Web Analytics Made Easy - Statcounter

امروزه یکی از مشکلات برخی از خانواده ها در کنار سایر مشکلاتی که با آن دست و پنجه نرم می کنند لکنت زبان کودکان است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز،  امروزه یکی از مشکلات برخی از خانواده ها در کنار سایر مشکلاتی که با آن دست و پنجه نرم می کنند لکنت زبان کودکان است که هر از چند در محیط هایی همچون مدارس و محل بازی کودکان شاهد آن هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کودکانی که در تلفظ بعضی از کلمات مشکل دارند و تلفظ کلمات برای آنان سخت و دشوار است در جوامع امروزی به این نوع اختلال لکنت زبان می گویند

لکنت زبان نوعی اختلال ارتباطی است که باعث ایجاد وقفه در توانایی فرد برای شکل دهی و تلفظ کلمات و جملات لازم به منظور برقراری ارتباط کلامی با دیگران می شود.

این اختلال معمولا از سنین ۴ الی ۲ سالگی که کودک آغاز به صحبت می کند خود را نشان می دهد اما در برخی افراد در سنین شروع مدرسه و یا در دوران بلوغ نمایان می شود.

فاطمه یکی ازهزاران مادری است که دختر ۴ ساله او به نام محنا دچار لکنت زبان شده است به سراغ او رفتیم و علت لکنت گرفتن دخترش را از او جویا شدیم فاطمه با استرسی که داشت گفت دختر ۴ ساله ای دارد و چند روزی است متوجه لکنت زبان او شده است.

او می گوید دخترم برای گفتن بعضی از کلمات راحت نیست و در حین صحبت زبانش به تته پته می افتد ودر حین صحبت زبانش می گیرد.

فاطمه می گوید: برای درمان دخترش همه کار کرده است حتی دست به دامان دعا هم شده که شاید دختر کوچکش از این مشکل رهایی پیدا کند.

او ادامه می دهد: چند روزی است که به پیشنهاد یکی از آشنایان به یکی از مراکز گفتار درمانی شهر مراجعه کرده و دخترش را تحت مداوا و درمان قرار داده است.

ما نیز یک روز به همراه فاطمه راهی یکی از مراکز گفتار درمانی شدیم تا گفت گویی با یکی از روانشناسان و کارشناسان گفتار درمانی انجام دهیم.

فاطمه از دلیل به یک باره لکنت پیدا کردن دخترش می پرسد و او در پاسخ جواب داد: لکنت ناگهانی زبان معمولا بعد از یک حادثه ترسناک به وجود می‌آید و اغلب یک پدیده مربوط به دوران خردسالی است اگرچه ممکن است در بزرگسالان نیز اتفاق بیافتد.

اختلال لکنت زبان شاید برای هفته‌ها و یا سال‌ها در فرد باقی بماند لکنت ناگهانی زبان اگر چه یک موضوع نگران کننده برای والدین می‌باشد اما در اکثر کودکان بدون نیاز به مراجعه به متخصص و به مرور زمان بهبود پیدا می‌کند ولی شرکت در کلاس های گفتاری  کمک خوبی برای رفع این مشکل می شود.

با این حال برای برخی‌ها این اختلال می‌تواند مادام العمر بوده و باعث ایجاد مشکلاتی در عملکرد فرد در مدرسه و یا محیط کار شود و داشتن اطلاعات کافی و روش برخورد با این اختلال می‌تواند کمک بزرگی به رفع آن کند.

اضطراب کودکان، نگرانی، ترس ناشی از جروبحث والدین و ناامن بودن فضای تربیتی خانه از جمله علل روانشناختی لکنت ناگهانی زبان می‌باشد و ژنتیک نیز در این امر می تواند دخیل باشد.

* غربالگری دقیقی درمورد لکنت زبان آذربایجان غربی انجام نشده است

معاون توان‌بخشی بهزیستی آذربایجان غربی،در خصوص درمان لکنت زبان گفت: درمان قطعی برای لکنت زبان وجود دارد در اکثر موارد اگر روند درمان پیگیری شود می توان شدت آن را کاهش داد و مشکل شخص را به حداقل رساند واگر خانواده های فرد مبتلا به لکنت زبان همکاری خوبی داشته باشند و روند درمان فرد به خصوص در مراحل ابتدایی پیگیری شود می تواند درمان قطعی صورت گیرد.

وی، افزود: غربالگری دقیقی در آذربایجان غربی انجام نشده به همین دلیل درصد شیوع لکنت زبان  در استان معلوم نیست  اما در مقایسه با شیوع لکنت زبان در سایر استان ها و کشور ها می توان گفت این مشکل حدود ۱ یا ۲ درصد در آذربایجان غربی رشد داشته است.

عبدالله پور در خصوص مراکز رایگان برای برطرف کردن لکنت زبان کودکان ابتدایی در استان، اظهار داشت:  در حال حاضر مرکز رایگان برای درمان این اختلال وجود ندارد و مراکز دولتی  در مقایسه با مراکز خصوصی با هزینه کمتری در این خصوص اقدام می کنند.

وی، تاکید کرد: مرکز روان‌شناختی پیشگامان امید در صورت عدم بضاعت مالی مراجعین به‌صورت رایگان پذیرش می‌کند.

معاون توان‌بخشی بهزیستی آذربایجان غربی، خاطرنشان کرد: آرامش کامل در درون خانواده حفظ شود، علل ریشه اضطراب و استرس‌ها در کودکان و شناسایی کنند، در صورت مشاهده علائم لکنت در کودکان هر چه سریع‌تر به متخصص این امر مراجعه کنند، لازم به ذکر است لکنت درمان دارویی ندارد برنامه روزانه مخصوصاً برنامه خواب کودکان را منظم کنیم، توقع بیش‌ازحد از کودکان نداشته باشیم، از تنبیه‌های نامناسب مثل تنبیه بدنی استفاده نکنیم.

امیدواریم که دیگر در سرزمین سبزمان شاهد چنین مشکلاتی در خانواده ها نباشیم و همه خانواده ها از زندگی با نشاط خو لذت کافی را ببرند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۵۷۰۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال در بیمارستان های دولتی سمنان

این طرح بنا به تصمیم وزارت بهداشت و با تصویب و ابلاغ دولت باهدف ارتقا سلامت جامعه و اجرای طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت بااستناد به بند الف ماده نه قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور در حال اجراست

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان گفت:در بیمارستان‌های دولتی و واحد‌های تحت پوشش این دانشگاه تمام خدمات درمانی کودکان زیر هفت سال بیمه شده کاملا رایگان خواهد بود

 کامران قدس بااشاره به اینکه در مرحله نخست این طرح در بیمارستان امیرالمومنین سمنان اجرایی شده است گفت: پذیرش، بستری، عمل‌های جراحی، اقدامات تشخیصی درمانی و ترخیص کودکان زیر هفت سال بیمه شده در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان به صورت رایگان انجام خواهدشد

قدس  گفت: این طرح درراستای بهره‌مندی تمامی اقشار جامعه از خدمات حوزه سلامت و تحقق طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در کشور در حال اجراست

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان گفت: اگر کودکان زیر هفت سال تحت پوشش بیمه نباشند و در مدت زمان بستری در بیمارستان بتوانند تحت پوشش بیمه پایه قرار بگیرند از خدمات درمانی رایگان بهره مند می‌شوند و برای کودکان زیر ۲ سال شرط پوشش خانوار حذف شده است و اگر فقط کودک زیر ۲ سال تحت پوشش بیمه پایه باشد از خدمات درمانی رایگان بهره‌مند خواهد شد.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موضوع رایگان شدن همه خدمات سرپایی و بستری کودکان زیر ۷ سال در اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که در هیأت دولت تصویب شده بود؛ به بیمه‌های پایه ابلاغ شده و همه سازمان‌های بیمه گر پایه مکلف به پرداخت ۱۰۰ درصد تعرفه دولتی برای خدمات سرپایی و بستری کودکان زیر ۷ سال از جمله معاینه ، آزمایشگاه ، تصویربرداری، توانبخشی و همچنین استفاده از کیت غربالگری نوزادان در مراکز دولتی دانشگاهی سراسر کشور هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • چالش‌های درمان رادیوتراپی در تومورهای مغزی کودکان
  • «کودکان اُتیسمی» روی مرز باریک مرگ و زندگی
  • بودجه مورد نیاز برای درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال
  • ۳ هزار میلیارد تومان بودجه برای درمان رایگان کودکان کمتر از ۷ سال
  • نشت آب در خیابان الزهرا شهر قوشچی از زبان شهروند خبرنگار + فیلم
  • هزینه‌های درمان کودکان زیر ۷ سال در بیمارستان‌های زاهدان رایگان شد
  • درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال در بیمارستان های دولتی سمنان
  • اختلال اوتیسم؛ نشانه‌ها، علل و راه‌های درمان آن
  • مداخله به‌هنگام، راه کنترل نشانه‌های اوتیسم
  • اهواز رکورددار آلودگی هوا / شاخص کیفی ۲۱ شهر سالم و پاک است