Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-29@15:14:17 GMT

صنعت گردشگری کشور در تنگنای تصمیمات ارزی بانک مرکزی

تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۳۶۶۷۰۹

صنعت گردشگری کشور در تنگنای تصمیمات ارزی بانک مرکزی

تصمیمات جدید بانک مرکزی ایران و ایجاد محدودیت در معاملات ارزی، مشکلاتی را برای گردشگران خارجی پدید آورده که می تواند به صنعت گردشگری کشور ضربه بزند. ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۲ اقتصادی اقتصاد ایران پول | ارز | بانک نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری فرانسه، کورنیلیس وامورشات، گردشگر آلمانی که به تازگی به تبریز رسیده، می خواست یوروهایش را با ریال تعویض کند، اما خیلی زود متوجه شد که این کار راحتی نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این گردشگر آلمانی گفت: «ما می خواستیم در بانک ارز تعویض کنیم، اما بانک ها نه یورو می پذیرند و نه دلار. ما به یک صرافی رفتیم، اما آنها هم هیچ پولی نداشتند.»

بانک مرکزی ایران در روز 15 آوریل، «تا اطلاع ثانوی» تمامی صرافی ها را از مبادله ارز منع کرد و بانک ها را تنها مرجع قانون خرید و فروش ارز اعلام کرد. اما در عمل بانک ها اغلب از خرید و فروش ارز خودداری می کنند.

تهدیدات جدید آمریکا مبنی بر خروج از برجام و برقراری مجدد تحریم ها موجب شده تا ارزش ریال ایران به شدت کاهش یابد. دولت ایران برای جلوگیری از سقوط ارزش پول ملی، ارزش هر دلار آمریکا را 42 هزار ریال اعلام کرده است. بنابراین با توجه به اینکه هر یورو معادل 1.20 دلار است، نرخ رسمی هر یورو در بازار ایران 50 هزار و 400 ریال است.

در نهایت این گردشگر آلمانی که به عنوان مدیر پروژه برای شهرداری روتردام کار می کند، در یک دفتر گردشگری موفق به مبادله ارز می شود. او یوروهایش را می دهد و ریال می گیرد. اما به جای 50 دلار و 400 ریال، هر یورو را 71 هزار ریال می فروشد.

این رقم نشان دهنده ادامه روند تضعیف ارزش ریال در بازار سیاه به رغم یکسان سازی دستوری نرخ ارز است.

احمد ضرابی، مدیر یک آژانس مسافرتی در تبریز گفت، اگر عدم دسترسی آسان گردشگران خارجی به ریال «تداوم یابد، قطعا مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.»

حتی قبل از برقراری مقررات ارزی جدید، خرید و فروش در ایران برای گردشگران خارجی یک معضل محسوب می شد. تداوم تحریم های مالی دولت آمریکا علیه ایران موجب شده تا کارت های اعتباری در این کشور قابل استفاده نباشد و گردشگران ناگزیر به حمل پول نقد باشند.

گردشگران غربی عمدتا از کشورهای آلمان، فرانسه، انگلیس، ایتالیا و هلند به ایران سفر می کنند، اما بر اساس آمارهای رسمی تعداد این گردشگران در فاصله مارس و اکتبر 2017 از چند ده هزار نفر تجاوز نمی کند. اما در همین بازه زمانی، 650 هزار گردشگر مذهبی شیعه از عراق وارد ایران شده اند.

کمبود ارز مختص شهرهای کوچک نیست. در تهران نیز وضعیت به همین شکل است. گردشگرانی که به مناطقی همچون بازار تهران و کاخ گلستان می روند می گویند پیدا کردن ریال به کار دشواری تبدیل شده است.

سیمونا، یک گردشگر آلمانی گفت: «همه جا بسته است. بانک ها و صرافی ها تعطیل اند و ما نمی توانیم ارز تبدیل کنیم... این برای ما مشکلی کوچک است، اما من فکر می کنم برای مردمی که چیزی می فروشند مشکل بزرگتر است. چون امکان اینکه ما چیزی بخریم وجود ندارد.»

در حالی که گردشگران خارجی به دنبال ریال می گردند، ایرانیان برای واردات کالا و سفرهای خارجی به ارز نیاز دارند. به گفته سیمونا، ما در نهایت موفق شدیم از طریق یک دلال که در کنار خیابان ایستاده بود مشکلمان را حل کنیم. البته این راه خیلی خوبی نیست.

انتهای پیام/188

R1012128/P1012122/S7,77,79,85/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۶۶۷۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استاندار مرکزی: آموزش فنی و حرفه‌ای راه نجات کشور است

ایسنا/مرکزی استاندار مرکزی با اشاره به هنرستان‌های جوار صنعت افزود: آموزش فنی و حرفه‌ای راه نجات کشور است و اکنون نیازمند توسعه آموزش مهارتی در نظام آموزش و پرورش هستیم و تحقق این مهم نیز، نیازمند توسعه زیرساختی و تقاضا محور است.

فرزاد مخلص الائمه، عصر شنبه، ۸ اردیبهشت در شورای آموزش و پرورش استان مرکزی در رابطه با برگزاری امتحانات نهایی در سه پایه دبیرستان اظهار کرد: امسال یکی از مهمترین رویدادهای آزمونی تاریخ کشور برگزار می‌شود که نیازمند توجه ویژه است. 

مخلص‌الائمه ضمن تقدیر از مدیران صنایعی که به تاسیس هنرستان‌های جوار صنعت کمک کرده‌اند، گفت: به لحاظ کیفیت و کمیت هنرستان‌های جوار صنعت، استان مرکزی برترین استان در کشور است. وقتی وارد هنرستان‌های جوار صنعت می‌شویم موجی از انرژی را از دانش آموزان و معلمان دریافت می‌کنیم. 

استاندار مرکزی با اشاره به برگزاری نمایشگاه مشاغل مرتبط با هنرستان‌های استان مرکزی افزود: این نمایشگاه در انتخاب رشته دانش آموزان برای ورود به هنرستان بسیار تاثیرگذار خواهد بود و امیدواریم از این دست نمایشگاه‌ها بیشتر برگزار شود. 

حسین مولوی، مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی نیز اظهار کرد: با هماهنگی‌های انجام شده امیدواریم بتوانیم بدون کمترین مشکلی، امتحانات نهایی دبیرستان‌ها را پشت سر بگذاریم.

وی با اشاره به افتتاح ساختمان مرکز مشاوره افزود: از معلمان ماندگار و برتر استان مرکزی در هفته معلم تجلیل خواهیم کرد. همچنین برگزاری زنگ سپاس معلم را با حضور مدیران دستگاه‌های مختلف را در نظر داریم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • چرا تنها سایت موزه غرب کشور عاقبت به خیر نشد
  • دهیاران می‌توانند مدیریت مناطق گردشگری بام ایران را دریافت کنند
  • نخستین مسجد اسلام گسترش می‌یابد
  • امکان ایفای تعهدات صادراتی، از طریق بانک سامان
  • استاندار مرکزی: آموزش فنی و حرفه‌ای راه نجات کشور است
  • معاون پارلمانی رئیس جمهور به اظهارات قالیباف پاسخ داد
  • پاسخ معاون رئیسی به انتقادات ارزی قالیباف
  • پاسخ معاون پارلمانی رئیس جمهور به انتقادات ارزی رئیس مجلس
  • پاسخ معاون پارلمانی رئیس جمهور به اظهارات قالیباف
  • ۱۶ میلیارد یورو تعهد ارزی ایفا نشده در کدام سیاه چاله اقتصادی مخفی بود؟