Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- تالاب‌های تهران چشم انتظاری آب هستند و اگرچه بارش‌های اخیر روزنه امیدی برای بازگشت حیات به این تالاب‌هاست، روندی که ادامه‌اش طوفان‌های گرد و غبار را برای پایتخت‌نشینان را به ارمغان خواهد آورد. به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، طوفان‌های گرد و غبار و خاکستری شدن آسمان پایتخت چندسالی است که گاه و بی‌گاه اتفاق می‌افتد، روندی که شاید سال‌ها قبل برخی از شهر‌ها و استان‌های کشور از جمله خوزستان آن را تجربه کرده و تاکنون نیز به‌دلایل متعدد از این معضل رها نشده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنچه که این شائبه را در ذهن ایجاد می‌کند، آیا چنین سرانجامی نیز در انتظار کلانشهر تهران است؟

گردو غبار مهمان همیشگی تهرانی‌ها می‌شوند؟

چندسالی است که تالاب‌های تهران چشم انتظاری آب هستند و اگرچه بارش‌های اخیر روزنه امیدی برای بازگشت حیات به این تالاب‌هاست، اما همچنان خشک شدن آن‌ها را تهدید می‌کند. روندی که ادامه‌اش طوفان‌های گرد و غبار را برای پایتخت‌نشینان به‌طور جدی به ارمغان خواهد آورد.

به‌این ترتیب فهرست آلودگی در این کلانشهر بلندتر شده و به مجموعه دود خودرو‌ها و کارخانه‌جات، ریزگرد‌ها نیز افزوده خواهد شد. مهمانانی که هنوز چندان از راه نرسیده‌اند و فرصت برای رهایی از آن‌ها باقی است.

البته نه به آن معنا که همچنان می‌توان با بی‌تفاوتی از کنار آن گذشت، زیرا که به‌زودی پای ریزگرد‌ها به تهران نیز باز خواهد شد و پایتخت‌نشینان باید خود را برای میزبانی همیشگی از آن آماده کنند.

زنگ خطر نابودی درختچه‌ها و بوته‌های کویری

البته خشکی تالاب‌ها تنها علت برای ایجاد چنین معلولی نبوده و نخواهد بود. به‌عنوان مثال نماینده مردم ورامین در مجلس معتقد است که تبدیل جنوب تهران به منبع ریزگرد‌ها با عدم حراست از درختچه‌های طبیعی و بوته‌های کویری ایجاد می‌شود. توجه داشته باشید؛ قسمت جنوبی پایتخت به‌عبارتی دشت ورامین، یکی از مهمترین بخش‌های اقتصادی و منابع طبیعی استان تهران در شرایطی تلقی می‌شود که این مناطق دارای ظرفیت‌های بسیار مستعدی در زمینه کشاورزی است.

موقعیتی که اگر به آن توجه شود و امکانات لازم برایش فراهم آید، قادر خواهد بود تا حد زیادی از بروز معضل یاد شده جلوگیری کند. آنچه که ایجاب می‌کند تا در راستای حفظ منابع طبیعی و حفاظت از خاک در این مناطق اهتمام بیشتری شود.

با این وجود، اما برخی از کارشناسان نظرات متفاوتی درباره اثرگذاری پوشش گیاهی در نجات پایتخت‌نشینان از آلودگی هوا دارند. به‌طور مثال امید نوری، کارشناس فضای سبز شهری معتقد است؛ فضای سبز نمی‌تواند بر آن بخش از آلودگی هوا که سبب تنگی نفس یا آلرژی می‌شود، تاثیر بگذارد، زیرا بسیاری از گونه‌هایی که در تهران کشت می‌شود قابلیت جذب آلایندگی را ندارد.

کاهش نیتروژن با کمک فضای سبز

البته باید گفت: اگرچه فضای سبز در کاهش بخشی از آلاینده‌ها که شامل اکسید‌های گوگرد و اکسید‌های نیتروژن می‌شود، اثر قابل توجهی ندارد، اما به‌نظر می‌‎رسد فضای سبز بر کاهش اکسید‌های گوگرد و نیتروژن تاثیرگذار خواهد بود که البته این اثرگذاری بسیار محدود است.

با این وجود نباید از این نکته مهم غافل شد که به هرحال پوشش گیاهی نه تنها مانعی برای جولان ریزگرد‌ها خواهد بود بلکه موجب خواهد شد وزش باد نتواند ذرات خاک را به هوا بلند کنند که خود بسیار مهم است؛ بنابراین شاید در کاهش آلودگی هوا نقش چندان چشمگیری نداشته باشد، ولی به میزان زیادی از پخش شدن گردوخاک جلوگیری خواهد کرد. از این موارد که بگذریم نباید از یاد برد که بحران ریزگرد‌ها بیش از یک دهه است که به یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های زیست‌محیطی ایران تبدیل‌شده و اکنون سال‌هاست ساکنان بسیاری از شهر‌ها و استان‌های کشور از این معضل در امن نیستند.

بحرانی که کم کم در دل پایتخت نیز جا خوش خواهد کرد. اشاره به این نکته ضرورت دارد که پدیده گرد و غبار شامل گرد و خاک معلق خشک و ریزی در هوا می‌شود که مسافت‌های‬ ‫وسیعی را پوشانده و به وسیله باد پراکنده شده و در نهایت ته‌نشین می‌شود.

به یاد داشته باشید گرد و غبار سبب افزایش غلظت ذرات معلق بخصوص ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون می‌شود. این ذرات معلق در هوا، باقیمانده ذرات گرد و‬ ‫خاکی است که بر اثر طوفان شن، معلق مانده است و به همین دلیل در شرایط یاد شده، دید ‫عمودی و افقی کاهش می‌یابد. زمانی که پدیده گردوغبار در نوع حاد خود رخ می‌‍دهد، ‬ ‫سبب کاهش شدید دید افقی شود، حتی در موارد شدیدتر باعث لغو پرواز هواپیما‌ها و به خطر‬ ‫افتادن سلامت انسان‌ها می‌شود.

ارزش اقتصادی بالای تالاب‌ها

باید گفت: تحقیقات درباره ارزش اقتصادی تالاب‌ها گویای این مطلب است که یک تالاب حدود ۱۰ برابر جنگل‌ها و ۲۰۰ برابر زمین‌های زراعی ارزش اقتصادی دارند. ضمن اینکه تالاب‌ها نقش مهمی در حفظ سلامت زیست محیطی شهر‌ها داشته و دارد. واقعیت این است که به‌جز ریزدانه‌های فرا منطقه‌ای، در اطراف پایتخت مناطق بزرگی وجود دارد که شامل زمین‌های خشک بایر می‌شود. اراضی که اگر وزش باد داشته باشیم، تهران را دچار گرد و غبار خواهد کرد. آنچه که تصویری از آسمان خاک گرفته را برای تهران‌نشینان تداعی می‌کند.

چهره‌ای غبارآلود که به‌نظر می‌رسد فاصله چندانی تا واقعیت نداشته باشد. آنچه که این سئوال را مطرح می‌کند که آیا میهمانان ناخوانده آسمان مانند خوزستان، اهواز و بسیاری از شهر‌های دیگر که این روز‌ها با این معضل مواجه هستند به تهران نیز کوچ خواهد کرد؟ پرسشی که در پاسخ به آن باید گفت، اگر بی‌توجهی به راهکار‌های ممانعت از این امر ادامه یابد و خشکسالی نیز مزید بر آن شود، شاید چندان دور از انتظار نباشد.

منبع:حمایت

انتهای پیام/   خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.

منبع: خبرگزاری میزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۷۶۴۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگهداری و نوسازی دیوار‌های صوتی در پایتخت

شهریار افندی‌زاده مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران با اشاره به اینکه طراحی و نصب ۴۳۰ مترمربع دیوار صوتی در بزرگراه شهید خرازی و ایستگاه متین در سال ۱۴۰۲ انجام شد گفت: سال گذشته، ۱۸۰ مترمربع دیوار صوتی نیز در بزرگراه‌های شهید حکیم و فضل الله نوری نوسازی شده است.

 مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران افزود: در پی ابراز نارضایتی برخی از ساکنین مجاور ایستگاه سی. ان. جی متین، واقع در محله زمزم تهران، خیابان مجتبی متین، با همکاری دانشگاه تهران، مطالعات و امکان‌سنجی‌های لازم انجام گرفت و در نهایت با طراحی و نصب ۹۰ مترمربع دیوار صوتی به ابعاد ۶.۳۰ در ۱۴.۳۰، آلودگی ایستگاه یادشده به نحو قابل‌ملاحظه‌ای کاهش یافت.  

 افندیزاده با بیان اینکه با طراحی و نصب ۱۲کیلومتر دیوار صوتی در ضلع جنوبی ایستگاه سی. ان. جی متین، ۲۰ دسی‌بل از آلودگی صوتی ساختمان‌های همجوار کاهش یافته است گفت: تاکنون به‌منظور کاهش آلودگی صدا و پیامد‌های ناشی از آن برای شهروندان، ۱۲ کیلومتر دیوار صوتی در مناطق مختلف بویژه بزرگراه‌های پایتخت نصب شده است.

 مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرتهران یادآور شد: دیوار‌های صوتی، سازه‌های محکم و مقاومی هستند که میزان صدا را با ایجاد مانعی بین گیرنده صوت و منبع تولیدکننده آن کاهش می‌دهند.

 افندیزاده همچنین خاطرنشان کرد در سنوات گذشته دیوار‌هایی در مناطق موردنیاز نصب شده که این موانع صوتی باید با استاندارد‌های جدید و شرایط امروز به‌روزرسانی شود و به همین دلیل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرتهران با برنامه ریزی انجام شده ضمن نگهداری به نوسازی آنها نیز پرداخته تا شاهد کاهش بیشتر آلودگی‌های ناشی از سر و صدای زیاد در معابر پرتردد به خصوص بزرگراه‌ها باشیم.

 مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرتهران با اشاره به اینکه مناطق مسکونی، آموزشی و بیمارستانی واقع در حاشیه بزرگراه‌های تهران همواره از سر و صدای زیاد برخوردار است، گفت: نصب عایق‌های صوتی برای بزرگراه‌های شهر تهران از سال‌های گذشته با توجه به طراحی و  عوامل متعددی از جمله شکل، جنس، ارتفاع، طول، محل نصب و... در دستور کار سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرتهران قرار گرفته است.

افندیزاده در ادامه یکی از چالش‌ها و مشکلات اصلی دیوار‌های صوتی بزرگراه‌ها را سرقت آنها بیان کرد و گفت: بخشی از دیوار‌های صوتی هم به علت تصادفات و برخورد خودرو‌ها از بین می‌روند.

 مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرتهران با اشاره به تغییر در طراحی دیوار‌های صوتی برای جلوگیری از سرقت اظهار کرد: در حال حاضر در طراحی این دیوار‌ها تغییراتی ایجاد کرده و از موادی استفاده می‌شود که برای سرقت جذابیت نداشته و نوع اتصال این اقلام به همدیگر نیز به‌گونه‌ای انتخاب شده که در برابر سرقت مقاوم باشند.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • فروش آنلاین میوه و تره‌بار در میادین پایتخت
  • رویداد ویژه «ایمنی و حمل و نقل» در پایتخت
  • رویداد ویژه «ایمنی و حمل و نقل» در پایتخت 
  • هوای تهران بارانی و سالم است
  • پایتخت خنک می‌شود
  • برگزاری رویداد مثبت ۱۰۰ در پایتخت
  • نواخته شدن زنگ تحرک در ۲۲ بوستان پایتخت
  • نگهداری و نوسازی دیوار‌های صوتی در پایتخت
  • کیفیت هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
  • هشدار عضو شورای شهر : سرانه سلامت پایتخت مطلوب نیست | باید برای مهاجرت پزشکان و پرستاران فکری شود