Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست - به گزارش ایران اکونومیست، در حالی که حکم قاضی برای فیلتر شدن تلگرام 10 اردیبهشت ماه اعلام و اجرا شد دیشب رئیس‌جمهوری در پست اینستاگرامی اعلام کرد فیلتر تلگرام به دستور دولت نبود و مورد تایید دولت نیست.
 
پیش از این و یک روز پس از حکم فیلتر تلگرام نیز دولت در اطلاعیه‌ای رسمی تلویحا مخالفت خود را با این اقدام ابراز و از اینکه در این باره در شورای عالی امنیت ملی تصمیم‌گیری نشده انتقاد کرده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 
این مخالفت‌ها در حالی بیان می‌شود که در هفته‌های اخیر علیرضا رحیمی نماینده مردم تهران در مجلس در توئیتی نوشته بود: گروهی از کارشناسان ارشد بخش مخابرات در معیت یک عضو کابینه برای ارزیابی بیشتر فنی و مذاکره درخصوص تلگرام به روسیه سفر کرده اند. او گفته بود که پیچیدگی فنی و نرم افزاری تلگرام برخی تصمیمات را با تاخیر روبرو کرده است.
 
علاوه بر تناقض اعزام هیات دولتی به روسیه برای بررسی فیلترینگ و ژست مخالفت در ایران، حسن روحانی در پست انتقادی دیشب خود به تجربه فیلتر کردن تماس صوتی تلگرام در گذشته اشاره کرده و گفته: پیش از این نیز نمونه این اتفاق در ایام انتخابات درباره تماس صوتی تلگرام رخ داد.
 
رئیس‌جمهور در حالی فیلتر شدن تماس صوتی تلگرام را شاهد مثال گفته خود کرده که بررسی شواهد و اظهارنظرهای گذشته نشان می دهد محمود واعظی وزیر ارتباطات دولت یازدهم و نماینده کابینه در حوزه ICT در زمان مسدود شدن این سرویس، با تصمیم مسدودسازی مخالف نبود.
 
واعظی در اظهارنظر صریحی که به سرعت جنجالی هم شد در پاسخ به این سوال که تماس صوتی تلگرام بالاخره کی وصل خواهد شد؟ گفت: اگر می‌خواهید اپراتورهای تلفن همراه ورشکست شوند تماس صوتی تلگرام را وصل کنید.
 
از‌آنجا که این اظهارنظر واعظی با واکنش مخاطبان روبرو شد وی سپس توضیحاتی را ارائه کرد اما این توضیحات نافی اظهارات اولیه نبود. همچنان که نمونه‌های متعددی از این موارد دیده می‌شود که اخبار یا اظهاراتی از مسئولان منتشر می‌شود و پس از واکنش مردم آن را اصلاح می‌کنند اما درنهایت صحت گفته اولیه اثبات می‌شود.
 
نمونه اخیر این موضوع اظهارنظر واعظی در ایام نوسان نرخ ارز بود که واعظی گفت برخی مردم عادت کرده اند همه تعطیلات به سفر خارجی می‌روند و سپس ناچار به ارائه توضیحات درباره اظهار نظر خود شد؛ اما اخیرا ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در اظهارات مشابهی از اینکه میزان سفر خارجی ایرانی‌ها زیاد است انتقاد کرده است.
 
در مثال دیگری در حوزه ICT اگرچه نصرالله جهانگرد معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در برهه حساسی از موافقت تلگرام برای انتقال سرور به ایران خبر داد و به سرعت سخن خود را تکذیب کرد؛ اما چند روز بعد موسس تلگرام رسما انتقال سرورهای توزیع شده این پیام رسان به ایران را تایید کرد و اثبات گفته اولیه جهانگرد نشان داد در اغلب موارد اظهارات این چنینی ریشه در گفت‌وگوهای قبلی و اخبار اعلام نشده دارد.  
 
بنابراین در حالی که رئیس‌جمهور رسما از مخالفت دولت با فیلتر تماس صوتی تلگرام در گذشته صحبت کرده اما نظر نماینده دولت در آن زمان چیز دیگری بود که در رسانه‌ها نیز به طور گسترده منعکس شده است.

منبع: ایران اکونومیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۸۰۲۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر ارتباطات: برای سومین بار رفع فیلتر گوگل‌پلی را در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه مطرح کردیم

به گزارش جماران؛ به نقل از ایلنا، عیسی زارع پور در پایان جلسه هیات دولت با حضور در جمع خبرنگاران گفت: برای بار سوم پیش از پایان سال رفع فیلتر گوگل پلی را در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه مطرح کردیم و امیدوارم در جلسه آتی، دوستان همراهی و بررسی کنند تا از گوگل پلی رفع فیلتر شود. این کارگروه ۱۲ عضو صاحب رای دارد مرکز ملی هم سیزدهمین عضو است وزارت ارتباطات هم یک عضو از بیم این ۱۳ عضو است و دولت هم کلا ۶ رای دارد و اکثریت در این کارگروه با نمایندگان دولت نیست و باید به صورت جمعی در این مورد تصمیم گرفته شود.

وی ادامه داد: بیش از هفت میلیون خانوار در کشور تحت پوشش فیبر نوری قرار گرفته‌اند و هدف‌گذاری کردیم امسال در این زمینه به ۱۴ میلیون خانوار برسیم.

زارع پور بیان کرد: هم‌چنین امسال برنامه‌ریزی کرده‌ایم رویدادهای فضایی متعددتری نسبت به سال گذشته داشته باشیم و ظرف یکی-دو ماه آینده شاهد رونمایی و پرتاب ماهواره‌های جدید خواهیم بود.


 

دیگر خبرها

  • تاکید بر جذب منابع پایدار و افزایش سهم بازار محور همایش بررسی عملکرد و تبیین اهداف واحدهای بانک ملی ایران در سال ۱۴۰۳
  • ثبت ۱۵ هزار تماس با مرکز صدای مشاور بهزیستی
  • سومین درخواست دولت برای رفع فیلتر گوگل پلی
  • وزیر ارتباطات: رفع فیلتر گوگل پلی یکی از دستور کار‌های گروه تعیین مصادیق مجرمانه است
  • آغاز به کار همایش بررسی عملکرد و تبیین اهداف واحدهای بانک ملی ایران
  • وزیر ارتباطات: برای سومین بار رفع فیلتر گوگل‌پلی را در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه مطرح کردیم
  • رفع فیلتر گوگل پلی در آینده نزدیک !
  • وزیر ارتباطات: بررسی رفع فیلتر «گوگل پلی» در کارگروه فیلترینگ برای بار سوم
  • مبانی فلسفی انقلاب اسلامی ایران در آکادمی علوم روسیه بررسی شد
  • سفر کم سابقه هیات کره شمالی به تهران پس از 5 سال / معمار رابطه تجاری مسکو و پیونگ یانگ در تهران به دنبال چیست؟