاد به معنای پرنده هدایت‌پذیر از راه دور است.
در سال‌های گذشته روش‌های متفاوتی از جمله استفاده از تله فرمونی برای به دام انداختن حشره نر به منظور جلوگیری از افزایش جمعیت این آفت و مبارزه بیولوژیکی با استفاده از سم باکتریایی انجام شد.
محمدی‌مقدم نبود سرما و یخبندان در سال‌های اخیر ، گرم شدن هوا و تغییر اقیلم استان را دلایل ظغیان این آفت، در دو شهرستان کیار و لردگان بیان کرد.
استان چهارمحال و بختیاری با 16 هزار و 533 کیلومتر مربع مساحت ، دارای 307 هزار هکتار جنگل بلوط است.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی دانلود  

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۵۶۶۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظاهر عجیب و غریب پهپاد نظامی ساخت هند! (عکس)

منبع: بیسیمچی مدیا

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • پیگیری مطالبه اهالی بخش ناغان از نابودی درختان بلوط بر اثر آفت برگ خوار
  • آموزش پشتکار به کودکان با هنر نمایش و سرگرمی
  • ظاهر عجیب و غریب پهپاد نظامی ساخت هند! (عکس)
  • (ویدئو) تانک ضد پهپاد در جنگ اوکراین
  • ببینید | یک باتری می‌تواند جنگل را به آتش بکشد
  • توصیه های هواشناسی کشاورزی
  • این پهپاد نظامی سوژه شبکه های اجتماعی شد |‌ عکس
  • روستای "سویرو" بانه شهری برای لک‌لک‌ها
  • عملیات جستجو و نجات ۱۵ گردشگر مفقود شده در جنگل های نوشهر
  • آزمایش یخ زدن دو گوشی تلفن همراه + فیلم