Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-26@11:02:58 GMT

نامه‌های ماندگار محمد بهمن ‌بیگی منتشر شد

تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۳۸۸۶۶۷

نامه‌های ماندگار محمد بهمن ‌بیگی منتشر شد

شجاعی یکشنبه در گفت‌و‌گو با ایرنا هدف از جمع‌آوری، چاپ و انتشار نامه‌ها و دستخط‌های بهمن بیگی را شناخت ابعاد شخصیتی آموزگار عشایر عنوان کرد و بیان داشت: شناخت بهمن‌بیگی رمز و رازهای فراوانی دارد که پی‌بردن به آن مستلزم درک و دریافت دقیق و عمیق از ایده‌ها، آرمان‌ها، احساسات و توانمندی‌های او در شرایط آن زمان ایران و عشایر، به‌خصوص عشایر جنوب کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اضافه کرد: شروع آموزش به عشایر در 1330خورشیدی در شرایط بسیار دشوار عشایر جنوب ایران و با اوضاع و احوال اجتماعی، اقتصاد نابسامان، جنگ و جدال اقوام با حکومت مرکزی و تداوم آموزش عشایر طی حدود سه دهه، به توانمندی بهمن‌ بیگی در استفاده از هنر ارتباط صحیح، سالم و مؤثر بستگی تمام داشته است.
شجاعی با بیان اینکه در کتاب نامه‌های ماندگار محمد بهمن‌ بیگی تعدادی از نسخه‌های دست‌نویس وی نیز منتشر شده است، افزود: این کتاب براساس 76 نامه و دست‌نوشته از سوی نگارندگان این نامه‌ها تدوین شده است و امید است با چاپ این کتاب، دیگر اسناد بازمانده از وی نیز از گنجه‌های خصوصی بیرون آید و در اختیار عموم قرار گیرد.
نویسنده این کتاب گفت: بهمن‌بیگی در زمان نگارش نامه‌ها گمان نمی‌برده که روزی جمع‌آوری شود و به چاپ رسد؛ بنابراین رعایت دقایق و ظرایف ادبی در نگارش این نامه‌ها مورد توجه او نبوده است و به‌همین دلیل شاید چندان خود را مقید به زینت‌های ادبی در نگارش نامه‌ها نمی‌دانسته ‌است هرچند تألیفات او به ‌‌وضوح نشان‌دهنده تسلط کاملش بر ادبیات قدیم و جدید است.
وی بیان کرد: بیشتر نامه‌های منتشر شده در این کتاب به دست‌خط بهمن‌بیگی است که دیدن آن حلاوت خاصی دارد و برای سهولت در خواندن نامه‌ها، نمونه‌ تایپ‌شده آن‌ها در کنار دست‌خط نامه‌ها آورده شده است و ازآنجاکه شناخت مخاطب نامه کمک شایانی به انتقال مفاهیم و درک موضوع نامه می‌کند مخاطبان در حد امکان و به ‌اختصار معرفی شده‌اند.

** بازسازی تصویر نامه‌های بهمن‌بیگی دو سال زمان برده است
شجاعی با بیان اینکه کاغذ نامه‌ها براثر گذر زمان کیفیت خود را از دست داده و نیز در برخی موارد با محو جوهر ناخوانا شده است، بیان داشت: گرافیست این اثر، مصطفی اکبرزاده با صرف زمانی بالغ بر دو سال به بازسازی پیکسل‌ها درعین حفظ اصالت نامه‌ها پرداخته و آن‌ها را به شکلی خوانا درآورده است؛ افزون بر این جملاتی از بهمن بیگی را به‌‌صورت تایپوگرافی طراحی و در لابه‌لای صفحات کتاب گنجانده است.
نویسنده و مؤلف کتاب نامه‌های ماندگار محمد بهمن‌بیگی درخصوص سبک نگارش این نامه‌ها نیز عنوان کرد: از خصوصیات نامه‌های بهمن‌بیگی علاوه ‌بر خط خوش باید به تعادل، نوع‌دوستی، روشن‌بینی، نجابت و عشق به خدمت اشاره کرد زیرا این نویسنده چیره ‌دست توانسته است در نوشته‌ها و نامه‌هایش کلمات و جملات را ماهرانه به بند کشد و صریح، روان و روشن همان چیزی را که در ذهن و ضمیر داشته به مناسبت و ضرورت به روی کاغذ آورد و منظور خود را بیان کند.
وی ادامه داد: در نامه‌های بهمن ‌بیگی خلاقیت بسیاری به‌ چشم می‌خورد. گاه طنزی ملیح، چاشنی بعضی نامه‌ها می‌شود که به دل مخاطب می‌نشیند و او را به ‌وجد می‌آورد و فکر و دلش را تصاحب می‌کند مثلاً در نامه به دکترسید بصیر هاشمی رئیس کنونی مرکز کاشت حلزون شنوایی شیراز که خود زمانی از همین کودکان بوده است درخواست می ‌کند مشکل فرد بیماری را که معرفی کرده است حل کند و این درخواست را با طنزی شیرین بدین‌ صورت می‌نویسد: اگر مشکلش را حل نکردی به همه‌ ایلات بویراحمد خبر می‌دهم!
شجاعی با اشاره به اینکه بهمن‌ بیگی برنده جایزه پیکار با بیسوادی، جایزه کروپس کایا از سازمان جهانی یونسکو است، پیشنهاد داد مسئولان و متولیان فرهنگی دست‌نویس نامه‌ها و دستخط‌ های بهمن بیگی را به‌منزله میراث معنوی ایران در سازمان ملل به ثبت برسانند.
کتاب نامه‌های ماندگار محمد بهمن بیگی در 204 صفحه با قطع رحلی و جلد نفیس توسط انتشارات همارا به چاپ رسیده است.
محمد بهمن بیگی که او را بنیانگذار تعلیمات عشایری ایران می دانند در 11 اردیبهشت 1389 در سن 91 سالگی در شیراز درگذشت.
7375 /1876
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: موسسات مالی و اعتباری تحولات سوریه گفت و گوی ملی ارز دیجیتال ارزش های دهه 60 ادبیات بیسوادی سازمان ملل عشق یونسکو موسسات مالی و اعتباری تحولات سوریه گفت و گوی ملی ارز دیجیتال ارزش های دهه 60 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۸۸۶۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیین‌نامه طبیعتگردی منتشر شد/ تدوین دستورالعمل نظارت بر آفرودسواری

آیین‌نامه طبیعتگردی که توسط هیات وزیران مصوب شده بود، ابلاغ شد و در این آیین نامه نسبت به تشکیل کارگروه ملی و تدوین دستورالعمل ساماندهی و نظارت بر آفرودسواری در عرصه طبیعی تاکید شده است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، «آیین نامه طبیعت گردی» طی نامه شماره ۱۵۴۸۷ توسط هیأت وزیران مصوب و با دستور معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد. پیش از این نیز عزت الله ضرغامی در جمع خبرنگاران از تصویب آئین نامه طبیعت گردی نیز خبر داده بود.

در این آئین نامه آمده:

هیأت وزیران در جلسه روز ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۳ به پیشنهاد مشترک وزارت میراث فرهنگی، جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی آئین طبیعت گردی را به شرح زیر تصویب کرد:

در ماده یک این آئین نامه پس از تعریف هر کدام از اصطلاحات، دامنه شمول این آئین نامه را مناطق و محدوده‌های طبیعی خاص اعلام کرده است و نوشته که به منظور مدیریت کلان، برنامه ریزی و هماهنگی در زمینه توسعه طبیعت گردی در مناطق خاص، تشویق و ترویج طبیعت گردی و تسهیل و هدایت فعالیت‌ها و امور مندرج در این آئین نامه کارگروه ملی طبیعت گردی مرکب از نمایندگان هر یک از دستگاه‌ها به اضافه یک متخصص طبیعت گردی، دستیار وزیر میراث فرهنگی در امر مردمی سازی و نماینده دستگاه‌ها و معاونت‌های تخصصی مرتبط حسب موضوع مورد بررسی در کارگروه است.

همچنین دستگاه‌های عضو کارگروه ملی مکلف هستند نسبت به پیش بینی پست‌های سازمانی در ساختار اداری خود که مرتبط با طبیعت گردی در سطوح ستادی و استانی است با استفاده از ظرفیت‌های موجود و بدون توسعه تشکیلات یا ساختار جدید و با همکاری سازمان اداری و استخدامی کشور در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط اقدام کنند.

وظایف این کارگروه ملی در زمینه فعالیت‌ها و طرح‌های مرتبط با مناطق و محدوده‌های طبیعی خاص در چهارچوب قوانین و مقررات به شرح زیر است:

تدوین سیاست‌های اجرایی، دستورالعمل‌های اجرایی و تخصصی و ساز و کار‌های نظارتی با مشارکت دستگاه‌های ذی ربط، تصویب و نظارت بر اجرای طرح‌های طبیعت گردی با رعایت ضوابط و عرصه و حریم میراث طبیعی و تاریخی و فرهنگی ثبت شده

حمایت و پشتیبانی از طرح‌های توانمندسازی جوامع محلی در راستای توسعه طبیعت گردی

حمایت از طراحی و معرفی محصولات، مناطق و مسیر‌های جدید و مستعد طبیعت گردی در کشور و معرفی آن‌ها در سطح ملی و بین المللی

معرفی و برندسازی تولیدات و محصولات محلی در سطح اثرگذاری طرح‌های طبیعت گردی

تهیه پیوست‌های فرهنگی موردنیاز طرح طبیعت گردی و تدوین دستورالعمل‌های لازم برای ساماندهی و نظارت بر گشت‌های طبیعت گردی.

بسترسازی و تسهیل شرایط حضور خانواده‌ها در طبیعت و ترویج سفر‌های خانواده محور، برنامه ریزی برای ایجاد بستر‌های لازم برای هوشمندسازی فرایند‌ها و استفاده از ابزار رقومی در توسعه طبیعت گردی

برنامه ریزی در زمینه ساز و کار‌های حفاظتی نظارتی و اجرایی ظرفیت برد گردشگری در مقصد‌ها و مناطق مستعد طبیعت گردی

تدوین دستورالعمل ساماندهی و نظارت بر بیراهه نوردی (آفرودسواری) در عرصه طبیعی کشور

همچنین در این آئین نامه آمده:

دستگاه‌های عضو کارگروه می‌بایست ضوابط مرتبط با طرح‌های طبیعت گردی در مناطق تحت مدیریت خود را در کارگروه اعلام کنند. در بخش دیگری از این آئین نامه اعلام شده که اجرای طرح‌های طبیعت گردی در اراضی ملی واقع در مناطق چهارگانه و تالاب‌های تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی با اولویت جوامع محلی و رعایت قوانین و مقرات طبق طرحی که به تصویب نهایی کارگروه ملی می‌رسد، انجام می‌شود.

این آئین نامه در ۱۲ ماده تصویب شده است و وزارت میراث فرهنگی مکلف شده که در مدت سه ماه از تاریخ ابلاغ، با همکاری دستگاه‌های عضو کارگروه ملی، شرح خدمات طح‌های طبیعت گردی را تهیه و ابلاغ کند.

دیگر خبرها

  • کتاب «یوسف گم گشته باز آید» در ماهشهر منتشر شد
  • ­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد
  • مجموعه بیانات شهید بهشتی دربارۀ نماز منتشر شد
  • مقاومت سخت برای عزل وزیر اقتصاد؛ افاضات قبل از تکیه بر صندلی را ببینید | فیلم
  • آیین‌نامه طبیعتگردی منتشر شد
  • آیین‌نامه طبیعتگردی منتشر شد/ تدوین دستورالعمل نظارت بر آفرودسواری
  • کتاب آداب آبادانی منتشر شد
  • مجموعه شعر طنز «دیزی در پنت هاوس» منتشر شد
  • کتاب اولویت های پیشنهادی مجلس دوازدهم منتشر شد
  • کتاب «فقه و حکمرانی قاعده لا ضرر و لاضرار» منتشر شد