Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-05-06@12:01:18 GMT

اشرف غنی کارت هویت الکترونیک جدید دریافت کرد

تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۳۶۰۴۰۶

اشرف غنی کارت هویت الکترونیک جدید دریافت کرد

رکنا: رئیس‌جمهور افغانستان امروز (پنجشنبه) در حالی کارت شناسنامه الکترونیکی جدید خود را دریافت کرد که این اقدام وی با انتقاداتی همراه بوده است.

به گزارش گروه سیاسی رکنا به نقل از خبرگزاری رویترز، استفاده اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان از شناسنامه الکترونیکی با هدف کاهش تقلب Cheat در انتخابات پارلمانی با انتقادهایی از سوی برخی از اعضای دولتش نسبت به این سیستم روبرو شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هدف از انتشار این کارتهای هویت جدید کاهش تقلب، کارآمدتر کردن دولت مردمی و ارائه تصویری واضح‌تر از جمعیت افغانستان با استفاده از داده‌های متمرکز بر روی یک کارت دیجیتالی شده است.

اشرف غنی در مراسمی برای دریافت نخستین کارت الکترونیکی هویت گفت: این شناسنامه به عنوان کارت هویت الکترونیک جدید به ارتقای امنیت در افغانستان کمک می کند. مشکل اصلی کارتهای هویت قدیمی این بود که تروریست Terrorist های خارجی می توانستند به آسانی از هویت مردم افغان و نیروهای امنیتی ما استفاده کرده و دست به اقدامات تروریستی بزنند.

اما ارائه این کارت الکترونیکی هویت جدید از سوی برخی گروه‌ها در افغانستان به شدت رد شده است و آنها می گویند که این اقدام باعث اختلاف قومیتی در کشور می شود که در یک سال گذشته بر آن افزوده شده بود.

سیستم جدید همچنین مورد بحث‌های جدی قرار گرفته است چراکه ملیت دارندگان آن تنها به عنوان افغان شناخته می شود؛ این مسئله برای پشتون‌ها که به صورت سنتی گروه قومی بسیار قدرتمند در افغانستان محسوب می شوند بسیار مورد قبول واقع شده است.

برخی از اعضای گروه‌های دیگر به ویژه پارسی زبانان تاجیک می گویند که استفاده از این کارتهای الکترونیکی برای قدرتمندتر کردن پشتون‌ها است.

اشرف غنی که خود همانند بسیاری از پادشاهان و روسای جمهوری افغانستان پشتون است، با انتقادهای شدیدی از سوی تاجیک‌ها و همزمان با انتخابات ریاست جمهوری سال آتی میلادی روبرو شده است.

پس از برگزاری مراسم دریافت این کارت الکترونیک هویت جدید، عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت افغانستان از حزب جمعیت که نماینده تاجیک‌ها از شمال افغانستان است ، کارتهای هویت را مورد انتقاد قرارداد.

وی در یک نشست خبری گفت: چنین روندهایی در سطح ملی نیازمند استراتژی و فعالیت بیشتر است تا بتواند رضایت مردم را جلب کند. من مخالف چنین کارتهای هویتی الکترونیکی نیستم اما زمان ارائه آن اکنون نیست چراکه اختلاف نظر بسیاری در میان مردم در اینباره وجود دارد.

توزیع کارتهای هویت الکترونیک جدید در میان مردم افغانستان هم از نظر فنی و هم به دلایل سیاسی مدتها با تاخیر روبرو بود و تمایل اولیه اشرف غنی برای استفاده از آنها به منظور ثبت‌نام رای دهندگان و کاهش تقلب در انتخابات پارلمانی افغانستان برای اکتبر سال جاری میلادی مدنظر قرار گرفته است.

این در حالی است که ثبت‌نام رای دهندگان بر مبنای کارتهای هویت قبلی صورت می گیرد اما بسیاری از افغانها این کارت‌های هویت قدیمی را ندارند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

منبع: رکنا

کلیدواژه: سقوط هواپیما سلامت مهم ترین های 24 ساعت سقوط جت شخصی در ایران افغانستان الکترونیک رئیس جمهور الکترونیکی هویت عکس فیلم دختر ایران من حوادث مشهد پدر وحشتناک بیمارستان جدایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۶۰۴۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراحل رای دادن در انتخابات الکترونیکی چگونه است؟

دومین مرحله از انتخابات مجلس دوازدهم در ۸ حوزه به صورت الکترونیکی برگزار خواهد شد.

به گزارش ایسنا، مراحل رای دادن در انتخابات الکترونیکی به این شرح است:
فرد با یکی از اصل مدارک کارت ملی، شناسنامه، گواهینامه، گذرنامه یا کارت پایان خدمت وارد شعبه می‌شود.

۱ - در ابتدا احراز هویت به صورت الکترونیکی انجام شده و اگر فرد واجد شرایط رای دادن باشد، به او کارت تعرفه داده می‌شود.

۲- رای دهنده، کارت تعرفه را بر روی مکانی که روی صندوق الکترونیکی است، قرار می‌دهد.

۳- وقتی صندوق اجازه رای دادن را داد، لیست اسامی و کد و تصاویر داوطلبان در اختیار فرد رای دهنده قرار می‌گیرد.

۴- فرد کد داوطلبان را در محل مشخص شده به صورت دستی وارد کرده و رای خود را می‌دهد.

۵- بعد از اینکه فرد رای خود را داد، کارت تعرفه را برمی گرداند و مدرک شناسایی خود را پس می‌گیرد.

۶- در این انتخابات دیگر تعرفه رای کاغذی وجود ندارد و تعرفه‌ای هم داخل صندوق انداخته نمی‌شود.

بر اساس اعلام سخنگوی ستاد انتخابات کشور امروز؛ یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ در استان تهران صندوق های الکترونیکی زیر بار می‌رود و شبیه‌سازی انتخابات الکترونیک اجرا خواهد شد.

دومین دوره از انتخابات مجلس دوازدهم جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اعلام آخرین مهلت استفاده از کالابرگ الکترونیکی
  • چگونه در انتخابات الکترونیک رأی بدهیم؟
  • چگونه در انتخابات الکترونیک رأی بدهیم؟+ فیلم
  • چگونگی و مراحل رأی دادن در انتخابات الکترونیک
  • انتخابات الکترونیک چه مراحلی دارد؟
  • مراحل رای دادن الکترونیکی چگونه است؟
  • ۷ مرحله رأی دادن در انتخابات الکترونیکی اعلام شد +جزئیات
  • مراحل رای دادن در انتخابات الکترونیکی چگونه است؟
  • استقبال خانوار‌های استان همدان از طرح کالابرگ فجرانه
  • آخرین وضعیت شبیه‌سازی انتخابات الکترونیک در تهران