Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@22:37:01 GMT

توقف چاقی موش‌ها با حذف تنها یک آنزیم

تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۳۷۹۹۰۸

توقف چاقی موش‌ها با حذف تنها یک آنزیم

محققان با مسدود کردن یک آنزیم در بدن موش‌ها، موجب جلوگیری از چاق شدن آنها و در واقع از دست دادن این توانایی در آنها شدند.

به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، محققان دانشگاه "کپنهاگ" دانمارک بدون تغییر در رژیم غذایی و تنها با حذف یک آنزیم از بدن موش‌های آزمایشگاهی توانستند جلوی چاق شدن و اضافه وزن آنها را بگیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مطالعه گروهی از محققان دانشگاه "کپنهاگ" دانمارک، راهی برای متوقف ساختن توانایی بدن برای ذخیره چربی نشان داد. در آزمایش روی موش‌ها، محققان دریافتند که حذف ژنتیکی یک آنزیم سبب می‌شود که حیوان حتی اگر رژیم غذایی چربی داشته باشد، نتواند وزن خود را افزایش دهد.

یک آنزیم با نام "NAMPT" در چندین مطالعه به عنوان عامل چاقی در انسان و حیوان شناخته شده است. حضور آن در بافت چرب باعث افزایش قابلیت متابولیک در بافت‌های متعدد بدن، از جمله بافت چرب می‌شود که توانایی بدن برای ذخیره چربی را افزایش می‌دهد.

"گرهارت هاینز" یکی از محققان این مطالعه می‌گوید: حضور "NAMPT" در بافت چربی یک مزیت فوق‌العاده برای اجداد ما بوده است، اما در جامعه امروز که پر از غذاهای با چربی بالا و کالری مضر است، ممکن است مفید نباشد.

به منظور درک اثرات این آنزیم حیاتی، محققان این آنزیم را در موش‌ها غیرفعال کردند. هنگامی که به این موش‌های مهندسی شده یک رژیم غذایی با چربی بالا تغذیه کردند، قادر به افزایش وزن نبودند. در حالی که در یک گروه کنترل با همان رژیم غذایی، موش‌ها چاق شدند.

همچنین دیده شد که موش‌های فاقد آنزیم "NAMPT"، با وجود رژیم غذایی چرب و ناسالم، بیشتر قادر به کنترل سطح قند خون خود بودند.

"کارن نورگارد"، سرپرست این تحقیق توضیح می‌دهد: ما به موش‌ها یک نوع رژیم غذایی دادیم که کمابیش به خوردن مداوم همبرگر و پیتزا نزدیک بود. با این حال، آنها نمی‌توانستند بافت چربی خود را گسترش دهند.

وی افزود: هدف نهایی ما درک پایه‌های اساسی چگونگی چاق شدن است. ما می‌توانیم یافته‌های خود را برای توسعه راه‌های درمان جدید برای بیماری متابولیک به کار بگیریم.

این مطالعه تحسین برانگیز و جذاب است، اما متاسفانه محققان معتقدند که نمی‌تواند به طور مستقیم در درمان انسانی به کار گرفته شود.

آنزیم "NAMPT" آنزیمی است که در سراسر اندام و بافت‌های مختلف وجود دارد، بنابراین مهار مستقیم آن در انسان می‌تواند منجر به عوارض جانبی بسیاری شود.

جالب توجه است که مهارکننده‌های "NAMPT" نیز برای درمان سرطان مورد بررسی قرار می‌گیرند. بدین صورت که تحقیقات اخیر نشان می‌دهد مولکول‌های سنتز شده می‌توانند به طور خاص تومورهایی را که باعث مرگ سلول می‌شوند، هدف قرار دهند.

تحقیقات بیشتری برای بررسی دقیق اینکه فقدان "NAMPT" مانع ذخیره چربی و بروز چاقی می‌شود، پیشنهاد شده است. امید است که شناخت مکانیزم آن بتواند به محققان یک استراتژی درمان هدفمندتر را ارائه کند که ذخیره چربی را بدون ایجاد عوارض ناممکن سازد.

این تحقیق در مجله Molecular Metabolism منتشر شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۷۹۹۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمدان: حمله زمینی به رفح موجب توقف مذاکرات خواهد شد

یکی از رهبران جنبش حماس در مصاحبه با شبکه المنار لبنان تاکید کرد: حمله زمینی به رفح موجب توقف مذاکرات خواهد شد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، اسامه حمدان از رهبران جنبش حماس در مصاحبه با شبکه المنار لبنان تاکید کرد:: حمله زمینی به رفح موجب توقف مذاکرات خواهد شد.

مهمترین محورهای گفتگوی حمدان را در زیر می‌خوانید:

قدرت و توانمندی مقاومت در غزه همچنان دشمن را غافلگیر می‌کند.

مقاومت در میدان نبرد در خط مقدم درگیری مبارزه می‌کند و به دشمن ضربه وارد می‌کند.

مقاومت وارد مرحله رویارویی دائمی با دشمن صهیونیستی شده است.

قدرت و توان مقاومت همچنان در سطحی عالی قرار دارد.

تیپ‌های نخبه ارتش رژیم صهیونیستی در نوار غزه فروپاشیدند.

مقاومت در سلامت کامل به سر می‌برد و دشمن اکنون با این سوال راهبردی مواجه است که این نبرد تا کی ادامه خواهد داشت.

تماس‌ها بین رهبران مقاومت در نوار غزه و دفتر سیاسی حماس به شیوه‌های مشخصی ادامه دارد و رهبران مقاومت از نزدیک در جریان اوضاع میدانی قرار دارند.

ما با محمد ضیف و یحیی سنوار به طور دائم در ارتباط هستیم.

دشمن صهیونیستی به تضعیف توانمندی مقاومت امید بسته اما مقاومت خود را کاملا برای نبرد آماده کرده است.

شاهد اقدام میدانی هماهنگ شده و مشورت دائمی بین محور مقاومت هستیم.

آنچه در جریان پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی شاهد بودیم، پایه‌گذار مرحله تازه‌ای شد.

یکی از مهم‌ترین نتایج این نبرد قدرت گرفتن هرچه بیشتر محور مقاومت بود.

مقاومت پروژه سلطه سیاسی جدید دشمن در نوار غزه را به شکست کشاند.

هر نظامی مسلحی در غزه، دشمن ملت فلسطین به حساب می‌آید.

اسکله دریایی در غزه را دولت آمریکا مدیریت می‌کند.

از وساطت چین استقبال کردیم و مانعی برای نقش‌آفرینی طرف‌های مختلف نداریم.

در صورتی که دشمن اقدام به حمله زمینی به رفح کند، مذاکرات متوقف خواهد شد، زیرا مقاومت زیر آتش مذاکره نمی‌کند.

به وضوح اعلام کردیم موضع ما در رابطه با طرحی که اکنون بر سر آن مذاکره می‌شود منفی است.

دشمن می‌خواهد با عملیات رفح از همه باج‌گیری کند.

در صورت حمله زمینی دشمن به رفح، مقاومت اقداماتی میدانی مدنظر خواهد داشت.

با  وجود حمایت‌های آمریکا اقدامات ارتش رژیم صهیونیستی دیگر برای کسی قانع کننده نیست.

طرح رژیم اسرائیل برای حمله به رفح اعلام شدنتانیاهو و کابوس حمله به رفحتغییر در لحن رسانه‌های رژیم اسرائیل درباره حمله به رفحروز 206 طوفان‌الاقصی|22 شهید و ده‌ها زخمی در بمباران رفحابومازن: با حمله به رفح بزرگترین «فاجعه انسانی» رخ می‌دهد

انتهای پیام/
 

دیگر خبرها

  • حماس خواهان فشار بر رژیم صهیونیستی برای توقف جنایت‌هایش علیه خبرنگاران شد
  • ترکیه به توقف تجارت با اسرائیل تا زمان آتش بس دائمی غزه ادامه می‌دهد
  • مهم‌ترین علت چاقی در ایران
  • این ویتامین چربی کبد را دفع می‌کند | روش‌های کاربردی برای تقویت سلامت کبد
  • حمایت و همبستگی مردم پرتغال از غزه+ فیلم
  • به این دلیل چیپس نخورید!
  • حمدان: حمله زمینی به رفح موجب توقف مذاکرات خواهد شد
  • وزیر خارجه فرانسه به قاهره می‌رود 
  • کشف تکنیکی جدید برای تغییر گروه خونی اهدایی
  • کاهش قیمت نفت توقف‌بردار نیست