Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بسیج نیوز»
2024-04-27@23:07:20 GMT

تضعیف شبکه خانوادگی مهم ترین پیامد تک فرزندی

تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۳۷۳۶۶۷

به گزارش سرویس جامعه زنان کشوری خبرگزاری بسیج، یکی از آسیب های تک فرزندی تنهایی کودکان در زمانی است که بشترین احتیاج را به همبازی و هم صحبت و در نهایت مشاوری هم سن و سال خود دارند. در زمانه ای که پدر و مادر هر دو ساعاتی از روز را خارج از منزل بسر می برند این تنهایی قطعا باید با عضوی مجازی به جز اعضای حقیقی خانواده پر شود و در این حالت است که شاهد بروز مشکلاتی از جمله جدایی عاطفی و کلامی فرزندان با پدر ومادر و حتی تضعیف شبکه خانواده در تربیت و پرورش کودک می شویم .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رسانه را می توان، دریچه ای به سوی جهان خارج دانست که در دیدگاه و رفتارهای افراد مؤثر هستند، کم شدن ارتباط کلامی، در خانواده های کم جمعیت، سبب حاکمیت رسانه های تصویری شده و این مهم تغییر الگوی ارتباطی در خانواده را به وجود آورده است.

امروزه اگر چه هیاهوی اطراف کودکان به مراتب بیشتر از دهه های قبل شده است اما این هیاهو در دنیایی صوری فقط بر تنهایی کودکان افزوده است. از این رو آنها در کنشی قابل پیش بینی به دنبال به دنبال جایگزینی برای خواهر، برادر و حتی پدر و مادر هستند تا با پُر کردن اوقات فراغت خود از رنج تنهایی های شان بکاهند.

پر مواضح است که تلویزیون و صفحه های تبلت و موبایل یکی از بهترین و در دسترس ترین جایگزین ها هستند! چرا که هم برنامه های متنوعی دارند و هم جاذبه های گرافیکی و هیجان های کاذب در بازی های رایانه ای  وجود دارد.

این گونه جدا شدن کودکان و حتی نوجوانان از والدین، آنها را به نوعی از بدترین و مخرب ترین شکاف های بین نسلی می کشاند که به اشتباه از آن تحت عنوان « استقلال » یاد می شود! یکی از پیامدهای این شکاف بین نسلی و جدایی عاطفی و کلامی والدین با فرزندان شان، کاهش اقتدار والین است که نتیجه تضعیف شبکه های خویشاوندی و روابط درون خانوادگی است.

در یک سیستم خانوادگی کامل، همگان فرزندان را با پدر و مادرشان ارجاع می دهد این کار سبب شکل گیری یک اقتدار درون شبکه ای و نهادینه شدن الگوی هرمی قدرت در خانواده به صورت غیر مستقیم در ذهن کودک می شود.

در این یادداشت مفهوم اقتدار در معنای طبیعی خود یعنی ورود هر فرد به نقش خو در درون خانواده و انجام تکالیفش آمده است صدالبته اگر ایجاد اقتدار به دور از شبکه خویشاوندی صورت بگیرد ، شاهد بروز آسیب های بسیاری چون خشونت یا دیکتاتوری والدین هستیم.

در خانواده سالم و کامل که روابط بین اعضای خانواده همچنان به قوت خود باقی است و هیچ عنصر دیگری جانشین روابط خانوادگی نشده است این اقتدار به شکل طبیعی در درون شبکه خویشاوندی شکل می گیرد.

نکته قابل توجه و مهم در شبکه خویشاوندی، نقش قابل توجه و تأثیرگذار  آن در پرورش دینی و مذهبی فرزندان است چرا که الگوپذیری در کودکان امری طبیعی بوده و آنان پیوسته از رفتار اطرافیان خود اثر می پذیرند.

الگوبرداری مستقیم فرزندان از پدر و مادر یک نوع آموزش مشاهده ای و غیرمستقیم است که نه تنها در تربیت کودک بلکه در ساختن آینده او بسیار مؤثر است.

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۷۳۶۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست مکرون برای افزایش نظارت بر کودکان در شبکه‌های اجتماعی

ایتنا - رئیس جمهور فرانسه خواستار آن شد که استفاده از شبکه‌های اجتماعی توسط کودکان زیر ۱۵ سال در اتحادیه اروپا، تحت کنترل والدین باشد.
امانوئل مکرون در یک سخنرانی مفصل درباره آینده اتحادیه اروپا در دانشگاه سوربن پاریس، گفت: قبل از ۱۵ سالگی باید کنترل والدین برای دسترسی به فضای دیجیتال وجود داشته باشد. اگر محتوا چک نشود، این دسترسی، انواع خطرات و تحریفات ذهنی را ایجاد می‌کند که می‌تواند انواع نفرت را توجیه کند.

به گزارش ایتنا از ایسنا، فرانسه در سال‌های اخیر شاهد حوادث خشونت‌بار مکرری بوده که دسترسی کودکان خردسال به اینترنت در وقوع آنها، نقش داشته است.

بر اساس گزارش لوکال، اپلیکیشن‌های شبکه‌های اجتماعی مانند تیک‌تاک همچنین در ناآرامی‌هایی که پس از تیراندازی پلیس به یک نوجوان در حومه پاریس در سال ۲۰۲۳ روی داد و به بسیاری از شهرهای فرانسه گسترش یافت، نقش داشتند.

پارلمان فرانسه سال گذشته، لایحه محدودیت استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای کاربران زیر ۱۵ سال را تصویب کرد. بر اساس این مصوبه، دسترسی کودکان زیر ۱۵ سال به شبکه‌های اجتماعی منوط به رضایت والدین شد و این مصوبه همچنین به والدین اجازه می‌دهد حساب‌های کاربری کودکان زیر ۱۵ ساله‌ خود را در شبکه‌های اجتماعی به حالت تعلیق درآورند.

پس از تصویب این لایحه در مجلس ملی فرانسه که با هدف مبارزه با هرزه‌نگاری، آزار و اذیت سایبری و رفتارهای اعتیادآور صورت گرفت، مجلس سنا هم به آن رای مثبت داد.

دیگر خبرها

  • برگزاری بیش از ۱۵ هزار ملاقات بین فرزندان طلاق و والدین در سال ۱۴۰۲
  • برگزاری ۱۵هزار ملاقات بین فرزندان طلاق و والدین در سال ۱۴۰۲
  • برگزاری روز ملی خلیج‌فارس با نگاه نمایش اقتدار ایران در بوشهر
  • برگزاری نمایش اقتدار در روز ملی خلیج‌ فارس در بوشهر
  • همایش پیاده روی خانوادگی با حضور ۵۰۰ خانواده فریدونشهری
  • درخواست مکرون برای افزایش نظارت بر کودکان در شبکه‌های اجتماعی
  • مکرون خواستار نظارت والدین بر کودکان در شبکه‌های اجتماعی شد
  • همایش بزرگ پیاده روی خانوادگی در چهارمحال و بختیاری
  • «رزاق» بودن خداوند را در فرزندآوری فراموش نکنیم
  •  سومین دوره ملی مهارت‌های زندگی و بالندگی فرزندان دانش‌آموز به کار خود پایان داد