Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما، يکي از مخالفان سعودي که پايگاه ارتباط اجتماعي موسوم به ‹‹مجتهد›› را اداره مي کند با اشاره به شاخصه هاي انتخاب و انتصاب مسئولان در عربستان پيش از وليعهدي محمد بن سلمان و پس از آن نوشت، شاخصه هاي انتخاب مسئولان در دوره محمد بن سلمان تغيير کرده که وفاداري مطلق به وي و غرب زدگي و مشتاق بودن به ترويج سبک زندگي آمريکايي در عربستان از شاخصه هاي انتخاب مسئولان در دوره محمد بن سلمان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مجتهد در مطلبي در صفحه شخصي اش در توئيتر در خصوص تغييرات به وجود آمده در شيوه و مفهوم انتخاب مسئولان در عربستان يا برکناري آنان پس از روي کار آمدن سلمان بن عبد العزيز و وليعهدش محمد بن سلمان نوشت: به صحبت از تغييرات به وجود آمده در دوره محمد بن سلمان ادامه مي دهيم و اين بار درباره تغييرات به وجود آمده در انتخاب مسئولان و صاحبان سمتهاي سياسي صحبت مي کنيم.
وي افزود، دو مطلب يادآوري مي شود نخست آنکه سمت سياسي از نظر آل سعود علاوه بر وزيران، معاونان وزير، اميران و سفرا، شامل افسران ارشد ارتش، نيروهاي امنيت داخلي، گارد، علماي ارشد، رؤساي دانشگاهها ، سردبيران روزنامه ها، مسئولان کانال ها و راديوها ، رؤساهاي شرکت هاي دولتي و نيمه دولتي، نهادهاي سلطنتي و انجمن هاي خيريه و... است.
يادآوري دوم اينکه کشور آل سعود خواه پيش از محمد بن سلمان يا پس از او، يک نظام تماميت خواه است که به نظامهاي کمونيستي يا نظامي در مفهوم حق تصميم گيري مطلق در انتصابها و برکناري ها و مشخص کردن اختيارات، نزديک تر است و در دوره قبل از محمد بن سلمان و بعد از وي نيز در بي اعتنايي به اصل ‹‹فرد مناسب براي جاي مناسب›› يا اصل انتخاب نيروهاي وفادار، تغييري ايجاد نشده است.
اما يک تفاوت بزرگ در اين دو دوره وجود دارد و آن هم مشخص کردن نوع اشخاص مورد نظر و شيوه انتخاب آنان و سازوکارهاي منطبق بودن ويژگي هاي لازم در آنهاست. پيش از دوره بن سلمان ، شخصي که انتخاب مي شد مي بايست سه خصوصيت را دارا مي بود: اول، وفاداري مطلق به آل سعود به عنوان يک خانواده و نه وفاداري فقط به يک شخص مشخص از آنان. دوم توانايي زياد در پنهان کردن اسرار و نيز مهارت در تفاوت قائل شدن بين اسرار و نکات آشکار. و سوم شناخت و اطلاع شخص به آنچه که آل سعود را راضي مي کند و اينکه به تمايلات آنان شناخت خوبي داشته باشد و پس از آن نيز اين تمايلات و خواسته ها را برآورده کند.
در دوره جديد ، بن سلمان اين ويژگي ها را تغيير داده است. اولا شخص بايد فقط به محمد بن سلمان وفادار باشد و به همراه وي در برابر ساير اعضاي خاندان بايستد. دوم اينکه عشق و علاقه ساختگي از خودش به برنامه ادعايي 2030 نشان بدهد و در ستايش طرح هاي بن سلمان مبالغه کند. سوم اينکه شخصي که براي سمتي انتخاب مي شود با وي يا يکي از افراد نزديک به وي دوستي قبلي داشته باشد.
در دوره قبل از محمد بن سلمان انتخاب افراد چهار مرحله داشت:
1- کميته کارشناسان وي را نامزد و معرفي مي کردند.
2- پرونده هايشان در سازمان اطلاعات بررسي مي شد.
3- کميته اي متشکل از شماري از شخصيتهاي قديمي و مشخصا عبد العزيز الخويطر و عبد العزيز التويجري درباره اين پرونده ها نظر مي دادند.
4- کميته اي از شاهزادگان ارشد و مشخصا سلطان و سلمان و نايف نظر مي دادند.
در دوره کنوني مسئولان بدون کميته ها انتخاب مي شوند و تمام آنچه که اتفاق مي افتد آن است که اسم شخصي به ذهن محمد بن سلمان خطور کند و اگر نياز به مشورت داشته باشد فراتر از دايره کوچک افراد نزديک به وي يعني سعود القحطاني و ترکي آل الشيخ و بدر العساکر فراتر نمي رود. و نيز بن زايد ( وليعهد امارات و نزديک به محمد بن سلمان ) معرفي مي کند که به ترکي الدخيل و گروه ام بي سي اعمتماد دارد در نتيجه با درخواست بن زايد مخالفت نمي شود.
گروههاي زير شانس صاحب منصب شدن را دارند:
1- کسي که با محمد بن سلمان ارتباط شخصي دارد و هر اندازه که رابطه اش نزديکتر باشد و از نظر روحيات به او نزديک تر باشد شانس مسئوليت دار شدن و اختيار دار شدن و برخورداري از بيشترين نفوذ را دارد.
2- کسي که دليم ، ترکي ، عساکر و بن زايد معرفي کنند.
3- کسي که غرب زده و مشتاق انتقال سبک زندگي آمريکايي به عربستان باشد.
در دوره گذشته درنگ در انتخاب و انتصاب به مسئول کمک مي کرد مدت زمان بيشتري در سمتش بماند اولا به خاطر آنکه تدابير احتياطي زيادي اتخاذ شده بود تا فرد مسئول بر خلاف سياستهاي آل سعود رفتار نکند دوم اينکه در دوره سابق در قبال رويدادهاي عمومي به طور کلي و در قبال انتصابها به طور خاص شتاب نمي شد و تحت الشعاع واکنش هاي جوانک ها نبود.
به همين علت در دوره محمد بن سلمان ، برکناري ها و تغيير چندباره مسئولان در سمت هايشان آن هم ظرف مدتي کوتاه زياد شده است که اولا ناشي از عجله و شتابزدگي و تصورات روحي و معيارهاي احمقانه است. دوم به علت شخصيت محمد بن سلمان است که هنگام انتصاب ها و برکناري ها به تبعات فکر نمي کند و ظرف چند روز يک مسئول را عزل و نصب مي کند.
گفتني است سياست انتصاب ها که در زمان محمد بن سلمان اتفاق افتاده است ريشه اش به روزهاي آخر زندگي عبد الله بن عبد العزيز و پس از نايف باز مي گردد که نايف آخرين مانع در برابر خالد تويجري بود. پس از مرگ نايف راه به روي خالد تويجري باز شد تا سياست نزديک به محمد بن سلمان را اجرا کند اما اين کار به تدريج انجام شد و پس از مرگ عبد الله بن عبد العزيز زير پاي خالد تويجري خالي و کنار گذاشته شد و به آرزويش نرسيد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۶۰۴۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موضع تازه و متفاوت یک روزنامه درباره گشت ارشاد

آفتاب‌‌نیوز :

روزنامه اصولگرا نوشت: آنچه امروز در قالب معضل بدحجابی و رواج سبک زندگی غربی در جامعه مشاهده می‌کنیم محصول ضعف در عملکرد دستگاه‌های فرهنگی - تربیتی است که سهم مهمی را هم باید برای مجموعه آموزش و پرورش کنار گذاشت. بدون شک ما در مرحله تربیت با مشکلاتی مواجه بوده‌ایم که آفتی اینچنینی گریبانگیر دختران و پسران این سرزمین شده است.

در نظام تربیتی شایسته تراز انقلاب اسلامی، فرزندان این سرزمین باید به گونه‌ای تربیت شوند که وقتی نوجوانان ما به سن انتخاب می‌رسند، بین سبک زندگی اسلامی و سبک زندگی غیراسلامی، سبک زندگی اسلامی را با اختیار و انتخاب خود برگزینند. اگر چنین نشد، فرزند ما یا به اجبار و از ترس خانواده مجبور به انتخاب پوشش اسلامی خواهد شد یا به اجبار قانون و پلیس و دستگاه قهریه مجبور به رعایت خواهد گردید که این دو اعتبار چندانی ندارد، چراکه در اولین فرصت که از جبر خانوادگی رهایی یابد، از حجاب اسلامی فاصله خواهد گرفت یا آنجا که پلیس و اجبار نباشد، قانون را زیرپا خواهد گذاشت و کشف حجاب خواهدکرد.

طبیعی است وقتی آموزش و پرورش و دیگر نهاد‌ها و مراجع فرهنگی از انجام وظیفه تربیتی خود آن گونه که باید سربلند بیرون نیایند، به اجبار این دستگاه انتظامی و طرح نور است که برای ایجاد نظم اجتماعی باید در جامعه محوریت یابند.

در پایان باید یادآوری کرد در حالی که دهه پنجم انقلاب اسلامی به نیمه رسیده است، همچنان مسئله تربیت فرزندانمان مبتنی بر سبک زندگی زندگی اسلامی - ایرانی اولویت اول کشور است و انتظار آن است پس از حوادث تلخ پیش آمده در سال‌های اخیر و تهاجم همه‌جانبه دشمنان انقلاب اسلامی برای تغییر ذائقه جوانان این سرزمین، نهاد‌ها و دستگاه‌های تربیتی و فرهنگ‌ساز با همه توان برای تربیت آینده‌سازان این کشور به پا خیزند و با جبران غفلت‌ها و کنار گذاشتن تغافل‌ها، جوانانی از نسل دهه نودی‌های این سرزمین تربیت کنند که فرزندان ظهور گردند.

منبع: سایت برترینها

دیگر خبرها

  • مناظره آتشین آمریکایی‌ها و سعودی‌ها درباره ایران در شبکه اسرائیلی!
  • ببینید | فوری؛ ترور محمد بن سلمان ناکام ماند!
  • روایت زندگی محمد دبیر سیاقی در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود
  • شرف دانشجویان آمریکایی از خادمان حرم‌های شریف بیشتر است
  • فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ آمریکایی به عربستان؟!
  • کدکاپ ۸ رویدادی برای ترویج برنامه‌نویسی در سراسر ایران
  • لیگ ملی برنامه‌نویسی کدکاپ ۸ با محوریت ترویج برنامه‌نویسی
  • موضع تازه و متفاوت یک روزنامه درباره گشت ارشاد
  • سلمان؛ روایت درست تاریخ
  • سلمان فارسی؛ روایت درست تاریخ