Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-07@06:07:02 GMT

در آثار مختومقلی فراغی وفاق و همدلی مردمی موج می زند

تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۳۸۲۲۲۴

در آثار مختومقلی فراغی وفاق و همدلی مردمی موج می زند

به گزارش خبرنگار ایرنا، شهرام کوسه غراوی روز شنبه در آیین نکوداشت دویست و هشتاد و پنجمین سالگرد تولد شاعر و عارف ایرانی مختومقلی فراغی در روستای عرب قاری حاجی شهرستان مراوه تپه افزود: ویژگی های زندگی و آثار ادبی و عرفانی مختومقلی در مجامع علمی و تحقیقی داخلی و عرصه های بین المللی می درخشد.
وی افزود: بر این اساس و با توجه به مفهوم عمیق آثار این شاعر فرهیخته ملی به ویژه در اتحاد و همدلی قشرهای مختلف مردم، هر ساله شاهد برگزاری باشکوه سمینارها و کفرانس ها در مجامع علمی فرهنگی وبین المللی همچنین آیین های نکوداشت وی در جای جای کشورمان بخصوص در شهرها و روستاهای استان گلستان برگزار می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این نماینده مجلس اعلام کرد : روز پنجشنبه 20 اردیبهشت ماه جاری مراسم رسم دویست و هشتاد و پنجمین سالگرد تولد مختومقلی فراغی با حضور معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشورمان و مقامات کشوری و استانی و قشرهای مختلف مردم در محل بنای یادبود و آرامگاه مختومقلی در روستای آق تقای شهرستان مرزی مراوه تپه برگزارمی شود.
در این مراسم اسماعیل تاجی فرماندار مراوه تپه نیز به تمهیدات و برنامه ریزی های صورت گرفته برای برگزاری آیین بزرگداشت مختومقلی فراغی در محل آرامگاه و بنای یادبود وی درآق تقای این شهرستان اشاره کرد و گفت: این مراسم با حضور گسترده دوستداران این شاعر همچنین مهمانان داخلی و خارجی برگزار می شود.
در آیین نکوداشت دویست و هشتاد و پنجمین سالگرد تولد مختومقلی فراغی در روستای عرب قاری حاجی شهرستان مراوه تپه در شرق استان گلستان که با مشارکت دهیاری، شورای اسلامی روستا و جمعیت فرهنگی هنری مختومقلی کلاله برگزار شد، هنرمندان گروه های مختلف فرهنگی هنری استان گلستان ده ها برنامه به اجراگذاشتند که با استقبال پرشور شرکت کنندگان در این مراسم مواجه شد.
به گزارش ایرنا، مختومقلی فراغی شاعر و عارف ترکمن در سال 1733 میلادی برابر با 1112 شمسی در روستای حاجی قوشان گنبدکاووس متولد شد و سال وفات او را 1790 میلادی مطابق با 1169 شمسی ذکر کرده اند.
مختومقلی فراغی درکنار چشمه عباساری در دامنه کوه سونگی داغ درگذشت و پیکرش به روستای آق تقه در40 کیلومتری غرب مراوه تپه (منتهی الیه شرق گلستان ) منتقل و در جوار آرامگاه پدرش به خاک سپرده شد.
بنای یادبودی بر سر مزار او ساخته شده و همه ساله در اردیبهشت ماه مراسم بزرگداشت این شاعر در استان گلستان برگزار می شود.
اشعار این شاعر بزرگ ترکمن دارای مضامین اجتماعی، سیاسی، دینی و عرفانی است و دیوان او به چندین زبان زنده دنیا مثل انگلیسی، روسی و فارسی ترجمه و چاپ شده است.
گنبدکاووس با 350 هزار نفر جمعیت دارای تنوع قومی و مذهبی است، و بیش از نیمی از جمعیت این شهرستان را هموطنان ترکمن تشکیل می دهند.
/1860/7478
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: موسسات مالی و اعتباری تحولات سوریه گفت و گوی ملی ارز دیجیتال ارزش های دهه 60 استان گلستان تولد شورای اسلامی گردشگری و صنایع دستی گروه های مختلف موسسات مالی و اعتباری تحولات سوریه گفت و گوی ملی ارز دیجیتال ارزش های دهه 60 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۸۲۲۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراسم عزاداری شهادت امام جعفر صادق (ع) در روستای بنگلایان بندرعباس

مراسم عزاداری حضرت امام جعفر صادق علیه السلام در روستای بنگلایان بخش سیاهو از توابع شهرستان بندرعباس با حضور مردم و مسئولین استانی برگزار شد. به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3079835 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • افتتاح موزه‌های دفاع مقدس در ۵ استان کشور
  • برگزاری سومین سوگواره منطقه‌ای نی ناله در تبریز
  • فعالیت پایلوت ۸ خانه محیط زیستی در گلستان
  • گوشه‌هایی از مراسم سوگواری شهادت امام جعفر صادق (ع) از لنز دوربین شهروندخبرنگار‌ها
  • مراسم عزاداری شهادت امام جعفر صادق (ع) در روستای بنگلایان بندرعباس
  • جایگاه میرنوروز از نگاه ملی مغفول مانده است
  • شعر میرنوروز آمیخته با مضامین قرآنی است
  • گلستان در سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) غرق ماتم و عزا شد
  • فیلمی از مراسم تشییع شهید تازه تفحص شده در روستای ده محمد
  • از سند ثبت ملی بافت تاریخی روستای بیابانک رونمایی شد