Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این‌که فقر فرهنگی و اخلاقی بزرگ‌ترین درد جهان کنونی در عرصه محیط زیست است، اظهار کرد: طبق بررسی‌ها و مطالعات انجام‌شده، نگاه تمام ادیان به طبیعت، احترام و ستایش بوده است. درد مشترک دنیای امروز آلودگی زیست محیطی و مخاطرات ناشی از آن است.

به گزارش ایسنا، عیسی کلانتری امروز (شنبه، ۱۵ اردیبهشت) در یازدهمین دور گفت‌وگوی دینی مرکز گفت‌وگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با موضوع «ادیان و محیط زیست» که با حضور علما و اندیشمندانی از اسلام و مسیحیت برگزار شد، با بیان این‌که سازمان حفاظت محیط زیست در ایران تنها سازمانی است که وظیفه آن، حفظ و مراقبت از نسل‌های بعدی است، اظهار کرد: ما در سازمان محیط زیست مسئول و حامی نسل‌های بعدی هستیم که حقوق آن‌ها پایمال نگردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آلودگی‌های محیط زیستی و مخاطرات ناشی از آن، یکی از مسائل مهم و درد مشترک دنیای کنونی است حتی در میان مسائل خطیر جهانی اندیشه متفکران، مسئولان و آحاد جامعه را به خود مشغول کرده است و نگرانی عمیقی در این زمینه وجود دارد.

وی در ادامه با بیان این مطلب که انفجار جمعیت، گرم شدن کره زمین، تغییرات آب و هوایی، آلودگی دریاها، بحران کمبود آب، بحران زباله، خطرات تسلیحات، جنگ‌های منطقه‌ای و قبیله‌ای همه ناشی از فعالیت‌های انسان زیاده‌خواه بر روی این کره زمین است. همه این مشکلات را باید در روحیه انسان  و بی‌پروایی او در تسلط و تصرف در طبیعت جست‌وجو کرد. به جرأت می‌توان گفت؛ فقر فرهنگی و اخلاقی بزرگ‌ترین مشکل جهان است و انحراف در عمل و اخلاق و دور افتادن از محیط اصلی معنویت انسانی، عدم رعایت آداب و تعالیم دینی از عوارض این فقر است.

معاون رییس‌جمهور در ادامه افزود: طبق بررسی‌های انجام شده نگاه تمام ادیان به طبیعت، احترام و ستایش است. سایر ادیان الهی نمادهایی چون آب، آتش و خاک را مظهر پاکی و سمبل پاکی از بدی‌ها می‌دانستند که این نشان‌دهنده حرمت و ارزش بالای طبیعت برای ما بوده است. متاسفانه تمدن صنعتی و مادی‌گرایی، فناوری را برای مسائل اقتصادی، اجتماعی و تامین بیشتر رفاه گسترش داده است اما در مقابل نیروی تعالی‌بخش معنویت انسانی را که می‌توانست بر مخاطرات غیرقابل پیش‌بینی این فناوری فائق آید و عاملی بازدارنده باشد، به کلی بی‌اعتنا شده است و این بحرانی است که نظام فکری و تعامل انسان با طبیعت را در سایه قرار داده است. امروز این دامنه بحران تا آنجا گسترش یافته است که توانسته انسان خلیفه‌الله را نعوذبالله برده و حتی مخلوق خویش تلقی کند.

کلانتری در ادامه با بیان این‌که باورها، فرهنگ‌ها و ادیان می‌توانند اهرمی برای آگاهی و درک بهتر ارزش‌ها و اهمیت طبیعت باشند، تاکید کرد: بشر در گذشته از درون طبیعت به حکمت الهی پی برده است. دین اسلام طبیعت را آیت و مخلوق دانسته، در دین اسلام حقوق اجتماعی اهمیت بیشتری از حقوق فردی دارد. اسراف و تبذیر از طبیعت به‌معنی مصرف بی‌رویه و ریخت و پاش کردن است. از نظر قرآن مجید کسی که اسراف و تبذیر  از طبیعت کند، همچنین تجاوز به طبیعت، تجاوز به حقوق انسان‌هاست و خلاف امانت‌داری الهی است. کامل‌ترین سفارش‌ها برای حفاظت از طبیعت و محیط زیست است. در حدود هزار آیه در توصیف حفظ و اهمیت طبیعت و محیط زیست در قرآن کریم وجود دارد. در کتب مسیحیت نیز نگاه بسیار مقدسی به طبیعت وجود دارد و هر عمل غیرمسئولانه انسان نسبت به سایر مخلوقات عملی زشت تلقی می‌شود و در کتب مسیحی نیز انسان برای مراقبت از زمین فرا خوانده شده است. هرگونه استفاده نامنظم عمومی از مواهب زمین نه تنها عملی توهین‌آمیز نسبت به خالق محسوب می‌شود بلکه دارای پیامدهای فاجعه‌باری برای ابنای بشر و محیط زیست است.

وی با بیان این‌که رهبر کاتولیک‌های جهان پاپ فرانسیس ویران کردن طبیعت و تخریب محیط زیست را در فهرست گناهان و مراقبت از آن را مشمول عمل خیر اعلام کرده است، گفت: طبیعت خانه انسان است و مقام معظم رهبری در ابلاغیه مهم به این امر اشاره داشته است. ماموریت قانونی این سازمان با الهام از مکتب اسلام توجه ویژه به حفاظت از طبیعت و محیط زیست است. مصوبه ۱۵ ماده‌ای به سازمان حفاظت محیط زیست کشور صادر و رهبری نیز بر حفاظت از محیط زیست تاکید فرموده‌اند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این‌که رییس‌جمهور نیز فردی اخلاق‌مدار و روحانی است که حفظ محیط زیست را سرلوحه اهداف دولت تدبیر و امید قرار داده است، خاطرنشان کرد: رییس‌جمهور در چهار سال اخیر و در گذشته نیز همواره بر حفظ محیط زیست تاکید کرده است و در راستای اشتراک مساعی ادیان در زمینه حفظ محیط زیست و طبیعت در قالب گفت‌وگوی تمدن‌ها،  همایش‌ها و سمینارهای متعددی در سطح جهان و منطقه برگزار شده است. در این همایش نیز مباحثی همچون نقش ارزش‌های دینی و فرهنگی در عرصه حفاظت از محیط زیست، توسعه پایدار و آگاهی‌های عمومی مورد توجه قرار گرفته است و امید داریم که بتوانیم با حضور عالمان دینی در عرصه حفاظت از محیط زیست گام‌های مفید و شفاف‌سازی بیشتری برداریم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۸۶۱۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه باید با دانش سنتی و بومی هر منطقه همراه شود

معاون سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به لزوم استفاده از دانش سنتی در مسائل توسعه‌ای، گفت: بحث‌های توسعه‌ای بدون توجه به پیشینه و ویژگی تمدنی و اقلیمی امکان‌پذیر نیست. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، نورالله مرادی شامگاه سه‌شنبه در نشست خبری اولین همایش ملی دانش سنتی محیط زیست با خبرنگاران و اصحاب رسانه استان، با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های اصلی سازمان حفاظت محیط زیست و معاونت آموزش بحث پرچمداری است، اظهار داشت: در بحث پرچمداری هر کدام از استان‌های کشور یک موضوع تخصصی محیط زیست را به عنوان پروژه اصلی آن استان برای تولید محتوا برای کل کشور در دستور کار دارند و پرچمداری 31 استان مشخص است.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور، افزود: دانش سنتی یکی از این موضوعات است و می‌تواند آغازگر پرچمداری باشد، برنامه‌ها و دستورالعمل‌ها تدوین شده است، ما از استان چهارمحال و بختیاری شناخت داشتیم و پژوهشگران بسیاری در این زمینه فعال بودند به همین دلیل این استان برای موضوع دانش سنتی انتخاب و دبیرخانه و شورای مشورتی استان تشکیل شد.

وی گفت: به حوزه دانش بومی کمتر توجه شده و اساسا در منظومه ذهنی مدیران اجرایی ما کمتر وجود داشته و از کل دانش سنتی در این سال‌ها دو بروشور عامیانه و سطحی بود که کار را دشوار می‌کرد، موضوع دانش سنتی جدید بود و مقاله و اطلاعات خاصی در این زمینه نبود و باید جمع‌آوری می‌شد و به بنیان خاص تبدیل می‌شد.

مرادی ادامه داد: مدل طراحی شد و کارهای مختلفی انجام و برای هر استان نحوه جمع‌آوری اطلاعات دانش بومی ابلاغ شد و استان‌ها موازی‌کار در استان چهارمحال و بختیاری کار جمع‌آوری دانش بومی در حوزه محیط‌زیست را شروع کردند.

مرادی افزود: یکی از کارهایی که باید انجام می‌شد ایجاد حس هویت برای این شاخه دانش بود که یک راه آن تولید ادبیات است که یکی از راه‌های آن برگزاری همایش در راستای سایر فعالیت‌ها بود.

وی عنوان کرد: تعداد 240 مقاله به همایش ارسال و 210مقاله انتخاب شد و 13مقاله طی دو روز برگزاری همایش ارائه می‌شود، همچنین 7وبینار قبل از همایش برگزار شد،  کتاب چکیده مقالات به زودی تهیه می‌شود و تهیه کتاب اصل مقالات هم در دستور کار است.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشوربا اشاره به اینکه این همایش دو سالانه و به میزبانی استان چهارمحال و بختیاری است، گفت: گام بعدی این است که دانش سنتی هر استان را جداگانه منتشر و در نهایت همه به دبیرخانه استان چهارمحال و بختیاری ارسال شود و اطلس دانش بومی و سنتی ایران را منتشر کنیم.

مرادی با اشاره به لزوم استفاده از دانش سنتی در مسائل توسعه‌ای، بیان کرد: بحث‌های توسعه‌ای بدون توجه به پیشینه و ویژگی تمدنی و اقلیمی امکان‌پذیر نیست اساسا تمدن ایرانی یک تمدن محیط زیستی است و در همه ابعاد این بوم سازگان شاهد فعل و انفعالات زیست‌محیطی است از جمله شعر،قصه، معماری و غیره نشان چگونگی اقلیم ماست.

وی ادامه داد: انسان تلاش کرده خود را با محیط و اقلیم سازگار کند، این ویژگی تمدنی ماست و در سایر شئون تمدنی نمود پیدا می‌کند، اشعار نظامی و منوچهری دامغانی و متون عرفانی ما آکنده از محیط زیست ماست و تمدن ما همواره نسبت به محیط زیست حساس بوده اما بخشی مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور مطرح کرد: ما معتقدیم برای جمع‌آوری دانش بومی در حوزه محیط زیست و استفاده از آن دیر است و اگر استفاده نکنیم بخش‌های دیگری از آن را هم از دست می‌دهیم.

مرادی تشریح کرد: پس از پایان این همایش نشست آسیب‌شناسی خواهیم داشت و ضعف و کاستی‌ها بررسی می‌شود و به تقویت همایش در سال‌های آتی می‌پردازیم. مهم‌ترین بستر برای حفظ محیط زیست نهاد رسمی آموزش و پرورش است، اگر بتوانیم آموزش و پرورش قوی در حوزه محیط زیست داشته باشیم، بسیاری از مشکلات را نداریم، نسل‌سازی از آموزش و پرورش است، تفاهم‌نامه‌ و برنامه‌هایی با این نهاد داریم که حفظ محیط زیست را در پی دارد.

وی ادامه داد: یکی از کارهای مورد تاکید مخاطب شناسی است، در گذشته مخاطبین ما محدود بودند اما تلاش کردیم دانش و اطلاعات در اختیار عموم مردم قرار دهیم و روی همه اقشار کار شود . 128هزار عضو شورای شهر و روستای کشور، ورزشکاران، کانون فوتبال، هنرمندان، روحانیون، دانشگاه‌ها، معلمین آموزش و پرورش، زنان و غیره از جمله جامعه هدف برای آموزش مسائل زیست محیطی هستند، همچنین 2000 خانه محیط زیست در کشور برای عمومی کردن آموزش ایجاد شد که فعالیت‌های خوبی در آن شد.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور، تصریح کرد: دانش سنتی و بومی در تقسیم‌بندی اساسا به چیزی گفته می‌شود که متعلق به جامعه است و فردی نیست و مباحث مردم گیاه‌شناسی، هواشناسی سنتی، آب‌شناسی سنتی، کشاورزی سنتی، فرهنگ، قصه‌ها، معماری، نحوه برداشت محصول و غیره در حوزه دانش سنتی است و مانند محیط زیست همه چیز را در بر می‌گیرد و برنامه‌ریزی برای بین‌المللی شدن دانش سنتی باید انجام شود.

انتهای پیام/7540/

دیگر خبرها

  • ۱۴۴ متخلف زیست محیطی دستگیر شدند
  • آمادگی ایران برای جلوگیری از فجایع زیست محیطی
  • شناسایی ۶۲ واحد آلاینده در مه ولات
  • پایش زیست محیطی مشترک واحد تولیدآلیاژ در شوط
  • ثبت بیش از ۵۰۰ مورد آلودگی زیست محیطی در لرستان
  • دستگیری ۷۰۳ شکارچی و صیاد متخلف در سال گذشته
  • توسعه باید با دانش سنتی و بومی هر منطقه همراه شود
  • کشف و جمع آوری تورهای متخلفین صید غیرمجاز در تالاب نوروزلو میاندوآب
  • ۲۰ درصد پسماندهای خانگی پلاستیک‌ است
  • رهاسازی ۳۰ قطعه کبک در دامان طبیعت مرند