Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان: آیت الله دکتر محقق داماد با اشاره به ویژگی های علامه جوادی آملی اظهار کرد: ایشان فقیهی زبردست و ریزبین هستند. از ایشان خواهشی دارم که در مورد مسایلی که امروز برای جامعه بشری مطرح است بازنگری فقهی کرده و فتوا دهند.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان: کنگره بین المللی «توسعه و تعالی علوم بر پایه عقلانیت وحیانی (با تکیه بر اندیشه‌های علامه جوادی آملی)» صبح امروز شنبه، 15 اردیهشت در تالار علامه طباطبایی(ره) دانشگاه تهران با حضور اساتید و پژوهشگرانی همچون دکتر غلامعلی حدادعادل، آیت الله دکتر سیدمصطفی محقق داماد، حجت الاسلام مرتضی جوادی آملی، حجت الاسلام دکتر رسول جعفریان، حجت الاسلام دکتر مهدوی کنی، رییس دانشگاه امام صادق (ع) و دیگر پژوهشگران برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

آیت الله محقق داماد در این کنگره طی سخنانی اظهار کرد: بعد از نهضت ترجمه که فلسفه یونان وارد جامعه اسلامی می شود، برخورد حکیمان اسلامی با آموزه های غربی این گونه بود که نه آن را دفع می کردند و نه جذب مطلق بلکه آن را هضم می کردند.

 

وی ادامه داد: حکیمان اسلامی که پرورده وحی بودند با آوزده های یونان اینگونه برخورد کردند یعنی عقلانیتی وحیانی را تنظیم کردند. از جمله صدرالمتالهین در حکمت متعالیه خود، راه نویی را تاسیس می کند یعنی به صراحت عقاید خود را ابراز کرده و حکمت متعالیه را بنیان می نهد که به تفسیر آیت الله جوادی آملی این حکمت مبتنی بر سه پایه عقل و وحی و عرفان است.

 

محقق داماد تصریح کرد: ملاصدرا قرآن را با تعبیر فلسفی و عقلانی تفسیر کرده و به عنوان مثال در ابتدای تفسیر سوره بقره حرف عجیبی را می زند و می گوید: به تمام آموزه های پیامبر اسلام اذعان دارم و تمام آنچه که موسی(ع) و عیسی(ع) آوردند اما نه به شق القمر و نه به عصا اژدها شدن و نه به مرده زنده شدن، بلکه آنچه که این بزرگان آورده اند آنها را به درون سینه و قلبم عرضه کرده و آن را به عقل بردم و دیدم هم که با یکدیگر تطبیق می کنند و ایمان آوردم.

 

وی گفت: بنابراین تفکر عقلانیت وحیانی نکته ای است که در آغاز روزهای سیر فلسفه اسلامی پیش روی ما و مقابل ما قرار گرفته است اما در شیعه تبلور بیشتری دارد. ملاصدرا حکیم است، محدث است، مفسر است اما فقیه نیست، و اگر آَشناا با فقه بوده ادعای یک فقاهت بزرگ نمی کند. ما در تاریخ اندیشه اسلامی کسانی که جامع معقول و منقول باشند چندان زیاد نداریم. ابن رشد اندلسی را داریم که هم فقیه و هم فیلسوف است و هم حکیم، علامه حلی نیز چنین است.

 

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در طول ادوار چنان فقیهی که این گونه جامع مسایل باشد کمتر داشتیم گفت: تا رسیدیم به قرن اخیر و مرحوم آخوند خراسانی و مرحوم حسین کمپانی که جامع منقول و معقول بود. اما در زمانه کنونی و و جلسه ای که حضور داریم و  نام آیت الله جوادی آملی برده می شود که ایشان استاد من هستند و مدیون ایشان هستم. ایشان از نوادر عصر ما هستند و فیلسوف، مفسر، ادیب هستند. این ویژگی ها از یک سو و از سوی دیگر ایشان فقه زبردست و ریزبین هستند.

 

وی گفت:  علامه جوادی آملی در کشوری  زندگی می کنند که قرار است با فقه اداره شود، حال سوال من این است که حضرت آیت الله، شما که حکیم عقلانی هستید و ادعای عقلانیت وحیانی می کنید و چه قدر زیبا فرمودید، شما که این نظریه را مطرح کردید، پاسخگویی به مسایل بسیاری بر عهده تان قرار می گیرد، می دانید امروزجامعه با چه مسایل و مشکلاتی مواجه است؟ چرا در مورد آنها اظهار نظر نمی کنید؟

محقق داماد با اشاره به کتاب حقوق بشر آیت الله جوادی آملی افزود: ایشان در این اثر می گویند که کرامت بشری صرفا یک امر هستی گونه نیست که  خداوند در درون بشر به ودیعت گذاشته باشد، این امر فقط هستی نیست، یعنی اگر خداوند بشر را دارای کرامت آفریده این مضمونی است که فقیه باید به آن توجه کند. این مطلبی است که در قرن هشتم و نهم مورد توجه شهیدین قرار گرفته است و در شرح لمعه و در مسالک شهید ثانی این مطلب را مطرح می کند که آیا وقف بر کفار، غیر مسلمانان شرعی است یا باطل؟ ایشان می گویند شرعی و صحیح و لازم الاجرا است چون آنها بنده خدا هستند ولو کافر باشند. چون «کرمنا» شامل آنها شده باید کرامت را احترام بگذاریم. این مفهوم در قرن ما می آید، آخوند خراسانی که بنیان گذار مشروطیت است می گوید کرامت حتی شامل کفار حربی هم می شود نه به خاطر حرب شان بلکه به خاطر انسانیت شان. وجود کرامت برای بشر که خداوند فرمود لقد کرمنا مطرح است.

 

وی ادامه داد: ما از محضر حضرت استاد، نادره عصر ما خواهش می کنیم که در مسایلی که امروز برای جامعه بشری مطرح است و بشر آن را به عنوان اصول اولیه خودش قبول کرده است از میایل فقهی بازنگری فقهی کنند و فتوای صریح دهند.

پایان پیام/248

منبع: شبستان

کلیدواژه: نمایشگاه کتاب تهران نیمه شعبان مجلس جشن نیمه شعبان روز ملی خلیج فارس ۱۰ اردیبهشت نمایشگاه کتاب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مقام معظم رهبری علامه جوادی آملی آیت الله محقق داماد فلسفه کلیدواژگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۸۰۴۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهم‌ترین نشانه‌های آسیب به دینداری در آیات و روایات

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت دین فروشی، تبعیض، تحریف و نفاق را از آسیب‌هایی دانست که دینداری را خدشه‌دار می‌کند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی در سخنرانی معارفی پنجمین روز ماه مبارک رمضان در حرم مطهر بانوی کرامت، در ادامه درس‌هایی از قرآن کریم ضمن اشاره به فراز « فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ الْقَیِّمِ مِنْ قَبْلِ أَنْ یَأْتِیَ یَوْمٌ لَا مَرَدَّ لَهُ مِنَ اللَّهِ یَوْمَئِذٍ یَصَّدَّعُونَ» آیه 43 سوره روم با بیان اینکه واژه «دین قیم» به معنی دین استوار و محکم، شش بار در قرآن کریم آمده است، اظهار داشت: کلمه دین در هیچ کجای قرآن به‌صورت جمع ذکر نشده است؛ چراکه دین به معنای باور و اعتقادی است که همه انبیای الهی بدان تصریح داشتند؛ در حالی که در آیات الهی کلمه شریعت که همان احکام، قوانین و مواعظ انبیای الهی است، به صورت جمع نیز بیان شده است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت ضمن تبیین معانی دین، با تأکید بر اینکه دین اسلام به معانی تجلی حق، پاکیزگی و استوار بودن است، خاطرنشان کرد: دین به عنوان اعتقادات صحیح و باورهای درست، همواره در گستره تاریخ ثابت بوده است.

رفیعی با بیان اینکه دین نسخ‌پذیر نیست و آنچه با رسالت انبیای اولوالعزم نسخ شده، شریعت است، به فرازهای ابتدایی آیه 13 سوره شوری اشاره کرد و افزود: خداوند در دین که ثابت و واحد است، قوانینی گذارده است که شریعت نام دارد و شریعت هر یکی از پیامبران اولوالعزم متفاوت با یکدیگر بود.

وی با تأکید بر اینکه ائمه اطهار علیهم‌السلام همواره نگران دین، اعتقادات و باورهای مردم بودند، یادآور شد: در روایات تصریح شده اگر سفری دین شما را در خطر می‌اندازد از آن پرهیز کنید؛ حتی در ازدواج و انتخاب همسر نیز بر دین‌داری فرد تأکید شده است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه اشکالات دین‌دار و دروغ‌گویی متدین هیچ خللی در دین ایجاد نمی‌کند، گفت: اینکه قرآن کریم تصریح می‌کند، دین هیچ نیازی به اجبار ندارد؛ برای این است که تلاش برای اثبات مقوله روشن و مشهود، کاری بیهوده است؛ بنابراین دین به معنای اعتقادات و باورها، هم سهل و آسان است و هم حرج و اکراهی در آن وجود ندارد.

وی به آسیب‌ها و خطراتی که دین را تهدید می‌کند، اشاره کرد و گفت: یکی از آسیب‌ها، دین‌فروشی است که انسان دین قیم و استوار را همچون کسی که وجدانش را می فروشد، به حراج بگذارد؛ اینکه فردی دین را بازیچه رسیدن به دنیا قرار دهد، از آسیب‌هایی است که دین را تهدید می‌کند.

رفیعی در ادامه ضمن اشاره به مصادیقی از دین‌فروشی و بازیچه قرار دادن دین در گستره تاریخ، اظهار داشت: تبعیض یکی دیگر از آسیب‌هایی است که دینداری را تهدید می‌کند؛ چراکه دین همچون بدن انسان مجموعه‌ای به هم پیوسته از سیستم‌ها و نظاماتی است که آسیب‌رساندن به یکی، کل دین را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: ما نمی‌توانیم بگوییم که نماز می‌خوانیم، روزه می گیریم و حج می‌رویم، ولی می‌خواهیم اهل ربا باشیم؛ چراکه ربا به نماز، روزه و تمام اعمال انسان لطمه می‌زند؛ اینکه فردی ادعا کند خمس نمی‌دهم، ولی کارهای دیگر را درست انجام می‌دهم نیز اشتباه است؛ یا اگر شخصی بگوید احیا نگه می‌دارم و زیارت ائمه اطهار علیهم السلام می‌روم ولی به حجاب اعتقادی ندارم پذیرفته شده نیست. از این نکته هم غافل نشویم که کاهل‌بودن در انجام واجبات، با انکار آن متفاوت است.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر تحریف، بدعت و خرافات در دین را از دیگر آسیب‌های دینداری توصیف کرد و با بیان اینکه تحریف در دین بارها در گستره تاریخ دنبال شده است، اظهار داشت: خوارج و واقفیه از برجسته‌ترین تحریف‌کنندگان دین در شریعت پیامبر اعظم صلی‌الله‌علیه‌وآله بودند.

رفیعی به اهمیت توجه به نفاق در دینداری اشاره و آن را از دیگر آسیب‌های دین برشمرد و افزود: در گستره تاریخ ضربه‌ای که منافقان و انسان‌های دورو و کسانی که اظهار دینداری و ولایت داشتند به دین زدند سنگین بود؛ تاریخ مملو از منافقانی بود که با ادعای دینداری مسئولیتی را پذیرفتند و به اسلام ضربه زدند.

وی با بیان اینکه در برخی از موارد آسیب‌های دین به انسان‌ها برمی‌گردد، گفت: پیامبر اعظم صلی‌الله‌علیه‌وآله می‌فرمایند:« آفَةُ الدِّینِ ثلاثةٌ: فقیهٌ فاجِرٌ، و إمامٌ جائرٌ، و مُجتَهِدٌ جاهِلٌ»، سه گروه آفت دینند: فقیه بدکار، پیشواى ستمگر و عابد نادان.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در ادامه با تأکید بر اینکه تغییر رنگ از دیگر آسیب‌های دینداری است، خاطرنشان کرد: دینداری برخی گرفتار تغییر و تحول است و در هر محیطی وارد می‌شوند، به رنگ آن در می‌آیند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه دینداری هزینه دارد و ممکن است حجاب کسی را تمسخر و یا حلال‌خواری را مذمت کنند، تصریح کرد: امام صادق علیه‌السلام در روایتی می‌فرمایند:«زمانی می‌رسد که حرام تشویق و حلال مزمت می‌شود.»

رفیعی در بخش پایانی سخنان خود به علامات دینداران در روایات اسلامی اشاره کرد و گفت: امام علی علیه‌السلام می‌فرمایند که همانا دینداران را نشانه‌هایى است که با آنها شناخته مى‌شوند: راستگویى، امانتدارى، پایبندى به عهد و پیمان، به‌جا آوردن صله رحم، ترحّم بر ناتوانان، نیکى‌کردن، خوش‌خویى، صبر و حوصله‌داشتن، پیروى از دانش، و آنچه به خداوند عزّوجلّ نزدیک مى‌کند؛ خوشا به حال اینان و فرجام نیکشان.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آیت الله جوادی آملی: اقتصاد مقاومتی با بانک ربوی ممکن نیست / پیشنهاد 81 سال پیش فداییان اسلام: بهترین شخص برای وزارت اقتصاد یک بقال با ایمان است
  • توزیع ۸ هزار بسته معیشتی به همت بنیاد کرامت رضوی
  • «سرپرست مدیریت امور اجتماعی» دانشگاه علامه منصوب شد
  • ۳۰۰۰ واحد عرضه کننده فرآورده‌های خام دامی در لرستان وجود دارد
  • جمعی از اساتید حوزه علمیه از آیت‌الله آملی لاریجانی قدردانی کردند
  • سرپرست مدیریت امور اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی منصوب شد
  • ماه خوب خدا | کرامت خدا دربارۀ مؤمنانی که افطاری می‌دهند
  • مهم‌ترین نشانه‌های آسیب به دینداری در آیات و روایات
  • اجرای بیش از ۱۱۰ عنوان برنامه در حرم بانوی کرامت
  • فعال بودن ۱۰ واحد کشتارگاه دام در لرستان