توصیه های عباس عبدی به سیاستمداران ایرانی؛ سیاستمدار ١٠ کیلویی نیازی نمیبیند که سیاستمداران دو کیلویی را به حمایت خود فرابخواند /نباید اجازه داد که کینه و نفرت در سیاست ریشه بدواند /مرغ سیاست یک پا ندارد، اتفاقا چند پا دارد /اصلاح طلبان باید سیاست بهتری
تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۳۹۰۶۴۴
ساعت24-عباس عبدی در یادداشتی در اعتماد با عنوان «شکیبایی؛ لازمه سیاست» نوشت: مرغ سیاست یک پا ندارد، اتفاقا چند پا دارد.
در این یادداشت آمده است؛
سیاستورزی و حکومتداری موضوع بسیار پیچیدهای است. هرچند در نظر مردم یا حداقل بخشی از مردم ساده مینماید. هرکس بدون اندک تاملی دستور یا نظر میدهد که بهتر است یا بهتر بود که فلان اقدام صورت گیرد یا نگیرد و تعهدی هم بهتبعات سخن خود در آینده ندارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ولی سیاستمدار کارکشته باید فراتر از امور روزمره نگاهی به آینده داشته باشد. از جمله موارد این است که او باید بداند، هر دشمن امروزی، بالقوه یک دوست در آینده است و برعکس، هر دوست متحد امروزی، ظرفیت تبدیل شدن به دشمن خطرناک را دارد. در جهان متلاطم و بهشدت متغیر امروز، هر لحظه ممکن است جای دوست و دشمن عوض شود...
از این رو نباید دوستیها را چنان پایدار و قطعی تعریف کرد که در هنگام ضرورت نتوان آن را نادیده گرفت، همچنان که دشمنیها را نیز نباید چنان عمیق و تاریخی معرفی کرد که حتی نتوان با آنها گفتوگو کرد! خیلی از افراد و گروههایی که امروز حاشیهای محسوب میشوند و موافقت و مخالفت آنان برای سیاستمدار واجد اهمیت تعیینکننده نیست، چهبسا در آینده نهچندان دور ممکن است سیاستمدار به حمایت آنان نیازمند باشد.
فرض کنید که در یک کفه ترازو ١٠ کیلو وزنه و در کفه دیگر ٣ کیلو است. سیاستمدار ١٠ کیلویی نیازی نمیبیند که سیاستمداران مثلا دو کیلویی بیرون از ترازو را به حمایت خود فرابخواند، چون در اصل موازنه ترازو به نفع او تغییری نمیدهند ولی روزی که کفه ترازو ١٠ در مقابل ٩ میشود، حضور آن ٢ کیلوگرم بیرونی در کفه مقابل، موازنه را به کلی علیه سیاستمدار ١٠ کیلویی تغییر میدهد.
در حالی که اضافه شدنش به سیاستمدار ١٠ کیلویی او را از خطر میرهاند. بنابراین نباید اجازه داد که کینه و نفرت در سیاست ریشه دوانده و روابط را سیاه و سفید کند و در آینده نهچندان دور محروم از حمایت دیگران شد.
همیشه این جمله امام علی(ع) را باید در سیاست نصبالعین قرار داد که: «ابزار ریاست و سروری، سعهصدر یا دریادلی و شکیبایی است.» سعهصدر در تضاد با لجاجت و یکدندگی است. مرغ سیاست یک پا ندارد، اتفاقا چند پا دارد. انعطافپذیری سیاستمدار به معنای بیپرنسیبی و عدول کردن از ارزشها و اصول نیست.
جمله مذکور از امام علی است که مشهور به حفظ اصول بود. مخاطبان سیاستمدار متوجه میشوند که مواضع او مربوط به حفظ اصول است یا ناشی از لجاجت و یکدندگی است. نمونه روشن آن برجام بود که پذیرش آن با گفتارها و ادعاهای قبلی ساختار رسمی تطابق و همخوانی نداشت، ولی کسی آن را به بیاصولی تعبیر نکرد.
این مقدمه بیان شد تا به موضوعی مهم پرداخته شود. یکی از مواردی که در سیاست ایران به عنوان یک زخم همچنان باقی مانده، موضوع حصر آقایان موسوی و کروبی و خانم رهنورد است. اگر از منظر سیاست واقعگرایانه و فارغ از ارجاع به حقوق و عدالت و اینگونه مفاهیم به مساله حصر نگاه و چرایی وقوع آن را در سال ١٣٨٩ میتوانیم درک کنیم. ادامه آن تا سال ١٣٩٢ نیز از همین منظر قابل پیشبینی بود. ولی با اتفاقی که در سال ١٣٩٢ رخ داد، باید تمهیداتی از سوی دو طرف ماجرا اندیشیده میشد که در یک فرآیند زمانی قابل قبول به موضوع حصر خاتمه داده شود.
اگر چنین میشد بخش مهمی از کینههای گذشته از چهره سیاست ایران زدوده میشد. توجه کنیم که در سیاست برخلاف عدالت، هدف محکوم یا تبرئه کردن افراد نیست، هدف اصلی حل مساله است. در موضوع کوشش برای رفع حصر و در فاصله سالهای ١٣٩٢ تا ١٣٩٦، برخی از انتقادات من متوجه دوستان اصلاحطلب بود، همچنان گمان میکنم که باید سیاستهای مناسبتری را در این زمینه اتخاذ میکردند تا زودتر رفع حصر صورت گیرد. ولی از سال ١٣٩٦ و پس از انتخابات اردیبهشت سال گذشته، هیچ محملی جز آنچه گفته شد یعنی یکدندگی بیمورد، بر ادامه حصر وجود ندارد.
اعتماد
منبع: ساعت24
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۹۰۶۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
هدف رادیکالها از تبلیغ سبک زندگی غیررسمی چیست؟ / ادعای یک روزنامه اصلاحطلب درباره یک لیست انتخاباتی!
رادیکالها تلاش دارند تا سبک زندگی غیررسمی را تبدیل به یک مبارزه سیاسی و نافرمانی مدنی ساخته و با قطبی سازی در این حوزه مقاصد سیاسی خود را دنبال سازند!
سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارشها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژههای مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامههای کشور قرار میدهیم.
در این ویژهنامه، نگاهی به آخرین مواضع جناحهای سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته میشود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافتهای مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید
************
دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم جمعه هفته جاری برگزار خواهد شد تا آنطور که سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفته، ۹۰ کاندیدای این انتخابات برای تصاحب ۴۵ کرسی بلاتکلیف مجلس دوازدهم با یکدیگر رقابت کنند؛ رقابتی که در ۲۲ حوزه و ۱۵ استان کشور برگزار میشود و ۴۷ فرمانداری و ۸۱ بخشداری در برگزاری آن دخیل خواهند بود.
برگزاری دور دوم انتخابات مورد توجه روزنامههای اصلاحطلب قرار دارد، روزنامه آرمان امروز در گزارشی ادعا کرده است که سرلیست یکی از فهرستهای انتخاباتی ۱۴۰ سکه طلاه از یک هولدینگ دریافت کرده است، در این گزارش آمده است:
امنا با لیست تازه شکلگرفته جبهه صبح ایران یا همان گعده رائفیپور نیز همپوشانی داشته و موی دماغ پدرخواندهها در انتخابات بود و توانست به نتایج قابلتوجهی نیز در دور اول انتخابات دست یابد، مهمترین حاشیه این گروه سیاسی مربوط به ماجرای ۱۴۰ سکه است که سروصدای فراوانی نیز به پا کرد! ماجرا از جایی شروع شد که رالفی پور برای پرموت کردن لیست خود به صداوسیما دعوتشده و اعلام کرد که در مجلس کنونی نمایندهای داریم که ۱۴۰ سکه گرفته و تأیید صلاحیت شده است. رائفیپور که ظاهراً صداوسیما او را برای رونق دادن به فضای انتخابات دعوت کرده بود بهاندازهای درباره تخلفات و مفاسد مجلس یازدهم سخن گفت که نهایتاً از اتاق فرمان به مجری برنامه تذکر دادند که بگویید دیگر بس است! رائفیپور اما موضوع را فیصله نداد و در روایتی دیگر از فساد نمایندگان مجلس را نیز مطرح کرد که میان کاربران فضای مجازی به شدت موردتوجه قرار گرفت.
در بخش دیگری از این گزارش آمده است:
رونده اصلی که سرنخ دریافت ۱۴۰ سکه در آن به دست آمد، مربوط به هلدینگ توسعه ملی است که بابک سعیدی مدیر عامل آن مدتی به اتهام تخلفات اقتصادی توسط دستگاه های امنیتی بازداشت شد. فرد مورد نظر که توسط رائفیپور هنوز معرفی نشده است توسط برخی واسطه ها با مجید محسنی مجد مدیرعامل شرکت به کیش یکی از زیرمجموعه های هلدینگ توسعه ملی آشنا شد و این آشنایی بود که به داستان ۱۴۰ سکه و بسیاری تخلفات مابعد آن انجامید. “م. م. م” که او نیز به جرم مفاسد و تخلفات اقتصادی متعدد مدتی دستگیر شد صریحا اعتراف کرده بسته های متعدد کالا، کارت هدیه نقدی به میزان بسیار بالا و همچنین چندین فقره پرداخت سکه از جمله ۱۴۰ سکه به این نامزد لیست امنا انجام داده است.
این روزنامه اصلاحطلب نوشته است:
“م. م. م” با جزئیات شرح داده است که این شخص با مراجعه به وی ادعا کرده بدهکار است و در خیابان سهروردی تهران درون ماشین از او ۱۴۰ سکه تمام بهار آزادی دریافت کرده است، “م. م. م” محل قرار خود با این افراد را شهرک غرب اعلام کرده است. جالب اینکه این نماینده پس از دریافت این سکه ها شروع به پیگیری حل مسائل “م. م. م” کرده و با ابزار ریاست هیئت تحقیق و تفحص از بانک ها سعی کرده هدیه ای را که دریافت کرده جبران کند، نکته جالب این است که در جلسه میان این شخص و کارشناسان یکی از نهادهای نظارتی او دریافت بخشی از این موارد از “م. م. م” را پذیرفته است!
بررسیها نشان می دهد که ۲ طیف اصلاح طلبان و اعتدالیون یکی از خطوط مستمر خود را بیش از مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی متمرکز انتخاب رئیس و هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی نمودند.
بر اساس احصاء صورت گرفته این طیف ها در مرحله اول می کوشند تا با دامن زدن به موضوع کاندیداهای مطرح برای ریاست مجلس از سخت تر شدن قالیباف برای ریاست در مجلس جدید سخن بیاورند.
محتوای اصلی تولید شده در این رابطه القای شکاف میان طیف های مختلف جبهه اصولگرایی و نیز ادعای تلاش برای عدم رای آوری و یا شرایط تضعیف شده قالیباف می باشد.
همچنین تحلیل های کنش های سیاسی- رسانه ای اصلاح طلبان و اعتدالیون بیانگر آن است که آنان می کوشند تا با طرح این قبیل مباحث اقتدار ریاست مجلس قالیباف را تضعیف و خود را به عنوان یک فراکسیون موثر و غیر قابل چشم پوشی برای تعیین معادلات مجلس تعریف و تفسیر کنند.
تبلیغ سبک زندگی غیررسمی توسط اصلاحطلبان!
تاملی بر کنش های رسانه ای اصلاح طلبان نشان میدهد که آنان همچنان پیگیری مساله سبک زندگی را در دستورکار خود داشته و تلاش می کنند ضمن یک اینهمانی میان ایران و شوروی سابق این گزاره را مورد تاکید قرار دهند، جمهوری اسلامی در برخورد با آنچه مقلدان مدهای جدید می نامند، همان مسیر شوروی را می رود.
در این میان اما محمدرضا تاجیک در تلاش برای برقراری اینهمانی ذکر شده در روزنامه اعتماد و به نقل از کتاب بچه های ژیواگو می نویسد:
عدهای از جوانان و نوجوانان که اشتهای زیادی برای خوردن میوههای ممنوعه فرهنگی و روشنفکرانه و سبکهای جدید پیدا کردند، جوامع محرمانهای به صورت انجمنهای غیررسمی ادبی و موسیقی سامان دادند. از متن این جوامع محرمانه، جریانی بهنام «استیلیاگی» (مقلدان مدهای جدید) شکل گرفت که لباسهایی شبیه سالهای دهه ۱۹۴۰ در امریکا میپوشیدند، شلوارهای تنگ به پا میکردند، شانههای کتشان اپلدار بود، کرواتهای پهن میزدند و کفشهای لژدار به پا میکردند و موی سرشان کوتاه و ورزشکارانه بود.
وی همچنین با با بیان اینکه از نظر بسیاری از اینان، عدم پذیرش «زندگی رایج توأم با فلاکت» به سخرهگرفتن تبلیغاتی به حساب میآمد که مدعی عدالت اجتماعی و مساواتطلبی بود، تصریح می کند، این گونه شد که سوژههای وفادار کمونیستی، خود لاجرم از «ور نم نهادن» (کشتن و در خاک نهادن و بر روی خاکش گل و ریاحین کاشتن) کمونیسم و به تعبیر اخوان ثالث، «به خاک سپردن نعش آن شهید عزیز» شدند.
این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه در تلاش ضمنی برای هدف قرار دادن طرح نور و لایحه حجاب و عفاف با طرح این پرسش که آیا این تبدیل شدن جاز و موسیقی و آرایش و مد و سبک زندگی و تمایلات غربگرایانه، کار قدرت بود یا مقاومت؟، می نویسد، بیتردید، از قدرت است که بر قدرت است. قدرت، خود ماما و دایه مقاومت خویش است. قدرت، خودبرانداز و اسقاطگر خویش است. هیچ مقاومتی مقدم بر قدرت وجود ندارد. هر قدرتی خالق مقاومت خویش است. در جامعه امروز ما، عدهای از اهالی قدرت، جامعه و مردمانش را شبیه خویش میپسندند. روایت و حکایت اینان، حکایت آن فرد است که داشت از معشوق خویش نقاشی میکشید و تلاش داشت معشوقش شبیه نقاشیاش شود، نه بالعکس. به دیگر بیان اینان بر این میل و ارادهاند تا جامعه را به صورت و سیرت خویش بگردانند.
گفتنی است بیان این مطالب بیانگر آن است که؛
۱- جریان اصلاحات همچنان می کوشد تا مساله سبک زندگی را در دستورکار خود داشته و ضمن تلاش برای به رسمیت شناختن آزادی های لیبرالی خود را نماینده راستین این طیف تعریف و تفسیر کند
۲- این جریان اما در شرایطی که هر نظام سیاسی ای بر اساس اصول خود به پایبندی به قوانین خود می پردازد، می کوشد تا مساله قانون را به عرفی گرایی سوق داده و هر گونه انتظام بخشی مبتنی بر قانون را به چالش کشانده و مترادف با مقاومت در برابر آنچه خواست اجتماعی می نامند، بازنمایی کند
۳- اصلاح طلبان اما با اینهمانی میان ایران و شوروی می کوشند تا جمهوری اسلامی را به لحاظ حکمرانی با این نظام فروپاشیده مقایسه کرده و این پیام را مخابره کنند که هرگونه مخالفت با سبک زندگی غیررسمی تنها به تقویت این سبک های می انجامد
بررسی این راهبرد مورد تاکید اصلاح طلبان بیانگر آن است که اصلاح طلبان تلاش دارند تا سبک زندگی غیررسمی را تبدیل به یک مبارزه سیاسی و نافرمانی مدنی ساخته و با قطبی سازی در این حوزه مقاصد سیاسی خود را دنبال سازند.