Web Analytics Made Easy - Statcounter

بر اساس برآوردهای صندوق بین المللی پول قیمت سر به سر هر بشکه نفت برای دولت ایران جهت برقراری توازن در بودجه سال ۲۰۱۸ به ۶۸ دلار و یک سنت رسیده اما این رقم برای عربستان ۸۸ دلار است. ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۷ اقتصادی اقتصاد ایران نفت و انرژی نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از بلومبرگ، با وجود تلاش های عربستان برای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی، عمده اتکای این کشور برای تامین هزینه های عمومی و احیای رشد اقتصادی همچنان وابسته به بالا رفتن قیمت نفت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس چشم انداز اقتصادی صندوق بین المللی پول، بزرگترین صادر کننده نفت جهان برای برقراری توازن در بودجه امسال خود به قیمت متوسط حدود 88 دلار برای هر بشکه نفت صادراتی خود نیاز خواهد داشت. این رقم در پیش بینی قبلی در ماه اکتبر 70 دلار برآورد شده بود. این در حالی است که قیمت نفت برنت هم اکنون حدود 74 دلار هر بشکه است.

این افزایش قیمت سر به سر هر بشکه نفت برای عربستان، نشان دهنده وابستگی رژیم سعودی به درآمدهای نفتی برای احیای رشد اقتصادی خود بعد از کاهش نیم درصدی رشد اقتصادی این کشور در سال 2017 است. صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده قیمت سر به سر هر بشکه نفت برای حکومت عربستان در سال 2019 به حدود 80 دلار کاهش یابد.

بر اساس برآوردهای صندوق بین المللی پول قیمت سر به سر هر بشکه نفت برای دولت ایران جهت برقراری توازن در بودجه سال 2017، 67 دلار و 4 سنت بوده که این رقم در سال 2018 به 68 دلار و یک سنت رسیده است.

صندوق بین المللی پول همچنین برای اقتصاد عربستان در سال 2018 رشدی 1.7 درصدی را پیش بینی کرده، اما این رشد عمدتا ناشی از افزایش هزینه کردهای دولت خواهد بود و این یعنی حکومت عربستان به رغم شعارهای پرطمطراق اصلاح ساختار اقتصادی، همچنان همان مدل اقتصادی بیش از 4 دهه گذشته را ادامه می دهد.

زیاد داوود، اقتصاددان موسسه بلومبرگ اکونومیکس در این باره گفت: «این رشد پیش بینی شده رشد ناشی از فعالیت اقتصاد آزاد نیست. بلکه حال از افزایش هزینه های دولت است... مدل قدیمی اقتصاد عربستان که با هزینه های دولتی اداره می شود و با پول نفت تامین مالی می گردد، تغییری نکرده است.»

در این گزارش همچنین پیش بینی شده که کسری بودجه بخش غیرنفتی عربستان در سال 2018 به حدود 39 درصد تولید ناخالص داخلی بخش غیرنفتی اش برسد، در حالی که این رقم در سال گذشته 37 درصد بود.

انتهای پیام/202

R1012128/P1012122/S7,77,80,85/CT10

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۸۰۱۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گشتی در اقتصاد ایران | بازگشت ایران و امارات به میز همکاری‌های اقتصادی

به گزارش همشهری آنلاین، اجلاس کمیسیون اقتصادی ایران و امارات پس از ۱۰ سال برگزار شد. مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی رئیس ایرانی این کمیسیون است و در مقابل بن الطوق الماری، وزیر اقتصاد امارات، رئیس اماراتی کمیسیون است.

- نشست کمیسیون اقتصادی ایران و امارات با هدف توسعه همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های اقتصادی، تجاری، سرمایه‌گذاری و حمل‌ونقلی برگزار شد. از نکات جالب این نشست، استقبال امارات از سرمایه‌گذاری در ایران بود. مذاکره برای توسعه مناسبات دو کشور در کریدور شمال - جنوب برای ترانزیت کالاهای اماراتی به آسیای مرکزی، قفقاز و روسیه، دیگر محور مهم این نشست محسوب می‌شود که منفعت دوجانبه به دنبال دارد.

- مرتضی شاهمیرزایی، معاون وزیر نفت در حوزه پتروشیمی با اشاره به برنامه‌ریزی برای حل مشکل بنزین با مشارکت پتروشیمی‌ها، گفت: قطعاً بیشتر از ۵۰ درصد پتروشیمی‌های متانولی به سمت تبدیل متانول به بنزین خواهند آمد. به گفته او، برای تولید بنزین از متانول، قرار شده هلدینگ‌ها برنامه خود را ارائه دهند و در حال برنامه‌ریزی در این حوزه هستند.

- معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: امسال ۱۰۵۰ واحد بالای ۵۰ نفر را هدف‌گذاری کرده‌ایم که طرح طبقه‌بندی در آن‌ها عملیاتی شود. علی حسین رعیتی فرد ادامه داد: سال گذشته طرح تحولی را در وزارتخانه پیشنهاد دادیم که به‌موجب آن هزار واحد بالای ۵۰ نفر کارکن ملزم شدند طرح طبقه‌بندی مشاغل داشته باشند تا عدالت مزدی رعایت شود. ‌

- محمد آئینی، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، گفت: بیش از ۵۴۶ شهر بسته‌های تشویقی شهرسازانه را در بافت‌های فرسوده اجرا می‌کنند؛ به‌طوری‌که آمار صدور پروانه در سال‌های پس از انقلاب نشان می‌دهد سال ۱۴۰۲ رکورد نوسازی در محدوده بافت‌های فرسوده با مشارکت مردم، سازندگان بخش خصوصی، تعاونی‌ها و گروه‌های جهادی شکسته شد.

- داود منظور، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور ضمن قدردانی از تلاش‌های «داریوش ابوحمزه» در دوران ریاست مرکز آمار ایران، «غلامرضا گودرزی» را به‌عنوان سرپرست این مرکز منصوب کرد. گودرزی دارای درجه دکترای تحقیق در عملیات از دانشگاه تربیت مدرس بوده و کارشناسی ارشد پیوسته را در رشته مدیریت صنعتی دانشگاه امام صادق تحصیل کرده است.

- محمد رضوانی فر و حسن حمود حسانی، روسای گمرک ایران و عراق با هدف تسهیل و توسعه تجارت گفت‌وگو کردند. مهم‌ترین محورهای این مذاکره، ارائه تسهیلات در مرزهای گمرکی دو کشور برای کاهش سردرگمی تجار و همچنین روان‌سازی بیشتر امور گمرکی زائران در پیاده‌روی اربعین حسینی بود و طرف عراقی برای رسیدگی به این موارد قول مساعد داد.

- بر اساس مشاهدات میدانی از بازار غیررسمی، نرخ دلار که در روزهای اخیر و پس نوسانات هیجانی، وارد روند نزولی شده بود، همچنان با شیبی ملایم‌تر در محدوده ۶۱ تا ۶۲ هزار تومان در نوسان است. مشاهدات میدانی حاکی از این است که تمایل بازار غیررسمی به فروش ارز بیشتر از خرید است و فعالان بازار خرید در بازار فعلی را پرریسک ارزیابی می‌کنند.

کد خبر 848821 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها مرکز آمار پتروشیمی سوخت - بنزین امارات

دیگر خبرها

  • صندوق سرمایه‌گذاری مشترک ایران و امارات تشکیل شود
  • تولیدکنندگان آلومینیوم مواد اولیه را به قیمت دلار ۶۰ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می‌کنند
  • وابستگی صندوق‌های بازنشستگی به بودجه دولت ناشی از چیست؟
  • بریکس می‌تواند جایگزینی برای دلار آمریکا ارائه کند
  • سطح تجارت ایران و امارات به ۳۰ میلیارد دلار می‌رسد
  • سرمایه‌گذاران این بازار بیشترین زیان را دیدند/ دلار به کانال ۵۰ هزار تومان باز می‌گردد؟
  • افزایش تجارت ایران و امارات به ۳۰ میلیارد دلار+ فیلم
  • گشتی در اقتصاد جهان | خوش‌بینی صندوق بین‌المللی پول به اقتصاد آسیا
  • گشتی در اقتصاد ایران | بازگشت ایران و امارات به میز همکاری‌های اقتصادی
  • صندوق سرمایه گذاری مشترک ایران و امارات تشکیل شود