Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان: اگر ماتریالیسم و مارکسیسم از طریق مباحث نظری می خواستند دست دین را قطع کنند، سکولاریسم دست دین را فلج می کند و آن دست فلج را برای احوال شخصیه می گذارد و نه برای کل زندگی، بنابراین تمامی این مبناها منجر به نزاع علم و دین شده است.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، کنگره بین المللی «توسعه و تعالی علوم بر پایه عقلانیت وحیانی (با تکیه بر اندیشه‌های علامه جوادی آملی)» صبح امروز شنبه، 15 اردیهشت در تالار علامه طباطبایی(ره) دانشگاه تهران با حضور اساتید و پژوهشگرانی همچون دکتر غلامعلی حدادعادل، آیت الله دکتر سیدمصطفی محقق داماد، حجت الاسلام مرتضی جوادی آملی، حجت الاسلام دکتر رسول جعفریان، حجت الاسلام دکتر مهدوی کنی، رییس دانشگاه امام صادق (ع) و دیگر پژوهشگران برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در این کنگره، دکتر غلامعلی حداد عادل، رییس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی طی سخنانی با اشاره به ضرورت موضوع مورد بحث در این کنگره، اظهار کرد: کشورهای اسلامی نزدیک به دو قرن است که با تمدن غربی مواجه شده اند و در این دو قرن یکی از مسایل مطرح برای متفکران اسلامی نزاع علم و دین بوده است یعنی پس از آشنایی با تمدن غربی در دوران تجدد و مدرنیته گفتمان مطرح، نزاع علم و دین و یا تعارض علم و دین بوده است.

 

وی ادامه داد: این تفکر مطرح بود که با گسترش میدان علم، میدان دین تنگ می شود و این طور مطرح می شود که دین مربوط به دورانی است که هنوز علم بشر رشد نکرده بود، با این تصور با رشد علم این نزاع افزون تر می شود لذا اصل این مسئله و پرداختن به این مباحث خدمت بزرگی به دین است.

 

حدادعادل در بخش دیگری از مباحث خود با بیان اینکه جوامع اسلامی به علم تجربی نیازمند هستند، تصریح کرد: از سوی دیگر دنیای غرب با فاصله گرفتن از دین موفق به اداره معقول جهان نشده است. آنچه در دنیا می بینیم با آنچه خوشبینانی چون آگوست کنت گفته بودند، فاصله دارد. در دنیایی که ساعتی از خونریزی خالی نیست و ریشه تمام این مسایل به تمدن غرب برمی گردد منشا را باید جایی جستجو کرد که اخلاق در آن جایی ندارد.

 

وی در بخش دیگری از مباحث خود به ارائه گزارشی از کتاب «منزلت عقل در هندسه معرفت دینی» تالیف آیت الله جوادی آملی پرداخت و گفت: ما در این کتاب شاهدیم که یک فیلسوف و حکیم متاله سعی کرده است جایگاه عقل را ارتقاء دهد و شان عقل را در علوم دینی و علوم تجربی تبیین کند.

 

رییس شورای تحول و ارتقای علوم دینی همچنین با اشاره به جریان های مختلفی که به فاصله گرفتن علم و دین منجر شد، اظهار کرد: در اینجا دو جریان را مطرح می کنم یکی مربوط به دکارت و دیگری سکولاریسم است. دکارت را از آن جهت مقدم می دانم که از نظر زمانی بر آمپریست ها و پوزیتیویست ها مقدم بود. دکارت ملاک معرفت را وضوح و تمایز دانست و با تاثیرپذیری از معرفت ریاضی به این نتیجه رسید که جوهر ماده امتداد محض و جوهر ذهن، فکر است چرا که ملاک او وضوح و تمایز بود.

 

حداد عادل ابراز کرد: وقتی چنین نگاهی به دنیای مادی باشد جایی برای بحث از غایت در علوم طبیعی باقی نمی ماند و به همین دلیل است که دکارت بحث غایت را از علم حذف می کند و علم در نظر او به دنبال سهم چگونگی ها است.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود به جریان سکولاریسم اشاره کرد و گفت: در این مکتب فرض بر این است که دین عقلانی نیست، در این مکتب دین یک امر شخصی و قلبی می شود. اگر ماتریالیسم و مارکسیسم از طریق مباحث نظری می خواستند دست دین را قطع کنند، سکولاریسم دست دین را فلج می کند و آن دست فلج را برای احوال شخصیه می گذارد و نه برای کل زندگی، بنابراین تمامی این مبناها منجر به نزاع علم و دین شده است.

 

وی در ادامه و در تشریح کتاب «منزلت عقل در هندسه معرفت دینی» نوشته آیت الله جوادی آملی، گفت: ایشان جایگاه عقل را در این اثر بالا می برند و معتقدند که معرفت دینی به منزله پرنده ای با دو بال عقل و نقل است، قلب این پرنده وحی است و وحی بر عقل و نقل حاکم است. آیت الله جوادی آملی عقل را در برابر دین نمی دانند بلکه در برابر نقل به آن نگریسته و می گویند در دین به همان اندازه که نقل مهم و معتبر است، عقل نیز مهم و معتبر است، بنابراین هر کوشش عقلی روشمند که به درک حقایقی از جهان هستی منجر شود یک کوشش دینی است.

 

حداد عادل به برخی عبارات علامه جوادی آملی در این کتاب اشاره کرد و افزود: ایشان نقل می کنند که در خود علم مبانی عقلی بسیاری حاکم است و دانشمند تجربی بی نیاز از مبانی عقلی نیست و این مباحث در هر رشته علوم تجربی و در فلسفه آن علم بیان شده است.

 

رییس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی ابراز کرد: ایشان می گوید بیاید خلقت را جانشین طبیعت کنیم یعنی به جای آنکه کار دانشمند علوم تجربی طبیعت شناسی بنامیم آن را فقه شناسی بنامیم. در این صورت زمینه لفظی را باز کردیم که دانشمند علم طبیعی علاوه بر اینکه به عنوان پژوهشگر در آزمایشگاه یک امر جزیی را با امر جزیی دیگر تحقیق می کند در مورد مبدا آفرینش و مقصد هستی نیز تفکر کند؛ این هم نگاهی است مبتنی بر آیه شریف: «هُوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِنُ وَهُوَ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ».

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: بر اساس آنچه که ایشان در این کتاب مطرح می کند، استفاده از عقل یک امر کاملا دینی محسوب می شود و ایشان بیانات شجاعانه ای را در این اثر مطرح و دخالت عقل را در تشریح شریعت از آنچه جمهور علمای دین تصور می کنند، فراتر می برد. ایشان دخالت عقل را محدود به تاثیر عقل در روش های علم اصول نمی داند بلکه می گوید اگر عقل با روشی درست به واقعیتی رسید تبعیت از آن مثل نقلِ معتبر، واجب است.

 

گفتنی است، کنگره بین المللی «توسعه و تعالی علوم بر پایه عقلانیت وحیانی (با تکیه بر اندیشه‌های علامه جوادی آملی)» یکشنبه، 16 اردیبهشت ماه در قم به کار خود پایان می دهد.

پایان پیام/248

منبع: شبستان

کلیدواژه: نمایشگاه کتاب تهران برجام نیمه شعبان جشن نیمه شعبان مساجد مجلس مسجد روز ملی خلیج فارس سبک زندگی اسلامی ۱۰ اردیبهشت سکولاریسم آیت الله جوادی آملی حداد عادل علوم انسانی کلیدواژگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۷۷۴۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشن عبادت وبندگی ۲۲۰ دانش آموز بادرودی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان ؛ رئیس اداره آموزش و پرورش منطقه بادرود گفت: از ابتدای سال تحصیلی، این دانش آموزان آموزه‌های دینی و اسلامی را فرا گرفتند و با رسیدن به سن تکلیف ملزم هستند واجبات را انجام دهند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی


محمدرضا عملی افزود: این جشن با هدف مرور فعالیت‌های قرآنی و دینی و ثبت خاطره ماندگار برای آغاز بندگی دانش آموزان برگزار شد.
وی گفت: دکلمه خوانی، اجرای سرود همگانی و برنامه‌های شاد و مفرح از دیگر برنامه‌های این آئین بود.

دیگر خبرها

  • اسلحه واجب‌تر از نان شب؛ رکوردشکنی هزینه‌های تسلیحاتی
  • تسلیحات، واجب تر از نان شب / هزینه های تسلیحاتی جهان به 2.5 تریلیون دلار رسید / هزینه های تسلیحاتی در سطج جهانی رکورد زد
  • معرفی کتاب «فیزیک خداباوری»
  • آیت الله جوادی آملی: بهشت و جهنم محصول کار ما در همین دنیاست
  • رهبر معظم انقلاب: هدف از تحریم، در تنگنا گذاشتن نظام جمهوری اسلامی است تا از خطوط استعماری و استکباری تبعیت کند/ بعضی انشاءالله خیرخواهانه توصیه می‌کنند که با آمریکا {کنار بیاییم}؛ یک چیزی می‌گویم گوش کنید، توقعات این‌ها تمامی ندارد
  • جشن عبادت وبندگی ۲۲۰ دانش آموز بادرودی
  • مدیر حوزه های علمیه با آیت الله جوادی آملی دیدار کرد+تصاویر
  • از اولین دانشگاه شیعی در پاکستان چه می دانیم؟
  • دفاع در برابر ظالم، نه تنها مشروع بلکه واجب است
  • دفاع در برابر ظالم، نه تنها مشروع بلکه لازم و واجب است