Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسن عابدینی کارشناس مسائل بین المللی با تاکید بر اینکه آمریکا در برجام باقی می ماند گفت: ترامپ تلاش می کند تا با ایجاد عملیات روانی بر مردم ایران، روی تصمیمات مقامات ایران به نفع خود تاثیر بگذارد که باید نسبت به این راهبرد هوشیار بود. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، حسن عابدینی کارشناس مساپل بین المللی گفت: مقامات فرانسه، آلمان و انگلیس در تلاش اند تا با ارزیابی شرایط منطقه ای، ترامپ را در ماندن در برجام تشویق کنند زیرا برجام توانسته بسیاری از به اصطلاح نگرانی های بین المللی را حل و فصل کنند؛ از جمله میزان اورانیوم و نیز غنی سازی 20 درصدی را که براساس توافق بین المللی برجام مدیریت شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

او گفت: این تلاش های 1+5 در موضوع برجام در حالی مطرح شده که ایران با اطمینان به عملکرد خودبارها اعلام کرده است که هرگز به دنبال ساخت سلاح هسته ای نبوده لذا قبول کرده است تا بازرسان آژانس برای 25 سال بر عملکرد هسته ای ایران نظارت داشته باشند که این راستی آزمایی ایران را به نمایش گذاشته است.

او افزود: این راستی آزمایی های ایران درحالیست که 5+1 نیز باید براساس مفاد برجام تحریم های خود علیه ایران را لغو می کردند که متاسفانه به تعهدات خود عمل نکرده و در عمل خلف وعده کردند.

عابدینی یادآور شد: من فکر می کنم که آمریکا و شخص ترامپ در برجام می ماند اما می خواهد فضا همچنان تیره و تار باشد تا در سایه این تردیدهای بین المللی نسبت به ماندن یا رفتن ترامپ در کنار شانه خالی کردن از عمل به تعهدات، فضای امنیتی علیه ایران ایجاد شود تا جلوی هرگونه سرمایه گذاری خارجی در ایران نیز گرفته شود.

این کارشناس مسائل بین المللی یادآور شد: طرف غربی می داند که ایران تا قبل از برجام هم به دنبال سلاح هسته ای نبوده هم به دلیل فتوای رهبر انقلاب و هم به دلیل گزارش های سازمان انرژی اتمی که بارها پایبندی ایران به برجام را تایید کرده است لذا آمریکا به دنبال یک عملیات روانی علیه ایران است.

او گفت: اروپا تا پیش از این هم نسبت به ایران بدعهد بود لذا تغییر مواضع اروپا نسبت به ایران موضوع عجیبی نیست. در حال حاضر 1+5 به دنبال اجرای بازی نقش پلیس خوب، پلیس بد است تا به بهانه های مختلف جلوی فعالیت های دفاعی ایران را بگیرد.

عابدینی افزود: آمریکا به دنبال تبدیل تحریمهای زمان بندی شده به صورت مادام العمر است که طبیعتا ایران این موضوع را نمی پذیرد، از سوی دیگر غرب می خواهد تا روی توان نظامی ایران مذاکره کند! زیرا همه می دانند که آمریکا قبل از حمله نظامی به کشوری، آن کشور را خلع سلاح می کند تا به اصطلاح پیروز میدان شود که طبیعتا مقامات ایران این موضوع را نمی پذیرند.

این کارشناس مساپل بین المللی یادآور شد: ایران بر اساس تقاضای عراق و سوریه به این کشورها کمک می کند که این موضوع بر خلاف آنچه غرب مدعی است اقدامی بر خلاف قوانین بین المللی به حساب نمی آید بنابراین طبیعی است که ایران زیر بار خواسته های نامشورع غرب نرود.

او افزود: آمریکا می خواهد با عملیات روانی روی تصمیم مدیران تصمیم گیرنده کشور تاثیر بگذارد. در یک ارزیابی کامل و دقیق آمریکا تنها زمانی ممکن است از برجام خارج شود که بخواهد دست به رفتاری غیرمنطقی بزند.

او یادآور شد: ترامپ حتی در یارکشی های بین المللی هم طرفداری ندارد زیرا آمریکا در موضوع قدس هم نتوانست هم پیمانان خود را با خود همراه کند. موگرینی، گوترش و حتی سایر مقامات کشورهای اروپایی نیز با عقاید ترامپ مخالفند.

عابدینی افزود: آمریکا فقط یک گزینه روی میز دارد و آن اعمال تحریم علیه ایران است جالب آنکه آمریکا بیش از آنچه پیش ا از این ایران را مورد تحریم قرار داده بود، تحریم جدیدتری در اختیار ندارد تا بتواند آن را علیه ایران به کار برد لذا در حال حاضر دست آمریکا در مقابل ایران کاملا خالی است.

او تاکید کرد: مهمترین اقدام آمریکا علیه ایران عملیات روانه روی مردم و تاثیر روی نظر مقامات تصمیم گیرنده در ایران است که باید نسبت به آن هوشیار بود.

حامد موسوی کارشناس مسائل بین المللی دیگر مهمان برنامه گفت: من معتقدم ترامپ از برجام خارج می شود زیرا تیم جدیدی که وارد کاخ سفید شده اند مقابله با ایران را در دستور کار دارند حال ممکن است کاخ سفید برای خود مفادی را تعریف کند که بطور ظاهری برجام را تایید می کند اما این شرط را می گذارد که اگر ایران اقدامی خارج از این مفاد کاخ سفید انجام دهد عملا از برجام خارج می شود تا با این حیله هزینه این خروج را گردن ایران بیندازد.

او گفت: اگر آمریکا بخواهد از برجام خارج شود سه مسئله مطرح می شود: نخست خروج نرم از برجام که برخی از صنایع را برای تحریم استثنا می شود. دوم اینکه خروج همه جانبه و هم زمان از برجام و بازگشت کامل تحریم ها که البته دو سناریوی نخست چندان محتمل نیست و اما مسئله سوم اینکه تعلیق تحریم ها را تمدید نمی کند اما اعمال تحریم ها را به صورت زمان بندی شده باز می گردد که این سناریو محتمل تر است زیرا این فضا باعث چانه زنی های بیشتر با ایران با هدف کسب امتیازهای بیشتر می شود، از سوی دیگر به ایجاد جنگ روانی در داخل ایران می شود تا با این فضای متشنج به کسب امتیازات بیشتر دست یابد.

موسوی افزود: تحریم بانک مرکزی یکی از مهمترین تحریمهاست که بازگشت آن به 180 روز بعد برمی گردد.

او افزود: غرب و مذاکرات مجدد درباره برجام به صورت یک جانبه تعریف و تنظیم شده زیرا در متون مورد توافق غرب با ترامپ نقطه نظرات ایران اعمال نشده و جالب آنکه غرب شروطی را علیه ایران وضع کرده اند که عملا هیچ ربطی به ایران و پی تی و برجام ندارد لذا عملکرد آنها به معنای برهم زدن برجام تعبیر می شود.

او افزود: سیاست دولت ترامپ بجز اعمال تحریمهای مختلف علیه ایران، تلاش برای ایجاد ابهام در برجام است تا در عمل حداقل امتیازات برجام را به ایران بدهد این درحالیست که مقامات ایران تاکید کرده اند حتی اگر شکل ظاهری برجام هم تایید شود ولی در عمل منافع ایران تامین نشود بازهم ایران با هزینه آمریکا از برجام خارج می شود.

او گفت: بعد از خروج آمریکا از برجام، ترامپ با اعتراض اروپا مواجه می شود اما این اعتراض ها هرگز به اقدام متقابل علیه آمریکا ختم نمی شود لذا بهتر است به اروپایی ها اعتماد نکنیم. اما روسیه و چین با آمریکا مخالفت جدی تری خواهد کرد؛ اگرچه آمریکا می تواند با اعمال فشار به بخش های خصوصی روسیه و چین آنها را هم با خود همراه کند لذا مقامات ایران باید با چین و روسیه مذاکرات جدی تری را آغاز کند.


منبع: شبکه خبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۸۷۵۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازمان همکاری‌ اسلامی از همه کشورها خواست کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند

به گزارش حوزه بین الملل خبرگزاری تقریب، سازمان همکاری اسلامی در بیانیه ای با استقبال از تصمیم جمهوری ترینیداد و توباگو در به رسمت شناختن کشور فلسطن افزود که این اقدام مهم با قوانین بین المللی و قطعنامه های سازمان ملل متحد در این زمینه همخوانی دارد و به مردم فلسطین این امکان را می دهد تا بتوانند برای حقوق مشروع خود از جمله حق بازگشت، تعیین سرنوشت خویش و تشکیل کشور مستقل فلسطین بر اساس مرزهای ۴ ژوئن ۱۹۶۷ به پایتختی قدس تلاش کنند.

این سازمان که متشکل از ۵۷ کشور مسلمان است بار دیگر از همه کشورهای جهان که هنوز کشور فلسطین را به رسمیت نشناخته اند خواست تا در اسرع وقت در حمایت از مردم فلسطین در به رسمیت شناختن کشور فلسطین و انجام تلاش های بین المللی با هدف پایان دادن به اشغالگری رژیم اسرائیل و تحقق صلح و ثبات در منطقه و اجرای مصوبات بین المللی مرتبط، اقدام کنند.

جمهوری ترینیداد و توباگو روز پنجشنبه در تصمیمی که در جلسه شورای وزیران این کشور اتخاذ شد، کشور فلسطین را به رسمیت شناخت.

این تصمیم بر اساس توصیه وزیر امور خارجه جمهوری ترینیداد و توباگو اتخاذ شد و بر اساس شورای وزیران این کشور تصمیم گرفت که با هدف تحقق صلح پایدار از طریق تقویت اجماع رو به افزایش بین المللی در مورد مساله فلسطین، تشکیل کشور مستقل فلسطین را به رسمیت بشناسد.

در بیانیه دولت ترینیداد و توباگو همچنین آمده است: به رسمیت شناختن کشور فلسطین یک امر اخلاقی و عادلانه و بیانگر خواسته‌های مشروع ملت فلسطین و حمایت از آنها است.

ترینیداد و توباگو (Trinidad and Tobago) با نام رسمی جمهوری ترینیداد و توباگو کشوری جزیره‌ای در دریای کارائیب واقع در شمال آمریکای جنوبی است. این کشور در فاصله ۱۱ کیلومتری سواحل ونزوئلا و ۱۳۰ کیلومتری سواحل گرانادا واقع شده و به خاطر ذخایر نفت و گاز خود معروف است.

پیشتر نیز جامائیکا و باربادوس در آوریل گذشته اعلام کردند که کشور فلسطین را به رسمیت می شناسند.

پیشتر «ریاض منصور» سفیر و نماینده تشکیلات خودگردان فلسطین در سازمان ملل متحد از رایزنی‌های جاری در زمینه به رسمیت شناختن کشور فلسطین از سوی چند کشور خبر داده بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اعتراف روزنامه غربگرا: ایران  سه بر صفر از آمریکا جلو است
  • آنروا: کودکان غزه‌ سطوح مخرب آسیب روانی را تجربه می‌کنند
  • آونروا: کودکان غزه‌ سطوح مخرب آسیب روانی را تجربه می‌کنند
  • بازخوانی پرونده توسعه برق هسته‌ای در ایران؛ از برجام تا مشارکت مردم
  • شاوردیان: بعد از عملیات وعده صادق سودجویان به دنبال ایجاد بحران اقتصادی در کشور بودند
  • سازمان همکاری‌ اسلامی از همه کشورها خواست کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند
  • سازمان همکاری‌ اسلامی خواستار به رسمیت شناختن کشور فلسطین شد
  • سازمان همکاری‌ اسلامی به رسمیت شناختن کشور فلسطین را خواستار شد
  • عضو ارشد حماس: آمریکا نتانیاهو را تحت فشار قرار دهد تا تصمیمی سیاسی بگیرد که منجر به توافق آتش بس شود/ رژیم صهیونیستی به دلایل سیاسی داخلی هنوز نتوانسته تصمیم لازم برای رسیدن به توافق را اتخاذ کند
  • مثلث آمریکایی چه هدفی را در تقابل با فعالیتهای هسته‌ای ایران دنبال می‌کنند؟ / نقشه راه گروسی در تهران پس از عملیات وعده صادق