Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان صبح امروز (شنبه) در نشست خبری امروز صبح خود، با اشاره به ایراد شورای نگهبان به لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی (لایحه پالرمو) اظهار داشت: در جلسه 26 اسفند ماه سال گذشته این لایحه در شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و از جهات مختلف اشکالات شکلی به لایحه پالرمو وارد بود و امکان اعلام نظر از سوی اعضای شورای نگهبان فراهم نشد به همین دلیل ایرادات شکلی لایحه را برای اصلاح، مجدداً به مجلس شورای اسلامی ارسال کردیم تا پس از اصلاح درباره این لایحه اعلام‌نظر نهایی کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در چندین بند، این لایحه دارای ایراد بود، یک بخش ترجمه واژه‌ها بود، در تمام طول سند که در برخی موارد باید دولت درخواست‌ کننده و در برخی موارد دولت درخواست‌ شونده ذکر می‌شد، در هر دو بخش دولت درخواست‌کننده ذکر شده بود، آنچه به شورای نگهبان ارسال شده جابه‌جایی در ترجمه نسبت به متن اصلی است. 

کدخدایی با بیان اینکه گفته شده بود ترجمه لایحه پالرمو با متن‌های عربی و انگلیسی واحد است اما مشاهده کردیم که تطبیق نداشت، در ماده 5 در متن فارسی به شکل دیگری آمده است و در بندهای متعددی مانند مواد 16 و 18 معاهده عبارت «دولت درخواست‌ کننده» و «دولت درخواست‌ شونده» به اشتباه به کار رفته است، در بندهای زیادی از ماده 18 نیز تنها عبارت «دولت درخواست کننده» به کار رفته است زیرا یک دولت نمی‌تواند هم درخواست معاضدت را مطرح کند و هم درخواست آن را قبول نماید. 

سخنگوی شورای نگهبان همچنین تصریح کرد: در ماده 31 لایحه پالرمو ساختار بندها و اجزای بندها به هم ریخته است که مفهوم را دچار ایراد می‌کند، واقعیت این است که ایراد لایحه پالرمو صرف یک واژه به صورت ترجمه نبوده است که اگر این گونه بود شورای نگهبان این ایراد را فقط به صورت تذکر به مجلس اعلام می‌کرد اما آنچه در متن لایحه پالرمو دیدیم فراتر از یک اشکال تایپی بوده است و ما آن را به مجلس شورای اسلامی اعلام کردیم.

وی ادامه داد: ترجمه اگر مفاد لایحه را تغییر دهد، شورای نگهبان می‌تواند و باید به آن ایراد بگیرد، شورای نگهبان باید در این گونه موارد دخالت کند و ایرادات خود را بگیرد و این وظیفه قانونی شورای نگهبان بوده که آ‌ن را بررسی و اعلام کند. 

کدخدایی در پاسخ به سؤال فارس مبنی بر اینکه آیا بهتر نیست مرکزی برای بررسی ترجمه لوایح ارسالی دولت به مجلس تشکیل شود، گفت: فکر نمی‌کنم نیازی به وجود مرکزی در این زمینه باشد، اگر دولت و مجلس محترم در ترجمه لوایح دقت کنند کافی است. 

ادامه دارد ...

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۷۶۰۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست خبری سخنگوی اقتصادی دولت آغاز شد/ امسال 27 هزار کادر درمان و 70 هزار معلم جذب خواهد شد

به گزارش تابناک، نشست خبری سخنگوی اقتصادی دولت امروز سه‌شنبه 28 فروردین ماه 1403 با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه برگزار شد  و داوود منظور با اشاره به لزوم کاهش تکیه بر درآمدهای ناپایدار که در نوسان و عامل کسری بودجه نیز هستند بیان کرد: دولت افزایش درآمد پایدار را در بودجه ۱۴۰۳ در نظر گرفته است و این درآمدها از ۴۵ درصد در سال ۱۴۰۱ به ۵۲ درصد در سال ۱۴۰۲ رسیده و برنامه برای رسیدن به ۶۰ درصد در سال ۱۴۰۳ است.

 

وی ادامه داد: امیدواریم هرچه سریعتر قانون برنامه هفتم توسعه را دریافت کنیم چراکه ظرفیت ها و رویکردهای جدیدی در این برنامه درنظر گرفته شده است. در اولین جلسه مجلس در سال جدید بخش دوم بودجه تحویل داده شده است و مجلس هم فورا بررسی را آغاز کرد.


منظور گفت: یکی از مطالبات مهم مردم اعطای اعتبارات بیشتر به بخش فرهنگ، گردشگری، ورزش و جوانان است و در بودجه امسال شاهد افزایش ۴۵ درصدی بودجه این بخش بوده ایم و بخش ورزش افزایش ۱۰۰ درصدی بودجه داشته است. همچنین در بخش سلامت شاهد افزایش ۳۰ درصدی بودجه بوده ایم و امسال ۲۵ هزار کادر درمان و ۱۸۰۰ عضو هیئت علمی در دانشگاه های علوم پزشکی جذب خواهد شد.

دیگر خبرها

  • رییس کمیسیون حقوقی مجلس: ایرادات لایحه حجاب را برطرف کردیم، ببینیم شورای نگهبان چه کار می‌کند/ طرح نور نیروی انتظامی جدا از قانون مجلس است
  • غضنفرآبادی: ایرادات لایحه حجاب را برطرف کردیم، ببینیم شورای نگهبان چه کار می‌کند
  • آقاتهرانی: انشالله شورای نگهبان فردا لایحه عفاف و حجاب را تایید کند
  • آقاتهرانی: انشالله شورای نگهبان فردا لایحه عفاف و حجاب را تایید کند /هیچ توجیهی برای کوتاه آمدن از حجاب وجود ندارد
  • نشست خبری سخنگوی اقتصادی دولت با حضور رئیس سازمان بودجه
  • مصوبات جلسه علنی سه شنبه مجلس
  • نشست خبری سخنگوی اقتصادی دولت آغاز شد/ امسال ۲۷ هزار کادر درمان و ۷۰ هزار معلم جذب خواهند شد
  • نشست خبری سخنگوی اقتصادی دولت آغاز شد/ امسال 27 هزار کادر درمان و 70 هزار معلم جذب خواهد شد
  • رسیدگی به «لایحه تجارت» در مجلس پایان یافت
  • نشست خبری سخنگوی اقتصادی دولت با حضور رییس سازمان بودجه