Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- در حالي که اروپايي ها آخرين تلاش خود را براي حفظ برجام انجام مي دهند، مقام هاي ايراني نيز از واکنش تهران به تصميم ترامپ درباره خروج از برجام سخن مي گويند.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، رويترز بامداد جمعه به نقل از منابع آگاه جزئياتي از آخرين تلاش‌هاي کشورهاي اروپايي براي قانع کردن «دونالد ترامپ»، رئيس‌جمهور آمريکا جهت ماندن در توافق هسته‌اي برجام منتشر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


6 منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرگزاري رويترز گفته‌اند فرانسه، انگليس و آلمان به دنبال توافق سياسي جداگانه با کاخ سفيد در خصوص اعمال فشارهاي بيشتر عليه ايران هستند.
سخنگوي دولت انگليس تاکيد کرد که اين کشور از توان و نفوذ خود براي حفظ برجام استفاده خواهد کرد.
ادوين ساموئل سخنگوي دولت انگليس در گفت‌وگو با شبکه ي خبري الميادين گفت:خروج آمريکا از توافق هسته اي ايران  در راستاي منافع ملي آمريکا، انگليس و کشورهاي حاشيه ي خليج«فارس» نيست.
وي افزود:اين توافق در همه جوانب خود جامع و بي نقص نيست و بخش هايي در آن وجود دارد که مي تواند بهبود يابد.
او ادامه داد:اين توافق آغازي مهم است و تهديد احتمال آغاز يک رقابت تسليحاتي هسته اي را بر طرف مي کند.اين توافق بستر لازم براي نظارت بازرسان سازمان ملل را فراهم مي کند و دولت انگليس با همه ي توان و نفوذ خود براي حفظ اين توافق تلاش خواهد کرد.
در همين حال صدراعظم آلمان روز چهارشنبه خواستار حفظ توافق هسته‌اي ايران و گروه 1+5 شد اما گفت چارچوب مذاکرات اين توافق بايستي گسترش پيدا کند.
به نوشته رويترز مرکل با بيان اينکه بايستي درباره برنامه موشکي ايران و نفوذش در سوريه گفت‌وگو شود، مدعي شد که اين موضع از حمايت گسترده‌اي در اتحاديه اروپا برخوردار است.
مرکل گفت: «ما مواضع خودمان مبني بر حفظ برجام و گسترش چارچوب مذاکرات را ادامه خواهيم داد.»
صدراعظم آلمان در بخش ديگري از اين گفت‌وگو به نمايش تبليغاتي روز دوشنبه نخست‌وزير رژيم صهيونيستي اشاره کرد و از اين رژيم خواست اطلاعاتي که درباره ايران در اختيار دارد را تحويل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بدهد.

ترامپ هنوز تصميمي درباره برجام نگرفته است
سخنگوي کاخ سفيد گفت؛ هنوز رئيس جمهور تصميمي درباره برجام نگرفته است.
به گزارش شبکه تلويزيوني رويترز، سارا هاکبي سندرز پنجشنبه در نشست خبري خود به پرسش هاي خبرنگاران پاسخ داد.
خبرنگاري پرسيد ظريف وزير امور خارجه ايران گفته است ايران حاضر به مذاکره دوباره يا افزودن چيزي به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نيست. اين مسئله چه تاثيري بر تصميم رئيس جمهور در پاسخ به آن خواهد داشت؟
سخنگوي کاخ سفيد گفت: هنوز چيزي اعلام نشده است و زماني که رئيس جمهور تصميم نهايي را درباره برجام بگيرد به اطلاع شما خواهيم رساند.

آمريکا و اروپا تقريبا از برجام خارج شده‌اند!
کارشناس امور ايران تاکيد کرد؛ آمريکا و سه کشور اروپايي امضا کننده برجام، تقريباً از اين توافق خارج شده اند.
توفيق شومان در گفتگو با شبکه تلويزيوني روسيا اليوم گفت: توافق هسته اي بر سنگ محک قرار گرفته است. ما هم اکنون شاهد آن هستيم که تقريباً چهار کشور از شش کشور امضا کننده توافق هسته اي تقريباً از اين توافق خارج شده اند. آمريکا، انگليس، فرانسه و آلمان تقريباً از برجام خارج شده اند و تنها روسيه و چين هستند که به برجام پايبند مانده اند.
به گفته وي، اروپايي ها طرحي را پذيرفته اند که امانوئل مکرون رئيس جمهور فرانسه در سفر اخيرش به آمريکا و در ديدار با ترامپ ارائه کرد. مکرون پيشنهاد داد که سه مساله ديگر نيز به مسائل مورد توافق برجام افزوده شود. نخست آنکه برنامه هسته اي ايران براي سال هاي پس از سال 2025 نيز تحت نظارت باشد و محدوديت هايي که ايران پذيرفته پايان نيابد. دوم اينکه درباره مسائل منطقه اي نيز گفتگو صورت گيرد. يعني حضور ايران در کشورهاي عراق، سوريه، يمن و لبنان مورد بحث و مذاکره قرار گيرد. مساله سومي که اروپايي ها درباره آن موضع واحدي گرفته اند به مساله موشک هاي بالستيک ايران مربوط مي شود. اين بندهاي سه گانه چارچوب جديدي را تشکيل مي دهد که کشورهاي سه گانه اروپايي و دولت آمريکا به رهبري ترامپ بر سر آن توافق مي کنند.
شومان تاکيد کرد: اروپايي ها به طور کلي نمي گويند که قصد دارند از برجام خارج شوند اما صرف انجام اصلاحات درباره برجام به معناي آن است که ما در برابر توافقي جديد قرار داريم.
از حالا تا دوازدهم ماه مه ما شاهد شکل هاي مختلف فشار بر ايران از سوي آمريکا خواهيم بود. چه بسا آمريکايي ها از طريق اسرائيل بر ايران فشار وارد کنند. تجاوزهاي اخير اسرائيل به مواضع نيروهاي ايراني در سوريه نوعي از تنش آفريني ميداني است. از اين رو احتمال درگيري ميان اسرائيل با ايران در سوريه از هم اکنون تا تاريخ دوازدهم ماه مه، وجود دارد.
وي ادامه داد: آژانس بين المللي انرژي اتمي معتقد است که از سال 2009 تا کنون برنامه هسته اي ايران به هيچ وجه به سمت دستيابي به تسليحات هسته اي پيش نرفته است. همچنين در گزارشي که آژانس بين المللي انرژي اتمي اخيراً منتشر کرده اعلام کرده است از سال 2003 ايران نوعي برنامه پژوهشي در خصوص مسائل هسته اي داشته است اما به هيچ وجه به سمت امور فني و نظامي هسته اي پيش نرفته است. يعني بر اساس گفته آژانس بين المللي انرژي اتمي پانزده سال است که ايران به سمت نظامي سازي برنامه هسته اي خود نرفته است.

روز پس از خروج آمريکا از برجام
خروج آمريکا از برجام به معناي بازگشت خودکار تحريم ها نيست.
به گزارش سي ان ان؛ نماينده انگليس در سازمان ملل متحد گفت: تحريم هاي (ايران) با خروج آمريکا به صورت خودکار بر نخواهد گشت.
کريستين امانپور مجري سي ان ان در سوالي پرسيد مکرون به واشنگتن رفت و سعي کرد بر (موضع) رئيس جمهور(آمريکا) تاثير بگذارد. وي مشخص نيست که موفق شده باشد. پيامد خروج (از توافق هسته اي) بر جهان چيست؟
کارن پييرس گفت: در صورتي که آمريکا خارج شود، فکر مي کنم پرسش اين خواهد بود که آيا خارج مي شود و تحريم ها را دوباره اعمال مي کند. اگر همان تحريم هايي را اعمال کند که ابتدا بر ايران اعمال شده بود، در آن صورت فکر مي کنم حفظ اين توافق بسيار سخت خواهد بود زيرا ماندن ايران در آن هيچ منافعي نخواهد داشت اما آمريکا مي تواند خارج شود اما دوباره تحريم ها را اعمال نکند که در اين صورت اگر پنج عضو ديگر بگويند، ما به آن ادامه خواهيم داد ايران در آن صورت انتخاب خواهد کرد.
امانپور پرسيد اين گزينه وجود دارد که آمريکا حتي در صورت خارج شدن از آن تحريم ها را مجددا اعمال نکند؟
نماينده دائم انگليس در سازمان ملل متحد گفت: درک من اين است که تحريم ها به صورت خودکار با اين خروج برنخواهد گشت.

روسيه: به تعهدات خود پايبند مي مانيم
روسيه اعلام کرد به تعهدات خود درقبال برجام پايبند خواهد ماند.
به گزارش شبکه تلويزيوني الجزيره ، برخي مقامات روسيه اعلام کردند مسکو به تعهدات خود در چارچوب توافق هسته اي ايران تا زماني که کشورهاي ديگر به آن پايبند باشند احترام خواهد گذاشت.

واکنش ايران
سفير ايران در انگليس در مصاحبه‌اي با شبکه خبري سي‌ان‌ان گفت: در صورتي که آمريکا از برجام خارج شود، توافقي باقي نمي‌ماند.
«حميد بعيدي‌نژاد»، سفير ايران در انگليس در مصاحبه‌اي با شبکه خبري سي‌ان‌ان گفت در صورتي که آمريکا از برجام خارج شود، توافقي باقي نمي‌ماند.
«بعيدي‌نژاد» گفت: «هنگامي که ايالات متحده از توافق خارج شود، به معني اين است که توافقي باقي نمانده، چون يکي از طرف‌هاي مهم توافق، مفاد توافق را نقض کرده است.»
سفير ايران در انگليس، در بخش ديگري از اين مصاحبه خاطرنشان کرد ايران براي تمامي سناريوها در خصوص برجام آماده است.
بنابراين گزارش وزير امور خارجه ايران طي پيامي ويديويي در يکي از شبکه‌هاي اجتماعي تاکيد کرد که ايران نه درباره برجام مذاکره مجدد خواهد کرد و نه به آن چيزي اضافه مي‌کند.

ظريف: امتياز نمي دهيم

 وزير خارجه کشورمان يکي از اقدام‌هاي ايران در مقابل خارج شدن آمريکا از برجام را استفاده از بند 36 و شکايت از نقض کنندگان توافق نامه هسته‌اي دانست.
«محمد جواد ظريف» وزير امور خارجه ايران ديروز (پنجشنبه) مجددا تاکيد کرد براي توافق هسته‌اي تنها يک راه وجود دارد و آن پايبندي کامل آمريکا به تعهداتش است نه امتيازدهي.
ظريف با انتشار يک ويدئو گفت که برجام، يک معاهده نبود که به امضا يا تاييد شدن از هر طرفي، نياز داشته باشد، بلکه بعد از تاييد شدن در شوراي امنيت سازمان ملل، براي همه الزام‌آور شد.
وي با بيان اينکه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در 11 دفعه، تاکيد کرد که ايران به تمام تعهداتش عمل کرده، افزود: «اما آمريکا به طور مداوم توافق را نقض کرد. مخصوصا با مانع‌تراشي در برابر کساني که مي‌خواستند با ايران تجارت کنند».
وزير خارجه کشورمان با اشاره به اينکه برخي دولت‌هاي اروپايي اخيرا براي راضي نگه‌داشتن «دوناد ترامپ» ‌رئيس‌جمهور آمريکا، امتيازهاي بيشتري را از طرف ايران به او وعده داده‌اند، تاکيد کرد: «اين امتيازدهي‌ها، يک توافق جديد است که شامل مسائلي است که همه ما تصميم گرفتيم از مذاکرات ما مستثني شود، که شامل ظرفيت‌هاي دفاعي ايران و  نفوذ منطقه‌اي آن بود».
ظريف با بيان اينکه در هر دو موضوع، ايران بايد شاکي و ناراضي باشد نه غرب، افزود: «ما قرن‌هاست که به کسي حمله نکرده‌ايم اما مورد تهاجم قرار گرفته‌ايم. اخيرترين آن توسط صدام حسين بود که از سوي آمريکا و متحدان منطقه‌اي حمايت مي‌شد. غرب فعالانه مانع آن شد که ما حتي ابزارهاي ابتدايي دفاعي خريداري کنيم».
وي با اشاره به اينکه صدام، هم غيرنظاميان و هم سربازان ايراني را با سلاح شيميايي هدف قرار داد، گفت: «علي‌رغم آن تجربه فجيع، ما هنوز کسري از بودجه کشورهايي مثل عربستان سعودي و امارات عربي متحده را در بخش دفاعي هزينه مي‌کنيم و موشک‌هاي ما بُرد کوتاه‌تري نسبت به موشک‌هاي سعودي دارند».
ظريف ضمن بيان اينکه کشورهاي حاشيه خليج فارس گروه‌هاي تروريستي مانند القاعده، طالبان و داعش را حمايت مي‌کردند، توضيح داد: «ما در شکست اين افراطي‌ها نقش محوري داشتيم».
وي خطاب به اروپايي‌ها و آمريکا تاکيد کرد: «بگذاريد يک بار براي هميشه اين مسئله را براي شما روشن کنم. ما نه امنيت خود را تضعيف مي‌کنيم و نه بر سر توافقي که با حسن‌نيت به دست آورده‌ايم، مذاکره يا چيزي اضافه مي‌کنيم».
وزير خارجه کشورمان با اشاره به نزديک شدن موعد تصميم آمريکا براي تمديد تعليق تحريم‌هاي ايران و عمل به تعهداتش ذيل برجام، گفت: «ايران در برابر تلاش‌هاي بي‌ثمر قلدرمآبانه با قدرت مي‌ايستد. اما اگر آمريکا به نقض توافق ادامه دهد يا از آن خارج شود، ما نيز از حق خود براي واکنش نشان دادن استفاده مي‌کنيم».
ظريف با بيان اينکه به روش خود به خروج آمريکا از برجام واکنش نشان خواهيم داد، تصريح کرد: «سر و صدا کردن يا تهديد، براي آمريکا توافق جديدي به ارمغان نمي‌آورد. مخصوصا زماني که آنها به توافقي که هم‌اکنون به دست آمده احترام نمي‌گذارند».

واعظي: آماده ايم
رئيس دفتر رئيس جمهور گفت: پيش بيني هاي لازم براي خروج احتمالي آمريکا از برجام اتخاذ شده است.
محمود واعظي در ديدار با نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه مشهد در آستانه سفر رئيس جمهور به اين خطه، اظهار کرد: با توجه به اين که در آستانه 22 ارديبهشت ماه و زمان اعلام آمريکا براي ماندن در برجام و يا خروج از آن هستيم؛ سفر دکتر روحاني از اهميت دو چنداني برخوردار خواهد بود.
رئيس دفتر رئيس جمهور با بيان اينکه از اواخر سال گذشته پيش بيني هاي لازم براي مقابله با خروج احتمالي آمريکا از برجام صورت گرفته و براي برخورد منطقي با اين تصميم آمادگي وجود دارد گفت: به گونه اي برنامه ريزي شده که در صورت خروج آمريکا از برجام؛ کشور، چندان متاثر از تبعات ناشي از اين اقدام نشود.
وي  افزود: به مدد همراهي مردم با دولت، تحت رهبري هاي مقام معظم رهبري، اين موضوع به بهترين شکل مديريت خواهد شد.


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۶۸۶۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرمانده حشد الشعبی: تهدیدهای آمریکا ما را نمی‌ترساند

یکی از فرماندهان حشد الشعبی عراق با تاکید بر لزوم اخراج نیروهای بیگانه از خاک این کشور گفت: «تهدیدهای آمریکا ما را نمی‌ترساند.»

به گزارش ایسنا، ابو زین‌العابدین، فرمانده تیپ ۲۸ حشد الشعبی تاکید کرد که «تهدیدهای آمریکا حباب رسانه‌ای بیش نیست و از دولت می‌خواهیم که به روند بیرون کردن تمام نیروهای خارجی از کشور سرعت بخشد.»

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری المعلومه خاطرنشان کرد: «تهدیدهای آمریکا و دیگران مقاومت و مجاهدان عراقی را نمی‌ترساند و حرف آخر ما اخراج نیروهای بیگانه از کشور است.»

ابو زین‌العابدین افزود: «ما به قدرت دولت در اخراج کامل نیروهای بیگانه از خاک عراق اطمینان داریم و هدف آمریکا از تهدید این است که عراق امتیازات بیشتری برای تضمین بقای نیروهای این کشور بدهد.»

این فرمانده عراقی تاکید کرد: «تهدیدهای آمریکایی و غربی جدید نیستند، اما مجاهدین عراقی حرف آخر را می‌زنند. ما به قدرت دولت عراق در اجرای مصوبه پارلمان مبنی بر اخراج نیروهای بیگانه و در راس آن‌ها نیروهای آمریکایی ایمان داریم.»

پارلمان عراق در سال ۲۰۲۰ مصوبه‌ای را برای خروج نیروهای خارجی از عراق به‌ویژه نیروهای آمریکایی بعد از جنایت ترور سردار شهید قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و ابومهدی المهندس، نایب رئیس حشد الشعبی عراق در حمله آمریکا به فرودگاه بغداد تصویب کرد.

محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق اخیرا سفری به واشنگتن داشت. رعد التمیمی، از رهبران چارچوب هماهنگی شیعیان عراق در این باره گفت: «محور سفر محمد شیاع السودانی به واشنگتن شامل سه پرونده مهم و اصلی است که مهم‌ترین آن خروج نیروهای آمریکایی از عراق است و توافق ملی در قبال این پرونده وجود دارد.»

التمیمی پیش‌بینی کرد اجرای دستورکار اخراج نیروهای آمریکایی از عراق بعد از اواسط سال ۲۰۲۴ آغاز شود.

وی در مصاحبه با المعلومه گفت: «نیروهای آمریکایی حاکمیت ملی عراق را نقض و از کشتار جمعی ساکنان غزه حمایت کردند. آن‌ها تمام امکانات خود را برای حمایت از رژیم اشغالگر صهیونیستی به کار گرفته‌اند. واشنگتن خطر مخالفت با خروج خود و پیامدهای داخلی و خارجی آن را درک می‌کند.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • روحانی: پاسخ من به شورای نگهبان به زودی منتشر می‌شود تا مردم از سطح درک اعضای این شورا از مسائل حیاتی کشور مطلع شوند!
  • واکنش کاخ سفید به تسخیر دانشگاه کلمبیا توسط دانشجویان
  • فرمانده حشد الشعبی: تهدیدهای آمریکا ما را نمی‌ترساند
  • رسانه صهیونیستی: توقف جنگ و خروج اشغالگران، شرط السنوار برای توافق است
  • توقف جنگ و خروج اشغالگران، شرط السنوار برای توافق است
  • خروج علیه شهردار تهران
  • واکنش ایلان ماسک به توافق بلندمدت آمریکا با اوکراین
  • اقراریان، عضو شورای شهر تهران: خروج 7 عضو شورا از صحن به معنای قهر کردن نبود/ تعدادی از اعضای شورا معتقد بودند که مذاکرات درباره مسائل مربوط به قرارداد چین که باید همه ابهامات مربوط به آن شفاف شود، بهتر است در جلسه جداگانه‌ای ادامه پیدا کند
  • خروج رهبران حماس از غزه در چارچوب توافق آتش‌بس صحت ندارد
  •  سخنگوی حماس : تکذیب ادعای خروج برخی رهبران حماس از غزه در چارچوب توافق تبادل اسرا