Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اتاق خبر»
2024-05-02@04:57:17 GMT

ایرانی‌ها ارز خود را برای واردات چه کالاهایی می‌دهند؟

تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۳۶۲۹۷۳

ایرانی‌ها ارز خود را برای واردات چه کالاهایی می‌دهند؟

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، وضعیت واردات در سال‌های گذشته بحثهای متعددی به همراه داشته و نسبت به این امر گاه انتقادات شدیدی نیز مطرح شده است. البته بسیاری از کارشناسان اقتصادی بر این نکته تاکید دارند که در کنار صادرات باید واردات را نیز به مانند دو بال کنار هم در نظر گرفت.

اکنون آمارهای رسمی منتشر شده از سال گذشته گویای آن است که تنها ۱۸.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۱ از کل واردات کشور کالای مصرفی بوده است.

بدین‌ترتیب در سال گذشته بیش از ۹ میلیارد و ۸۴۴ میلیون دلار کالای مصرفی وارد کشور شده که وزن این کالاها بالغ بر سه میلیارد و ۳۸۰ میلیون تن بوده و در نهایت ۸.۷ درصد از واردات وزنی کشور به این بخش مربوط بوده است.

کالاهای واسطه‌ای که بیشترین بخش واردات را به خود اختصاص داده‌اند بیش از ۷۵ درصد واردات وزنی را در برگرفته و با وزنی بالغ بر ۲۹ هزار تن، ۳۱ میلیارد و ۶۸۷ میلیون دلار صرف واردات آنها شده است.

همچنین ۱۵.۴ درصد از واردات مربوط به کالاهای سرمایه‌ای بوده و بالغ بر هشت میلیارد و ۳۸۲ میلیون دلار کالا در این زمینه وارد کشور شده است که از نظر وزنی کالاهای سرمایه‌ای تنها ۲.۲ درصد از واردات کشور را داشته‌اند.

البته بر اساس آمارهای گمرک چهار میلیارد و ۳۸۹ میلیون دلار کالای وارداتی نیز در ردیفی غیر از سه گروه واسطه‌ای،سرمایه‌ای و مصرفی جای گرفته اند و ۸.۱ درصد از واردات کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

این واردات در شرایطی صورت گرفته که در سال گذشته تراز تجاری کشور در بخش کالاهای غیر نفتی حدود هفت میلیارد دلار بوده است.

رئیس سازمان توسعه تجارت درباره واردات سال گذشته گفته است: طبق اطلاعات به دست آمده در سال گذشته ۲۴ هزار میلیارد تومان حقوق ورودی گمرکات بوده است که اگر این رقم را به ۵۴ میلیارد دلار واردات صورت گرفته تقسیم کنیم نرخ موثر تعرفه حدود ۱۲.۳ درصد بوده است که نسبت به سال قبل آن به طور میانگین حدود نیم درصد افزایش داشته است.

مجتبی خسروتاج همچنین یادآور شده است: حجم واردات در سال گذشته نسبت به مدت مشابه آن در سال قبل ۱۰ میلیارد دلار افزایش یافته است.

انتهای پیام/

منبع: اتاق خبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۶۲۹۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید وزیر صمت بر کیفیت تراکتور ایرانی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی عباس علی آبادی در حاشیه بازدید از محصولات گروه صنعتی تراکتورسازی ایران در نمایشگاه توانمندی های صادراتی ایران در تهران گفت: خیلی‌ها فاز واردات دارند و بر طبل آن می‌کوبند منافعشان در واردات خلاصه می‌شود، اما من به شخصه در مقابل روزنه‌های رانت خواهم ایستاد.

وی در عین حال تاکید کرد: مخالف واردات تراکتور نیستیم چرا که ما آنقدر قدرت در تولیدات تراکتور داریم و بهترین تراکتور دنیا رو تولید می‌کنیم که از واردات نمی‌ترسیم و کسی توان رقابت در فضای تراکتورسازی ایران را ندارد.

وزیر صنعت،معدن و تجارت افزود: با استعدادی که در تراکتورسازی و توانمندی که در کارگران و مدیرانش سراغ دارم هیچ کس نمی‌تواند با آنها رقابت کند و من به این موضوع واقف هستم و روی این اصل حساب می‌کنم.

وی اضافه کرد: وقتی تراکتور‌های ایرانی بهترین کیفیت، قیمت مناسب، تحویل دهی، پشتیبانی و خدمات پس از فروش را دارد اصلا چرا باید به فکر واردات باشیم؟

علی آبادی تصریح کرد: در این تفکر حتما روزنه‌ای برای رانت وجود دارد که به شخصه شناسایی و جلوی آن را خواهم گرفت.

وی در حوزه صنعت اظهار داشت: تراکتورسازی مورد حمایت وزارت صمت در حوزه‌ای تولید و صادرات و ارز بوده و خواهد بود همچنین تراکتورسازی وزنه ارزآوری برای کشور محسوب می‌شود.

وی یادآور شد: تراکتورسازی نیاز داخلی به این محصول استراتژیک را نیز تامین می‌کند.

مدیرعامل گروه صنعتی تراکتورسازی هم در این مصاحبه گفت: از محل صادرات گروه تراکتورسازی سال گدشته ۶۰ میلیون دلار ارز وارد کشور شده است.

مصطفی وحیدزاده تصریح کرد: وزارت صمت و زیر مجموعه‌های آن در مباحث ارزی بیشتری همراهی را با تراکتورسازی دارد، اما متاسفانه نامه‌های ما در بروکراسی‌هایی بنام بانک مرکزی مسقوط می‌ماند و نمی‌تواند از ارزی که خود برای شور وارد کرده بهره‌مند شود.

دیگر خبرها

  • چین اولین مقصد صادرات کالاهای ایرانی/ باید بازار چین را بشناسیم
  • قیمت بیت کوین به ۵۷ هزار دلار رسید
  • تاکید وزیر صمت بر کیفیت تراکتور ایرانی
  • ۴۱۳ هزار تن کالاهای اساسی به مازندران وارد شد
  • همراه پرخرج
  • کاهش ۸۳۰ میلیون دلاری ارزبری برنج طی یکسال گذشته/ برنج ایرانی ۹ درصد ارزان شد
  • سفیر ازبکستان: از داروسازان ایرانی استقبال می‌کنیم
  • صدور بیش از ۵۰ میلیون دلار کالا از گمرک استان همدان
  • واردات ۵۰۰ هزار دستگاه گوشی تلفن همراه در یک ماه گذشته
  • در یک ماه گذشته ۵۰۰ هزار دستگاه گوشی تلفن همراه واردات شد