Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@08:50:34 GMT

القدس‌العربي: طرح امنيتي انتخابات عراق کليد خورد

تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۳۷۲۴۸۷

القدس‌العربي: طرح امنيتي انتخابات عراق کليد خورد

خبرگزاري آريا - پارس‌تودي- کميسيون عالي مستقل انتخابات عراق، 25 سازمان نظارت بر انتخابات را ملزم کرده است که گزارش‌هاي خود را پيش از انتشار به اين کميسيون ارائه دهند.
روزنامه اينترنتي «القدس العربي» روز جمعه در گزارشي نوشت: دولت عراق تدوين برنامۀ تأمين امنيت انتخابات پارلماني را که روز 12 مه کنوني برگزار مي‌شود، به پايان برده است و پيش‌بيني مي‌شود که اين برنامه از امروز (شنبه) اجرايي شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


"سعد معن" سخنگوي وزارت کشور عراق در کنفرانس خبري در بغداد پايتخت اين کشور گفت: «اين برنامه با نظارت کميته امنيتي عالي عراق و با همکاري همۀ دستگاه‌هاي امنيتي و اطلاعاتي و با هماهنگي با کميسيون انتخابات تدوين شده است».
سخنگوي وزارت کشور عراق، از آمادگي نيروهاي امنيتي براي تأمين امنيت انتخابات خبر داد و افزود: «نيروي هوايي و هواپيماهاي ارتش عراق خود را براي تأمين امنيت انتخابات آماده کرده اند.»
نشستي در روزهاي پاياني ماه آوريل گذشته در بغداد با مشارکت چند فرماندۀ نظامي و امنيتي عراق از جمله فرماندۀ پليس اربيل و مسئولان کميسيون انتخابات برگزار شد.
منبعي آگاه در مصاحبه با القدس العربي گفت: اين نشست براي ايجاد هماهنگي بين دستگاه هاي امنيتي و کميسيون انتخابات با هدف تأمين امنيت انتخابات برگزار شد.
اين منبع افزود: در اين نشست آخرين کارهايي که براي تدوين نهايي برنامه تأمين امنيت انتخابات مجلس نمايندگان در استان بغداد و استان هاي ديگر انجام شود، تدوين و تصويب شد.
منبع مذکور اعلام کرد: فرماندهي ارتش آمادگي کامل خود را براي تأمين امنيت انتخابات اعلام کرده است و در همين راستا به بخشي از نيروهاي خود آموزش داده است تا اين نيروها بتوانند در انتخابات 10 مه (رأي گيري از پرسنل دستگاه هاي امنيتي) و انتخابات 12 مه (انتخابات سراسري) امنيت انتخابات را با همکاري دفاتر کميسيون انتخابات در استان هاي مختلف عراق تأمين کنند.
اين منبع افزود: فرماندهي ستاد ارتش در روزهاي پاياني آوريل گذشته به همۀ فرماندهان و نيروهاي امنيتي دستور داد که در زمان برگزاري انتخابات مجلس نمايندگان فقط به وظيفۀ خود بپردازند و پرسنل دستگاه هاي امنيتي براي مشارکت در انتخابات 10 مه کارت هاي شناسايي خود را به همراه داشته باشند.
محيط ناآرام
با توجه به نزديکي زمان اجراي برنامۀ تأمين امنيت انتخابات، "عبدالکريم خلف" افسر بازنشستۀ ارتش عراق اعلام کرد تأمين امنيت همۀ نامزدهاي انتخابات کاري دشوار است.
خلف گفت: «محيط انتخابات محيطي نا آرام است. تأمين امنيت همۀ نامزدها با توجه به زياد بودن تعداد آنها کار سختي است».
اين افسر بازنشستۀ ارتش عراق افزود: «نامزد انتخابات محافظ شخصي ندارد ولي اگر احساس خطر کند، مي‌تواند از دستگاه‌هاي امنيتي بخواهد که براي وي محافظ شخصي تعيين کنند.»
اين افسر بازنشستۀ ارتش عراق درباره برنامۀ تأمين امنيت انتخابات و ميزان موفقيت اين برنامه گفت: «سه حلقۀ امنيتي در اطراف 56 هزار مرکز رأي گيري ايجاد خواهد شد و نيروهاي امنيتي از تردد خودروها در مناطقِ محلِ مراکزِ رأي گيري جلوگيري خواهند کرد ولي خودروهاي دستگاه‌هاي امنيتي و نهادهاي مربوطۀ ديگر مي‌توانند در اين مناطق تردد کنند.»
"عبدالکريم خلف" افزود: «همۀ وزارتخانه‌هاي امنيتي آماده باش کامل اعلام خواهند کرد و نيروي هوايي ارتش عراق مراکز رأي گيري را خصوصاً مراکز واقع در مناطقي که با خطر حملات تروريستي احتمالي روبرو هستند، با هواپيماهاي خود تحت کنترل خواهد گرفت.»
"هاشم الهاشمي" کارشناس امور گروه هاي مسلح نيز گفت: «محيط انتخابات در عراق را نمي توان محيط سبز (آرام) ناميد بلکه محيطي نگران کننده است زيرا امنيت هنوز به طور کامل برقرار نشده است.»
«الهاشمي» افزود: تاکنون 9 مورد سوء قصد به نامزدها در زمان تبليغ برنامه هاي انتخاباتي خود گزارش شده است.
در همين راستا "عبدالعزيز حسان" کارشناس کميسيون امنيتي و دفاعي مجلس نمايندگان عراق گفت: «برخي شخصيت هاي سياسي در سوء قصدهاي اخير دست دارند تا بتوانند رقباي خود را از گردونه انتخابات بيرون کنند.»
«حسان» در مصاحبه با خبرگزاري "المعلومه" گفت: پديدۀ سوء قصد به نامزدها نشان مي دهد که رقابت انتخاباتي بين تشکّل هاي سياسي به اوج خود رسيده است.
اين کارشناس کميسيون امنيتي و دفاعي مجلس نمايندگان عراق اعلام کرد: «کميسيون انتخابات بايد تدابير بازدارنده اي را براي بازداشتن کساني که درپي آشوب افکني و جلوگيري از تحقق دمکراسي هستند، بينديشد.»
انتخابات 2018 مجلس نمايندگان عراق اولين انتخابات پس از اعلام سرکوب داعش در اين کشور و دومين انتخابات از زمان عقب نشيني نيروهاي آمريکايي در سال 2011 است.
طبق آمارهاي دولتي؛ حدود هفت هزار و 187 نامزد از 188 حزب و 27 ائتلاف در 18 استان عراق براي دستيابي به 328 کرسي مجلس نمايندگان با همديگر رقابت خواهند کرد و کساني که از حق رأي دادن برخوردار هستند، بيش از 24 ميليون نفر در سراسر کشور هستند.
نظارت مشروط
کميسيون عالي مستقل انتخابات عراق اعلام کرد که 25 سازمان بين المللي و عراقي براي نظارت بر انتخابات مجلس قانونگذاري ثبت نام کرده اند.
"سعيد کاکائي" عضو کميسيون انتخابات روز پنجشنبه در اربيل در کنفرانس خبري مشترک با «مازن عبدالقادر» رئيس دفتر اين کميسيون در منطقه کردستان عراق گفت: «کميسيون انتخابات در شهر بغداد - پايتخت – از 14 سازمان نظارت بر انتخابات نام نويسي کرده است.»
«کاکائي» افزود: «کميسيون انتخابات همچنين در منطقه کردستان عراق از 11 سازمان نظارت بر انتخابات ثبت نام کرده است.»
اين عضو کميسيون عالي مستقل انتخابات عراق گفت: «سازمان هاي نظارت بر انتخابات از آزادي کامل در کنترل انتخابات در همۀ مناطق عراق برخوردار هستند.»
"سعيد کاکائي" تاکيد کرد: «روز 9 مه آخرين مهلت براي ثبت نام سازمان هاي نظارت بر انتخابات است.»
«کاکائي» افزود: «اين سازمان ها گزارش هاي خود را درباره نحوۀ برگزاري انتخابات آماده خواهند کرد ولي کميسيون انتخابات از اين سازمان ها خواسته است که رونوشت گزارش هاي خود را پيش از انتشار به اين کميسيون ارائه بدهند تا اگر ايراد و اشکالي در گزارش ها بود، برطرف شود.
مترجم: مهدوي

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۷۲۴۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمان بندی انتخابات عضویت در کمیسیون فراقوه‌ای احزاب اعلام شد

دبیرخانه کمیسیون ماده ۱۰ احزاب زمانبندی انتخابات دبیران کل احزاب برای عضویت در کمیسیون فراقوه‌ای احزاب را اعلام کرد. - اخبار سیاسی -

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم، دبیرخانه کمیسیون ماده 10 قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی در اطلاعیه شماره یک، برنامه زمان‌بندی انتخابات دبیران کل احزاب ملی و استانی را برای عضویت در کمیسیون فرا قوه‌ای احزاب اعلام کرد.

متن اطلاعیه به شرح زیر است:

به استناد بند (3) و تبصره (3) ماده (10) قانون نحوه فعالیت احزاب وگروه‌های سیاسی مصوب 1394 مجلس شورای اسلامی و بر اساس مصوبه جلسه 1403/1/28 کمیسیون فرا قوه ای احزاب مبنی بر انتخاب هیأت نظارت بر انتخابات نمایندگان احزاب ملی و استانی برای حضور در کمیسیون و تعیین تاریخ برگزاری انتخابات، بدین وسیله از دبیران کل احزاب ملی  و استانی جهت شرکت در انتخابات  دعوت می شود.

برنامه زمان‌بندی انتخابات مذکور مستند به قانون، دستورالعمل مربوط و رویه حقوقی به شرح زیر است:

دبیران کل داوطلب می توانند به مدت پنج روز از روز یکشنبه 1403/2/9 تا روز پنجشنبه 1403/2/13 با مراجعه سکوی وزارت کشور یا مراجعه حضوری به اداره کل سیاسی وزارت کشور نام نویسی اقدام کنند.

بررسی و اعلام نظرهیأت نظارت در خصوص داوطلبان از روز شنبه 1403/2/22 تا روز چهار شنبه 1403/2/26 انجام و اسامی نامزدها در سکوی اطلاع رسانی وزارت کشور منتشر خواهد شد.

معترضان نسبت به تصمیمات هیأت نظارت 2روز فرصت دارند تا از روز شنبه 1403/2/29 تا روز یکشنبه 1403/2/30 اعتراض خود را ثبت کنند.

کمیسیون احزاب ظرف مدت 48 ساعت از روز دوشنبه 1403/2/31 تا روز سه شنبه 1403/3/1به اعتراضات رسیدگی و نتیجه نهایی را به هیأت نظارت اعلام می‌کند.

انتخابات روز پنج شنبه 1403/3/10 (انتخابات احزاب ملی راس ساعت 09:00 صبح و انتخابات احزاب استانی رأس ساعت 14:00 بعدازظهر) در محل وزارت کشور برگزار خواهد شد.

هیات نظارت از تاریخ برگزاری انتخابات به مدت سه روز در خصوص شکایات واصله رسیدگی و اعلام نظر می‌کند.

دیگر خبرها

  • سنگ‌اندازی واشنگتن در توافق راهبردی عراق و ترکیه
  • حمله مشترک سرایا القدس و کتائب الانصار به اسراییل
  • زمان بندی انتخابات عضویت در کمیسیون فراقوه‌ای احزاب اعلام شد
  • شاه‌کلید حل مسائل منطقه، دست ایران
  • اعلام آمادگی ایران برای همکاری دفاعی و امنیتی با هند
  • امنیت حاکم بر هرمزگان ناشی از وحدت شیعه و سنی است
  • جزئیات جدید از انسداد مرزها برای افزایش امنیت کشور
  • شاه‌کلید حل مسائل منطقه،دست ایران
  • مشارکت بیشتر در انتخابات، هزینه‌های امنیتی را کاهش می‌دهد
  • ساختار امنیتی اوراسیا: از ایده تا عمل