Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-25@06:46:35 GMT

سلامت شناگاه های سواحل شمال زیر ذره بین

تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۳۸۸۸۵۵

سلامت شناگاه های سواحل شمال زیر ذره بین

وقتی هرم گرمای خورشید بر تن سواحل شمالی بتابد و دمای هوای این منطقه شرجی برای شنا و استفاده از آب دریا فراهم شود، خیل عظیم گردشگران از نقاط مختلف کشور از هر فرصتی بهره برده و خود را به سواحل زیبای خزر می‌رسانند. مهوش سلملیان خبرنگار

ایران آنلاین / سواحلی که یکی از هدایای بی‌شمار خداوند برای ساکنان این قطعه سرسبز از ایران بزرگ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما هر بار با فرا رسیدن فصل شنا، یک دغدغه بزرگ ذهن تمام گردشگران و استفاده‌کنندگان از سواحل را به خود مشغول می‌کند و آن اینکه آیا شناگاه‌های سواحل خزر از سلامت کافی برای شنا برخوردارند؟ هر سال در این ایام دست اندرکاران محیط زیست به‌عنوان متولیان اصلی تعیین این مهم بعد از پایش‌های تخصصی خود درباره سالم بودن یا آلودگی شناگاه‌ها اعلام نظر می‌کنند. امسال نیز در حالی که هنوز برودت هوا اجازه شروع شنا در دریا را نداده، مسئولان محیط زیست مازندران در این باره به متولیان شناگاه‌ها هشدار داده‌اند که در صورت آلوده بودن شناگاهی اجازه بهره‌برداری از آن را نخواهند داد.
شناگاه‌های آلوده باز نمی‌شود
«مریم‌السادات موسوی» رئیس اداره دریایی اداره‌ کل حفاظت محیط زیست مازندران در این باره گفته که امسال شناگاه‌های آلوده تا زمانی که رفع آلودگی نشوند، اجازه بازگشایی ندارند.
3 بار سنجش
توجه به بحث سامانه پساب بهداشتی و فاصله با رودخانه از مواردی است که بنا بر اظهارات این مقام مسئول باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد، چرا که در فصل شنا 2 بار و فصل غیرشنا یک بار سنجش آلودگی میکروبی در دستور کار قرار دارد.
سال گذشته 13 شناگاه در سه استان شمالی کشور از مجموع بیش از 135 طرح سالم‌سازی سواحل به‌دلیل مناسب نبودن برای شنا، پرچم زرد دریافت کرده بودند. این اتفاق در جریان اجرای طرح پرچم‌گذاری شناگاه‌ها با هدف مشخص شدن شناگاه‌های سالم از آلوده صورت گرفته بود که برای نخستین بار در کشور و در استان‌های مازندران، گلستان و گیلان به اجرا در آمده بود. در روند اجرای این طرح شناگاه‌هایی که در پایش‌ها و اندازه گیری‌ها بار آلودگی نداشتند پرچم آبی و شناگاه‌های آلوده پرچم زرد دریافت می‌کردند که در این روند 13 شناگاه در سه استان شمالی (10شناگاه درمازندران، 2 شناگاه در گیلان و یک شناگاه در گلستان) پرچم زرد دریافت کردند.
پرچم‌گذاری شناگاه‌های مشکوک
در همین ارتباط بود که از میان 135 طرح سالم‌سازی سواحل در سه استان شمالی 50 شناگاه که احتمال ریسک‌های محیط زیستی در آنها نسبت به بقیه بالاتر و میزان مراجعه مردم به آنها بیشتر بود برای پرچم‌گذاری انتخاب شدند، اما بر اساس وعده‌های مسئولان اداره کل دفتر بررسی آلودگی‌های دریایی سازمان محیط زیست قرار شد با تأمین منابع مالی از سوی استانداری‌ها تمام 135 شناگاه استان‌های شمالی سال 97 در طرح شبکه پایش و پرچم‌گذاری قرار گیرند. البته جانمایی برخی از این شناگاه‌ها و واقع شدن آنها در مصب رودخانه‌ها که آلودگی آنها را به‌دنبال دارد نیز مورد توجه متولیان امر قرار گرفته و«ضیاء‌الدین الماسی» مدیر کل دفتر بررسی آلودگی‌های دریایی سازمان محیط زیست تأکید بر تغییر و جابه‌جایی این مکان‌ها برای سال‌های بعد داشت، اتفاقی که هنوز به مرحله اجرا در نیامده است.
سرنوشت فاضلاب‌های شهری
طبق آمارمنابع رسمی سالانه 400 میلیون مترمکعب انواع آلاینده‌ها درشمال کشورتولید می‌شود که فقط 40 درصد آن تصفیه و بقیه به صورت مستقیم و غیرمستقیم به دریای خزر می‌ریزد، بحثی که «محمدرضا محمودی» معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران نیز بر آن صحه گذاشته و تأیید کرده است. بنا بر اظهارات این مقام مسئول از مجموع 120 میلیون متر مکعب فاضلاب خانگی استان تنها 16 درصدش به داخل کانال فاضلاب شهری می‌ریزد و بقیه یا وارد سفره‌های زیرزمینی شده یا وارد آب‌های سطحی رودخانه‌ها می‌شود.
اگرچه براثر بارش باران در این استان گاهی خودپایشی در رودخانه‌ها و حتی شناگاه‌های آلوده صورت می‌گیرد ولی پایش فصلی از شناگاه‌ها و سواحل خزر از سوی محیط زیست انجام می‌شود. در شرایط فعلی وضعیت بحرانی پیرامون آلودگی دریای خزر نداریم، ولی با جمع شدن فاضلاب‌های خانگی از رودخانه‌ها وضعیت ما به سمت عادی شدن نیز می‌تواند سوق پیدا کند.
هرچند مقامات مسئول در دانشگاه علوم پزشکی مازندران بر این باورند که حدود 40 درصد از شناگاه‌ها آلوده‌اند، اما به این موضوع باید توجه شود که وضعیت بار میکروبی شناگاه‌ها پایدار نیست و با توجه به برنامه‌ریزی‌ها و تمهیدات مسئولان ذیربط قابل تغییر خواهد بود.

رودخانه‌های آلوده

در حالی که متولیان امر به‌دنبال شناسایی مکان‌هایی مناسب برای احداث طرح‌های جدید سالم‌سازی دریا هستند دغدغه بزرگی به‌نام آلودگی از طریق رودخانه‌ها، دریای خزر را تهدید می‌کند؛ رودخانه‌هایی که روزگاری محلی برای شنای شمالی‌ها بود و امروز وجودشان مایه دردسر شمالی‌ها شده است. این وضعیت چالش بزرگی را پیش روی مسئولان امر به وجود آورده که برای گذر از آن تنها باید مدیریت پسماند در مناطق ساحلی صورت بگیرد و اجرای طرح‌های تصفیه فاضلاب با سرعت بیشتری انجام شود.طول سواحل سه استان شمالی شامل ساحل استان‌های گیلان، مازندران و گلستان حدود 750 کیلومتر است که حدود 400 کیلومترآن درمازندران و بقیه در دو استان دیگر شمالی واقع شده است. دریای خزر اکنون در محاصره تعداد زیادی رودخانه آلوده و پسماندهای برجا مانده از بهره برداران (مسافران) است که ساماندهی نشدن این وضعیت می‌تواند کل این ساحل را در آینده نه چندان دور از قابلیت استفاده سودمند خارج کند. در حال حاضر آب افزون بر 20 رودخانه مازندران به دریای خزر می‌ریزد که اکثر این رودخانه‌ها به‌دلیل عقب ماندگی این استان از فاضلاب شهری دارای آلودگی زیست محیطی ناشی از رهاسازی فاضلاب خانگی هستند.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۸۸۸۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هلال احمر در حالت آماده‌باش/ بارش رگباری باران در راه است

نیروهای هلال احمر پس از اعلام هشدار هواشناسی مبنی بر وزش تندباد و بارش رگباری باران به حالت آماده‌باش درآمدند. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، نیروهای هلال احمر پس از اعلام هشدار هواشناسی مبنی بر وزش تندباد و بارش رگباری باران به حالت آماده‌باش درآمدند.

در این رابطه و براساس هشدار سطح نارنجی هواشناسی بارش شدید و رگباری باران و وزش شدید باد در روز دوشنبه در جنوب اردبیل، شرق و جنوب آذربایجان شرقی، جنوب آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، زنجان، لرستان، مرکزی، همدان، اصفهان، قم، غرب سمنان و دامنه و ارتفاعات استانهای قزوین، البرز، تهران، مازندران و گیلان پیش بینی می‌شود.

همچنین در روز سه‌شنبه مرکزی، قم، شرق لرستان، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، شمال شرق فارس، یزد، نیمه شمالی کرمان، البرز، تهران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، سمنان و دامنه و ارتفاعات استانهای گیلان، مازندران و گلستان شاهد بارندگی و وزش باد خواهند بود.

‏سامانه بارشی تشدید می‌شود

این شرایط روز چهارشنبه در سمنان، اصفهان، یزد، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان، شمال هرمزگان، نیمه شمالی سیستان و بلوچستان، نیمه شرقی و شمال فارس، کهگیلویه و بویراحمد و دامنه و ارتفاعات استانهای گلستان و چهارمحال و بختیاری تداوم دارد. بر این اساس سازمان امداد و نجات از شهروندان درخواست کرد تا از حضور در مناطق مرتفع و حاشیه رودخانه‌ها اجتناب کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • چرا ایرانی‌ها بیشتر در دام بدافزار‌ها می‌افتند؟
  • صدور هشدار فوری هواشناسی + جزئیات
  • صدور هشدار جدید نارنجی هواشناسی + جزئیات
  • هوای استان بوشهر گرم‌تر می‌شود
  • ضرورت آموزش حفاظت و نگهداری از طبیعت به دانش آموزان
  • هواشناسی ۱۴۰۳/۰۲/۰۴؛ هشدار طغیان رودخانه‌ها در ۲۱ استان
  • هواشناسی ایران۱۴۰۳/۰۲/۰۴؛هشدار طغیان رودخانه‌ها در ۲۱ استان
  • لایروبی ۱۲۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های اولویت‌دار آذربایجان شرقی
  • بارش رگباری باران و وزش تندباد در راه است/ هلال احمر در حالت آماده باش
  • هلال احمر در حالت آماده‌باش/ بارش رگباری باران در راه است