Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران،  وی با بیان این مطلب که «مناسبت مهمی در این هفته بود که در میان مناسبتهای پرشمار هفته مغفول واقع شد و کمتر درباره آن صحبت شده است»، افزود: این هفته به نام هفته سربازان گمنام امام زمان نامگذاری شده است وبه نیروهای اطلاعاتی کشور اختصاص دارد.

رییس شورای شهرتهران به خاطرات مرحوم ایت الله هاشمی اشاره کرد و گفت: از آنجا که بخش قابل توجهی از خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی به دیدار و جلسات با مسئولان اطلاعاتی کشور اختصاص یافته وامروز نیز خاطرات سال 1374 ایشان رونمایی می شود ، بی فایده نیست که در رابطه با این مناسبت هم چند جمله ای عرض کنم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محسن هاشمی گفت: نکته اول ضرورت حضور قدرتمند دستگاههای اطلاعاتی بعنوان یک بخش مهم از قدرت ملی است، بخصوص در شرایط فعلی که منطقه ما وحتی جهان بدلیل فعالیت گروههای تروریستی دچار ناامنی جدی شده است ، مهمترین عامل مبارزه با این خطرات وتامین امنیت کشور فراتر از نیروهای نظامی، نیروهای اطلاعاتی هستند که باید تقویت شوند و خوشبختانه امروز هم در این حوزه موفق بوده اند و جز عملیات حمله به مجلس شاهد حضور وخطر عملیات نیروهای تروریستی در جامعه نبودیم.

هاشمی افزود: نکته دوم چگونگی فعالیت نیروهای اطلاعاتی از منظر اسلامی است، که وضعیت نیروهای اطلاعاتی ما را بابقیه کشورهای جهان متفاوت می کند، در اعتقادات اسلامی یکی از ویژگی های خداوند ستارالعیوبی است، و شاید این مهمترین ویژگی دستگاه اطلاعاتی ما باید در عملکرد خود در داخل کشور باشد.

او گفت: اگر فرض کنیم نیروهای اطلاعاتی ما ، در حد فرشتگان نیز معصوم هستند و دچار هیچ گونه خطا وسواستفاده از اطلاعات واسرار مردم نمی شوند، اما بازهم اجازه ورود به حریم خصوصی شهروندان را از نظر اسلامی ندارند.

هاشمی اضافه کرد: در دعای کمیل که از زبان امیرالمومنین بیان شده است عبارتی در مورد دستگاه اطلاعاتی خداوند وجود دارد که از طریق فرشتگانی که مامور به مراقبت وثبت اعمال و رفتار ما هستند ، کارنامه عمل بندگان را تهیه می کنند

او افزود: اما همین جا هم تصریح شده است که خداوند بخشی از اعمال بندگان خود را از چشم فرشتگان خود که برای همینکار ماموریت دارند پنهان می کند " و برحمتک اخفیته و بفضلک سترته" یعنی خداوند برای حفظ آبروی بندگانش ، اجازه ورود به ثبت اعمال ناشایست وحریم خصوصی آنها را حتی به فرشتگانش نمی دهد پس تکلیف دیگر انسانها که احتمال لغزش دارند وجایز الخطا هستند مشخص است ونباید دستگاههای اطلاعاتی ما بهیچ وجه به حریم خصوصی شهروندان ورود کنند واگر در مساله درباره جاسوسی یا فساد مالی تحقیق می کنند فقط به موضوع پرونده بپردازند نه ورود به حریم خصوصی افراد.

وی گفت: اما نکته ظریف دیگری نیز در این میان وجود دارد و آن، ایجاد احساس امنیت از فعالیت دستگاههای اطلاعاتی داخلی در میان مردم است، نه اینکه احساس ناامنی بوجود بیاید، اینکه در موضوع پیام رسان داخلی، مردمی که اطلاعات خصوصیشان را با خیال اسوده در اختیار پیام رسان خارجی ویا سرویس اطلاعاتی بیگانه می گذارند ومطمئند از آن سواستفاده نمی شود اما آن را در اختیار پیام رسان داخلی نمی گذارند نشان می دهد که این احساس امنیت در جامعه وجود ندارد.

رییس شورای شهر تهران ادامه داد: البته در این میان فتوای عمومی رهبر معظم انقلاب و فتاوای قبلی ایشان و امام خمینی و فرمان امام خمینی درباره حفظ حقوق شهروندی ، مبانی مهمی است که باید بر روی آن فرهنگ سازی و رفتارسازی شود تا جامعه مطمئن شود که دستگاههای اطلاعاتی به حریم خصوصی شهروندان ورود نمی کنند.

او گفت: در خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی نیز موضوعات دستگاههای اطلاعاتی بدلیل رجوه مسئولان اطلاعاتی به ایشان نسبتا زیاد است.

هاشمی گفت: البته در دوره ای خاطرات امسال منتشر می شود، یعنی دولت سازندگی دو نکته نیز وجود دارد، نخست اقداماتی است که وزارت اطلاعات تحت پوشش نهاد ریاست جمهوری یا شخص آیت الله هاشمی رفسنجانی وخانواده ایشان انجام می دهد وایشان از آن مطلع می شوند وتذکر می دهند که بعضی از این موارد مثلا استفاده از تابلوی نهاد ریاست جمهوری برای احضار برخی از شهروندان و بررسی سفرهای خارجی آنها بوده است یا بکارگیری اسم خانواده هاشمی برای یک پروژه اقتصادی و برج سازی که من مامور پیگیری شدم وتذکر دادم.

او افزود: نکته دوم نیز انجام برخی عملیاتهای خاص بوده که بدون اطلاع ایشان بعنوان رییس جمهور وقت انجام شده است و مورد تذکر قرار گرفته است.

هاشمی گفت: البته غیر از این موارد در حوزه هایی که فعالیت وزارت اطلاعات در حوزه ه ماموریت های آن، نیاز به حمایت ایشان دارد ، آیت الله هاشمی رفسنجانی از سربازان گمنام امام زمان تقدیر وحمایت جدی کرده است وشاید بتوان گفت که در میان مسئولین جمهوری اسلامی کمتر شخصیتی بوده است تا با مسئولان اطلاعاتی کشور حتی در رده معاونین وکارشناسان ، تا این اندازه نزدیک و بی تکلف بوده است و جلسات مورد اشاره در خاطرات ایشان از این امر حکایت دارد.

وضعیت چاپ کتاب در کشور بسیار کاهش یافته ؛ شاهد تیراژ های صد نسخه تا 500 نسخه هم هستیم

وی در بخشی دیگر از سخنانش گفت: در سال ۱۳۰۵ کتابخانه‌ای بنام «کتابخانه بلدیه تهران» توسط شهرداری وقت تهران تأسیس گردید که می‌توان آن را نخستین کتابخانه عمومی به مفهوم جدید دانست و بعدازآن و به فاصله زیادی یعنی در مهرماه سال ۱۳۴۰ کتابخانه عمومی پارک شهر افتتاح گردید در دهه ۴۰ به‌تدریج تعداد کتابخانه‌های عمومی، به‌ویژه در پارک‌های تهران افزایش یافت.

او گفت: تعداد کتابخانه‌های زیر نظر شهرداری تهران در سطح شهر چندبرابر برابر کتابخانه‌های تحت مدیریت وزارت ارشاد است. ماده ۶ قانون تأسیس و نحوه اداره کتابخانه‌های عمومی ایران مصوب ۱۷/۱۲/۸۲ که ملاک عمل خزانه‌داری کل کشور در این خصوص می‌باشد شهرداری‌ها را مکلف به اختصاص حداقل نیم درصد از درآمدهای خود به انجمن کتابخانه‌های شهر نموده است.

رییس شورای شهر تهران افزود: ۲۴۰۰ کتابخانه زیر نظر نهاد عمومی کتابخانه‌های کشور ایران فعالیت می‌کند که از این تعداد تنها ۳۸ کتابخانه در شهر تهران فعال هستند، در مقابل، شهرداری تهران مسئولیت اداره ۴۰۰ کتابخانه را در سطح شهر بر عهدهٔ خود گرفته است.

او ادامه داد: شهرداری به‌عنوان متولی سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی بخش عمده‌ای از کتابخانه‌های شهر تهران، بنا به گزارش تحقیقی ۱۲۰ کتابخانه عمومی با ۵۲۵۱۰ مترمربع فضای مطالعه، ۱۵۸۹۶۸۴ جلد کتاب، ۲۳۶۸۲۹ نفر عضو فعال و ۳۹۲ نفر کتابدار را تحت مدیریت خود دارد که این کتابخانه‌ها با بیش از ۴٬۰۰۰٬۰۰۰ مراجعه در سال، در زمره پرمراجعه‌ترین مراکز فرهنگی شهر به شمار می‌آیند.

 

هاشمی گفت: تعداد کتابخانه‌های این سازمان از ۸۱ به ۳۴۰ باب با پیوستن کتابخانه های سازمان فرهنکی شهرداری تهران افزایش یافت و به‌این‌ترتیب مدیریت تمام کتابخانه‌های تحت پوشش شهرداری تهران یکپارچه شد.

رییس شورای شهر تهران افزود: در سال ۱۳۰۵ کتابخانه‌ای بنام «کتابخانه بلدیه تهران» توسط شهرداری وقت تهران تأسیس گردید که می‌توان آن را نخستین کتابخانه عمومی به مفهوم جدید دانست و بعدازآن و به فاصله زیادی یعنی در مهرماه سال ۱۳۴۰ کتابخانه عمومی پارک شهر افتتاح گردید در دهه ۴۰ به‌تدریج تعداد کتابخانه‌های عمومی، به‌ویژه در پارک‌های تهران افزایش یافت.

رییس شورای شهر تهران اضافه کرد: بیش از هفتاد کتابخانه شبانه‌روزی در تهران فعالیت می‌کنند. ایران با حدود هشتاد هزار عنوان کتاب چاپی که نیمی از آن چاپ اول هستند جزو ده کشور دارای بیشترین کتاب منتشره در جهان هست، البته اقتصاد نشر در کشور ما بسیار ضعیف و نحیف ونیازمند حمایت است اما این حمایت نباید به ایجاد رانت و برخوداری عده ای و محرومیت عده دیگری منجر شود

محسن هاشمی گفت: بطور کلی در حوزه کتاب ما شاهد سه نوع کتاب هستیم ، نوع نخست کتابهای آموزشی و یا کنکوری هستند ، نوع دوم کتابهای سرگرم کننده یا جذاب و بازاری و نوع سوم کتابهای حوزه فرهنگی و فرهیختگی، که در واقع بخش راهبردی و سرمایه ساز علمی کشور هستند وحمایتها باید از این بخش انجام شود چرا که وضعیت چاپ کتاب در کشور بسیار کاهش یافته وشاهد تیراژ های صد نسخه تا 500 نسخه هم هستیم.

او در پایان گفت: البته باید بپذیریم که با ظهور فن آوری اطلاعات و فضای مجازی ، حوزه کتاب محدودتر شده است وبسیاری از محتواهای مورد نیاز عموم در این فضا نشر می یابد اما باید جایگاه کتاب بعنوان یک مرجع تخصصی ومعتبر و انتقال سرمایه فرهنگی وعلمی کشور حفظ شود که امیدواریم اصحاب نشر با مسئولان فرهنگی چه در وزارت ارشاد وچه در شهرداری وسایر سازمانهای مرتبط به مدل بهینه وغیررانتی و کارامدی برای حمایت از انتشار کتابهای ارزشمند برسند.

 

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: موسسات مالی و اعتباری تحولات سوریه گفت و گوی ملی ارز دیجیتال ارزش های دهه 60 جامعه حریم خصوصی حقوق رهبر انقلاب شورای شهر تهران موسسات مالی و اعتباری تحولات سوریه گفت و گوی ملی ارز دیجیتال ارزش های دهه 60 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۸۲۴۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ون‌های تاکسی تهران در اختیار یک شرکت شهرداری/ قرارداد‌های اتوبوسرانی خارجی به کجا رسید؟ 

سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران در دویست و سی یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران و پس از ارائه گزارش معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران و با اشاره به مجوز ترک تشریفاتی که شورای شهر به شهرداری تهران داده است گفت: در آخرین روز‌های سال گذشته شورای شهر تهران مجوز ترک تشریفات ۲ میلیارد یورویی را به شهردار تهران داد تا در بستر آن شهرداری بتواند خرید‌های لازم در حوزه تاکسیرانی، اتوبوسرانی، سیستم‌های حمل و نقل هوشمند شهری و به طور کلی خرید‌های لازم در حوزه حمل و نقل عمومی را انجام دهد. 

وی ادامه داد: در زمان تصویب مجوز ترک تشریفات، معاون مالی شهرداری تهران اعلام کرد که به دلیل محدودیت زمان و بیم از دست رفتن فرصت، نمی‌توان به جزئیات ورود پیدا کرد، اما اکنون که فرصت پیش آمده باید جزئیات این مجوز مشخص شود تا هم ابهامات و سوء تفاهمات رفع شوند و هم بتوانیم در فرصت یک ساله باقیمانده کار‌های قابل قبول از نظر همشهریان عزیز را انجام دهیم. 

تشکری هاشمی با بیان اینکه چند مرتبه در صحن شورا خواهش کردم تا پیش از بهره‌برداری از خط پرند، مسائل حقوقی آن با دولت حل و فصل شود اظهار کرد: در حال حاضر شهرداری تهران نیرو، امکانات، هزینه‌های نگهداشت و بهره‌برداری را برای مسیری پرداخت می‌کند که دولت می‌داند که هیچ ارتباطی به شهرداری تهران ندارد و اکنون علیرغم اینکه ماه‌ها از افتتاح این خط می‌گذرد هنوز مسائل حقوقی آن باقی مانده‌اند. 

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران درخصوص خط پرند ادامه داد: برای تکمیل این پروژه به جز ناوگان، به منابع مالی بسیاری احتیاج داریم که تامین آن با رویه فعلی به ۱۵ سال زمان احتیاج دارد و این به هیچ وجه قابل قبول نیست، زیرا باید هرچه سریعتر ناوگان، مخابرات، ایستگاه‌های بین راهی، سیگنالینگ و ... تامین شوند. 

وی تصریح کرد: عدد مسافران مترو به دو میلیون مسافر در روز رسیده است که این نتیجه تلاش خوب شرکت مترو در خدمات مطلوب می‌باشد، اما از آنجایی که اتوبوسرانی مکمل مترو است برای رسیدن به ظرفیت واقعی مترو، نیازمندیم تا شبکه‌های تکمیلی را از طریق ناوگان اتوبوسرانی کامل کنیم. 

تشکری هاشمی با اشاره به اعتبارات شرکت مترو تهران گفت: تقریباً ۲۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار سرمایه‌ای برای شرکت بهره‌برداری مترو تخصص یافته، اما تا پایان سال گذشته ۸۸۰ میلیارد تومان آن محقق شد، انتظار ما این است منابع به نحو شایسته مورد بهره‌برداری قرار گیرند البته دوستان در توجیه گفته اند قرارداد‌های بسته شده، اما انتظار ما این است که تا پایان سال مالی قرارداد‌ها به نتیجه برسد. 

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران درخصوص موضوع ماده ۱۲ و مبالغی که دولت باید از محل صرفه جویی در بنزین به شهرداری تهران بدهد گفت: دولت مکلف است مبالغی را به شهرداری‌ها پرداخت کند. تا پیش از این دوره حدود ۵۰۰ الی ۶۰۰ میلیارد تومان از سوی دولت پرداخت شده است، اما در این دوره هنوز منابعی در داده نشده است، دولت موظف بود در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۵۰۰ هزار میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان به شهرداری پرداخت می‌کرد و این شاه کلید کمک به حمل و نقل عمومی است که عملاً محقق نشده. 

وی ادامه داد: آقای زاکانی در جلسه شورای شهر تهران اعلام کرد که ۵۰ درصد هزینه‌های خرید تاکسی برقی را از همین محل می‌دهد، اما ما مشاهده می‌کنیم در تبلیغات تاکسیرانی هنوز هیچ خبری از ماده ۱۲ نیست و بودجه‌ای که دولت برای مترو تهران داده است تقریباً معادل ۵۰ متر ساخت در سال است، امیدواریم در این رابطه نیز با توجه به حضور آقای زاکانی در هیئت وزیران اهتمام بیشتری شود تمام دلخوشی ما این بود علی رغم اقداماتی که در شهرداری تهران انجام می‌دهیم دولت نیز به وظایف خود عمل کند. 

تشکری هاشمی درباره قرارداد‌های اتوبوسرانی گفت‌: هنوز متوجه نشده ایم در حوزه اتوبوسرانی با طرف خارجی قرارداد بسته شده یا خیر، این موضوع صفر و یکی است و هیچ وسطی ندارد، باید صراحتاً گفته شود اگر قراردادی بسته شده برنامه زمانبندی آن به چه ترتیب و شکلی است و اگر هنوز منعقد نشده باید مشکلات آن گفته شود. 

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به خرید اتوبوس‌ها گفت: به یاد داریم که آقای شهردار در جلسه شورای شهر اعلام کرد که چهار ماهه اتوبوس‌ها را می‌آورد که البته حرف درست و تخصصی بود، اما هنوز با گذشت زمان زیادی از این صحیت، تردید داریم که آیا این قرارداد‌ها منعقد شده است یا خیر. 

وی درخصوص ون‌های شهرداری تهران گفت: گفته شد ۱۹۱ ون برای کمک به تاکسیرانی شهر تهران تحویل گرفته شده است، اما سرنوشت این ون‌ها مشخص نیست و اکنون نیز پس از پیگیری‌های متعدد متوجه شده‌ایم از این تعداد ون هنوز حدود ۴۰ دستگاه هنوز شماره گذاری نشده است. 

تشکری هاشمی افزود: آنطور که متوجه شده‌ایم تعدادی از ون‌ها به شرکت توسعه تجارت شهر که از ماهیت آن خبر نداریم و نمی‌دانیم که برای چه موضوعی ایجاد شده، داده شده است تا از طریق اپلیکیشن شهرزاد به جابجایی مسافران بپردازد. 

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: این شرکت درحالی به جا به جایی مسافر می‌پردازد که متوسط جابجایی آن در شهر تهران ۱۹ و نیم نفر به ازای هر دستگاه ون بوده است اگر حتی با یک موتور سیکلت هم مسافرکشی می‌کردند شاید بیش از این تعداد می‌توانستند مسافران را جابجا کنند، مردم ما به شدت از کمبود حمل و نقل عمومی در رنج هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • قدردانی مسئول دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی در قم از اجرای طرح نور
  • دانشگاه‌های ایران اجازه ورود نیرو‌های امنیتی به دانشگاه را نمی‌دهد
  • ون‌های تاکسی تهران در اختیار یک شرکت شهرداری/ قرارداد‌های اتوبوسرانی خارجی به کجا رسید؟ 
  • ۷ نفر عوامل نزاع در پارک گوللر باغی ارومیه دستگیر شدند
  • نمایشگاه شهدا سمنان برای بازدید رهبر معظم انقلاب آماده می‌شود
  • حفظ حریم خصوصی و امنیت داده‌های کاربران؛ از ایران تا آمریکا
  • هروی: حاکمیت باید در انتخابات ۱۴۰۴ اندکی نرمش نشان دهد /برای حل مشکلات اقتصادی، درهای کشور برای تعامل با بیرون باز شود
  • در جلسه رادان با اعضای جامعه مدرسین چه گذشت؟
  • جشنواره کوچ عشایر نشان‌دهنده عظمت و شان جامعه عشایری است
  • نگاه رهبر انقلاب به مسائل حوزه کتاب همه جانبه است