Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-03-19@08:27:58 GMT

انتخابات عراق؛ جنگی سرنوشت‌ساز میان ایران و امریکا

تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۳۸۲۲۵۷

کیومرث یزدان پناه درو عضو هیات علمی و استادیار جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران در یادداشتی به موضوع انتخابات پارلمانی عراق  و نقش کشورهای دیگر در این انتخابات پرداخت.

متن این یاداشت به شرح زیر است: « کشور عراق صرف نظر از همه مسائل و چالش‌های پیش رو، این‌روزها با شور و حرارت خاصی خود را برای انتخابات گسترده پارلمانی آماده می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این انتخابات برای مردم عراق از اهمیت بسزایی برخوردار است. دولت فعلی عراق هم با رهبری حیدر العبادی تمرکز ویژه ای روی انتخابات نموده است.

حساسیت های حاکم بر فضای سیاسی عراق را بخوبی می‌توان در خیابانها و کوچه پس کوچه‌های شهرها و روستاها و مسیرهای انتخاباتی این همسایه مهم غربی کشورمان مشاهده کرد.

از طرفی دیگر شرایط گذار این کشور از مرحله بی ثباتی به مرحله ثبات درصد قابل توجهی از مردم عراق را به کمیت و کیفیت انتخابات و نتایج آن در آینده ای نزدیک به خود مشغول کرده است.

آرایش سیاسی گروهها و احزاب سیاسی در عراق با محوریت گروه‌های چهارگانه ذیل تا حدود زیادی مسیر انتخابی جریانات و گروههای سیاسی را روشن می سازد.

این چهار جریان برجسته که در ذیل آمده ، تجزیه و تحلیل روند انتخابات آتی در عراق و نتایج احتمالی آنرا بسیار حساس کرده است.

1. جریان النصر. جریان وابسته به حیدر العبادی.نخست وزیر فعلی و چهره محبوب سیاسی مردم عراق
2. جریان سیاسی الفتح. گروه موسوم به الحشد.که از مقبولیت سیاسی و اجتماعی در خور توجهی بدخوردار است.
3. جریان السائرون. جریان وابسته به مقتدا صدر. مرد بسیار پیچیده و مرموز سیاسی.مذهبی عراق
4.جریان احنه گدهه - حکمه. وابسته به جریان حکیم

البته در کنار این چهار چریان اصلی که بطور قطع سرنوشت سیاسی عراق را رقم خواهند زد، گروههای دیگری هم حضور دارند که تاثیر سرنوشت سازی در انتخابات عراق نخواهند داشت.

انتخابات عراق صرف نظر از اهمیتی که در داخل این کشور دارد، اهمیتی مضاعف برای همسایگان خود دارد. در این میان اهمیت انتخابات عراق برای ایران خاص و بسیار پر اهمیت است.ترکیه و عربستان سعودی از دیگر کشورهای منطقه هستند که با نگاه خاصی انتخابات عراق را تعقیب می کنند. هر کدام از این کشورها هم توجیهات و دغدغه های خاص خود را مبنای ملاحظاتی خود قرار می دهند.

علاوه بر این سه کشور ، رد پای امریکا بطور محسوسی در مسیر انتخابات پارلمانیرعراق دیده می شود.  سایه پنهان قطر و امارات متحده عربی نیز در انتخابات عراق دیده می شود. آرایش متفاوت نیروهای برجسته سیاسی عراق نیز نشان از تاثیر پذیری آنان از خارج از مرزها می دهد.

در این میان رقابت رودرروی ایران و امریکا در صحنه سیاسی عراق بسیار محسوس بوده و سایه سنگینی بر سر انتخابات پارلمانی عراق انداخته است. به گونه ای بخش قابل توجهی از تحلیهای رسمی کانالهای تلویزیونی عراق و کشورهای منطقه، رسانه ها و شبکه های فعال مجازی متمرکز بر این جنگ سیاسی ایران و امریکا در عراق هستند.

این کشمکش سیاسی تهران و واشنگتن در جغرافیای سیاسی عراق منجر به شکل گیری گروههای موافق و مخالف دو طرف در صحنه میدانی عراق شده و هر لحظه که به روز برگزاری انتخابات نزدیک می شود، رقابت دوسویه برای تاثیر نهایی در نتیجه انتخابات بیشتر می شود.

لذا تحلیل این انتخابات، شیوه آرایش نیروهای سیاسی و در نهایت نتیجه احتمالی آن مستلزم بررسی‌های دقیق و ظریفی دارد.

انتخابات پارلمانی در عراق که اوج تبلیغات انتخاباتی را سپری می‌کند، برای منطقه و جهان بویژه ایران و امریکا از اهمیت بسزایی برخوردار است و در این انتخابات حساس و تعیین کننده عوامل بسزایی نقش آفرینی دارند که به مهمترین آنان اشاره می شود. اما قبل از اشاره به این موارد که خود بسیار ضروری است، باید این نکته را بیان کنم که نتایج انتخابات پارلمانی در عراق تا حدود زیادی در جایگزینی نظام امنیت منطقه ای با نقش تاثیر گذار ایران به جای سلطه امریکا بر عراق خواهد داشت.

اگر غیر از این اتفاق بیفتد شرایط در منطقه غرب آسیا دوباره گرفتار پیچیدگی های خاص خود خواهد شد. اما مهمترین عوامل اثرگذار در انتخابات پارلمانی پیش رو که در صحنه میدانی عراق بویژه در بغداد مشاهده می شود به شرح ذیل است که خود نقش برجسته کشورهای منطقه و امریکا رانشان می دهد. 

عامل اول: جایگاه ممتاز مرجعیت در مسیر نوپای سیاسی عراق است. این عامل تعیین کننده باشعار اعحرب لیحرب (کسی که در تجربه) سرداده و" هر کسی به طریقی خاص تعبیر و تفسیر می‌کند،" به احتمال قوی وجود در خطبه های نماز جمعه 14 اردیبهشت موضوع سیاسی خود را به شکل شفاف برای حضور در صحنه و کیفیت انتخاب و گروه‌های مورد تایید اعلام دارد. نجف و علمای نجف و در راس حضرت آیت الله سیستانی نقشی حیاتی و تعیین کننده خواهد داشت.

عامل دوم: تبار صدری علیرغم بکارگیری لائیک‌ها و کمونیستهای در تشکیلت خود معممینی را بنام مرجعیت برای تبلیغ خود بسیج کرده که این موضوع در خطبه های نماز جمعه 14 اردیبهشت به آن اشاره خواهدشد.

عامل سوم: حکیم گروه حکیم چهره های جوان را وارد صحنه کرده ولی نفوذ و پایگاه انتخابات قبلی را ندارد.

عامل چهارم:مالکی در جنوب شانس کمتری دارد ولی در بغداد موفق‌تر است.

عامل پنجم: علمای اهل سنت در بین اهل سنت شنونده و پیروی ندارند، اهل سنت بین علوی واسامه نحیفی تقسیم شده. شانس نحیفی در بغداد بیشتر از زادگاهش موصل است.

عامل ششم: ایاد علاوی شیعه با صالح مطلق و...همپیمان شده ولی در مناطق شیعی شانس ندارد.

عامل هفتم: حشدالشعبی نوظهور موقعیت جنوبی دارد ولی عکس بوسیدن دست رهبری را دستاویز قرار دادند تا او را پیرو ایران جلوه دهند تا عراق، روی هم رفته موقعیت جنوبی دارد، اگر اول نشود با گروه اول قدرت چانه زنی دارد.

عامل هشتم: حیدرالعبادی بخاطر شکست داعش و فتح کرکوک موقعیت بهتری نسبت به بقیه دارد ولی به تنهایی قادر به تشکیل حکومت نیست، مجبور است با حشد یا فتح همپیمان شود. حیدری از جانب عربستان، آمریکا، امارات و قطر مورد حمایت است.

عامل نهم: خیلی ها در مسیر نوار مرزی در مرز 1600کیلومتری با ایران در استان های مرزی و نواحی حائل و قسمتی از بغداد حضور دارند و رأی آنها در طوایف تعیین کننده است.و جز کمی از خانقین اکثریت طرفدار ایران هستند.

عامل دهم: حنان فتلوی در استان بابل موقعیت نسبتا خوبی در بغداد دارد.

عامل یازدهم: جوانان عراقی امروزه نقش موثری در نتیجه انتخابات پارلمانی دارند لذا دو جریان حکیم و صدر به سوی آنان گرایش یافته اند تا سهمی بیشتر بدست آورند. اما این دو جریان بنا به دلایل خاصی در بهترین شرایط بیشتر از چهل کرسی در پارلمان سهم نخواهند داشت.

عامل دوازدهم: شیوخ عشایر عراقی در شکل آراء نقش مهمی دارند، خصوصا در جنوب عراق، هر چند جنوبی ها طرفدار حشدالشعبی هستند ولی اکثر شیوخ این نواحی تابع قدرت و زر و زورند و ممکن است عامه مردم را همراهی نکنند، ناگفته نماند بیشتر شهدای حشداز عشایر جنوب هستند.

عامل سیزدهم: بافت اجتماعی نجف و کربلا و با دیگر استانهای جنوبی و غربی متفاوت است و ناپایدار و همین مساله باعث نگرانی هایی شده است.

عامل چهاردهم: صحنه میدانی عراق نشان می دهد بافت اجتماعی در بغداد واقع گرایانه نسبت به انتخابات عمل می کند و در نتیجه نهایی انتخابات تاثیر بسزایی خواهد داشت.

عامل پانزدهم: کمترین اشتباه ایرانی ها در مصاحبه ها و اظهار نظرهای بی موقع و بی مورد میتواند به طرفداران ایران در عراق ضربه بزند که جبران آن دیگر به این سادگی میسر نخواهد بود.

عامل شانزدهم: رد پای دلارهای عربستان بصورت میلیونی در مناطق مختلف حتی نجف و کربلا نیز دیده می شور.آثار این هزینه ها در تطمیع رسانه ها و جوسازی های رسانه ای علیه ایران و گروههای مورد حمایت ایران مشهود است.

عامل هفدهم: از ظواهر امر اینگنه پیداست که تبلیغات و حمایتهای ایران هنوز کلیشه ای است و در برخی موارد به شدت حساسیت زاست. مصاحبه اخیر آقای ولایتی واکنش های بسیار منفی در میان سیاسیون و نخبگان عراقی ایجاد کرده است.

عامل هیجدهم: انتخابات عراق جنگ سیاسی آمریکا و ایران در حد سرنوشت ساز محسوب می شود. نتیجه این انتخابات میتواند موازنه رقابتی را به نفع یا ضرر هر کدام از دو رقیب حاضر در صحنه رقم بزند.

عامل نوزدهم: برای عربستان پیروزی صدر و یا حیدر العبادی گامی نخست درقطع ارتباط هلال شیعی، ایران، عراق،سوریه و لبنان است. اما عبادی به شیوخ عرب منطقه اعتماد ندارد و قدر ایران را می‌داند.

عامل بیستم: عربستان با تمام نیرو وارد انتخابات لبنان و عراق شده تا رقابت سیاسی با ایران را به اوج برساند. رد پای دلارهای عربستان در مناطق موثر شیعه نشین نیز دیده می شود.
عامل بیست و یکم: درحال حاضر که عمق استراتژیک ایران، یمن است؛ عربستان بر روی عراق و لبنان تمرکز نموده تا ایران را در این دو حوزه استراتژیک تضعیف کند.

عامل بیست ودوم: عربستان توانسته سید معممی را با کمونیست ها و لائیکها هم پیمان کند که در گروه مقتدا صدر قرار گرفته اند. نفوذ سعودی ها در جریان صدر قابل تامل است.

 عامل بیست وسوم: رسانه ها و کانال های تلویزیونی بویژه کانال انصار که بهتر از تمام تلویزیون های ایران وعراق وارد صحنه شده است وخدمت شایانی به رقبای سیاسی میکند.

در نهایت بعنوان کلام پایانی باید عنوان کنم که تحرکات بسیار گسترده سیاسی درصحنه میدانی عراق نشان می‌دهد که همه گروه های داخلی عراق و کشورهایی که سرنوشت سیاسی عراق را در راستای نظم منطقه‌ای با دیدگاه‌ها و دغدغه‌های خاص خود می‌بینند، به نتایج آن حساس بوده و هر چقدر به زمان انتخابات نزدیک می‌شویم این مساله بیشتر خود را نشان می‌دهد.»

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: دانشگاه تهران انتخابات عراق دولت احزاب سیاسی سیاسی و اجتماعی ایران عربستان سعودی کشورهای منطقه قطر امارات متحده عربی رقابت انتخابات پارلمانی عراق رسانه جنگ واشنگتن تبلیغات جهان خطبه های نماز جمعه بسیج نماز جمعه ایاد علاوی کربلا مصاحبه عربستان نخبگان لبنان شیعه یمن کمونیست تلویزیون ایران عراق امریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۸۲۲۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کابینه وحشت ترامپ

فرارو- فرض کنید به اوایل نوامبر ۲۰۲۵ میلادی پرتاب شده ایم و ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شده است. در آن زمان احتمالا "کریستوفر روفو" وزیر آموزش ایالات متحده است و تقریبا یک سال از زمانی که دونالد ترامپ برای دومین بار به کاخ سفید راه یافته می‌گذرد. در آن زمان امریکا تحت زمامداری او تغییر کرده و تغییرات گسترده در حوزه آموزش ایجاد شده است.

به گزارش فرارو به نقل از نیوریپابلیک، "جی دی ونس" نویسنده امریکایی محافظه کار که می‌توان او را سگ بولداگ مورد علاقه ترامپ در کنگره امریکا خواند احتمالا در حال برنامه ریزیِ طرحی برای "ریشه کن ساختن سرطان جنبش بیداری" خواهد بود.

دور دوم ریاست جمهوری ترامپ در آن زمان در حال طی شدن است و حتی اگر او موفق شو آن دوره را یک یا دو سال تمدید کند "کیمبرلی گیلفویل" که احتمالا آن زمان مشاور کاخ سفید خواهد بود در حال برنامه ریزی برای چگونگی به تعویق انداختن انتخابات ۲۰۲۸ خواهد بود تا ترامپ بیش‌تر در قدرت باقی بماند.

ترامپ پس از مراسم تحلیف خود این بار خواهد دانست که چه باید بکند و چگونه خواسته اش را عملی سازد. اولین دستور کار او امضای یک فرمان اجرایی خواهد بود که توسط "استفان میلر" دستیار ویژه احتمالی رئیس جمهور تهیه شده که از اداره مهاجرت امریکا می‌خواهد تا کار اخراج مهاجران غیر قانونی که در امریکا هستند را آغاز کند. پس از آن، ترامپ یک فرمان اجرایی برای اجرای برنامه F امضا می‌کند که براساس آن کارکنان بخش فدرال به گونه‌ای دسته بندی می‌شوند که اخراج آن افراد و انتصاب وفاداران سیاسی به جای آنان بسیار آسان‌تر خواهد شد.

"الیز استفانیک" نماینده ارشد و رئیس عملیات حزبی جمهوری خواهان مجلس نمایندگان آمریکا احتمالا در مقام معاونت ریاست جمهوری قرار گرفته است. او در آن زمان احتمالا شکایتی بلندبالا را علیه "ویوک راماسوامی" که احتمالا از سوی ترامپ به عنوان سفیر امریکا در سازمان ملل متحد منصوب شده طرح کرده چرا که  بر این باور بوده که راماسوامی قصد دارد خود را به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۸ معرفی کند. مانند بسیاری از اعضای بلندپرواز کابینه استفانیک نیز به طور علنی از طرح ترامپ برای به تاخیر انداختن انتخابات حمایت خواهد کرد در حالی که در خفا امیدوار خواهد بود که این موضوع از سوی دیوان عالی رد شود.

با پاکسازی بخش‌های مهمی از بورکراسی بخش عمده‌ای از دستگاه اجرایی وابسته به انتصاب مستقیم از سوی ترامپ خواهد بود. دیگر خبری از جلسه استماع سنا نخواهد بود و دیگر هیچ بحثی در مورد این که آیا او می‌تواند آنتونی فائوچی را اخراج کند یا خیر در میان نیست. البته که او می‌تواند این کار را انجام دهد! ترامپ در سال ۲۰۲۵ می‌تواند تقریبا همه را اخراج کرده و دولت را کوچک‌تر و وفادارتر به خود بسازد.

"فوق العاده خطرناک"

یک هشدار لازم است: ترامپ و همکاران وفادار دوره اول ریاست جمهوری او، برخی از اندیشکده‌های دست راستی در واشنگتن، صاحب نظران مارالاگو، کارشناسان محافظه کار تلویزیونی، وکلای آغشته به شور و شوق شعار "نخست امریکا" ماه ها، و حتی سال هاست که با گفتار و رفتارشان به ما می‌گویند که دور دوم ریاست جمهوری ترامپ چگونه به نظر خواهد رسید. علیرغم آن که آن چه در سطور پیش بیان شد داستانی تخیلی است، اما به هیچ وجه فانتزی نیست چرا که از محتوای طرح‌های در دسترس عموم که در حال حاضر در واشنگتن و فلوریدای جنوبی تهیه شده نشئت گرفته است.

پس از پیروزی احتمالی ترامپ افرادی که به او در دور نخست وفادار ماندند و علیه حمله طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره سخنی نگفتند و دعوت‌های شبکه خبری "سی ان ان" برای حضور در برنامه‌ها را رد کردند احتمالا خود را در مناصب عالی و منصوب شده توسط ترامپ خواهند دید.

پیش‌تر نشریه "ونیتی فِر" گزارش داده بود که "جارد کوشنر" به عنوان وزیر خارجه کابینه ترامپ در نظر گرفته شده است. اندکی پس از آن گزارش دیگری منتشر شد که حاکی از آن بود که کوشنر متعهد شده در صورت انتخاب دوباره ترامپ دیگر وارد کابینه و امور اجرایی نشود. در همین حال، نشریه "پولیتیکو" سناتور "تام کاتن" و "مایک پمپئو" وزیر امور خارجه سابق آمریکا را در فهرستی از روسای بالقوه پنتاگون قرار داده است. "استیون چونگ" سخنگوی کارزار انتخاباتی ترامپ می‌گوید: "اکنون برای صحبت کردن در مورد ترکیب کابینه خیلی زود است". یکی از کارکنان سابق ترامپ می‌گوید:"همگان باید پیرامون گمانه زنی‌ها درباره ترکیب تیم احتمالی ترامپ با دیده تردید بنگرند. تیم کارزار او اکنون صرفا بر روی پیروزی در انتخابات تمرکز دارد".

"استیو بنن" مشاور سابق ترامپ می‌گوید: "ترامپ در مورد اهداف خود برای دور دوم ریاست جمهوری صریح بوده است. تلاش برای اخراج دسته جمعی مهاجران غیر قانونی و خروج امریکا از بحران اوکراین و سایر بحران‌های جهانی در صدر اولویت‌های او خواهند بود".

مهم‌تر از همه آن که دور دوم ریاست جمهوری ترامپ به احتمال زیاد توسط نارضایتی‌های شخصی او شکل خواهد گرفت نارضایتی‌هایی که بسیار زیاد هستند: از انتخابات ۲۰۲۰ و نتیجه آن گرفته تا مواضع اتخاذ شده پس از رخداد ۶ ژانویه و حمله به ساختمان کنگره تا مدیریت اسناد طبقه بندی شده توسط او پس از پایان دوره ریاست جمهوری اش و نرمش وزارت دادگستری امریکا نسبت به معاملات مالی خانواده بایدن به ویژه هانتر بایدن در حالی که ترامپ باور دارد دستگاه مجری قانون فدرال علیه شخص او و طرفداران اش موضع گیری کرده است. او هیچ کاری برای پنهان کردن نیت خود در این جبهه انجام نداده است. ترامپ سال گذشته در یک گردهمایی کارزار انتخاباتی در تگزاس بایدن را متهم به تبدیل کردن دستگاه قضایی و کیفری امریکا به "سلاحی" در دستان خود کرده است. او گفته بود این کار بایدن مشابه "نمایش ترسناک روسیه زمان استالین" است.

به احتمال زیاد در دوره ریاست جمهوری ترامپ قوانین قابل توجهی در مورد موارد حساسیت برانگیز فرهنگی در میانه جنگ فرهنگی فعلی در امریکا تصویب و اجرا خواهند شد.

این در حالیست که در چهار سال پیشین ریاست جمهوری ترامپ شاهد بی نظمی بی امان در واشنگتن بودیم که تاحدی تا ساعات پایانی ۸ نوامبر ۲۰۱۸ میلادی ادامه داشت. "کالین رید" از اعضای حزب جمهوری خواه می‌گوید:"آنان هیج برنامه‌ای برای دوره انتقالی پس از انتخابات نداشتند. دوره انتقالی ریاست جمهوری اسما توسط "کریس کریستی" فرماندار سابق نیوجرسی مدیریت می‌شد، اما او با پیوستن به منتقدان ترامپ اجرای آن مسئولیت را از دست داد. دولت ترامپ هیچ برنامه‌ای برای دوره انتقالی نداشت، زیرا اساسا فکر می‌کرد دلیلی برای برنامه ریزی وجود ندارد. آنان با خود می‌گفتند ما شاهد یک منظره باشکوه خواهیم بود. سپس اعداد و ارقام نتایج انتخابات از میشیگان و ویسکانسین از راه رسیدند. آن زمان بود که ترامپ و اطرافیان اش با خود گفتند:"اوه، لعنتی"!

بنن در این باره می‌گوید:"ما خوشحال نبودیم به یاد دارم پرزیدنت ترامپ آن زمان به این وضعیت پی برد و گفت:"گویا این واقعی است".

در دوره پیشین زمامداری ترامپ قوه مجریه بین اعضای MAGA که کاملا برای برعهده گرفتن مناصب دولتی مناسب نبودند و کارمندان کمیته ملی حزب جمهوری خواه بود که از ترامپ متنفر بودند اما تظاهر می‌کردند نفرتی ندارند، عرصه جنگ جناحی  بود. این بار ترامپ و جمهوری خواهان که بار دیگر خود را وابسته به او می‌دانند مصمم هستند که آن اشتباه را تکرار نکنند.

یک مولفه مهم که در پیروزی شگفت انگیز ترامپ در مقابل "ران دیسانتیس" در انتخابات مقدماتی آیووا تاثیر داشت و سرنخ‌هایی را در مورد آن که دور دوم ریاست جمهوری او چگونه به نظر خواهد رسید نشان می‌دهد "سازمان" است.

"باربارا تریش" پژوهشگر علوم سیاسی می‌گوید اقدامات فعلی ترامپ هیچ شباهتی به اقدامات انجام شده اش در سال ۲۰۱۶ میلادی ندارد زمانی که او پس از سناتور "تد کروز" از تگزاس در جایگاه دوم قرار گرفت. این پژوهشگر علوم سیاسی می‌افزاید:"این بار تلاشی هماهنگ از سوی کارزار ترامپ برای ثبت نام رای دهندگان احتمالی، توضیح قوانین گروه و آموزش کاپیتان‌هایی که در روز انتخابات مستقر می‌شوند تا آخرین فشار‌ها را اعمال کند در جریان بود. رویه کار گروهی ترامپ این بار متفاوت است. می‌توان تلاش برای ایجاد یک سازمان را درون کارزار او دید. این موضوع ممکن است باعث نگرانی دموکرات‌ها شود. اگر ترامپ بار دیگر رئیس جمهور شود با قدری دانش سیاسی بیش‌تر دستور کارش را تقویت خواهد کرد". این دقیقا

همان چیزی است که مترقی‌ها یا جناح چپ حزب دموکرات را نگران می‌کند. اکنون ترامپ مانعی بر سر راه خود نخواهد داشت. جاه طلبی‌های دوره دوم ترامپ به وضوح و به طور کامل در "دستور کاری برای رهبری: وعده محافظه کار" کتابی ۹۲۰ صفحه‌ای که توسط پروژه ۲۰۲۵ بنیاد هریتیج منتشر شده مشخص شده است. در آن دستورکار اشاره می‌شود که دولت ترامپ که اگر بخواهد آن چه را که به عنوان تحولات مخرب فرهنگی، اقتصادی و دیپلماتیک در چهار سال ریاست جمهوری بایدن می‌بیند خنثی کند زمان زیادی برای تلف کردن نخواهد داشت.

هر بخش از آن کتاب مربوط به بخش یا شاخه متفاوتی از دولت فدرال است: جامعه اطلاعاتی، وزارت آموزش و پرورش و بخش‌های دیگر.

رقیب دیگر بنیاد هریتیج و برنامه آن انستیتو سیاستگذاری "نخست امریکا" می‌باشد که یکی از اندیشکده‌های مستقر در واشنگتن متشکل از کارکنان و افراد نزدیک به ترامپ است. آن اندیشکده خواستار آن شده که به والدین اجازه داده شود تا در آموزش فرزندان شان اعمال نفوذ بیش تری داشته باشند همانند برنامه‌ای که دیسانتیس در فلوریدا انجام داده است. آن انستیتو هم چنین خواستار افزایش حفاری و استخراج در حوزه نفت و گاز در امریکاست و می‌خواهد قوانین شناسایی رای دهندگان به گونه‌ای تغییر کند که رای دادن را برای برخی از امریکایی‌ها دشوارتر سازد. هم چنین، آن انستیتو خواستار حذف محدودیت‌های ایالتی و محلی اعمال شده از سوی دموکرات‌ها در مورد آزادی حمل اسلحه است.

این شعار‌ها سال‌ها بخشی از خواسته‌های محافظه کاران بوده اند کاری که اکنون تازگی دارد آن است که اندیشکده هایی، چون هریتیج و انستیتوی سیاستگذاری "نخست امریکا" این شعار‌ها و خواسته‌ها را در قالب برنامه‌هایی نظام بندی کرده و افراد و سیاستگذاری‌ها را برای تاریخ ۲۰ ژانویه ۲۰۲۵ میلادی تدوین و آماده سازی کرده اند یعنی برای زمانی که امیدوار هستند ترامپ را دوباره در حال یاد کردن سوگند ریاست جمهوری ببینند.

در گمانه زنی‌های مطرح شده گفته می‌شود که "استفان میلر" مشاور وفاداری که سیاست مهاجرتی ترامپ را طراحی کرد به دستگاه اجرایی باز می‌گردد. خودی‌های حزب جمهوری خواه می‌گویند که شخص میلر، اما ترجیح می‌دهد در کاخ سفید نفوذ داشته باشد نه آن که خود صاحب دفتر بزرگی درون کابینه شود. علاوه بر این، گفته می‌شود که میلر آگاه است که هرگز نمی‌تواند تاییدیه سنا را دریافت کند حتی سنایی که به شدت تحت کنترل جمهوری خواهان است. همین مشکل می‌تواند انتصاب نامزد‌های احتمالی مانند "تاکر کارلسون" که گفته می‌شود شاید در دور دوم ریاست جمهوری ترامپ تصدی مقام وزیر خارجه را عهده دار شود را به خطر اندازد.

در همین حل ممکن است "کش پاتل" یکی از مقام‌های اطلاعاتی دولت سابق آمریکا که با دامن زدن به سوء ظن‌های توطئه آمیز ترامپ نسبت به وزارت دادگستری و جامعه اطلاعاتی مورد لطف قرار گرفت ریاست سیا را از آن خود سازد و بدین ترتیب جایزه اش را از ترامپ دریافت کند.

"کریستوفر روفو" گفته که بله، او در دولت دوم ترامپ یا به عنوان وزیر آموزش و پرورش یا در سمت دیگری خدمت خواهد کرد. او می‌گوید: "هدف وزارت آموزش دولت احتمالی ترامپ برای دور دوم ریاست جمهوری اش آن خواهد بود که "دستگاه ایدئولوژیک چپ را در بحران قرار دهد" و این کار را از طریق قطع بودجه، آغاز تحقیقات و اعمال فشار کم و بیش همان طور که دیسانتیس در فلوریدا انجام داده عملیاتی خواهد کرد". او به "نیوریپابلیک می‌گوید:"فرماندار دیسانتیس سال به سال نشان داده که چگونه قدرت، نهاد‌ها و قانون کار می‌کنند".

دیگر خبرها

  • کنایه ایمانی به جایگاه حدادعادل در بین اصولگرایان / اصلاح طلبان ذیل نام خاتمی حرکت نمی کنند
  • رهامی: جبهه پایداری تفکرات «انجمن حجتیه» را دنبال می کند /رئیسی در مقابل جریان هیاهوسالار و افراطی، وا داده و مقهور شده است
  • اصولگرایان، لیست گمنامی نداشتند/شاید اعتماد به تهیه‌کنندگان لیست‌ها کم شده بود
  • بررسی تحولات غزه با حضور سفرای بیست و سه کشور اسلامی
  • محمودزاده، نماینده مجلس: مجلس آینده طرح‌ها و مصوبات غیراصولی زیادی خواهد داشت/ دعوای میان اصولگرایان شدت می‌گیرد/ به دلیل انتقاد از دولت و موضع گیری در جریان اعتراضات سال گذشته ردصلاحیت شدم
  • تمسخر اصلاح‌‎طلبان روزنه‌گشا توسط «حجاریان»
  • کابینه وحشت ترامپ
  • اکثر جریان‌های سیاسی در عراق خواهان بیرون کردن آمریکایی‌ها هستند
  • سال قدس
  • آل‌صادق: ایران افتخار می‌کند که مانع فراموشی جنایت جنگی حلبچه شد