Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-04@20:39:13 GMT

خدمات متقابل رسانه ملي و تلويزيون‌هاي تعاملي

تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۳۷۱۸۹۷

خدمات متقابل رسانه ملي و تلويزيون‌هاي تعاملي

خبرگزاري آريا - سازمان صداوسيما از سال ها قبل موضوع تلويزيون تعاملي يا تلويزيون مبتني بر پروتکل اينترنتي را براي ارائه خدمات مد نظر قرار داده و از سال 1388 پخش محدود و آزمايشي آن را براي آزمايش فناوري مطلوب تحت عنوان شيما آغاز کرد.
پس از دوره آزمايشي و استفاده از چند فناوري متفاوت به صورت پايلوت در سال 1395 با در دسترس قرار گرفتن سرويس‌هاي دسترسي باند وسيع در شبکه هاي تلفن همراه و ساير بسترها سازمان صداوسيما نيز تدبير جديدي انديشيد تا يکسري از فعاليت‌هاي تلويزيون تعاملي را برون‌سپاري نمايد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همين منظور از طريق انتشار فراخوان عمومي، چند اپراتور داوطلب انجام اين خدمات را شناسايي و ارزيابي نمود.
در نهايت هفت اپراتور تلويزيون تعاملي انتخاب و وارد دوره آزمايشي شدند تا اينکه هفته گذشته چهار اپراتور غيرسازماني با اسامي فام، آي سيما، تي وي نت و تيوا در کنار اپراتور سازمان تحت عنوان شيما فعاليت رسمي خود را با اعطاي مجوزي از سوي سازمان تنظيم مقررات صوت و تصوير فراگير در فضاي مجازي براي دوره بهره‌برداري عمومي يا همان دوره دائمي آغاز کردند.
سه اپراتور ديگر که هنوز مجوز فعاليت دائمي خود را نگرفته‌اند،‌ فرصت محدودي دارند تا استانداردهاي مورد نظر را تامين کرده و پس از ارزيابي سازمان صداوسيما وارد دوره بهره‌برداري عمومي شوند. ويژگي‌ها و مفاد تعيين صلاحيت اپراتورها مواردي چون استطاعت مالي ايجاد چنين مجموعه‌اي،‌ توانايي فني، داشتن زيرساخت لازم و تجهيز شدن براي ارائه محتوا منطبق با معيارها و استانداردهاي سازمان است که پيش‌تر در فراخوان عمومي ذکر شده بود. بر همين اساس قراردادي با اپراتورها منعقد شده است که آنان را ملزم به رعايت استانداردهاي لازم مي‌کند. چهار اپراتور معرفي شده توانستند تا هفته گذشته موارد مورد نظر را رعايت و تعهداتشان را تامين نمايند؛ ديگر اپراتورها نيز اقداماتي انجام داده‌اند و اميد است تا يک ماه آينده آنها نيز با رعايت کامل استانداردها به جرگه اپراتورهاي دائمي بپيوندند.
خصوصيات پايه‌اي تلويزيوني تعاملي ميان اين چهار اپراتور مشترک است به جز آنکه از نظر تعداد کانال‌هاي راديويي و تلويزيوني تحت پوششان در مقايسه با يکديگر داراي مزاياي نسبي هستند. اين اپراتورها يک مجموعه محتوا تحت عنوان پخش لازم‌الارسال دارند که شامل 25 شبکه تلويزيوني و 9 شبکه راديويي است. البته پخش راديويي منوط به اين است که يک اپراتور سرويس راديو هم داشته باشد؛ طبيعي است اپراتورهايي که علاقه‌مند به سرويس راديويي نباشند از مزيت بازار خود کاسته‌اند. همچنين اين اپراتورها مي‌توانند شبکه‌هاي استاني و يکسري شبکه‌هاي خطي داشته باشند و سازوکار اين فعاليت نيز همانند سازوکار تعريف شده براي ساير شبکه‌هاي سازمان صداوسيما است. در واقع اين اپراتورها مي‌توانند در بازار محتوا، محتوايشان را به سازمان عرضه ‌کنند تا بعد از ارزيابي کيفي و فني و اخذ پروانه انتشار نسبت به پخش آنها در قالب‌هاي مختلف اقدام کنند. يکي از اين قالب‌ها شبکه خطي اختصاصي است؛ شبکه خطي شبکه‌اي تلويزيوني مشابه شبکه نمايش يا آي فيلم است. علاوه بر سرويس‌هاي پايه و عمومي ذکر شده، هر کدام از اين اپراتورها مي‌توانند سرويس‌هاي اختصاصي داشته باشند. مثلا ممکن است يک اپراتور بيشتر در حوزه کودک و نوجوان و يا تفريحات،‌ فيلم، سريال، آموزشي و موسيقي فعاليت کند. اين خود نوعي مزيت رقابتي است که مخاطبان مي‌توانند ميان دنبال‌کردن برنامه‌هاي متنوع و اپراتورهاي متفاوت انتخاب خود را داشته باشند.
در اين بخش سازمان صداوسيما همواره قصد داشته است بيشتر به تنظيم‌گري، خدمت‌رساني و ارائه تسهيلات اهتمام بورزد. به طور کلي مي‌توان گفت سازمان صداوسيما بخشي از ظرفيت و فرصت‌هايي را که قبلاً در انحصار خود داشت برون‌سپاري کرده است تا از تصدي‌گري خود کم کند و به بخش غيرسازماني بسپارد. علاوه بر اين در حوزه تلويزيون تعاملي، فضاي تامين محتوا براي اين اپراتورها و ساير تامين کنندگان محتوا فراهم شده است.
همان‌گونه که اشاره شد اين فضا، يک بازار محتوا است که اپراتورها مي‌توانند محتواي مورد نظر خود را از اين بازار انتخاب کنند. در حقيقت سازمان صداوسيما فضا را باز کرده است تا اپراتورها بتوانند از امکاناتي که در اختيار سازمان است، استفاده نمايند. مثلا اين اپراتورها امکان جذب آگهي‌هاي بازرگاني و همچنين اين امکان را دارند تا محتوا در بستري را که فراهم کرده‌اند به فروش برسانند، يا سرويس‌ هاي متنوع ارزش افزوده ايجاد و از اين طريق بتوانند کسب درآمد کنند. در کنار اين‌ها سازمان فعاليت‌هايي نظير تامين بخش زيادي از محتواي قابل انتشار از آرشيو خود، تامين برخي منابع محتوايي مناسبتي و زنده، آماده‌سازي محتواي دارندگان محتوا براي انتشار و صدور پروانه انتشار را براي اين اپراتورها انجام مي‌دهد.
اگر از سوي ديگر نيز بنگريم مي‌بينيم که در بازار محتوا، تامين محتوا صورت مي‌گيرد و اين بازار کم کم به يک بازار منطقه‌اي بدل مي‌شود و در آينده نزديک به بورس محتوا در کشور و منطقه تبديل خواهد شد. شبکه‌هاي سازمان صداوسيما و ساير راديو و تلويزيون‌هاي منطقه‌اي و بين المللي هم مي‌توانند در اين بورس، تبادل محتوا داشته باشند، يعني محتواي توليدي خود را عرضه نمايند تا ساير انتشاردهندگان از آن بهره ببرند و در مقابل از محتواي ساير تامين‎کنندگان محتوا با حفظ حقوق مالکيت فکري آنان استفاده کنند و به اين ترتيب محتواي خود را غنا و تنوع ببخشند.
دکتر محسن رضايي
رئيس مرکز تلويزيون تعاملي

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۷۱۸۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای ادعای هک شدن شبکه ۲ تلویزیون چه بود؟

به گزارش زی‌سان به نقل از صدا و سیما این بخش با عناوین یکی از شبکه‌های فارسی زبان خارجی شروع شده بوده و این نوع شروع برای عده‌ای از مخاطبان این شبهه را به وجود آورده که شبکه خبر دو هک شده است.

tags # صدا و سیما سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غول‌پیکر چینی از پورشه هم گران‌تر است! قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • شبکه خبر هک شد؟ گزارش ویژه صداوسیما درباره پخش صوت مشکوک در پخش زنده! + ویدئو
  • ویدیوی ادعایی درباره هک تلویزیون و پاسخ صداوسیما
  • ببینید | شبکه خبر هک شد؟ گزارش ویژه صداوسیما درباره پخش صوت مشکوک در پخش زنده!
  • شبکه خبر 2 هک شد؟! + فیلم و واکنش صداوسیما
  • صداوسیما ادعای هک را رد کرد
  • صداوسیما ادعای هک رد کرد
  • ماجرای ادعای هک شدن شبکه ۲ تلویزیون چه بود؟
  • سهم بازار اپراتورها از مکالمه و پیامک کاربران
  • تعهد اپراتورها برای پوشش فیبر نوری تا ۱۴۰۴
  • حرف‌های جنجالی بازیگر مشهور که صداوسیما اصلا قبول ندارد