Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-01@18:35:13 GMT

انگيزه ها و دلايل واقعي اتهام زني مغرب به ايران

تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۳۶۵۲۸۳

انگيزه ها و دلايل واقعي اتهام زني مغرب به ايران

خبرگزاري آريا - الجزيره-ايرنا- «ناصر بوريطه» وزير خارجه مغرب سه شنبه گذشته از قطع روابط اين کشور با ايران خبر داد و ايران و حزب الله را به کمک به جبهه پوليساريو متهم کرد ، اتهاماتي که هر سه طرف آن را تکذيب کردند اما سوال اينجاست چرا مغرب دست به چنين اقدامي زد؟

به گزارش ايرنا، مغرب اعلام کرد اين تصميم به دليل فشار هيچ طرفي در منطقه نبوده بلکه يک تصميم حاکميتي و بر اساس منافع ملي اش بوده، زيرا احساس کرده امنيت و ثباتش به خطر افتاده است و اين در حالي است که جمهوري اسلامي ايران، جبهه پوليساريو و همچنين حزب الله لبنان ، ادعاي مغرب مبني بر کمک به جبهه پوليساريو را بي پايه دانستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بهرام قاسمي سخنگوي وزارت خارجه اتهام هاي مغرب به ايران را کاملا بي اساس و عاري از حقيقت و مردود دانست و تصريح کرد: با صراحت تمام بار ديگر تاکيد مي کنيم که يکي از مهم ترين پايه هاي اساسي و اصولي سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران در مناسبات خود با ساير دولت ها و کشورهاي جهان، احترام عميق به حق حاکميت و امنيت آنان و عدم مداخله در امور داخلي ديگر کشورها بوده و خواهد بود.
کارشناسان و تحليلگران سياسي ، دلايل مختلفي براي اين اقدام ناگهاني مغرب ذکر کرده اند اما نقطه مشترک ديدگاه هاي آن ها اين است که بحث حمايت ايران و حزب الله از پوليساريو بهانه اي بيش نيست.
«فريد بوکاس» نويسنده و افسر اطلاعاتي سابق اداره امنيت مغرب در گفت و گو با روزنامه «الشروق» الجزاير گفت، اين اقدام پس از ديدار سه جانبه محمد ششم شاه مغرب با محمد بن سلمان وليعهد عربستان و سعدالحريري نخست وزير لبنان در پاريس صورت گرفت و از آنجا که مغرب در بحث قطع رابطه عربستان، امارات و بحرين با قطر، اعلام بي طرفي کرد ، روابط مغرب و عربستان به سردي گراييد و اخيرا يک مقام سعودي گفت، کشورش از نامزدي مغرب براي برگزاري جام جهاني در سال 2026ميلادي حمايت نمي کند و البته اين نوع موضع گيري بيانگر اين امر بود که روابط دو کشور پرتنش شده بود.
بوکاس افزود: از آنجا که محمد بن سلمان حاکم فعلي و واقعي عربستان کاملا تحت نظارت آمريکايي هاست و اگر عربستان با مغرب روابطش را بر هم زند، مغرب سالانه ميليون ها دلار کمک عربستان را از دست مي دهد به همين دليل، محمد ششم اقدام به بازنگري در سياست هاي کشورش در منطقه کرد و با هماهنگي محمد بن سلمان به اردوگاه عربستان – آمريکا پيوست و اين نشان مي دهد قطع روابط ديپلماتيک با ايران به دليل حزب الله نبوده بلکه به دليل فشارهاي عربستان بر مغرب بود.
از سوي ديگر «عبدالقادر طالب عمر » سفير صحرا در الجزاير اتهامات مغرب به جبهه پوليساريو مبني بر دريافت کمک از ايران و حزب الله را بي اساس دانست و تاکيد کرد رباط براي جلب توجه و حمايت کشورهاي عربي حاشيه خليج فارس در پرونده صحرا، دست به اين اقدام زد.
روزنامه «الخبر» به نقل از اين مقام صحرايي نوشت، مغرب تلاش مي کند در مسير مذاکرات با صحرا و اجراي قطعنامه شماره 2414 شوراي امنيت در مورد اين منطقه، مانع تراشي کند ، اين دروغ را در مورد حمايت ايران و حزب الله از پوليساريو ساخته است و مي خواهد بگويد جبهه پوليساريو مسلح است و تهديدي براي امنيت منطقه محسوب مي شود و با ايران و حزب الله هم رابطه دارد تا از اين طريق روابط خود را برخي کشورها ترميم کند و در صورت لزوم اين کشورها از مغرب در محافل بين الملل حمايت کنند.
تارنماي «صدي الخليج » نيز در اين خصوص به نقل از يک مقام آگاه مغربي که خواست نامش فاش نشود، نوشت: مغرب و اردن اين روزها با بحران اقتصادي سختي مواجه اند .با توجه به ارتباط مستحکم اين دو کشور با مساله قدس و فلسطين، از مغرب و اردن خواسته شده موضع گيري هاي مثبتي در مورد معامله قرن داشته باشند.
اين تارنما افزود: مغرب به دليل موضع گيري هاي اخيرش در مورد جنگ يمن و بازگرداندن هواپيماهايش ، مورد خشم سعودي ها و اماراتي ها قرار گرفته و اين دو کشور کمک هاي مالي خود را به مغرب قطع کرده اند و رباط را تهديد کرده اند اگر در سياست هايش که باعث ناراحتي عربستان و متحدانش شده، بازنگري نکند، سرمايه هاي خود را از اين کشور خارج مي کنند.
با توجه به شواهد موجود، به نظر مي رسد ادعاي حمايت ايران و حزب الله از جبهه پوليساريو بهانه اي بيش براي قطع رابطه نبوده است و مغرب با اينکه اعلام کرده تحت فشار هيچ طرفي اقدام به قطع رابطه با ايران نکرده است، اما کاملا اشکار است که طرف هاي بين المللي و منطقه اي در اين اقدام مغرب نقش اصلي داشته اند و نشانه آن هم استقبال بحرين، امارات و عربستان از اين اقدام است.
شبد**2041**9122
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۶۵۲۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم | ماجرای کم شدن لول های تریاک در سریال آینه عبرت | مواد مخدر مصرفی آتقی واقعی بود!

دریافت 7 MB

به گزارش همشهری آنلاین، محمود دینی بازیگر و تهیه کننده سینما و تلویزیون که به تازگی مهمان برنامه برمودا با اجرای کامران نجف زاده بود خاطره جالبی از کم شدن لول‌های تریاک در پشت صحنه سریال خاطره انگیز آینه عبرت که در سال‌های پایانی دهه شصت پخش می‌شد را بازگو کرد.

موضوع اصلی این سریال مواد مخدر بود که در سال‌های ۶۷ تا ۷۰ به صورت هفتگی پخش می‌شد.

کد خبر 848079 منبع: باشگاه خبرنگاران جوان برچسب‌ها کارگردانان سینمای ایران خبر مهم تریاک بازیگران سینما و تلویزیون ایران سینمای ایران چهره‌های مشهور اعتیاد - مواد مخدر تلویزیون - صدا و سیما

دیگر خبرها

  • پول انتخابات و جنگ؛ اهداف واقعی‌تر سفر بلینکن به منطقه‌
  • افزایش انگیزه سرمایه انسانی، اولویت وزارت نفت
  • حسن روحانی دلایل ردصلاحیتش را اعلام کرد
  • اتهام مرتبط با تامین مالی تروریسم به عناوین مجرمانه اضافه شد
  • مذاکرات نظامی مغرب و ناتو
  • مهم‌ترین دلایل خودکشی در استان وضعیت فرهنگی، اقتصادی و افسردگی می‌باشد
  • عجیب اما واقعی؛ الهلال قصد فروش میتروویچ را دارد!
  • تصاویر واقعی است؛ خبری از کپسول آتش نشانی نیست!+ عکس
  • محدودیت یکی از عوامل ایجاد انگیزه برای تولید و پیشرفت
  • فیلم | ماجرای کم شدن لول های تریاک در سریال آینه عبرت | مواد مخدر مصرفی آتقی واقعی بود!