Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@18:52:57 GMT

18 هزار میلیارد ریال برای احیای دریاچه ارومیه اختصاص یافت

تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۳۵۶۹۷۵

18 هزار میلیارد ریال برای احیای دریاچه ارومیه اختصاص یافت

گرگان - ایرنا - معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با تصویب مجلس شورای اسلامی به منظور احیای دریاچه ارومیه امسال 18 هزار میلیارد ریال برای این امر اختصاص یافته است.

عیسی کلانتری روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از پارک پسماند گرگان در گفت و گوی اختصاصی با خبرگزاری جمهوری اسلامی با بیان این که دریاچه ارومیه نیز تالابی است که در حال خشک شدن می باشد، افزود: سال آینده با اتمام پروژه تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه، کار احیای آن آغاز می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهار کرد: براساس دستور رییس جمهوری، مساله پسماندها، مقابله با ریزگردهایی که منشاء داخلی دارند، احیای تالاب ها که با توجه به کمبود بارش ها کار سختی است و بهبود هوای کلان شهرها، چهار اولویت اساسی کاری سازمان حفاظت محیط زیست است.
وی ادامه داد: در کنار این چهار اولویت، ماموریت های ما برای حفاظت از حیات وحش، زیستگاه ها و پارک های ملی نیز انجام می شود.
کلانتری یادآور شد: دستور رییس جمهوری این است که کل پسماندهای کشور با اولویت پسماندهای شمال ایران، تعیین تکلیف شود که استان گلستان در شهرستان گرگان، اقدام به این کار اساسی و تبدیل محل تخلیه پسماندها به پارک و تفرجگاه عمومی کرده است.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور افزود: سال گذشته مجلس مبلغ 1.2 میلیارد دلار از محل اعتبارات صندوق توسعه برای این مساله را تصویب نکرد، اما امسال نمایندگان مردم در مجلس، مبلغ 10 هزار میلیارد ریال را مصوب کرده اند.
وی تصریح کرد: اولویت سازمان با توجه به وضعیت جغرافیای شمالی کشور، تعیین تکلیف پسماندهای استان های شمالی می باشد، اما برای کل کشور با بودجه امسال نمی توان کار را به سرانجام رساند.
وی با اشاره به این که برای شروع کار، بودجه مصوب امسال نسبتا مناسب است، عنوان کرد: برای سر و سامان دادن به وضعیت پسماند کل کشور به 2 میلیارد دلار اعتبار نیازمند هستیم.
معاون رییس جمهوری خاطرنشان کرد: امروز همه شهرهای شمال کشور، وضعیتی چند ماه قبل گرگان را دارند که برای حل این معضل نیازمند همت و همدلی بین دولت و مجلس هستیم.
کلانتری در خصوص آخرین وضعیت پروژه گردشگری جزیره آشوراده گفت: این جزیره در واقع یک پارک ملی است که شورای عالی محیط زیست با اجرای طرح گردشگری با اولویت رعایت مسایل زیست محیطی، به میزان 30 هکتار برای بازدید عموم موافقت کرده است.
وی خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح، ضمن تبدیل این مکان به تفرجگاه مردمی، رونق اقتصادی منطقه و حفظ حیات وحش و آزاد زندگی کردن انواع گون های این منطقه را شاهد خواهیم بود.
وی در خصوص پارک ملی گلستان گفت: براساس آخرین تصمیم بنا شد تا مدیریت یکپارچه این پارک به صورت هیات امنایی به ریاست استاندار گلستان متشکل از جوامع محلی، کارشناسان و تشکل های زیست محیطی انجام شود.
کلانتری بیان کرد که پارک ملی گلستان نخستین پارک کشور است که به صورت هیات امنایی اداره می شود و بنا داریم تا سایر پارک های کشور را به صورت هیات امنایی مدیریت کنیم.
عیسی کلانتری معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در سفر یک روزه خود به استان گلستان، صبح امروز در فرودگاه بین المللی گرگان، مورد استقبال استاندار و مقامات ارشد استانی و شهرستانی قرار گرفت و سپس با حضور در مزار شهدای گرگان، ضمن ادای احترام به مقام شامخ شهدا مزار شهدای محیط زیست این استان مستقر در گرگان را غبارروبی و عطرافشانی نمود.
کلانتری سپس از مراحل احداث پارک پسماند گرگان بازدید و در جلسه شورای اداری استان نیز شرکت نمود.
وی قرار است پس از جلسه شورای اداری با سفر به شرق استان از پارک ملی گلستان نیز بازدید داشته باشد.
استاندار گلستان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: ایجاد طرح گردشگری آشوراده، معضل زباله ها و نخاله ها و پسماندها در گرگان و مدیریت پارک ملی گلستان، سه دغدغه مهم و اساسی مردم استان و گرگان بود که با مدیریت سازمان محیط زیست کشور، معضلات مربوط به این بخش ها در حال برطرف شدن است.
سیدمناف هاشمی افزود: مسائل زیست محیطی اولویت اول ما در امور مرتبط است تا مردم بتوانند از تفرجگاه سالم و مطمئن استفاده و بهره لازم را ببرند.
3014/1860

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي محط زيست احياء درياچه اروميه گلستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۵۶۹۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز مرحله دوم رهاسازی حقابه زیست محیطی دریاچه ارومیه از سد مخزنی سیلوه پیرانشهر

ایسنا/آذربایجان غربی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان‌غربی از مرحله دوم رها سازی حقابه زیست محیطی دریاچه ارومیه،پنجم فروردین ۱۴۰۳ از محل سد سیلوه در شهرستان پیرانشهر خبر داد.

مجید رستگاری در این خصوص گفت: این مرحله از رهاسازی در فاز اول از محل سد سیلوه از طریق مانور دریچه تخلیه تحتانی سد به سمت رودخانه لاوین و در ادامه پشت سد مخزنی کانی سیب رها سازی شد.

وی افزود: در این فاز ۱۲ متر مکعب بر ثانیه آب رها سازی می‌شود و در فاز دوم و در ادامه تکمیل رها سازی میزان ۵ متر مکعب بر ثانیه از طریق تونل انحرافی و سامانه انتقال آب جلدیان به سمت سد چپر آباد و از آنجا به سمت دریاچه ارومیه روانه شد. 

رستگاری گفت: در مجموع ۱۷ متر مکعب آب در حال طی مسیر، از طریق سامانه‌های انتقال بین حوضه‌ای از حوضه زاب به سمت حوضه دریاچه ارومیه در حال رها سازی است.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی، وی خاطرنشان کرد: در مرحله اول رها سازی در سال آبی جاری میزان ۱۲ میلیون متر مکعب آب از محل حقابه زیست محیطی دریاچه ارومیه از محل سد سیلوه رها سازی شده بود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • انتقاد استاندار گلستان از سنگ‌اندازی‌ در اجرای مصوبه رییس جمهور در آشوراده
  • آغاز مرحله دوم رها سازی حقابه زیست محیطی دریاچه ارومیه از سد مخزنی سیلوه پیرانشهر 
  • رهاسازی ۷۷ میلیون مترمکعب حقابه تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه
  • برگزاری تور رسانه ای بازدید از تالاب های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه
  • رهاسازی حقابه کامل تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه+فیلم
  • رهاسازی حقابه کامل تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه
  • حل مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه
  • رهاسازی ۷۷ میلیون مترمکعب حقابه تالابهای اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه
  • رهاسازی ۷۷ میلیون مترمکعب حقابه تالاب‌های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه
  • آغاز مرحله دوم رهاسازی حقابه زیست محیطی دریاچه ارومیه از سد مخزنی سیلوه پیرانشهر