Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بسیج نیوز»
2024-05-07@04:38:16 GMT

«ردیف میرزا عبدالله» کتاب شد

تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۳۷۵۱۵۶

«ردیف میرزا عبدالله» کتاب شد

به گزارش خبرگزاری بسیج، شهاب منا پژوهشگر موسیقی و مدیر مسئول نشر «خنیاگر» در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تازه ترین فعالیت های خود از انتشار جلد اول  کتاب و سی‌دیِ «ردیف میرزاعبدالله به روایت مهدی صلحی (منتظم‌الحکما)» با ویرایش نت و بازنویسی آرشام قادری و شهاب مِنا و اجرای سه‌تار آرشام قادری خبر داد و گفت: چنان که روح‌الله خالقی در کتاب سرگذشت موسیقی ایران اشاره کرده منتظم‌الحکما بهترین شاگرد و خلیفه کلاس میرزاعبدالله بوده و در نواختن سه‌تار مهارتی بسیار بالایی داشته و پس از فوت میرزاعبدالله همه شاگردان، او را جانشین استادِ خود می‌دانستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حتی علینقی وزیری نیز که خود ردیف میرزاعبدالله را مستقیما بنا بر اجرای میرزاعبدالله نت کرده بوده است، اشاره می‌کند برای آنکه عملا هم ردیف میرزاعبدالله را کار کند نزد منتظم‌الحکما رفته و یک دوره این ردیف را نزد او فرا گرفته است.

وی ادامه داد: افرادی چون اسماعیل قهرمانی که روایت تاری ردیف میرزاعبدالله را به نورعلی برومند آموخته پیش از آنکه به مکتب میرزاعبدالله راه یابد از شاگردان منتظم‌الحکما بوده است. از دیگر شاگردان منتظم‌الحکما مهدی‌قلی هدایت (مخبرالسلطنه) است که وزیر فرهنگ بوده و خود صاحب تألیف کتب در زمینه‌های مختلف، از جمله موسیقی است. طی سال‌های ۱۲۹۴ تا ۱۳۰۱ با هفت سال مداوت منتظم‌الحکما ردیف استادش را با سه‌تار نواخته و هدایت تمام دستگاه‌ها را طبق روایت موثق او به خط موسیقی نگاشته که یکی از بهترین منابع ردیف میرزاعبدالله است.

منا افزود: پیش از انتشار این کتاب، بازنویسی کامپیوتری نت‌نگاشته‌های هدایت از ردیف میرزاعبدالله به‌ اهتمام امیرحسین اسلامی و با همکاری رضا پرویززاده و آرشام قادری در سال ۱۳۹۲ توسط انتشارات دانشگاه هنر به چاپ رسیده بود. تصویر دست‌خط هدایت نیز در سال ۱۳۹۳ توسط مؤسسه فرهنگی هنری ماهور به چاپ رسیده بود که هر دوی این کتب به دلیل اشکال‌های متعدد، چنان‌که باید، مورد استقبال قرار نگرفته و کاربردی نشدند به همین جهت اکنون دستگاه شور این ردیف با تصحیح علمی مجدد، تغییر رسم‌الخط نت به‌ صورت متداول امروزی، ساده‌سازی کشش‌ها در گوشه‌های آواز و اصلاح ریتمیک قطعات ضربی، تفکیک جملات و اجزای آنها به روش تطبیقی، نت‌نویسی کامپیوتری مجدد و اصلاح صفحه‌بندی و در نهایت اجرای آن با سه‌تار، ساز تخصصی میرزاعبدالله، ارایه شده است.

این پژوهشگر عنوان کرد: هدایت در نگارش تکنیک‌های مضرابی از علائم شخصی استفاده کرده بود که این علائم متداول نشده یا امروزه به معنای دیگری استفاده می‌شوند اما در بازنویسی حاضر علائم به‌ کار رفته تغییر داده شدند و تلاش کردیم تعداد علائم به حداقل برسند. از سوی دیگر به‌ منظور نشان دادن ساختار جملات، در بازنویسی حاضر، سعی شد نت‌نویسی کامپیوتری به‌گونه‌ای صورت گیرد که جملات از یکدیگر تفکیک شوند و جمله جدید از ابتدای سطر بعد نگاشته شود.

وی ادامه داد: همچنین اجزای جمله و نیز حرکت‌های پله‌وار (سکانسی) داخل جملات با درج فاصله از هم جدا شدند و تکرار جملات و اجزای آنها با علامت مشخص شدند. البته از آنجا که هدایت تمام گوشه‌ها را در میزان‌نمای چهارچهار نگاشته، مجبور به استفاده از کشش‌های نقطه‌دار متعدد شده است. در بازنویسی حاضر، سعی شد نت‌ها بیشتر با  کشش‌های دولاچنگ، چنگ، سیاه، سفید و گرد نگاشته شوند و از به‌کاربردن سه‌لاچنگ و کشش‌های نقطه‌دار حتی‌المقدور پرهیز شود. این در حالی است که در نت‌نویسی کامپیوتری کتاب حاضر صفحه‌بندی به‌گونه‌ای صورت گرفت که حتی‌المقدور گوشه‌ها در پایان صفحه تمام شوند و ورق‌زدن به حداقل برسد.

منا در پایان تصریح کرد: آوانگاری هدایت نشان می‌دهد ردیف میرزاعبدالله در اصل منطبق با تکنیک سه‌تار است و نواختن آن حتی با تار نیز به‌ عینه میسر نیست و برای اجرای با تار نیز باید برخی آرایه‌ها مثل پنجه‌کاری‌های متوالی را حذف کرد، نت را تغییر داد و یا ساده‌سازی کرد.

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۷۵۱۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش سرمربی لیگ برتری به جریمه ۲ میلیاردی

به گزارش همشهری آنلاین، عبدالله ویسی که به دلیل اظهاراتش در پس از دیدار با آلومینیوم اراک مبلغ دو میلیارد تومان از سوی سازمان لیگ جریمه شده بود، امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت و در نشست خبری پیش از دیدار با تراکتور در این خصوص اظهار داشت: من در پایان دیدار با آلومینیوم مگر چه گفتم که مرا جریمه کرده‌اند؟ من آن روز حرفی زدم که به بعضی از رفقایم برخورد و شنیدم که کمیته انضباطی مرا ۲۰۰ میلیون تومان جریمه کرده است.

سنگین‌ترین جریمه فوتبال ایران برای سرمربی لیگ برتری

او ادامه داد: من به مسئولان گفتم که بازی‌ها را رصد کنید، خب اگر اینطور است اصلاً رصد نکنید و ۱۰۰ میلیون دیگر هم من را جریمه کنید.

عبدالله ویسی در خصوص دیدار با تراکتور تصریح کرد: باید تمرکز بالایی داشته باشیم، کسب ۳ امتیازهای باقی مانده برای ما بسیار اهمیت دارد. ما با این شعار بازی می‌کنیم که اول، دوم و سوم این سه امتیاز و بعد اگر نشد تک امتیاز را بگیریم که دوباره ما را در جدول نگه دارد و امیدوار به آینده باشیم.

او ادامه داد: تراکتور همیشه تراکتور است. از تماشاگران انتظار داریم که در این بازی ما را تنها نگذارند. کمک کردن فقط این نیست که روی سکو بنشینند و فریاد بزنند که فلان بازیکن را تعویض کنید! از تیم باید حمایت شود حتی اگر بازیکنی و من مربی اشتباه کنیم تا در آینده شاد و خوشحال باشیم.

کد خبر 849435 منبع: مهر برچسب‌ها ویژه ورزشی لیگ برتر فوتبال ایران

دیگر خبرها

  • عبدالله ویسی: اگر آدم می‌کشتم باید ۸۰۰ میلیون دیه می‌دادم اما ۲ میلیارد جریمه شدم! / فیلم
  • ثبت‌نام کلاس‌اولی‌ها از چهارشنبه/۲۴۰ هزار ردیف استخدامی معلمان در دولت سیزدهم
  • مورد عجیب عبدالله
  • ایجاد دانشکده علوم پزشکی دامغان در بودجه ۱۴۰۳ ردیف اعتباری دارد
  • بررسی کردیم: ابهامات حکم جنجالی عبدالله!
  • واکنش سرمربی لیگ برتری به جریمه ۲ میلیاردی
  • ویسی فکر می‌کرد جریمه‌اش به ریال است!
  • اولین واکنش عبدالله ویسی به جریمه ۲ میلیاردی سازمان لیگ
  • واکنش عبدالله ویسی به جریمه 2 میلیاردی سازمان لیگ
  • «روایت اول» از ردیف یک موسیقی‌دان مهم منتشر شد/خواندن یک قصه جالب