Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس - حسام آبنوس: از قدیم گفته‌اند «شکم گرسنه دین و ایمان سرش نمی‌شود» حالا با این نگاه فرقی نمی‌کند نمایشگاه کتاب باشد یا هر جای دیگری. زمانی که قرار باشد پای شکم به میان باز شود دیگر فرهیخته بودن و رفتارهای فرهنگی جایی ندارد. بالاخره انسان فرهیخته هم نیازهایی دارد و برای فرهیختگی باید غذا خورد تا زنده ماند!

این موضوع سبب شد سراغ برخی اغذیه‌فروشی‌های مستقر در نمایشگاه برویم و گزارشی از قیمت غذا در مصلی ارائه کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بازدیدی که خبرنگار فارس از این غذافروشی‌ها داشت نتایجی جالبی به دست آمد.

اگر مخاطب غذاهای ایرانی باشید و بخواهید با چلو و پلو شکم خود را سیر کنید، میانگین 10 تا 20 هزار تومان برای غذاهای ایرانی اعم از خورش (خورشت) و کباب (کوبیده و جوجه) هزینه کنید. شاید برای یک نفر این قیمت‌ها منطقی باشد ولی وقتی قرار است خانواده را در یک رویداد فرهنگی همراه کنید این مبالغ یعنی هزینه کردن تا رقمی بالغ بر 100 هزار تومان (طبیعی است نوشابه یا آب را هم به قیمت‌ها اضافه کنیم). 

اما اگر سلیقه‌تان به سوی غذاهای حاضری یا به اصطلاح رایج «فست فود» گرایش داشته باشد، ماجرا تفاوت می‌کند. قیمت ساندویچ‌ها بین 10 تا 15 هزار تومان است که باید قیمت نوشابه و دیگر نوشیدنی‌ها را به آن اضافه کرد. نکته جالب اینکه یکی از غرفه‌های ارائه‌کننده همین سنخ اغذیه قیمت‌هایش متفاوت بود. در این غرفه باید برای یک ساندویچ رقمی معادل 19 الی 28 هزار تومان از جیب‌تان هزینه کنید. 

یکی دیگر از خوراکی‌های محبوب ایرانیان، نوشیدنی چای است که اگر هوای چای خوردن به سرتان بزند برای آن باید معادل 2 هزار تومان و اندکی بیشتر را در نظر بگیرید. در گرمای بعدازظهر نمایشگاه یکی از خوراکی‌های محبوب بستنی است که برای آن نیز باید حدود 6 هزار تومان کنار بگذارید.

صف‌های طولانی در ساعات منتهی به ناهار را نیز باید به این قیمت‌ها اضافه کرد. صف‌هایی که باید برای سیر شدن شکم به جان خرید.

این قیمت‌ها را باید در کنار کیفیت‌های تجربه نشده این خوراکی‌ها در نظر گرفت که با توجه به حجم انبوه متقاضی طبیعی است که در اوج ساعات تقاضا کیفیت‌ها افت کند و هیچ گریز و چاره‌ای از آن نیست و برای سیر شدن باید دل را به دریا بزنید و یکی را انتخاب کنید.

حالا در این بین برخی (به خصوص خانواده‌ها) پیش بینی این قیمت‌ها و کیفیت‌های احتمالی را کرده‌اند و با خود خوراکی‌های خانگی آورده‌اند تا بتوانند با آنها سرِ دلِ خود را پُر کنند. خوراکی‌هایی که شاید بو و بَرَنگ غذاهای نمایشگاه را نداشته باشد، اما خیال خانواده‌ها از بابت آنها راحت است و می‌توانند بدون نگرانی از آنها استفاده کنند.

اگر از مسئله خوراکی و غذا بگذریم، غیر یکی از اغذیه فروشی‌ها که فضای مسقفی را با چیدن میز و صندلی برای مشتری‌های خود فراهم کرده تا آنجا غذای خود را صرف کنند، محلی برای نشستن و استراحت کردن مسئله اصلی در مصلی است. ظاهرا نمایشگاه محلی است برای کتاب خریدن و برگزارکنندگان برای بازدیدکنندگان فکر نکرده‌اند و شاید بهتر باشد بگوییم به فکر آنها نبوده‌اند.

اگر تنها دقایقی در فضای باز غیرنمایشگاهی مصلی بچرخید با صحنه‌های بسیای روبرو می‌شوید که بازدیدکنندگان روی زمین نشسته‌اند و مشغول غذا خوردن هستند.

هرقدر هم که گفته شود تهران این روزها اردیبهشتی‌ترین روزهای خود را سپری می‌کند، اما به هر صورت در فضای باز برای دقایقی زیر آفتاب مستقیم نشستن چندان دلنشین نیست. غیر از برخی بخش‌ها که برای نماز خواندن در نظر گرفته شده، فضای مسقف و سایه‌دار برای نشستن و استراحت کردن در محیط مصلی کمتر به چشم می‌خورد و این حاکی از بی‌توجهی به بازدیدکننده در طراحی نمایشگاه سی و یکم است.

یکی دیگر از نکاتی که در مصلی مردم باید چاره‌ای برایش اندیشه کنند، مسئله آب است. یا باید از آب معدنی استفاده کنند یا با تشنگی دست و پنجه نرم کنند؛ در حالی که با قرار دادن آب سردکن می‌توانستند به بخشی از نیازهای بازدیدکنندگان پاسخ دهند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۶۴۹۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا قیمت سکه کاهشی شد؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،بر اساس فرمول محاسبه نرخ سکه طلا در بازار تهران قیمت هر قطعه از این کالای سرمایه‌ای برابر است با حاصل‌ضرب بهای جهانی اونس طلا در قیمت روز دلار آزاد و ضریب تبدیل اونس به گرم سکه (عدد ثابت)؛ که مابه‌التفاوت این نرخ و قیمت روز بازار نیز تحت عنوان حباب این کالا شناخته می‌شود. یک بررسی اجمالی از روند نرخ شاخص‌های تشکیل‌دهنده قیمت سکه نشان می‌دهد که برخلاف رشد نسبی قیمت دلار در معاملات غیررسمی، بهای جهانی اونس طلا در بازار روز گذشته افت کرده است. این در حالی است که نرخ حباب این کالا (که نمایانگر میزان تقاضای موجود در بازار است) نیز نسبت به روز گذشته تفاوت چشمگیری نداشته و در نیمه دوم کانال ۷ میلیون تومانی محاسبه شده است.

در نتیجه می‌توان گفت که افت قیمت سکه طلا در ارزش ذاتی آن صورت گرفته و ناشی از نوسانات طلای جهانی است. در نهایت هر قطعه از این کالای گران‌بها با افت قیمتی ۴۰۰هزار تومانی نسبت به نرخ روز دوشنبه در رقم ۴۲میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به فروش رسید. نرخ دیگر قطعات خانواده سکه نیز در بازار روز گذشته افت کرد. هر قطعه نیم و ربع سکه طلا در عصر روز سه‌شنبه به ترتیب با ۲۰۰ و ۱۰۰ هزار تومان کاهش نسبت به نرخ‌های پیشین خود در ارقام ۲۵میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برای نیم سکه و ۱۵میلیون و ۴۰۰ هزار تومان برای ربع سکه معامله شدند.

دیروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ماه روند نرخ اسکناس دلار در معاملات غیررسمی بازار ارز تهران افزایشی بود. هر برگ از این اسکناس آمریکایی که در معاملات روز دوشنبه با رشد ۲۵۰ تومانی خود در نیمه دوم کانال ۶۴ هزار تومانی معامله می‌شد، در بازار روز گذشته نیز فعالیت خود را با افزایشی تقریبا یکسان با روز دوشنبه، در مرز ۲ کانال ۶۴ و ۶۵ آغاز کرد. این رشد قیمت به گونه‌ای بود که برخی معاملات ظهر روز گذشته در سطوح قیمتی ابتدای کانال بالاتر بسته شد. اما در نهایت فعالیت روزانه شاخص ارزی با حدود ۲۰۰ تومان رشد نسبت به نرخ روز پیشین در رقم ۶۴ هزار و ۹۵۰ تومان به پایان رسید. برخی از فعالان بازار ارز تهران معتقدند که سطوح قیمتی نیمه دوم کانال ۶۴ هزار تومانی کریدور جدید نوسان قیمت دلار است. این افراد رقم ۶۴ هزار و ۵۰۰ تومان را حمایت بازار دانسته و معتقدند که دلار با اصلاح نرخ در روزهای اخیر در حال یافتن سقف قیمتی خود است. پیش‌بینی می‌شود درصورت عدم عبور نرخ از مرز ۶۵ هزار تومانی، این رقم حد بالای کریدور خواهد بود. در این میان نرخ دیگر شاخص‌های ارزی بازار تهران در روز گذشته نوسان چشم‌گیری نداشت. یورو و پوند بدون تغییر نسبت به نرخ روز دوشنبه به ترتیب در ارقام ۶۹ هزار و ۲۵۰ تومان و ۸۰هزار و ۲۵۰ تومان دادوستد شدند.

۲۲۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898906

دیگر خبرها

  • عرضه چهار نمایشنامه «تیرنگ» در نمایشگاه کتاب
  • متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور اعلام شد
  • عرضه چهارنمایشنامه «تیرنگ» در نمایشگاه کتاب
  • با کمتر از ۲ میلیارد تومان کجای تهران خانه بخریم ؟
  • مصلی امام خمینی (ره) تحویل ستاد برگزاری نمایشگاه کتاب تهران شد
  • غرفه‌سازی برای ناشران در فضای شبستان مراحل پایانی خود را طی می‌کند
  • چرا قیمت سکه کاهشی شد؟
  • حمل و نقل عمومی رکورددار تورم در فروردین ۱۴۰۳/ خوراکی‌ها چقدر گران شدند؟
  • نمایشگاه کتاب نشاط اجتماعی تهران را بالاتر می‌برد/ در حال حاضر شهرآفتاب گزینه مناسبی برای نمایشگاه نیست
  • ببینید | لحظاتی دیدنی از زاویه دید گربه از دنیا!