Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@16:21:28 GMT

آغاز ساماندهي صنعت صوت و تصوير

تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۳۷۱۷۹۰

آغاز ساماندهي صنعت صوت و تصوير

خبرگزاري آريا - ابتداي ارديبهشت امسال اعضاي کميسيون فرهنگي مجلس مقرر کردند مسئوليت صدور مجوز و تنظيم مقررات صوت و تصوير در فضاي مجازي و نظارت بر آن منحصرا به عهده صدا و سيما باشد.
تصويب اين ماده قانوني از سوي کميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي به استناد دستور رهبر معظم انقلاب به رئيس‌جمهور صورت گرفت.
انتشار اين خبر با حواشي و حرف و حديث‌هاي متفاوت و متناقضي روبه‌رو شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منتقدان از خطر انحصارگرايي گفتند و اين‌که در صورت شکل‌گيري اين انحصار، جريان محتوايي کشور دچار يکسويه‌نگري خواهد شد. گروهي ديگر هم بر اين باور بودند تصويب قانون اختيارات صوت و تصوير فراگير براي صدا و سيما بدون ذکر تعريف دقيقي از مصاديق صوت و تصوير فراگير، مانع بزرگي در تحقق لايه‌هاي خدمات و محتواي شبکه ملي اطلاعات خواهد بود.
مسئولان صداوسيما و از جمله دکتر علي‌عسکري اما تاکيد موکد دارند که سازمان متبو‌ع‌شان قراري بر تصدي‌گري در اين حوزه ندارد و عمده تمرکزش را بر تنظيم‌گري‌ و تسهيل‌گري گذاشته است و اين دو مقوله قطعا فرسنگ‌ها با هم فاصله دارند.
لطف‌ا... سياهکلي، رئيس سازمان تنظيم مقررات صوت و تصوير فراگير در فضاي مجازي نيز تصريح مي‌کند تنظيم‌گري در حوزه محتوا و خدمات پيش از اين در کشور ما متولي خاصي نداشته است و حالا با ورود سازمان صداوسيما به اين عرصه، اتفاقا برخوردي حمايتي با رسانه‌ها صورت خواهد گرفت و با ايجاد ظرفيت براي برندسازي در بخش خصوصي، از کاربران داخلي و خارجي حمايت خواهد شد.
سياهکلي همچنين خبر داده که طي توافقي با دانشگاه صداوسيما، دوره‌اي تخصصي براي مديران اين رسانه‌ها تدارک ديده شده تا دانش اين کار را فراگيرند.
او با اشاره به شبهاتي که در برخي رسانه‌ها در زمينه تشکيل اين سازمان در صداوسيما مطرح شده است، مي‌گويد: گاهي اين شبهه مطرح مي‌شود که صداوسيما با اين اقدام، حوزه تصدي‌گري‌اش را وسعت بخشيده است؛ در صورتي‌ که اين فرمان رهبر معظم انقلاب که نشان از بينش و آگاهي دقيق ايشان دارد براي ايجاد گشايش در حوزه رسانه است و صداوسيما را به عنوان سازماني تنظيم‌گر و تسهيل‌گر در زمينه صوت و تصوير فراگير در فضاي مجازي تعريف مي‌کند.
در هر صورت و با وجود همه اما و اگرها، ورود جدي سازمان صداوسيما به مقوله صدور مجوز و تنظيم مقررات صوت و تصوير در فضاي مجازي و نظارت بر آن هفته گذشته و با اعطاي مجوز فعاليت به چهار تلويزيون تعاملي و هفت موسسه رسانه صوتي و تصويري وابسته به بخش خصوصي به صورت رسمي آغاز شد.
تاکيد بر يک الگوي تجاري مناسب در صنعت صوت و تصوير
رئيس رسانه ملي در آيين اعطاي مجوز به چهار تلويزيون تعاملي و هفت موسسه رسانه صوتي و تصويري با تأکيد بر لزوم طراحي يک الگوي مناسب تجاري براي صنعت فرهنگي صوت و تصوير گفت: در اين عرصه بايد به رشد کسب و کار فکر کنيم و هم مهندسي تجاري و هم مهندسي فرهنگي داشته باشيم.
به گزارش روابط‌عمومي رسانه ملي، دکتر علي‌عسکري با تاکيد بر اين که افرادي که در اين عرصه کار مي‌کنند بايد دغدغه هويت ملي داشته باشند، گفت: در اين جنگ بزرگ رسانه‌اي تلاش مي‌کنيم فرهنگ و هويت کشور را حفظ کنيم و بايد در کنار هم همدلانه و فکورانه صنعت فرهنگي بسيار با اهميت صوت و تصوير را سامان دهيم.
او هدف از طراحي سازمان تنظيم مقررات صوت و تصوير فراگير در رسانه ملي را تنظيم‌گري براي عرصه فضاي مجازي دانست و تصريح کرد: بايد در کنار اين تنظيم‌گري، تسهيل‌گري مناسبي هم براي همکاران خود در بخش خصوصي داشته باشيم و هم ما و هم ديگر دستگاه‌هاي مرتبط براي آنها تسهيلات در نظر بگيريم.
رئيس سازمان صداوسيما افزود: رسانه ملي با تسهيل‌گري و تنظيم‌گري مي‌کوشد عقب‌ماندگي‌ها را در اين زمينه جبران کند و با سرعت در اين مسير پيش رود.
دکتر علي‌عسکري با بيان اين‌که مقدمات حقوقي و قانوني تأسيس اين سازمان طي شده و بعد از اين نيز مراحل تکميلي بيشتري به انجام خواهد رسيد، گفت: سازوکار استقرار و پيشرفت صنعت فرهنگي صوت و تصوير ايجاد شده است.
او افزود: سازمان صداوسيما براي رشد پايه‌اي اين صنعت تلاش خواهد کرد شرکت‌هاي قدرتمندي در اين صنعت فرهنگي شکل بگيرد.
رئيس سازمان صداوسيما با اشاره به اوضاع رسانه‌هاي امروز و بالا رفتن نياز مردم به رسانه‌ها گفت: مردم پيوسته در معرض محصولات رسانه‌اي گوناگون هستند و ما بايد براي پاسخگويي و رفع اين نياز، در اين فضا حضور پررنگي داشته باشيم.
دکتر علي‌عسکري با بيان اين‌که کشور ما اکنون در اين زمينه با کاستي‌هايي روبه‌روست، گفت: اگر مقدمات پيشرفت و پايه فرهنگ رسانه‌اي ايجاد شود، مردم مي‌توانند با روحيه خلاق و بي‌نظيرشان با اقتدار کشور را به يکي از قله‌هاي توليد محتوا بدل کنند.
رئيس رسانه ملي با بيان اين‌که بايد با اتکا به پيام اسلام توليد محتوا کنيم، گفت: مي‌توان اين پيام را مانند صداوسيما در عرصه بين‌الملل با زبان‌هاي مختلف براي مردم دنيا توليد و ارسال کرد.
3 تلويزيون ديگر در راه است
دکتر علي‌عسکري در آيين اعطاي مجوز به چهار تلويزيون تعاملي و هفت موسسه رسانه صوتي و تصويري تصريح کرد: چرخه‌اي که در اين زمينه طراحي شده، بسيار ارزشمند است و علاوه بر چهار تلويزيون تعاملي که مجوز گرفتند و يک تلويزيون تعاملي که براي خود سازمان صداوسيماست، سه تلويزيون تعاملي ديگر هم در راه است که پس از طي مراحل، مجوز فعاليت خواهند گرفت.
از اين پس مخاطبان چهار تلويزيون تعاملي فام، تي‌وي نت، آي‌سيما و تيوا مي‌توانند از برنامه‌هاي متنوع اين شبکه‌هاي تلويزيوني تعاملي با مراجعه به آدرس اينترنتي آنها يا نصب برنامه کاربردي‌شان استفاده کنند.
همچنين به هفت موسسه رسانه صوتي و تصويري فيلم نت، آي‌نت، پلاس، مهر، نازدونک، بين تو و مندير مجوز آزمايشي داده شد.
فيلم نت و بين تو رسانه‌هاي صوت و تصويري هستند که براي مخاطبان فيلم و سريال‌هاي متنوع روي خروجي خود بارگذاري مي‌کنند.
پلاس هم علاوه بر فيلم و سريال، برنامه‌هاي مختلف گفت‌وگو محور را براي مخاطبان خود در فضاي مجازي پخش مي‌کند.
نازدونک، رسانه صوت و تصوير ويژه کودک و نوجوان است که انيميشن‌ها و برنامه‌هاي مختلف توليدي خود را در اين حوزه براي مخاطب به نمايش مي‌گذارد.
آي‌نت و مندير هم رسانه‌هاي صوت و تصوير کاربر محور هستند که فضا را در اختيار کاربران خود قرار مي‌دهند تا برنامه‌هاي مورد علاقه خود را دراين دو محيط براي ديگر مخاطبان به نمايش بگذارند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۷۱۷۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش تعداد مددسراها و پایگاه‌های خدمات اجتماعی در پایتخت

به گزارش خبرگزاری مهر، احمد احمدی صدر مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران گفت: بهشت زهرا (س) یک نقطه اشتراک بین همه شهروندان تهرانی است و به هر حال هم احترام اهل قبور و هم احترام خانواده های داغ دیده باید حفظ شود و به همین دلیل این مکان باید منظره زیبایی داشته باشد و از آن صیانت گردد.

وی افزود: در طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی یکی از نقاطی که در دو سال گذشته بسیار برای ما اهمیت داشت بهشت زهرا (س) بود. خوشبختانه با همکاری صددرصد و همه جانبه از سوی مدیریت بهشت زهرا (س) پایگاه هایی را در این مکان ایجاد کردیم که در دوره‌های قبلی مدیریت شهری شاهد این اتفاق مهم نبودیم. همچنین قصد داریم تعداد مددسراهای نزدیک به این محدوده را هم افزایش بدهیم تا بتوانیم به تمامی آسیب دیدگان اجتماعی و مددجویانی که در سراسر بهشت زهرا (س) به خدمات نیاز دارند خدمت رسانی کنیم.

مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت های اجتماعی افزود: باید در این زمینه بین مردم هم فرهنگسازی شود. مردم باید بدانند برخی ها سودجو هستند و اجازه بدهند سبد سودجویان را از نیازمندان جدا کنیم و کسانی که ممکن است معتاد متجاهر باشند و خسارت ایجاد کنند وضعیت آنها را در طرح ساماندهی آنها را مشخص کنیم.

احمدی صدر با بیان اینکه بهشت زهرا (س) باید شبیه اسم خودش یک بهشت آرامش باشد تأکید کرد: شهروندان در صورت مشاهده هر گونه آسیب اجتماعی در محوطه بهشت زهرا (س) برای ساماندهی این آسیب دیدگان با سامانه ۱۳۷ تماس گرفته تا گشت فوریت‌های خدمات اجتماعی حامی شهر سازمان نسبت به ساماندهی این افراد اقدام کنند.

مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در پایان گفت: در دوره مدیریت شهری فعلی از زیرساخت‌ها و بسترهای مناسب به منظور ساماندهی آسیب‌های اجتماعی پایتخت و کاهش این آسیب‌ها رشد ۸۰۰ درصدی داشته است و ان‌شاءالله قصد داریم تا پایان این دوره از مدیریت شهری زیرساخت هایی چون مددسراها، مراکز یاورشهر، مراکز پویاشهر، همراه سراها و… را چندین برابر افزایش دهیم.

کد خبر 6093144

دیگر خبرها

  • ۲ خط قرمز در صداوسیما که «نون خ» به آنها نزدیک شد/برای صحبت از فصل ششم هنوز زود است
  • ◄ برگزاری نشست تخصصی الزامات ساماندهی تنظیم گری ریلی در کشور؛ 18 اردیبهشت
  • ۲ خط قرمز در صدا وسیما که «نون خ» به آنها نزدیک شد/برای صحبت از فصل ششم هنوز زود است
  • خبر خوب برای خریداران مسکن / آغاز عقد قراردادهای رایگان در «خودنویس»
  • افزایش تعداد مددسراها و پایگاه‌های خدمات اجتماعی در پایتخت
  • توزیع گوشت قرمز در بازارهای روز کرج + قیمت
  • قدردانی سرلشکر سلامی از صداوسیما برای انعکاس عملیات وعده صادق
  • قدردانی سرلشکر سلامی از صداوسیما جهت انعکاس عملیات وعده صادق
  • قدردانی سرلشکر سلامی از صداوسیما
  • منطقه پردیسان قم صاحب مجتمع نانوایی می‌شود