Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-03-29@05:19:55 GMT

واردات ۳.۲ میلیارد نخ سیگار صفر می‌شود؟

تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۳۵۷۸۳۹

رویداد۲۴- هرچند قانون برنامه پنجم توسعه تکلیف کرده بود که در پایان این برنامه میزان واردات سیگار به صفر برسد، اما در عمل این مساله محقق نشد. حال علی رغم عدم ممنوعیت واردات سیگار در برنامه ششم توسعه، مسئولان از به صفر رساندن میزان واردات این محصول تا پایان سال ۱۳۹۷ خبر می‌دهند، وعده‌ای که آخرین بار شهریور ماه سال گذشته داده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 
در قانون برنامه پنجم توسعه تاکید شده بود که کل واردات سیگار با برند اصلی در پایان این برنامه به تولید داخل تبدیل تا با به صفر رساندن میزان واردات این محصولات با به کارگیری از توان داخلی نیاز مصرفی کشور در داخل تامین شود.
 
بنابراین با آغاز برنامه پنجم این اقدام در دستور کار قرار گرفت و تمامی وارد کنندگان ملزم شدند تا برندی را که سال‌ها به کشور وارد می‌کنند در داخل تولید کنند و به صورت جدی این برنامه از سال ۱۳۹۳ کار خود را آغاز کرد و تعداد هفت واحد تولیدی سیگار که تا قبل از سال ۱۳۹۵ ایجاد شده بودند به ۱۲ واحد تولیدی در سال ۱۳۹۵ رسیدند و هم اکنون تعداد کارخانجات تولید سیگار ۱۷ مورد است که نسبت به قبل ۱۰ مورد افزایش یافته است.
 
نکته قابل تامل این که طی ماده ۷۳ برنامه ششم توسعه که واردات سیگار مجاز شمرده شده و حقوق و عوارض برای واردات آن در نظر گرفتند. این در حالی است که طبق برنامه پنجم توسعه باید واردات سیگار در پایان این برنامه به صفر می‌رسید که در عمل این اتفاق رخ نداد.
 
طبق گفته مسئولان ذیربط علی‌رغم این که طبق برنامه ششم توسعه واردات سیگار ممنوع اعلام نشده است، اما تکلیف تعیین شده در قانون برنامه پنجم توسعه ادامه می‌یابد و قرار بر این است تا میزان واردات سیگار طبق برآوردها در پایان سال ۱۳۹۷ به صفر برسد تا با توجه به قانون انحصار و نیز افزایش میزان تولید برندهای اصلی در داخل به تکلیف تعیین شده در قانون برنامه پنجم توسعه عمل شود.
 
 میزان واردات سیگار در سال گذشته معادل ۳.۲ میلیارد دلار بود که در قیاس با واردات ۳.۹ میلیارد دلاری سال ۱۳۹۵، ۱۸ درصد کاهش یافته است. این درحالی است که میزان واردات سیگار در سال ۱۳۹۴ معادل ۱۶.۴ میلیارد نخ بوده که با توجه به کاهش آن به ۳.۲ میلیارد نخ در سال ۱۳۹۶ معادل ۷۶ درصد طی سه سال گذشته کاهش یافته است.

منبع: رویداد24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۵۷۸۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صرفه جویی ۵ میلیارد دلاری ارز با توسعه طرح زراعت چوب

کامران پور مقدم در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: با توسعه زراعت چوب و تامین چوب مورد نیاز صنایع چوب و کاغذسازی، انگیزه ای برای قاچاق چوب وجود ندارد.

او با بیان اینکه صنایع چوب با ۴۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند، افزود: ظرفیت اسمی کارخانجات ۱۲ تا ۱۳ میلیون متر مکعب چوب مورد نیاز است، درحالی که مصرف کنونی کشور ما ۵.۵ تا ۶ متر مکعب است که از این میزان حدود ۳.۵ متر مکعب از محل زراعت چوب و هرس باغات و ۱.۵ تا ۲ میلیون متر مکعب از طریق واردات و قاچاق تامین می شود.

پورمقدم ادامه داد: بنابر آمار سالانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون دلار صرف واردات چوب می شود که با توسعه زراعت چوب در طول ۴ سال، رقمی معادل ۴ تا ۵ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی می شود.

مجری طرح زراعت چوب با بیان اینکه توسعه زراعت چوب از طریق آب های نامتعارف و پساب ها امکان پذیراست، گفت: بنابر آمار ۳ تا ۴ میلیارد مترمکعب فاضلاب شهری و روستایی داریم که ۱.۵ میلیارد مترمکعب پساب تولید می شود که می توان از بخش عمده پساب ها برای زراعت چوب استفاده کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است
  • خبر مهم برای حقوق بگیران؛ آیین نامه حقوق و دستمزد ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد
  • خبر مهم برای حقوق بگیران؛ آیین‌نامه دستمزد ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد
  • صرفه جویی ۵ میلیارد دلاری ارز با توسعه طرح زراعت چوب
  • ثبت سفارش و تخصیص ارز به واردات خودرو در حال انجام است
  • منظور: ثبت سفارش و تخصیص ارز به واردات خودرو در حال انجام است
  • منظور: آیین نامه حقوق و دستمزد ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد
  • واردکنندگان خودرو، برنامه واردات را اعلام کنند
  • مکاتبه معاون وزیر صمت با واردکنندگان خودرو: برنامه واردات را اعلام کنید
  • مکاتبه ضیغمی با واردکنندگان خودرو: برنامه واردات را اعلام کنید