Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@20:58:08 GMT

واکنش کاربران فضای مجازی عربی به قطع روابط مغرب و ایران

تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۳۶۹۸۹۰

واکنش کاربران فضای مجازی عربی به قطع روابط مغرب و ایران

الجزیره-ایرنا- قطع روابط دیپلماتیک ایران و مغرب، به یکی از مهم ترین سوژه های خبری رسانه های عربی تبدیل شده است و مخاطبان عرب زبان رسانه ها و کاربران فضای مجازی با انتشار دیدگاه ها و نظرات خود این تصمیم رباط را تحت تاثیر لابی آل سعود اعلام کردند.

به گزارش ایرنا، تارنمای خبری «هسپرس» که سومین تارنمای پربازدید و محبوبترین تارنمای خبری در مغرب است، اخبار زیادی در خصوص اظهارنظرهای مقام های این کشور در این خصوص منتشر کرده است و به تبع آن مردم از کشورهای مختلف و از جمله مغرب نیز در ذیل این خبرها به بیان دیدگاه های خود می پردازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


یکی از کاربران در ذیل خبر قطع روابط این کشور با ایران نوشت: اگر حکام ما در مغرب واقعا راست می گویند، باید روابط با کوبا، روسیه و آفریقای جنوبی را که از پولیساریو حمایت می کنند ،قطع کنند، آفریقای جنوبی محموله فسفات مغرب را مصادره کرد و پول آن را به جبهه پولیساریو داد اما حکام مغرب هیچ واکنشی نشان ندادند.مقام های ما دروغ می گویند که حزب الله موشک های زمین به هوا به پولیساریو داده است.
یکی دیگر از کاربران نوشت: کشورهایی مانند امارات از دیگر کشورها می خواهند روابط خود با ایران را قطع کنند اما خود بیشترین روابط تجاری را با ایران دارند.
یکی از کاربران به نام سلیم نیز نوشت: مشخص است مغرب به دلیل فشارهایی که از طرف برخی کشورها به آن وارد می شود، تصمیم به قطع روابط با ایران گرفت و در این میان بهانه ای جز پولیساریو پیدا نکرد، حزب الله یک حزب سیاسی در لبنان است که در کابینه دولت این کشور حضور دارد اگر واقعا حزب الله در مغرب دخالت کرده، چرا به لبنان اعتراض نمی شود؟ مغرب می بایست به الجزایر اعتراض می کرد که اعلام کرده حزب الله از طریق خاک الجزایر به پولیساریو کمک کرده است اما واقعیت این است که مساله صحرا و پولیساریو بهانه ای بیش نیست بلکه ائتلاف متشکل از کشورهای عربی حاشیه خلیج (فارس) ، اسراییل برای ضربه زدن به ایران ، مغرب را وادار به قطع رابطه با تهران کردند.
یکی دیگر از کابران به نام محمدوف نوشت: نماینده کویت در سازمان ملل گفت ما خواستار این هستیم که مردم صحرا حق این را داشته باشند سرنوشت خود را تعیین کنند، برخی گفتند این یک لغزش زبان از طرف نماینده کویت بود.مغرب آن زمان کجا بود؟ قطعا مغرب با فشار کشورهای عربی خلیجی (حاشیه خلیج فارس) با ایران قطع رابطه کرد.
یکی دیگر از کاربران به نام محمد نوشت: حزب الله هیچ گاه مطلبی درمورد پولیساریو بیان نکرده است، باید گفت عربستان با مردم و حکام مغرب بازی می کند، دلایل این قطع رابطه باطل و نیت های پلیدی پشت این مساله است.
یکی دیگر از کاربران نیز نوشت: وزیر خارجه مغرب باید مستندات خود را در مورد کمک ایران و حزب الله به پولیساریو از طریق خاک الجزایر ارائه کند در غیر این صورت او مسئول تخریب روابط دو کشور است.
کاربران نوشتند، همان ادعاها ی نخ نمای همیشگی تکرار شد، باز گسترش تشیع و قدرت گرفتن ایران و القاعده و پولیساریو را بهانه کردند.
یکی از کاربران با نام مستعار داوی نوشت:آمریکا، پیوسته کشورهای عربی را از ایران می ترساند و اهل سنت را به واکنش وادارد و نتیجه این که کشورهای عربی را قانع می کند که باید به آمریکا پول بدهند تا آمریکا نگذارد تهران آن ها را بخورد.
یکی دیگر از کاربران نوشت، مغرب همزمان تهدید و ترغیب شده است، به حکام مغرب وعده هایی داده اند تا قانع شود روابط با ایران را قطع کند.
کاربری با نام رشید نوشت، اگر واقعا درست باشد که حزب الله به پولیساریو کمک می کند، مغرب باید با لبنان قطع رابطه می کرد نه با ایران.نتیجه اینکه قطع رابطه با ایران دستور عربستان برای دریافت کمک مالی بوده است.
مغرب می خواست روابط خود را با عربستان ترمیم کند و جای قطر را در روابط با ریاض که به دلیل بی طرفی در مورد بحران کشورهای عربی با قطر پرتنش شده بود، بگیرد .مغرب تاکنون هیچ دلیل منطقی و محکمه پسند ارائه نکرده است.از سوی دیگر الجزایر نیز کشور ضعیفی نیست که اجازه دهد کشورهای دیگر در خاک آن فعالیت های غیر متعارف انجام دهند.
وزیر خارجه مغرب سه شنبه ادعا کرد حزب الله لبنان به جبهه پولیساریو کمک می کند و سفارت ایران در الجزایر نیز کمک به نیروهای حزب الله را تسهیل می کند.حزب الله لبنان و سفارت تهران در الجزیره با صدور بیانیه هایی قویا این ادعا را رد کردند و وزارت خارجه ایران نیز با رد این ادعاها، تاکید کرد اتهام های مغرب به ایران کاملا بی اساس و عاری از حقیقت و مردود است.
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه افزود: با صراحت تمام بار دیگر تاکید می کنیم که یکی از مهم ترین پایه های اساسی و اصولی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در مناسبات خود با سایر دولت ها و کشورهای جهان، احترام عمیق به حق حاکمیت و امنیت آنان و عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورها بوده و خواهد بود.
شبس*خاورم **2041**1917

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي مغرب ايران روابط

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۶۹۸۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا رهبری درباره گشت ارشاد و طرح نور تذکر داده بودند؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، چند روز پیش بود که مهدی فضائلی عضو دفتر رهبری از تذکر به برخی مسئولان در مساله حجاب و بعد از حواشی پیش آمده بر سر برخوردهای گشت ارشاد، خبر داد. توئیتی که با هجمه ها و حملات زیاد به این عضو دفتر رهبری همراه شد و حامیان گشت ارشاد و لایحه عفاف و حجاب همزمان او را در فضای رسانه ای و مجازی زیر بار سنگین حملات خود بردند.

روز گذشته اما سردار جعفری، مسئول قرارگاه فرهنگی و اجتماعی بقیه الله سپاه این تذکر را تایید کرد و گفت؛« یک اشتباهی از جانب عوامل اجرایی طرح نور صورت گرفته و از جانب آقای فضائلی گفته می‌شود که حضرت آقا تذکری داده‌اند و این امر طبیعی است زیرا یا گزارشات به محضر رهبر انقلاب می‌رسد و یا ایشان در فضای مجازی رؤیت می‌کنند.»

وی بیان کرد: «این تذکر در مورد انجام همه مأموریت‌های امنیتی، فرهنگی و اجتماعی یک امر طبیعی است زیرا ممکن در اجرا یک مأموری اشتباهی کند و با آن تذکر این اشتباه اصلاح شود، بنابراین با این تذکر اصل مأموریت زیر سوال نمی‌رود و باید مأموریت به‌درستی اجرا شود.»

سرلشکر جعفری عنوان کرد: «آن مطالبی که در فضای مجازی در خصوص آقای فضائلی گفته شده و گزارش دروغی که نسبت به ایشان داده شده باید گفت که خلاف این امر انجام نشده و ایشان هم در صحبت دوم خود مجددا تاکید کرده است و دفتر رهبر انقلاب هم تکذیبی نکرده و این نشان دهنده واقعیت آن است، بنابراین حضرت آقا بر انجام این امر تأکید دارند اما تذکر هم داده‌اند که کار درست انجام شود.»

اما در میان آنها که فضائلی را زیر بار نقد برده بودند، حسین شریعتمداری نیز حضور داشت. او در یادداشتی نوشته بود؛« این پرسش از برادر عزیزمان آقای فضائلی در میان است که جناب ایشان از کدام جایگاه می‌فرمایند: «‌بتازگی برخی مسئولان به‌دلیل کارهای بی‌قاعده تذکر دریافت کرده‌اند»؟! چرا که با توجه به عضویت ایشان در دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب، این تذکر به حضرت آقا نسبت داده می‌شود و شده است؟!برادر فضائلی عزیز! بیت رهبر معظم انقلاب «‌سخنگو» ندارد و چنانچه تذکری ضرورت داشته باشد، مستقیماً و با ذکر مأخذ از سوی دفتر معظم‌له (آقایان گلپایگانی و حجازی‌) به اطلاع مخاطبان آن، اعم از مسئولان و یا مردم می‌رسد.»

۲۷۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899323

دیگر خبرها

  • طراحی جدید یوتیوب پس از انتقاد‌های شدید از دسترس خارج شد
  • معرفی متخلفان فضای مجازی در قم به مراجع قضایی
  • برگزاری کنفرانس بین المللی وب پژوهی در دانشگاه علم و فرهنگ
  • چرا رهبری درباره گشت ارشاد و طرح نور تذکر داده بودند؟
  • چرا نباید نگران نسل Z بود؟
  • اجرای هوشمندانه طرح نور در فضای مجازی
  • حمله موشکی ایران معادلات آمریکا و غرب را تغییر داد
  • مهمترین دستاورد طوفان الاقصی توقف عادی سازی روابط کشور‌ها با اسرائیل است
  • توقف عادی سازی روابط کشور‌ها با اسرائیل، مهمترین دستاورد طوفان الاقصی
  • حمله ایران به اسرائیل هنوز در کانون توجه کاربران مجازی/ آیا اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله می‌کند؟ / سود مرحله سوم سهام عدالت کی واریز می‌شود؟ / سیل دوبی و واقعیت‌هایی که سانسور شد/ داغ شدن عنوان جدول لیگ برتر در فضای مجازی