Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-28@00:52:45 GMT

سلول درمانی چیست وچه‌کاربردی دارد؟

تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۳۶۵۸۳۱

یک پاتولوژیست با بیان اینکه پاتولوژی دانش آسیب شناسی است که مادر علم پزشکی محسوب می‌شود، درباره سلول درمانی توضیحاتی داد. ناطقان: سیامک سید ملکی پاتولوژیست اظهار کرد: رشته پاتولوژی دانش آسیب شناسی است که در دنیا، مادر علم پزشکی محسوب می‌شود؛ پاتولوژی پلی است بین علوم پایه و علوم کلینیکال، زمانی که صحبت از درماتولوژی می‌شود اشاره به شاخه ای از علوم بالینی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این پاتولوژیست با اشاره به اینکه پاتولوژیست‌ها در درمان بیماری‌ها باید با بیمار به طور مستقیم در ارتباط باشند، خاطر نشان کرد: اساس درمان، مشاهده مستقیم بیمار و معاینه بالینی است که می‌توان اصطلاح کلینیکال را در این جا به کار برد؛ پاتولوژی یک علم کلینیکال است، که پاتولوژیست باید به عنوان یک پزشک با بیمار تعامل مستقیم داشته باشد تا بتواند تشخیص درستی در خصوص بیماری فرد داشته باشد.

ملکی با بیان اینکه پاتولوژی (pathology) درمان تمام بیمار‌ی‌ها را شامل می‌شود و اساس اصلی در تشخیص بیماری‌ها را دارد، عنوان کرد: پاتولوژی یعنی شناختن بیماری‌ها؛ Path  در این تعریف از درد و رنج بیماری می‌گوید و ology هم به معنای دانش است؛ پاتولوژی نگاهی که به بیمار دارد یک نگاه پایه‌ای است.

وی با تاکید بر اینکه رشته پاتولوژی از مولکول به عنوان یک بخش آسیب پذیر و آغاز کننده بیماری استفاده می‌کند، گفت: رشته پاتولوژی، از مولکول گرفته تا کالبد شکافی در یک بیمار که به دلیل مسائل قانونی یا تشخیصی ایجاد شده است، استفاده می‌کند؛ درمان های نوین در رشته پاتولوژی سلول درمانی یا سل تراپی است اما به دلیل مشکلاتی که از قبل وجود داشته است هنوز به تکامل نرسیده است.

این پاتولوژیست با اشاره به اینکه بسیاری از بیماری‌های لاعلاج با استفاده از سلول درمانی بهبود پذیر است، عنوان کرد: بیماری مثل دیابت که امروزه بسیار فراگیر شده است در برخی کشورها به نتایج مثبتی در درمان آن رسیده‌اند که با سلول درمانی  می‌توان آن را بهبود بخشید؛ اما درمان دیابت با سلول‌های بنیادی، عوارضی چون بیماری‌های عفونی و سرطان را در پی دارد و در واقع کوشش این درمان بر حذف تزریق انسولین است، سم سل یا سلول‌های بنیادی اشاره به این دارد که می‌توان در درمان بیماری‌ها از آن استفاده کرد.

ملکی تصریح کرد: محققین از سلول‌های پوست استفاده کردند تا بتوانند آن را به سلول‌های بنیادی تمایز دهند؛ حتی موفق شدند سلول هایی بسازند که شاید سلول ارتباطی با پوست شخص ندارد توانسته‌اند  ارتباطی بین پوست و مولکول ناشناخته برقرار کنند، از سم سل‌ها استفاده می‌کنند که از بافت فرسوده پیوند برقرار کنند و بتوانند پوست از بین رفته را ترمیم دهند.

وی با بیان اینکه پاتولوژی پایه‌ای از آنکولوژی است، خاطر نشان کرد: اگر در مراحل درمانی سم سل‌ها به بار نشینند می‌توان به این امیدوار بود که در آینده هر بافتی از بدن را تولید کنیم و در آزمایشگاه‌ها به بدن فرد ترمیم دهیم.

این پاتولوژیست با تاکید بر اینکه پاتولوژی به تنهایی در شناسایی بیماری‌ها کاربرد ندارد، عنوان کرد: گزارش پاتولوژی در درمان بیماری کافی نیست و حتما باید فرد پس از گرفتن گزارش پاتولوژی به پزشک متخصص مراجعه کند؛ یکی از روش‌های درمانی استفاده از تست‌های مولکولی است، این تست با توجه به اینکه قیمت بالایی دارد اما باعث می‌شود تشخیص دقیقی در بیماری داشته باشیم. منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: سلول درمانی ، آسیب شناسی ، درماتولوژی

منبع: ناطقان

کلیدواژه: سلول درمانی آسیب شناسی درماتولوژی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۶۵۸۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفرهای درمانی رایگان با اسنپ 

اسنپ ۵۹۹ سفر خود را برای کودکان بیمار تحت پوشش «خیریه‌ پزشکی نوین» به مدت ۳ ماه رایگان کرد.

به گزارش روابط عمومی اسنپ، این طرح با ارزش ۴۷ میلیون و ۷۵۳ هزار تومان برای تسهیل رفت‌و‌آمد کودکان مبتلا به بیماری‌های سخت و همراهانشان در نظر گرفته شده بود که از مناطق کم‌برخوردار برای درمان به تهران سفر می‌کنند.

اسنپ هم‌مسیر با کودکان تحت درمان

جامعه هدفِ این طرحِ همسو با ماهیت کسب‌وکار شرکت اسنپ کودکانی هستند که برای درمان از محل سکونت خود به شهر تهران سفر می‌کنند.
این کودکان و خانواده‌هایشان اغلب از مناطق کم‌برخوردار هستند و در منطقه‌ محل سکونت خود به مراکز درمانی مجهز یا کادر پزشکی متخصص دسترسی ندارند. اجرای این طرح گامی کوچک برای تسهیل رفت‌وآمد این گروه به مراکز درمانی است.

طرح تخفیف‌ ویژه‌ ۲۰ درصدی به موسسات نیکوکاری از جمله طرح‌های مشابهی است که در تمام طول سال برای تسهیل رفت‌آمد و کاهش هزینه‌های موسسات نیکوکاری اجرا می‌شود.

معرفی خیریه‌ پزشکی نوین

ماموریت این خیریه پوشش هزینه‌ها و منابع لازم برای درمان کودکان زیر ۱۸ سال و زنان سرپرست خانوار ساکن مناطق کم‌برخوردار است. در راستای این هدف نیز بستر مناسبی را برای همکاری با نیروهای متخصص پزشكى، پرستارى و مددکارى برای تشخیص، درمان، مشاوره و راهنمایى تخصصى رایگان فراهم کرده است.

این خیریه کودکان کم‌برخورداری را که برای بهره‌مندی از خدمات پزشکی نیاز است به تهران سفر کنند از ابتدای سفرشان تا زمان بهبودی کامل همراهی و حمایت می‌کند.

دیگر خبرها

  • فناوری جدیدی برای دیدن درون سلول‌های سرطانی
  • ۴۲ هزار کودک سرطانی در «محک» در حال درمان هستند
  • سفرهای درمانی رایگان با اسنپ 
  • بیماران«ای‌ال‌اس» با امانت دادن تجهیزات به یکدیگر زنده‌اند
  • رایگان شدن درمان کودکان زیر هفت سال از امروز
  • فناوری مشاهده درون سلول‌های سرطانی ابداع شد
  • آزمایش اولین «واکسن شخصی» برای نوعی از سرطان روی بیمار انگلیسی
  • جشنواره تحقیقات برتر پیوند سلول‌های بنیادی خونساز برگزار می‌شود
  • چهارمین جشنواره تحقیقات برتر برگزار می‌شود
  • خواص ظرف های ضد سرطانی