Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@13:50:00 GMT

ما نباید وارد عمل و عکس العمل با آمریکا شویم

تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۳۶۴۶۸۴

ما نباید وارد عمل و عکس العمل با آمریکا شویم

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: ما نباید وارد عمل و عکس العمل با آمریکا شویم. مبنای عملکرد ما نباید رفتار آمریکا باشد. ما باید به آنچه که به نفع منافع ملی کشورمان است، توجه کنیم.

جلال میرزایی در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با خروج احتمالی آمریکا از برجام بیان کرد:  با توجه به صحبت‌های مکرون در استرالیا به نظر میرسد، که قصد بستن باب مذاکره با ایران را ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تاکنون نیز پیش شرطی برای مذکرات جدید با ایران گذاشته نشده است. بلکه آنها نیز به دنبال مذاکره با ایران برای رسیدن به یک جمع‌بندی هستند. ما می توانیم این مسئله را در کنار چالش‌هایی که وجود دارد، به یک فرصت تبدیل کنیم ؛ چراکه قرار نیست در مذاکره فقط ما امتیاز دهیم.

وی در ادامه گفت: امروز تجربه برجام که آمریکایی‌ها با آن مخالف هستند، نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی در مذاکرات دست بسته نیست. جمهوری اسلامی امروز نگرانی‌های مشروعی دارد و خواسته‌هایش روشن است. ما باید ببینیم که آنها با چه سازوکاری می خواهند مذاکره انجام دهند.

میرزایی افزود: با توجه به اینکه ما تجربه خوبی از عملکرد ‌آمریکایی‌ها و پایبندی آنها به تعهدات نداریم، سخت است که به آمریکا اعتماد کنیم. زمان آیت آلله هاشمی رفسنجانی ما برای آزادی گروگانهای آمریکایی و اروپایی در لبنان کمک کردیم اما آمریکایی‌ها به تعهداتشان عمل نکردند چه در دوره  هاشمی و چه در دوره  خاتمی که سیاست جمهوری اسلامی تنش زدایی با غرب بوده است.

نماینده مردم ایلام در مجلس ادامه داد: تجربه نشان داده که این افراد به تعهدات خود پایبند نیستند.  در ارتباط با برجام نیز گشایش‌هایی صورت گرفت اما آمریکایی‌ها به تعهداتی که پذیرفتند ، پایبند نیستند. مانند فروش هواپیما به ایران. اعتماد به آمریکا با توجه به این مسائل سخت است.

وی تصریح کرد: در شرایط موجود باید همانطور که از زمان آمدن ترامپ عقلانی رفتار کرده‌ایم، همینطور ادامه دهیم. ما نباید وارد عمل و عکس العمل با آمریکاییها شویم. مبنای عملکرد ما نباید عملکرد آمریکا باشد. ما نباید مطابق رفتار آمریکایی‌ها عکس العمل نشان دهیم.ما باید آنچه که به نفع منافع ملی است، انجام دهیم.

میرزایی خاطر نشان کرد: ما نباید در ارتباط با آمریکایی‌ها احساساتی برخورد کنیم. همچنین نباید باب مذاکره را ببندیم. امروز در افکار عمومی دنیا به دنبال عملکرد وزارت خارجه کشورمان شرایط خوبی نسبت به ایران ایجاد شده است  و این امریکا است که به تعهدات خود پایبند نبوده است. امروز آمریکا موضع برتر را در روابط بین الملل و شورای امنیت در ارتباط با ما ندارد. ما باید همین راه را ادامه دهیم تا به افکار عمومی در دنیا این پیام را برسانیم که جمهوری اسلامی صلح طلب است و ابایی از مذاکره ندارد. این آمریکا و برخی از هم‌پیمانانش هستند که دنبال تنش و جنگ بودند.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: ما باید همین روندی که با اروپایی‌ها و چین و روسیه داشته‌ایم در پیش بگیریم و در صورت خروج آمریکا از برجام باید به کمسیون مشترکی که در برجام برای بررسی عملکرد کشورها به تعهداتشان پیش بینی شده است، شکایت کنیم.   به نظرم نمایش نتانیاهو مقدمه‌ای برای خروج آمریکا از برجام است که ما باید همه این فعل و انفعالات را در نظر بگیریم و موضعی را انتخاب کنیم که پرداخت کننده هزینه خروج از برجام ما نباشیم.

وی در پایان گفت: درست است که با خروج  آمریکا از برجام منافع اقتصادی برجام آنطو رکه انتظار داشتیم، محقق نمی شود اما ما باید ببینیم با خروج چه اتفاقی رخ خواهد داد. در نهایت ما باید تا می توانیم فضا را آرام نگه داریم؛  چرا که اروپایی‌ها با توجه به سخنان  مکرون در سیدنی خواهان مذاکرات وسیع و گسترده با ایران هستند و ما نباید از مذاکره ابایی داشته باشیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۶۴۶۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گزینه‌های مقابل بایدن در چگونگی مواجهه با توافقنامه دوحه

نماینده ویژه پیشین آمریکا در امور صلح افغانستان اظهار داشت برای دولت جو بایدن درباره چگونگی مواجهه با توافقنامه دوحه سه گزینه وجود داشت. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «زلمی خلیلزاد» نماینده ویژه پیشین آمریکا در امور صلح افغانستان در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفت برای دولت بایدن درباره مواجهه با توافقنامه دوحه سه گزینه، عدم اصرار بر مشروط بودن توافق و تاکید به عقب نشینی و مبارزه با تروریسم، خروج از توافق و سرانجام پذیرش مشروط توافقنامه دوحه، وجود داشت.

وی افزود رئیس جمهور بایدن گزینه خروج مشروط نیروها از افغانستان را انتخاب نکرد در حالی که گزینه پذیرش مشروط توافق دوحه را توصیه کرده بودم.

خلیلزاد ادامه داد «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا هم نظر من را توصیه کرده بود اما افراد دیگری در دولت واشنگتن با این استدلال که طالبان حملات‌ خود را علیه نظامیان آمریکایی از سر می‌گیرند از پذیرش توصیه ما خودداری کردند.

نماینده ویژه پیشین آمریکا در امور صلح افغانستان خاطرنشان کرد نخستین گام‌ها به سوی گفتگو درباره توافق با طالبان در دولت اوباما برداشته شده بود.

خلیلزاد: آمریکا امید به پیروزی برابر طالبان را از دست داده بودموافقت «بلینکن» با ارائه اسناد بررسی خروج نظامی آمریکا از افغانستان به کنگره خلیلزاد: خروج نظامیان آمریکایی دلیل تشدید جنگ در افغانستان نیست

خلیلزاد اظهار داشت کاخ سفید و شورای امنیت ملی آمریکا روند کامل عقب‌نشینی نظامی در سال 2021 را هدایت می‌کردند و در ماه آگست که خروج مرگبار اتفاق افتاد، تصمیم مهم درباره تعامل با طالبان از سوی شورای امنیت ملی دولت جو بایدن گرفته می‌شد.

وی خاطرنشان کرد دولت اشرف غنی با اصل آزادی زندانیان مخالف نبود بلکه با تعداد زیاد آن مخالف بود.

نماینده ویژه پیشین آمریکا در امور صلح افغانستان با اشاره به تاثیر خروج نظامی آمریکا تصریح کرد این روند تاثیر روانی داشت و بر موازنه قدرت برای دولت اشرف غنی تاثیر منفی گذاشت.

خلیلزاد درباره برنامه‌ریزی احتمالی وزارت خارجه آمریکا در افغانستان هم گفت که این وزارتخانه فاقد هرگونه برنامه‌ریزی بود.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • سرکوب جنبش‌های اعتراضی دانشجویان حامی فلسطین جلوه حقوق بشر آمریکایی است
  • آمریکا خود را به دیوانگی زد و برجام را پاره کرد /واکنش ها به اعتراضات دانشجویی در آمریکا از تریبون نماز جمعه
  • جهان برای تحقق آرمان فلسطین به پا خواسته است
  • وقتی دابو کاپیتان پرسپولیس را بازی داد (عکس)
  • گزینه‌های مقابل بایدن در چگونگی مواجهه با توافقنامه دوحه
  • سیاستمدار فرانسوی: در اطاعت از یک پیرمرد آمریکایی و خدمت به رئیس مافیای اوکراینی نابود می‌شویم
  • ببینید| نظر وزیر اسبق بهداشت درباره برجام و محمدجواد ظریف/ «هر روز که از خواب بیدار می‌شویم وضعیت عوض شده»
  • هاشمی‌نسب: قهرمان شویم یا نشویم به استقلال افتخار می‌کنیم
  • ظریف: یکی از دلایل موافقت آمریکا با برجام، کاستن از حضور خود در منطقه بود / اعراب منطقه و اسرائیل به همین دلیل با برجام مخالف بودند؛ نمی‌خواستند شاهد کاهش حضور آمریکا در منطقه باشند / خیال می‌کنیم اگر در روندی شرکت نکنیم شکل نمی‌گیرد / در کاسپین این اشتبا
  • روایت ظریف از دلایل موافقت آمریکا و مخالفت اعراب و اسرائیل با برجام