Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صراط نیوز»
2024-04-27@03:28:09 GMT

قدیری ابیانه: ترامپ قصد خروج از برجام را ندارد

تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۳۷۹۴۲۵

صراط:

محمّدحسین قدیری ابیانه سفیر اسبق ایران در استرالیا و مکزیک و کارشناس مسائل استراتژیک با اشاره به بازی «پلیس خوب- پلیس بد» که از سوی اروپا و آمریکایی‌ها در رابطه با برجام راه‌اندازی شده اظهار داشت:  معتقد هستم ترامپ از برجام خارج نخواهد شد. اروپا هم اگر خواستار حفظ برجام است، برجامی را می‌خواهد که ایران کاملاً به تعهدات خود عمل کند ولی تحریم‌ها همچنان برقرار باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش فارس وی افزود: کما اینکه تحریم‌های بانکی برقرار است و سفارتخانه‌های ایران در کشورهای عضو 1+5؛ یعنی فرانسه و آلمان و انگلیس، نمی‌توانند مخارج خود را از طریق بانک از ایران دریافت کنند. حتی برای بنزین هواپیمای وزیر خارجه که مهمان آنها بود بخش خصوصی حاضر به فروش نشد.

قدیری ابیانه با بیان اینکه تحریم‌ها عملاً نه در دوران اوباما نه در دوران ترامپ لغو نشد و کماکمان برقرار است تصریح کرد: این موضوع کاملاً به نفع غرب است و ترامپ هم این را می‌فهمد. امّا ترامپ یک تاجر است؛ او وقتی گفت قصد دارد از سوریه خارج شود، قصدش خروج از سوریه نبود بلکه قصد وادار کردن اعراب به پرداخت هزینه‌های حضور در سوریه بود و به آن هم دست پیدا کرد.

وی ادامه داد: اکنون هم وقتی می‌گوید می‌خواهم از برجام خارج شوم، قصد گرفتن امتیازات بیشتر را دارد نه خروج از برجام. در حقیقت او، ضمن حفظ تحریم‌ها و تشدید آن توسط آمریکا، از اروپایی‌ها می‌خواهد تا برای ماندن آمریکا در برجام، تحریم‌های ایران را تشدید کنند و اروپایی‌ها هم حاضر هستند تحریم‌های ایران را در ابعاد مختلفی تشدید کنند. آن‌ها برای توجیه افکار عمومی، علّت این اقدام خود را، نگه داشتن آمریکا در برجام عنوان می‌کنند. 

کارشناس مسائل استراتژیک با بیان اینکه به قول وزیر خارجه، اروپایی‌ها می‌خواهند از جیب ایران خرج کنند تا آمریکا در برجام بماند، تصریح کرد: اگر آمریکا در برجام باقی بماند که باقی خواهد ماند به نظر من، باز هم تهدید خواهد کرد که بار دیگر قطعاً آن را امضاء نخواهد کرد تا این بلاتکلیفی عملاً منجر به این شود که شرکت‌های خارجی عملاً جرأت نکنند با ایران تجارت داشته باشند و یا در سرمایه‌گذاری‌های پروژه‌های اساسی مشارکت کنند.

قدیری ابیانه ادامه داد: معتقد هستم اگر ترامپ از برجام خارج شود، بزرگترین حماقت خودش را انجام داده و خروج او از برجام، زمینه را برای ابطال برجامی فراهم می‌کند که ایران یک جانبه به تعهدات خود عمل می‌کند و غرب به هیچ یک از تعهداتش پایبند نیست؛ فلذا با این کار، خدمت بزرگی را به ایران خواهد کرد.

وی با بیان اینکه خروج آمریکا از برجام حتی زمینه خروج ایران از «ام‌ پی‌ تی» را هم فراهم می‌کند، خاطرنشان کرد: ام‌ پی‌ تی هم قرار بود در مقابل تعهدات ایران و دادن اجازه نظارت به آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای از حمایت آژانس و کشورهای عضو برای برخورداری ایران از انرژی صلح آمیز هسته‌ای و سایر مواهب صلح آمیز آن استفاده کند. امّا در ام پی تی هم ما فقط مجبور به انجام تعهدات شدیم و آنها نه تنها حمایتی نکردند بلکه مانع‌تراشی هم کردند.

قدیری ابیانه افزود: اگر کار به جایی رسید که ایران بخواهد از ام پی تی خارج شود، باید بررسی مجدد پیوستن به ام پی تی را موکل به عضویت رژیم غاصب صهیونیستی به عضویت در معاهده ام پی تی و انجام بازرسی‌ها توسط آژانس از وضعیت سلاح هسته‌ای آن کند. البته آمریکا و رژیم صهیونیستی هیچ وقت به آن تن نخواهند داد اما طرح این موضوع، از لحاظ تبلیغاتی آن‌ها را در موضع انفعال قرار خواهد داد.

وی با یادآوری اینکه برخی از مقامات دولت اوباما از او، در مورد فایده برجام برای آمریکا سؤال کردند، اظهار داشت: اوباما در پاسخ گفت که اطلاعاتی که ما از برجام و بازرسی‌ها مطابق برجام به دست خواهیم آورد به آمریکا کمک خواهد کرد که در صورت یک جنگ احتمالی، اهداف مشخص و دقیق تری را شناسایی کرده و مورد هدف قرار دهد.

قدیری ابیانه تصریح کرد: این یکی از حفره‌هایی است که در برجام وجود دارد و این حفره‌ها هرچه زودتر بسته شوند به نفع ایران است.

وی با بیان اینکه برخی‌ها مطرح می‌کنند که اگر برجام ملغی شود گزینه بعدی، جنگ است، تصریح کرد: امّا آمریکایی‌ها می‌دانند که این گزینه امکان پیروزی ندارد و خود پژوهشگران آمریکایی عنوان کرده بودند که اگر آمریکا جنگی را علیه ایران آغاز کند در روز اوّل جنگ، کل ناوگان آن در منطقه غرق خواهد شد و حداقل بیست هزار آمریکایی کشته خواهند شد.

سفیر اسبق ایران در استرالیا و مکزیک، رجزخوانی‌های ترامپ را به رجزخوانی‌های بوش پدر و پسر تشبیه کرد و خاطرنشان کرد: حتی بوش پسر می‌گفت اگر من ایران را سر جای خود ننشانم، رؤسای جمهور بعدی هم نخواهند توانست. بوش اینگونه مطرح می‌کرد که سرکوب و سرنگونی ایران، وظیفه‌ای است که خدا بر عهده او گذاشته است.

قدیری ابیانه افزود: آن زمان، آمریکا قوی تر از اکنون بود و بحران‌های مالی فعلی را نداشت؛ اتحاد در صفوف جناح‌های سیاسی آمریکا به نفع آنها وجود داشت امّا اینک، تفرقه در داخل آمریکا و بین این کشور و هم‌پیمانانش بسیار عمیق است.

 

منبع: صراط نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۷۹۴۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جو بایدن به زودی می‌میرد | دلیل پیروزی احتمالی ترامپ مشخص شد

به گزارش همشهری آنلاین «جو بایدن» که لقب پیرترین رئیس‌جمهور تاریخ ایالات متحده را به خود اختصاص داده، بیش از هر زمان دیگری به دلیل نزدیک‌تر شدن به انتخابات ۲۰۲۴ و هم‌چنین گاف‌های بی‌پایانش زیر ذره‌بین قرار دارد.

«اسکارلت ماگوآیر» رئیس موسسه تحقیقاتی «جی‌ال پارتنرز» در گفت‌وگو با نشریه سان تاکید کرد که بسیاری از آمریکایی‌هایی نسبت به «سن بایدن و توانایی‌هایش» نگران هستند.

او گفت به همین دلیل است که نظرسنجی‌ها نشان از احتمال پیروزی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا دارد.

البته ناگفته نماند که این نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا هم صرفا چهار سال از جو بایدن کوچکتر است اما گاف‌های پی در پی رئیس‌جمهور کنونی آمریکا نگرانی‌ها را درباره «زوال عقل» او چندین برابر کرده است.

نشریه سان هم‌چنین به نقل از خانم ماگوآیر می‌نویسد: «بسیاری از آمریکایی‌ها نگرانند که جو بایدن قادر نخواهد بود از پس جلسه با ولادیمیر پوتین (رئیس‌جمهور روسیه) که ۱۰ سال از او جوان‌تر است، بربیاید.»

جو بایدن از ابتدای شروع ریاستش تاکنون گاف‌ها و حرکات نمایشی مضحکی را در مقابل حضار و بینندگان پخش زنده انجام داده است؛ این موارد از اشتباهات لفظی گرفته تا افتادن روی صحنه و هم‌چنین هذیان‌گویی شهرت و محبوبیت رئیس‌جمهور آمریکا را به خطر انداخته است.

نشریه سان می‌افزاید: «از هر ۱۰ آمریکایی، چهار نفر (۴۰ درصد) فکر می‌کنند که جو بایدن در صورت پیروزی، نمی‌تواند دوره دوم ریاستش را به اتمام برساند و احتمالا در دفتر کارش فوت خواهد کرد.»

هم‌چنین برخی از رای‌دهندگان معتقدند شاید بایدن بتواند به مسائل داخلی کشورش رسیدگی کند اما بعید می‌دانند او قادر باشد نسبت به مسائلی که در خاورمیانه رخ می‌دهد، مدیریت خوبی از خود نشان دهد.

در این میان برخی دیگر به نگرانی‌هایی نظیر جنگ اوکراین و توانایی جو بایدن درخصوص مواجه شدن با رئیس‌جمهور روسیه اشاره کرده‌اند.

نشریه سان در پایان با اشاره به اظهارات رای‌دهندگان آمریکایی می‌نویسد: «بسیاری از آمریکایی‌ها خواستار پیروزی ترامپ هستند زیرا معتقدند او نسبت به بایدن قادر به انجام کارهاست. آن‌ها به طور کلی رئیس‌جمهوری را می‌خواهند که به لحاظ ذهنی سالم باشد و بتواند پا به پای رهبران جهان قدم بردارد.»

کد خبر 847156 برچسب‌ها ایران و آمریکا خبر ویژه جوزف بایدن

دیگر خبرها

  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • بازگشت فروش نفت ایران به زمان برجام با دو برابر قیمت نتیجه تمرکز دولت بر بازطراحی تجارت انرژی کشور
  • ۳۲۰۰مترمربع از معابر روستای ابیانه سنگ‌فرش شد
  • طرح مشاوران ترامپ برای مجازات کشور‌هایی که دلار را کنار می‌گذارند
  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • جو بایدن به زودی می‌میرد | دلیل پیروزی احتمالی ترامپ مشخص شد
  • بایدن حین کنایه به ترامپ گاف داد!
  • طرح سرویس مخفی آمریکا برای محافظت از ترامپ در صورت زندانی شدن
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم