Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «انرژی امروز»
2024-05-07@10:28:04 GMT

فاضلی سرپرست مرکز امور اجتماعی منابع آب و انرژی شد

تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۳۹۰۳۷۷

فاضلی سرپرست مرکز امور اجتماعی منابع آب و انرژی شد

با حکم وزیر نیرو «مرکز امور اجتماعی منابع آب و انرژی» در وزارت نیرو تاسیس و محمد فاضلی به عنوان سرپرست این مرکز منصوب شد.

به‌گزارش «انرژی امروز« از وزارت نیرو، رضا اردکانیان وزیر نیرو امروز در نشست شورای معاونین این وزارتخانه، محمد فاضلی، مشاور برنامه‌ریزی راهبردی و توسعه پایدار خود را به عنوان نخستین سرپرست این مرکز منصوب کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  
«مرکز امور اجتماعی منابع آب و انرژی» که امروز به عنوان بخش جدیدی از ساختار سازمانی وزارت نیرو فعالیت خود را آغاز می‌کند نتیجه ضرورت‌های پایدارسازی منابع آب و انرژی کشور است.
منابع آب و انرژی در چند دهه گذشته از منظر فنی، بررسی و درخصوص آن‌ها اقدام شده است. بخشی از این رویکرد نتیجه الزامات دوران مدیریت تأمین و عرضه آب و انرژی بوده است. امور اجتماعی منابع آب و انرژی در همان دوران مدیریت تأمین و عرضه نیز باید جایگاهی مناسب در نظام برنامه‌ریزی و اجرای سیاست‌ها و اقدامات مرتبط با دو منبع حیاتی آب و انرژی می‌داشتند، اما جبران این نقیصه در دوران کنونی که به مدیریت توأمان عرضه و مصرف و تقاضای آب و انرژی اختصاص دارد، ضرورتی حیاتی است.
پایدارسازی منابع آب و انرژی علاوه بر آن که به رویکرد و دانش فنی برای ایجاد و نگهداری سازه‌ها به‌منظور تولید و عرضه آب و انرژی نیازمند است، به دانش و رویکردی اجتماعی برای مدیریت مصرف و تقاضا، ارزیابی پیامدهای اجتماعی شیوه‌های تأمین و عرضه، بهبودهای رفتاری در زمینه مصرف آب و انرژی، جلب مشارکت ذی‌نفعان در پایدارسازی این منابع، بهبود شیوه‌های حکمرانی و افزایش کارآیی استفاده از این منابع در بهبود سطح رفاه و عدالت اجتماعی نیازمند است.
پایدارسازی منابع آب و انرژی به گستره وسیعی از علوم اجتماعی از جمله اقتصاد، جامعه شناسی، علوم سیاسی، علوم حکمرانی محیط‌زیستی، جغرافیا، علوم رفتاری، تاریخ و برخی رشته‌های دیگر نیاز دارد تا بر اساس یافته‌های آن‌ها بتوان مسأله آب و انرژی را که در ایران به مشکلاتی نظیر بدمصرفی دچار است، مدیریت کرد.
«مرکز امور اجتماعی منابع آب و انرژی« با اهداف زیر تأسیس می شود:

تولید دانش اجتماعی تخصصی و جهت‌گیری شده به سمت مسائل منابع آب و انرژی در ایرانتربیت نیروی انسانی مجهز به علوم اجتماعی برای به کارگیری در نظام حکمرانی و مدیریت منابع آب و انرژیاستفاده از یافته‌های علوم اجتماعی در جهت تحقق مدیریت مصرف و تقاضای انرژی و آببهبود تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری و نظام سیاست‌گذاری عمومی در عرصه حکمرانی و مدیریت منابع آب و انرژیاجرایی ساختن یافته‌های «علوم اجتماعی آب و انرژی» در کلیه سیاست‌ها، برنامه‌ها و طرح‌های وزارت نیرو و زیرمجموعه‌های تابعه.

محمدفاضلی که از  روز ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ به عنوان اولین رئیس این مرکز آغاز به کار می کند، فارغ التحصیل مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی امیرکبیر (سال ۱۳۷۶) و دارای دکتری جامعه‌شناسی از دانشگاه تربیت مدرس تهران (۱۳۸۶) است.
او از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۰ عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران و از سال ۱۳۹۳ تاکنون عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران و در فاصله سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ نیز معاون پژوهشی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری بوده است. محمد فاضلی از ۱۷ آبان ۱۳۹۶ «مشاور برنامه‌ریزی راهبردی و توسعه پایدار» وزیر نیرو بوده است. در سابقه فعالیت‌های پژوهشی و آثار وی در زمینه امور اجتماعی منابع آب و انرژی طرح‌هایی همچون بررسی الگوهای اجتماعی – فرهنگ مصرف برق خانگی در تهران بزرگ. بررسی نگرش ها و گرایشات روستائیان مخزن و پایین دست سد در مدیریت یکپارچه آب و خاک در حوضه آبریز سد البرز در مازندران، صورت‌بندی مشکلات سازمان آب و برق خوزستان در بهره‌برداری از آب کشاورزی و گزارش ملی آب: گام اول در مواجهه با مسأله مدیریت منابع آب ایران. شبکه مطالعات سیاست‌گذاری عمومی دیده می‌شود.
 

 

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۹۰۳۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخریب ۵۳ بنای غیرمجاز در استان قزوین

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، مهدی رحماندوست گفت: ۱۲ بنای غیرمجاز در اراضی کشاورزی شهرستان تاکستان واقع در روستا‌های عاشق حصار و قازان داغی به مساحت ۱۶ هزار متر مربع قلمع و قمع شد.

وی اضافه کرد: ۴۱ بنای غیرمجاز نیز متعلق به اراضی کشاورزی شهرستان قزوین به مساحت ۷۸ هزار متر مربع واقع در منطقه میانچال تخریب و قلع و قمع شده است.

این مسئول ادامه داد: مستحدثات تخریب شده شامل دیوارکشی، پی کنی، فنس کشی و ساخت بنا بوده که با حضور رییس و کارشناسان امور اراضی شهرستان تاکستان، نیرو‌های فراجا و عوامل راهداری اجرا شده است.

رحماندوست بر حفظ کاربری زراعی و باغی در اراضی کشاورزی استان تاکید کرد و گفت: سودجویان زمین همواره در همه ایام به دنبال تغییر کاربری غیر مجاز کشاورزی هستند که نیرو‌های یگان حفاظت با هدف مقابله با این افراد به صورت شبانه روزی به گشت زنی در سطح استان اقدام می‌کنند.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان خاطرنشان کرد: شهروندان می‌توانند در راستای نظارت همگانی و برخورد با متخلفان موضوعاتی از قبیل ساخت و ساز غیرمجاز را به سامانه ۱۳۷ گزارش دهند.

دیگر خبرها

  • آزاد سازی اراضی ملی در منطقه بابلکنار شهرستان بابل
  • مردمی‌سازی منابع طبیعی با توجه به طبیعت، اقتصاد و امور اجتماعی
  • تشدید نظارت بر فعالیت مراکز سرگرمی «اتاق فرار» در استان تهران
  • برنامه همکاری طالبان و ترکیه
  • بازپیرایی و مرمت محله تاریخی حسینیه اعظم سمنان
  • پرداخت حق بیمه بیش از ۲ هزار زن سرپرست خانوار هرمزگانی
  • همکاری ژاپن در بخش انرژی و آب افغانستان
  • تخریب ۵۳ بنای غیرمجاز در استان قزوین
  • جلوگیری از تخریب اراضی ملی در بم
  • بارش باران در مناطق مختلف آذربایجان شرقی