Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-07@12:30:12 GMT

ساماندهی و مرمت مسجد – مدرسه پیغمبریه قزوین

تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۳۵۶۷۹۶

ساماندهی و مرمت مسجد – مدرسه پیغمبریه قزوین

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ؛ محمدعلی حضرتی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان افزود: بخش‌های جنوبی و بدنه مشترک بنا با بقعه پیغمبریه و مسجد در سال‌های گذشته مرمت شده و ساماندهی بخش‌هایی از مدرسه پیغمبریه اعم از آب انبار، سر در ورودی و بدنه داخلی حیاط مدرسه با اعتباری بالغ بر ۳۵۰ میلیون ریال از محل اعتبارات ملی و تحت نظارت فنی در حال انجام است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در قسمت شمالی بقعه پیغمبریه، مسجد و مدرسه کوچکی قرار دارد که بر اساس کتیبه موجود توسط سارو تقی وزیر شاه عباس دوم در سال ۱۰۵۴ هجری بنا شده است.

یازده حجره که شش باب آن دارای ایوانچه است در سه ضلع مدرسه واقع شده است و با پلکانی از سمت غربی به خیابان راه می‌یابند.

مدرس این مدرسه در جوار مسجد در ضلع جنوبی بنا شده و فضای آن به شکل مستطیل و فضای مسجد به صورت مربعی در ابعاد حدود هفت متر است و حکم گنبد خانه را دارد که با یکدیگر مجموعه یکپارچه‌ای را ایجاد کرده‌اند.

کتیبه سنگی دیگری نیز حکایت از آن دارد که شخصی به نام ملاوردی بیک در سال ۱۱۵۰ هجری به تعمیر این مجموعه همت گماشته است.

انتهای پیام/

مرمت مدرسه پیغمبریه در قزوین

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی بافت فرسوده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۵۶۷۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اطلس فرهنگی تهران تهیه می شود

تین نیوز

مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی گفت: ایجاد شبکه خانه موزه ها و تهیه اطلس فرهنگی شهر تهران دو پروژه ای هستند که در چارچوب برنامه ریزی کلان اجرا می شوند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، سیدمحمد ناظم رضوی با تاکید بر اینکه پروژه مرمت و تبدیل به موزه «پرواز» آشیانه پرواز قلعه مرغی که اولین فرودگاه شهر تهران است را در سال گذشته آغاز کردیم، گفت: در فاز اول این پروژه بحث مرمت اضطراری مطرح است که در این راستا سازه هایی که بیش از ۱۰۰ سال قدمت تاریخی دارند و آسیب دیده اند را مرمت می کنیم. پس از تکمیل مرمت اضطراری بحث تبدیل این آشیانه به موزه پرواز را خواهیم داشت.

ناظم رضوی با اشاره به اینکه پروژه البرز لشگرک نیز یکی از پروژه هایی است که سال هاست در دستور کار شرکت توسعه فضاهای فرهنگی قرار دارد، خاطرنشان کرد: با دستور شهردار و همکاری بخش های مختلف شهرداری به خصوص در بحث های مالی، عملیات مرتبط با تکمیل فضای تجاری این پروژه به پایان رسیده است و به زودی مجموعه البرز لشگرک به بهره برداری می رسد.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه ۲ پروژه در دستور کار شرکت توسعه فضاهای فرهنگی قرار دارد، بیان کرد: برنامه ریزی عملیاتی برای فضاهای فرهنگی شهر تهران با همکاری مرکز مطالعات، ایجاد شبکه خانه موزه ها و تهیه اطلس فرهنگی شهر تهران دو پروژه ای هستند که در چارچوب برنامه ریزی کلان برای آینده زیرساخت های فرهنگی شهر تهران اجرا می شوند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • شهرداری قزوین به مطالبه شورا برای ساماندهی معابر شهری توجه کند
  • اطلس فرهنگی تهران تهیه می شود
  • تغییر سلیقه‌ای فرمول محاسبه حقوق رانندگان آژانس شهرداری قزوین
  • خبرهای خوش برای معلمان/ باباهای مدرسه ساماندهی می شوند
  • خبرهای خوش برای معلمان/ یاباهای مدرسه ساماندهی می شوند
  • اطلس فرهنگی تهران تهیه می‌شود
  • ۲۶ طرح روبنایی در سایت‌های طرح نهضت ملی مسکن سیستان و بلوچستان ساخته می‌شود
  • مرمت پل خاتون کرج آغاز شد
  • اجرای برنامه همخوانی قرآن در بنا‌های تاریخی قزوین
  • استان قزوین میزبان شهید گمنام