Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بسیج نیوز»
2024-04-30@20:42:37 GMT

اصلاح سبک‌زندگی مهمتر از مصرف گیاه دارویی

تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۳۸۵۶۲۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، دکتر نگار مهری با اشاره به اینکه امروز در همه جای جهان این طور برداشت می‌شود که چون داروها و مواد طبیعی عوارض ندارند می‌توان از آنها به راحتی در درمان بیماری‌ها استفاده کرد، اظهار داشت: حتی این تفکر وجود دارد که گیاهان دارویی نه تنها عوارضی ندارند بلکه اثرات آنها قوی‌تر و هزینه‌های درمانی را نیز پایین‌تر می‌آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این کارشناس نظارت بر فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل‌ها افزود: گیاهان دارویی نیز مانند داروهای شیمیایی در مصرف نابه‌جا یا طولانی مدت می‌توانند عوارض جانبی در فرد ایجاد کنند.

به گزارش سازمان غذا و دارو-مهری اظهار کرد: برای رسیدن به تندرستی آنچه که مهم است و باید بیشتر مد نظر قرار گیرد سبک زندگی درست است نه مصرف گیاهان دارویی. یک گیاه بسته به منطقه مورد کشت، نوع خاک و نوع آب و هوا می‌تواند اثرات کاملاً متفاوتی داشته باشد برای مثال سیری که در جنوب کشور و در آب و هوای گرم و خشک کشت می‌شود با سیری که در شمال و در آب و هوای مرطوب کشت داده می‌شود اثرات دارویی متفاوتی دارند.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین در یک فرد، یکی می‌تواند اثر درمانی و آن دیگری ایجاد عارضه کند، به همین دلیل توصیه ما این است که مردم برای درمان، چه شیمیایی و چه گیاهی با پزشک مشورت کنند. منبع: تسنیم

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۸۵۶۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مزایای فوق‌العادۀ باغبانی «بدون شخم»؛ بیل را کنار بگذارید!

 فصل بهار است و زمانی که خیلی از ما سر شوق می‌آییم تا بخشی از وقتمان را به کاشت گل و گیاه اختصاص بدهیم.

به گزارش فرادید، قرار نیست چیزی از این شور و شوق کم کنیم، اما خبر تازه این است که می‌توانید بیل را کنار بگذارید، چون تفکر غالب در «علم خاک» این است که به خاک باغ‌تان سخت نگیرید!

«باغبانی بدون شخم» (No-dig Gardening) به سرعت در حال تبدیل شدن به راهی برای رشد خاک است و منطق ساده‌ای دارد: راه سبزتر و آسان‌تری برای رشد گیاهان و سبزیجات است!

چرا شخم زدن فایده‌ای ندارد؟ 

گای بارتِر، باغبان ارشد انجمن سلطنتی باغبانی بریتانیا می‌گوید: «فرآیندهای طبیعی که خاک را سالم و حاصلخیز نگه می‌دارند با شخم زدن بهم خورده و مختل می‌شوند. به حداقل رساندن شخم زمین زمانی مطلوب است که بخواهید گیاهان را به روش‌هایی پرورش دهید که کمترین تأثیر زیست‌محیطی را داشته باشند.» 

شخم زدن شماری از سازه‌های زیرزمینی را از بین می‌برد. کانال‌های زهکشی ایجاد شده توسط کرم‌ها و شبکه‌های قارچی مهم از بین می‌روند و کربن محبوس در خاک در جوّ آزاد می‌شود. همچنین شخم زدن دانه‌های علف‌های هرز را به سطح نزدیک‌تر می‌کند و سبب می‌شود راحت‌تر جوانه بزنند. 

بارتِر و تیمش از روش‌های باغبانی بدون شخم در باغ‌های سلطنتی استفاده می‌کنند. او می‌گوید مزایای این روش فقط شامل محصولات بهتر نمی‌شود. 

چارلز دودینگ، قهرمان باغبانی بدون شخم، باغچه‌های کنار هم را در طول هشت سال مقایسه کرد. یکی شخم زده شد، دیگری نه و نتیجه این شد که ۱۰۰ کیلوگرم محصول اضافه از باغچه بدون شخم گزارش شد. 

به نظر شما باغ بدون شخم چگونه رشد می‌کند؟ باغبان‌هایی که شخم نمی‌زنند، به‌جای کشت و زرع در خاک، باغچه‌هایشان را با لایه‌ای از مالچ (کود گیاهی) یا مواد آلی خوب پوسیده‌شده، چه از سطل‌های کمپوست خودشان یا از مراکز باغبانی می‌پوشانند. 

بارتر می‌گوید اگر زمین پر از علف هرز باشد، فقط آن را با چند ورقه مقوا بپوشانید. سپس یک لایه دیگر کمپوست روی آن اضافه کنید (گاهی به این کار، باغبانی لازانیا می‌گویند). 

بارتر می‌گوید: «با این کار علف‌های هرز خفه می‌شوند و گیاهان در خاک زیرین ریشه می‌کنند، خاکی که با فعالیت کرم‌هایی که کمپوست را به خاک زیرین حمل می‌کنند، غنی‌تر می‌شود.» 

«برای ساخت باغچه نیازی به استفاده از الوارهای گران‌قیمت نیست و نیازی نیست باغپه خیلی مرتفع باشد، ۱۵ سانتی‌متر برای بهره‌مندی از مزایای باغچه‌های مرتفع کافیست. سعی کنید روی باغچه‌هایتان پا نگذارید چون این کار سبب فشرده شدن خاک می‌شود، به خصوص در هوای مرطوب و خاک فشرده‌شده نیاز شخم زدن دارد.»

اگر همه اینها به نظر شما آسان است، یک تکنیک مد روز دیگر هم وجود دارد که باید امتحان کنید. تپه‌کاری یا Hügelkultur برای بارورتر کردن مناطق قهوه‌ای (دچار آلودگی و رهاشده) استفاده می‌شود. در این روش، تپه‌ای از چوب پوسیده و سایر مواد قابل‌کمپوست ایجاد می‌شود و سپس این تپه به یک باغچه‌ی برجسته تبدیل می‌شود. 

بارتر می‌گوید: «تئوری این روش این است که تجزیه شدن الوار از طیف وسیعی از قارچ‌ها و دیگر موجودات زنده حمایت می‌کند که برای سلامت خاک و گیاهان مفید هستند و منجر به تولید محصولات خوب می‌شوند. این روش مانند سایر تکنیک‌های باغچه‌های مرتفع، برای جایی خوبست که خاک زیرین آن ضعیف باشد.» 

بارتر توصیه می‌کند اول یک قسمت کوچک، شاید ۲ متر مربع را امتحان کنید. یک گودال کم‌عمق ایجاد کنید و آن را با کنده‌ها و شاخه‌های افتاده پر کنید. کود گیاهی یا سایر مواد آلی را روی آن بریزید و کار را با افزودن خاک تمام کنید. 

این رویکرد در باغبانی ضایعات کمی دارد و مانند روش بدون شخم، اتفاقاتی را که به صورت طبیعی در خاک رخ می‌دهد شبیه‌سازی می‌کند. تا به امروز، هیچ تحقیق جدی در مورد تپه‌کاری انجام نشده، اما تصور می‌شود الوار پوسیده سبب تقویت خاک غنی از مواد مغذی می‌شوند و مانند اسفنجی عمل می‌کنند که رطوبت را برای گیاهان حفظ می‌کند. 

اواخر زمستان زمان مناسبی برای آزمایش باغبانی بدون شخم است. زمین باید کمتر غرق آب باشد تا شما بتوانید باغ خود را به موقع برای رشد فصل بهار آماده کنید. 

این رویکرد به باغبانی بدون زحمت نیست، اما قطعا آسان‌تر و پایدارتر است!

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • بازار فروش گیاهان محلی زنجان در فصل بهار
  • بررسی مزیت‌های راهبردی اصلاح سهمیه بندی بنزین؛ از خانوادگی شدن سفرها تا استفاده از وسایل نقلیه اشتراکی
  • مزایای فوق‌العادۀ باغبانی «بدون شخم»؛ بیل را کنار بگذارید!
  • مراقب این قارچ‌ها باشید!
  • برای مبارزه با این بیماری خیار تلخ بخورید
  • بی‌نمک زندگی کنید!
  • رازگشایی از ۷ علت ابتلا به سرطان
  • عضو کنست صهیونیستی: هیچ چیز مهمتر از بازگشت اسرا نیست
  • سرزده‌های استاندار جدید لرستان از ادارات
  • شهرک صنعتی «کشت و صنعت» لرستان به‌زودی بهره‌برداری می‌شود