Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در تازه‌ترین گفت‌وگویش با بیان اینکه با فوتبال خیابانی بزرگ شده، توصیه‌هایی را به بازیکنان و مربیان جوان برای افزایش کارایی ارائه داده است.

به گزارش ایسنا، کارلوس کی‌روش که در منچستریونایتد تجربه‌های زیادی در زمینه مربیگری زیر نظر فرگوسن به دست آورد، مدت‌هاست که در تیم ملی فوتبال ایران فعالیت می‌کند و عملکرد قابل قبولی نیز ارائه داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مجله فورفورتو در شماره ویژه خود برای جام جهانی به سراغ سرمربی ایران رفته و با این مربی به گفت‌وگو پرداخته است.

* کارلوس شما هم به عنوان سرمربی فعالیت کرده‌اید و هم کمک مربی بوده‌اید؟ این دو چه تفاوتی با هم دارند؟ 

من معتقدم مهمترین تفاوت بین این دو واژه مسئولیت است. سرمربی یک رهبر است که تمام تصمیمات مختلف از جانب تیم را باید هدایت و مدیریت کند. در هر دو این موقعیت‌ها شما نباید اصول خودتان را فراموش کنید و باید به این اصول پایبند بمانید.

* از سال ۱۹۸۴ مربیگری را شروع کرده‌اید. اگر قرار باشد الان به کارلوس کی روش ۳۰ ساله که می خواهد مربیگری را شروع کند چه می‌گویید؟

اگر قرار باشد یک نصیحت بکنم این است که صرف نظر از هر موقعیتی که فوتبال تو را در آن قرار می دهد، مثبت اندیش باش. این یک نصیحت ارزشمند ولی اجرای آن بسیار سخت است چرا که با وجود آنکه خیلی از مردم فکر می‌کنند، مربیگری کاری بسیار سخت و طاقت فرسا است.

* خیلی از مربیان جوان در این چند ساله توانسته‌اند به موفقیت برسند و در راس فوتبال دنیا قرار بگیرند. به نظر شما چطور این اتفاق رخ داده است.

یک گام جلوتر از زمان بودن برای هر مربی در جهان لزوما واجب نیست با این حال تنها راه رسیدن به موفقیت محسوب می شود. اگر شما بخواهید به مربی بزرگی تبدیل شوید، سازگاری با شرایط و محیط یک اصل غیر قابل مذاکره برای موفقیت شما محسوب می شود. هر مربی بزرگی در جهان می داند چطور باید خودش را به شرایط داخل و خارج زمین وفق دهد. آیا من شیوه کاری خودم را نسبت به روزهای اول تغییر دادم؟ مربیان موفق خود را تغییر نمی‌دهند بلکه پیشرفت می‌کنند. 

* شما هدایت بازیکنانی چون زین الدین زیدان، دیوید بکام و کریستیانو رونالدو را بر عهده داشتید. آیا بازیکنان بزرگ مهارت های یکسانی دارند؟

قطعا. بازیکنان بزرگ به خاطر جادو، شانس یا چیزهای دیگر تبدیل به بازیکنان بزرگ نشده‌اند. آنها به خاطر دو عنصر مهم تبدیل به بهترین بازیکنان جهان شدند. یک هوش، رفتار منظم برای آمادگی برای جلسات تمرینی و همین طور مراقبت از خود و دوم که من بسیار به آن عقیده دارم این است که ورزشکاران بزرگ از نظر ذهنی و روانی نسبت به ورزشکاران سطح عادی قوی‌تر هستند و این فرق باعث می‌شود که  آنها نسبت به بازیکنان دیگر متمایز شوند.

* شما به سرالکس فرگوسن کمک کردید تا با یک شیوه تاکتیکی  منحصر به فرد بارسلونا را در لیگ قهرمانان اروپا در نیمه نهایی شکست دهد، چه کار کردید بازیکنان تاکتیک شما را درک کنند؟

بازی ساده فوتبال از چهار بخش تشکیل شده است. فضا، زمان، تعداد و ترکیب منظم موارد بالا. شما برخی از تیم‌ها را می بینید که از نظر فضا در سطح خوبی قرار دارند، بعضی‌ها در زمان و برخی دیگر نیز در تعداد. کیفیت آن بارسلونا باعث شد که منچستریونایتد بر روی تعداد و یا زمان تمرکز کند. ما در بازی برابر بارسلونا فضا را انتخاب کردیم و این باعث شد تمام تمرکز ما بر روی این بود که مناطق مختلف زمین را پوشش دهیم. جایی که بارسلونا در آن قدرتمند است. به زبان ساده‌تر بخواهم بگویم این است که ما فضاهایی که در آن بارسلونا قدرتمند بود را سعی کردیم تحت کنترل خود در آوریم.

* آیا فکر می‌کنید برخی از مربیان سعی دارند تا فوتبال را پیچیده جلوه دهند؟

بله. من هم از این طور افراد نیستم. فوتبال بازی بسیار ساده‌ای است. من کاملا معتقد هستم که روش‌های ساده بهترین روش برای بازیکنانتان است تا بفهمند شما از آنها چه می خواهید. در فوتبال مانند زندگی کسانی که توانایی درک بالایی داشته باشند موفق تر هستند. من با فوتبال خیابانی بزرگ شده‌ام و خیلی آزاد فوتبال بازی می‌کردم. سپس مربی شدم و در مربیگری هم به اصل فوتبال و سادگی آن نیز اعتقاد داشتم. تنها از طریق سادگی است که یک مربی می‌تواند منطق و نگرش خودش را به بازیکنان انتقال دهد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۷۸۱۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله به رکورد ۳ مربی بزرگ قرمز و آبی | او می خواهد بهترین مربی تاریخ باشگاه استقلال شود!

به گزارش همشهری آنلاین، استقلالی‌ها که در همان مرحله یک‌شانزدهم نهایی جام حذفی با شوک کنار رفتن از جام مواجه شدند، دور از هیاهوی مسابقات مرحله یک‌هشتم نهایی خود را برای انجام بیست‌وپنجمین مسابقه‌شان در فصل جاری لیگ برتر آماده می‌کنند؛ آن‌هم در حالی‌که طبق برنامه‌ریزی انجام شده از سوی سازمان لیگ، شاگردان جواد نکونام در یکی از مهم‌ترین دیدارهای فصل باید در تبریز به مصاف تراکتور بروند و این مسابقه می‌تواند در مسیر قهرمانی آبی‌ها در فصل جاری لیگ برتر نقش پررنگی را ایفا کند.

جواد نکونام که در سالیان گذشته همواره گزینه آلترناتیو نیمکت استقلال بود، حالا در فصل جاری به رویای بزرگ خود رسیده و سرمربی تیمی شده که سابقاً همراه با آن تجربه قهرمانی در لیگ برتر را به عنوان بازیکن به‌دست آورده است. نکونام که تجربه کاپیتانی در تیم استقلال را هم در کارنامه خود دارد، در اولین سال سرمربیگری‌اش در جمع آبی‌پوشان به دنبال آن است تا حداقل یک عنوان قهرمانی کسب کند؛ هر چند که ریاضت اقتصادی استقلالی‌ها باعث شد تا اولین فصل سرمربیگری نکونام در استقلال پرچالش شود اما با این وجود، بازهم او امیدوار به کسب جام است.

حمله به رکوردی که یحیی و برانکو و حتی فرهاد هم ندارند!

نکونام می‌خواهد در اولین فصلی که سکان هدایت استقلال را پذیرفته، عنوان قهرمانی لیگ برتر را به‌دست آورد؛ آن‌هم در حالی‌که چهره‌های موفقی چون برانکو ایوانکوویچ، یحیی گل‌محمدی و فرهاد مجیدی که در طول سالیان گذشته توانستند همراه با تیم‌های پرسپولیس و استقلال به مقام قهرمانی برسند، هیچ‌کدام در مسیر ثبت این رکورد نتوانستند موفق باشند و همگی فصل اول حضورشان در جمع سرخابی‌ها را بدون جام به پایان بردند اما حالا جواد نکونام این فرصت را دارد تا با قهرمان کردن استقلال در لیگ بیست‌وسوم، رکوردی فوق‌العاده را به نام خود ثبت کند.

برای تاریخ‌سازی حداقل ۵ برد لازم است

استقلالِ مجیدی در لیگ بیست‌ویکم رکورد اولین قهرمانی تاریخ لیگ برتر بدون شکست را به نام خود ثبت کرد و آن‌ها با ۶۸ امتیاز، بیشترین امتیاز در تاریخ لیگ برتر را هم (در طول یک فصل) از آن خود کردند. حالا آبی‌پوشان پایتخت در فصل جاری به دنبال حمله به رکورد تیمِ تحت هدایت فرهاد مجیدی هستند و آبی‌پوشان که تا پایان هفته بیست‌وچهارم موفق به کسب ۵۳ امتیاز شده‌اند، در فاصله ۶ هفته مانده به پایان فصل، در سودای عبور از رکورد استقلالِ مجیدی هستند و امیدوارند بتوانند در ۶ بازی پیش‌رو حداقل ۱۶ امتیاز کسب کنند تا رکورد جاودانه‌ای را از خود به جای بگذارند.

نکونام می‌خواهد بهترین مربی تاریخ استقلال شود!

جواد نکونام که تیمش در طول ۲۴ بازی اخیر در لیگ برتر تنها یک شکست خورده، نه‌تنها به دنبال شکستن رکورد امتیازی یک تیم در تاریخ لیگ برتر (در طول یک فصل) است و می‌خواهد بیشترین شمار برد در یک فصل را هم از آن تیم خود کند، بلکه می‌خواهد از حیث میانگین امتیازی هم در بین سرمربیان استقلال در تاریخ لیگ برتر جاودانه شود؛ به‌طوری‌که اگر آبی‌ها در طول ۶ مسابقه پیش‌رو، ۱۸ امتیاز کامل را به‌دست آورند، میانگین امتیازی نکونام به ۲.۳۶ امتیاز از هر مسابقه می‌رسد که رکوردی جاودانه و تاریخی میان سرمربیان باشگاه استقلال (با سابقه حداقل ۵ تجربه سرمربیگری) محسوب می‌شود.

کد خبر 847564 منبع: خبرورزشی برچسب‌ها ویژه ورزشی جواد نکونام باشگاه استقلال

دیگر خبرها

  • لواندوفسکی: بازیکنان، چشم‌بسته دستورات آنچلوتی را انجام می‌دهند؛ او یک مرد بزرگ است
  • سرمربی تیم ملی والیبال: هیچ قولی نمی دهم؛ باور نمی کنم سفارش شده باشم
  • حمله به رکورد ۳ مربی بزرگ قرمز و آبی | او می خواهد بهترین مربی تاریخ باشگاه استقلال شود!
  • اردوی تیم ملی مینی بسکتبال در رامسر
  • حضور جمعی از کودکان آفریقایی در تمرینات بارسلونا و دیدار با ژاوی و بازیکنان این تیم / فیلم
  • توافق نهایی کونته با ناپولی
  • (عکس) تولد ۴۴ سالگی فریدون زندی با پسرش
  • مسی به یاد مربی افسانه‌ای: چقدر زود رفتی تیتو!‏
  • گرمای طاقت فرسا در نوار غزه
  • فوتبال اروپا مربی بزرگ کم آورده!