شعر معاصر ما خالی از واژگان موسیقی و نام سازها شده است
تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۳۷۰۲۹۳
مازندمجلس: به گزارش هنرنیوز، منصوره ثابتزاده درباره ساختمان تغییریافته سازها گفت: وقتی به سازها نگاه میکنیم متوجه میشویم به صورت طبیعی یا ساختگی تغییر پیدا کردهاند. بررسی این تغییرات مسئله مهمی در دنیاست. البته فراموش نکنیم که مسائل اجتماعی و سیاسی هم در این مسئله تأثیرگذارند.
زمانی وظیفه پژوهشگران ثبت بود که این موضوع همچنان هم ادامه دارد در حالی که باید به بررسی موضوع هم پرداخت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در صدد هستم فرهنگ نامه حرکات ایرانی را بنویسم. تا کنون ۴۶٠ رقص را ثبت کردهام. روی ساز قوپوز نیز تحقیق کردهام و متوجه شدهام تغییراتی در شکل و صدادهی این ساز بهوجود آمده است.
بعد از کوچنشینی، زندگی شهرنشینی روی ساز قوپوز تأثیرگذار بوده است و زمانی که این ساز به شهر میرسد، از اندازه اولیه خود بزرگتر میشود و به مرور در تکنیکهای نوازندگی آن تأثیر میگذارد. حتی تعداد سیمهای آن نیز تغییر میکند.
عاشیق امراه تعداد پردههای قوپوز را از ١۴ به ١٧، عدالت نصیب آن را به ١٨ و عمران حیدری آن را به ٢١ پرده تغییر داده است. این موضوع نشان میدهد که سازنده و نوازندهها نیز موجب تغییر ساز و صدای آن شدهاند تا آن را با مخاطب معاصر همخوانی دهند.
عاشیق عمران در ایران نقش مهمی در تغییر ساز قوپوز داشته است. اوایل انقلاب از او خواستم که ساز قوپوز را به من آموزش دهد و او یک ساز زنانه برای شروع تمرین درست کرد. برخلاف ایران در جمهوری آذربایجان عاشیق زن هم داریم.
محبت، سنت و تجدد یکسری پارامترها دارد. ما نمیتوانیم سنت را به تجدد برگردانیم، مثل شعر فارسی که هر شاعر بر اساس یک اُسلوب شعر میگوید و در طول زمان نیز بر اساس سبک خودشان شعر گفتهاند. باید تغییرات در موسیقی قومی ما به شکل طبیعی پیش برود. اگر بر اساس شباهتهای اشتباه، یکسری تغییرات مصنوعی را تزریق کنیم فاجعه رخ میدهد و آن تغییر دارای خصوصیات آوانگارد نخواهد بود.
باید سازها را نشان دهیم. اگر آنها را پنهان کنیم به ادبیات فارسی ضربه زدهایم. شعر معاصر ما خالی از واژگان موسیقی و نام سازها شده است، زیرا جوانان ما ساز را در تلویزیون نمیبینند، بنابراین موضوعی برای خلق آن ندارند.
جهانگیر نصری اشرفی، پژوهشگر موسیقی نواحی، با اشاره به روند تغییر و تحولات اجتماعی و تأثیر آن بر موسیقی گفت: شاهد تغییرات اساسی در موسیقی ایران همانند دیگر تغییرها بودهایم که این تغییرات بد هم نبوده است و بنا به الزامات شرایط اجتماعی رخ داده است.
وی در توضیح تغییرات در ساختار سازها بیان داشت: ساز یکی از عناصر سازنده موسیقی قومی است و مبنای موسیقی اقوام هم آواز است و ساز به عنوان مکمل در کنار آواز قرار میگرفته است. همیشه حذف و اضافههایی را در موسیقی اقوام داشتهایم؛ در طول ۶۰-۷۰ سال پیش با تغییراتی که در اقوام ما بوجود آمده تغییراتی در موسیقی آنها هم رخ داد.
نصری اشرفی در بخش دیگری از سخنانش گفت: وقتی سخن از خنیاگری میشود کلام حرف اول را میزند و ساز در رده بعد قرار میگیرد. از ۶۰ سال پیش تغییراتی در شکل سازها و پردهها صورت گرفته است. اینها الزام تغییر زندگی پرشتاب اقوام است که کشور ما از اقوام متعددی تشکیل شده است. امروز تمرکز بر روی موسیقی نیست و موسیقی با فرایند لحظهای همراه شده است. اصل بر این است که وقتی پردهای بر ساز اضافه میشود صدای ساز تغییر کند و ممکن است مخاطب آن را نپسندد.
فریبرز رستمی، پژوهشگر موسیقی نواحی گفت: بنمایه رپرتوار در موسیقی اقوام ایرانی آواز است، اما بعضی سازها هستند که اجازه نمیدهند انسان آواز بخواند، این سازها منشا کلامی دارند؛ در سازهایی مثل نی و کرنای گیلان این ویژگی دیده میشود. این سازها در دوره شاه طهماسب صفوی و شاهان امیرکیایی گیلان کاربرد داشتهاند و پس از این دوران با تغییرات صورت گرفته کرنانوازی در مراسم عزاداری امام حسین (ع) اجرا میشده است؛ هنوز هم چاووشیخوانی همراه با کرنانوازی در شمال ایران رایج است.
وی با اشاره به تغییر حجم سازها در طول زمان اظهار کرد: بخش عمده کوچک بودن ساز به تکنیک سازسازی و نیاز زمانه برمیگردد. تا ۱۴۰ سال پیش ساز شکل امروزی نبوده و در سازها از دل، روده و نخ ابریشم استفاده میکردند.
رستمی افزود: بازماندگاری سنت تغییر است و اگر تغییر نباشد به یک مقوله موزهای تبدیل میشود؛ این امر جزو سرشت سنت موسیقی است و باید از این تغییر استقبال کرد. بعد از مشروطه فکر کردیم اگر غربی شویم خیلی خوب است؛ شیفتگی ما به غرب باعث شد که گذشته خودمان را نبینیم و تاریخ تحلیلی موسیقی نداشته باشیم. امروز داشتن تاریخ تحلیلی موسیقی برای ما یک ضرورت است و اگر این مهم را داشته باشیم شیفته شهر نمیشویم.
در بخش دیگر جشنواره که از ساعت ۱۷ در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی برگزار شد از قلعه گنج گروه شهرام میرزایی، از کرمانشاه سید تیمور مهرابی، از یاسوج حسینخان احمدی، از ایلام گروه سیمره، از تربتجام گروه ژندهپیل، از سیرجان اسماعیل یکتاپرست، از میرجاوه گروه ندای تفتان، از شیروان مهدی فروزانمهر، از آمل پویا محسنی، از ایرانشهر گروه بامری، از ایلام علی دوست فلاحتی، از کرمانشاه گروه ئاما و از تربتجام سرو خراسان روی صحنه رفتند.
بخش اجراهای عمومی با استقبال ویژه مردم رو به رو شد و افراد زیادی از ساعتها قبل منتظر آغاز برنامههایی بودند که به موسیقی شاد میپرداخت.
از ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۳ اجراهای عمومی در فضای باز پارک مادر کرمان به صحنه رفتند. در این قسمت سنندج با سیدبهاءالدین حسینی، سیرجان با گروه اسماعیل یکتاپرست، کرمانشاه با گروه آوای گوران و ئاما، شیروان با حسین ولینژاد، گنبد کاووس با گروه صبوحی، تایباد با گروه صبا، زاهدان با گروه شروندی، منوجان با گروه توکلی و اردبیل با داغلین به اجرای متفاوتی از موسیقی اقوام پرداختند.
مراسم اختتامیه یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران به دبیری احمد صدری در میدان خواجوی کرمانی، ابتدای خیابان سرباز، نبش خیابان سلمان فارسی ساعت هشت و سی دقیقه شب برگزار میشود.
منبع: مازند مجلس
کلیدواژه: موسیقی تغییر سازها تغییرات اقوام شعر قوپوز تغییراتی نواحی فارسی کرمانشاه موضوع معاصر زنده اجتماعی باشیم جشنواره گیلان تاریخ استقبال برگزار کرنانوازی تحلیلی تربت جام شیروان رفتند خیابان اجراهای همراه یکتاپرست عمومی سیرجان اسماعیل ایلام پژوهشگر ایرانی زندگی تأثیر تعداد مسئله بررسی ثابت زاده واژگان متوجه طبیعی عاشیق عمران منصوره اشاره نبوده گرفته اشرفی یکسری می دهد سازنده مخاطب امروز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mazandmajles.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مازند مجلس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۷۰۲۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کشف تکنیکی جدید برای تغییر گروه خونی اهدایی
پژوهشگران ترکیبی از آنزیمهای تولیدشده توسط گونهای باکتریهای موجود در روده انسان را شناسایی کردند که در مطالعات آزمایشگاهی میتوانند سلولهای قرمز خون را با بازده بالا به نوع O تبدیل کنند.
به گزارش زومیت، سلولهای قرمز خون مانند تقریبا تمام سلولهای بدن انسان با ساختارهای قندی منحصربهفردی پوشیده شدهاند. این ساختارها از فردی به فرد دیگر متفاوت هستند و برخی دارای ساختارهای نوع A هستند و برخی ساختارهای نوع B را دارند. برخی هر دو ساختار نوع A و B را دارند و برخی هیچیک از این ساختارها را ندارند و در گروه O قرار میگیرند.
سیستم ایمنی که هرگز با انواع A یا B برخورد نکرده باشد، در صورت مواجهه با آنها به این سلولها حمله میکند و آنها را از بین میبرد، درحالیکه گروه خونی O را بیشتر دریافتکنندگان بدون مشکل میپذیرند.
به دلیل این تطبیقپذیری، ذخایر خون نوع O اغلب مصرف میشود، خصوصا در شرایط اضطراری که پزشکان باید بدون دانستن گروه خونی بیمار سریع عمل کرده و جان او را نجات دهند.
تبدیل سلولهای قرمز خون به نوع عمومی O ایده جدیدی نیست. در سال ۱۹۸۲ دانشمندان آنزیمی را در دانههای قهوه شناسایی کردند که میتوانست قندهای سطحی سلولهای نوع B را حذف کند. اما آن واکنش آنزیمی بسیار ناکارآمد بود و استفاده از آن در مقیاس بزرگ ممکن نبود.
همچنین برخلاف وعدههای اولیه نگرانیهایی درمورد ایمنی آن مطرح شد. به دلایل ناشناخته، با اینکه تقریبا کل آنتیژنهای سلولهای خون اهداکننده حذف میشد، گاهی اوقات خون اهدایی با گیرندگان همچنان ناسازگار بود. بنابراین، دانشمندان به نقطه شروع برگشتند و آنزیمهای دیگری را در مجموعه باکتریهای روده شناسایی کردند.
مشکلی که وجود دارد این است که تا سال ۲۰۲۲ بیش از ۴۰ سیستم گروه خونی به غیر از سیستم ABO و فاکتور RH شناسایی شده است. حتی در گروههای خونی A و B، ساختارهای قندی با طولها و چگالیهای متفاوت روی غشای سلولهای قرمز خون وجود دارد.
پژوهشگران برپایه پژوهشهای گذشته چندین آنزیم کاندیدای ساختهشده توسط باکتری آکرمانسیا موسینیفیلا (Akkermansia muciniphila) را انتخاب کردند و سلولهای قرمز خون از چندین اهداکننده و زیرگروههای مختلف A و B را درمعرض آنها قرار دادند.
آنزیمها با غلظتهای بالای سلولهای قرمز خون و در دمای محیط و فقط به مدت ۳۰ دقیقه انکوبه شدند و این امر موجب بهبود فرآوری طولانیتر و شرایط کمتر کارآمد کاندیداهای قبلی شد. این شرایط ملایم بدون استفاده از افزودنیها (برای مثال دکستران) به همراه کارآیی بالای آنزیم، از پارامترهای مهم امکانسنجی در کاربردهای بالینی هستند.
حذف ساختارهای قندی بلند علاوه بر آنتیژنهای کوتاهتر و متعارف گروههای خونی A و B، ناسازگاری سلولهای نوع B تیمارشده با نمونههای پلاسما را به کمتر از ۹ درصد رساند و از شدت واکنشها کاست.
آنزیمهای انتخابی علاوه بر آنتیژنهای کوتاهتر و متعارف A و B، تمام چهار ساختار قندی شناختهشده A و B را حذف کردند. حذف ساختارهای قندی طولانی ناسازگاری سلولهای نوع B تیمارشده با نمونههای پلاسما را به کمتر از ۹ درصد رساند و از شدت واکنشها کاست.
برای درک این موضوع که چرا بخش کوچکی از سلولهای قرمز خون ظاهرا بدون قند همچنان با پلاسمای گروه خونی O واکنش متقابل دارند و برای بهبود روند تبدیل سلولهای گروه خونی A به پژوهشهای بیشتری نیاز است.
بااینحال، پژوهشگران میگویند مطالعه جدید آنها با شناسایی آنزیمهایی که انواع بیشتری از آنتیژنهای A و B را حذف میکنند، به تولید خونی که با همه گروههای خونی سازگار باشد، کمک میکند.
گروهی از پژوهشگران در سال ۲۰۲۲ در شرایط آزمایشگاهی از استراتژی مشابهی (با آنزیمهای متفاوت) برای تبدیل ریههای اهدایی از گروه خونی A به گروه خونی O استفاده کردند. پژوهش جدید ممکن است این تلاشها را بهقدر کافی بهبود دهد که استانداردهای ایمنی موردنیاز برای کارآزماییهای پیوند عضو در انسان را برآورده سازد.
سلولهای قرمز خون رشدیافته در آزمایشگاه نیز در کارآزماییهای بالینی تحت آزمایش قرار دارند تا مشخص شود که آیا ماندگاری آنها بیشتر از خون اهدایی است یا خیر. اگر اینطور باشد، این دستاورد میتواند تقاضا برای ذخایر خون را کاهش دهد و همچنین به بیمارانی که به تزریق مکرر خون نیاز دارند، کمک کند دچار عوارض نشوند.
یافتههای مطالعه در مجلهی Nature Microbiology منتشر شده است.
کانال عصر ایران در تلگرام