عدالت؛ بزرگترین پیام اجتماعی آموزه مهدویت/ تصویر شیعه از پایان تاریخ
تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۳۹۰۷۰۶
به گزارش ایکنا؛ آمدن منجی در آخرالزمان(عج) و کسی که برپاکننده عدالت جهانی است تقریبا در همه ادیان الهی و غیرالهی وجود دارد. برپا کردن عدالت یکی از مهمترین دلایل فرستادن پیامبران و برپایی حکومت خدایی است. اندیشه ورزی پیرامون انتظار منجی و آیندۀ جهان موضوعی است که امروزه در بسیاری از مراکز دانشگاهی و پژوهشی انجام می شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ایکنا: وجود امام بعد از ختم نبوت برای هدایت و پیروی از دین اسلام چه ضرورتی دارد؟
امامت، ادامۀ نبوت است. خداوند دو کار مهم در عالم کرده است: یکی خلقت و دیگری هدایت که از طریق بعثت انبیاء(ع) است. ما فقط در اصل آفرینش به خدا نیازمند نیستیم، بلکه برای هدایت نیز به عنایت الهی نیازمندیم. طبیعت برای رفع نیازهای مادی ما کافی است، اما برای رستگاری ابدی نیازمند به هدایت الهی هستیم. خداوند انبیا را برای هدایت بشر فرستاده است. از آنجا که دین اسلام دین خاتم است و پیامبر اسلام(ص) خاتم انبیاء است، پس از او شریعت جدید و پیامبری نخواهد آمد. راه انبیاء توسط اوصیای معصوم که امامان هستند ادامه می یابد. امام پیشوای معصوم بشری برای رسیدن به حیات طیبه است.
ایکنا: آیا عقلی که خداوند به ما داده است برای یافتن راه رستگاری کافی نیست؟
عقل لازم است، اما کافی نیست. عقل ما مثل وجود ما محدود است و به همۀ عالم و به آغاز و انجام آن احاطه ندارد. به کمک عقل خدا را تا حدی میشناسیم و حقانیت دین را از راه عقل می توانیم بیابیم، پس از فهم حقانیت دین در فهم خود دین نیز به عقل محتاجیم، اما برای شناخت درست مبدأ و معاد و راه رستگاری علاوه بر عقل به وحی و تعلیم انبیاء(ع) نیازمندیم.
ایکنا: اینجا این پرسش مطرح می شود که اگر وجود امام لازم است، پس فلسفۀ غیبت چیست؟
اگر نگاهی به تاریخ اسلام پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) بیندازیم فلسفه غیبت روشن میشود. به دلیل انحرافی که در امت پیش آمد امامان خانه نشین شدند. امیرالمؤمنین (ع) جز مدتی کوتاه فرصتی برای رهبری پیدا نکرد و در محراب عبادت به شهادت رسید. سایر امامان تحت شدیدترین فشارها بودند و در حصر و زندان بسر می بردند. حادثۀ کربلا کافی است که نشان دهد برخورد خلفای جور با امامان چگونه بود. امامان ما یا با شمیشر و یا با مسموم شدن به شهادت رسیدند. فلسفۀ غیبت امام زمان(عج) حفظ امام زمان(عج) و آماده شدن جامعۀ بشری برای پذیرش رهبری اوست.
ایکنا: پنهان بودن امام زمان با عمر طولانی بیش از هزار سال چگونه قابل توجیه است؟
اولا مگر این کار برای خدا دشوار است؟ آیا خدایی که جهان با این عظمت را آفریده از حفظ یک نفر برای مدتی طولانی عاجز است؟ ثانیا آیا فکر میکنید فقط شیعه به چنین چیزی اعتقاد دارد؟ در بسیاری از ادیان چنین اعتقادی هست. آیا به نظر شما این سوال برای مسیحیان که اکثریت جمعیت دینداران را دارند مطرح نیست؟ آیا مسیحیان به چنین چیزی اعتقاد ندارند؟ آیا این سؤال را هرگز از یک مسیحی پرسیده ای؟ مسیحیان معتقدند حضرت عیسی(ع) زنده و پنهان است و در آخرالزمان ظهور می کند. منتها اعتقاد مسیحیان با اعتقاد شیعه چند تفاوت دارد: اولا عمر حضرت عیسی(ع) تاکنون بیش از دو هزار سال است و طولا نی تر از عمر امام مهدی(عج) است. ثانیا به اعتقاد مسیحیان عیسی(ع) کشته شده و پس از کشته شدن زنده شده و باقی است، اما امام زمان(عج) کشته نشده است. اگر اعتقاد به امام زمان(عج) عجیب باشد اعتقاد به ظهور حضرت عیسی(ع) بسیار عجیبتر است. هم به نظر مسیحیان او کشته شده و هم عمر پنهانش طولانیتر است و جهان مسیحی از جمله اکثریت قریب به اتفاق غربیها به این قضیه اعتقاد دارند؛ چنانکه ما هم به ظهور آن حضرت در کنار امام زمان(عج) اعتقاد داریم. برای کسی که مادی فکر کند این امر عجیب است، اما برای یک مؤمن به خدا و ماورای طبیعت این امر عادی است.
ایکنا: آیا می توان زمان ظهور را دانست و از تاریخ وقوعش خبر دارد؟
خیر! این از اسرار الهی است و کسی از آن خبر ندارد و هر ادعایی در این زمینه از سوی هرکسی کذب و بی اساس است.
ایکنا: بزرگترین شاخصه عصر ظهور چیست؟
یکی از برجسته ترین رسالتهای امام منتظر، تحقق بخشیدن به قسط و عدل است. در روایت داریم که «یملأ الله به الارض قسطا و عدلا بعد ما ملئت ظلما و جورا» امام زمان(عج) می آید جهان پر از ظلم و ستم را سرشار از عدل و داد کند. بیشترین چیزی که بشریت در بعد اجتماعی زندگیش به آن نیازمند است، عدل است. بیشترین رنج بشر در طول تاریخ در همه جوامع از ظلم و ستمگری است. تاریخ بشر آکنده از بیدادگری است. بشر تشنۀ عدالت است و تاکنون نتوانسته است به این آرمان برسد. بزرگترین پیام اجتماعی آموزۀ مهدویت، عدالت است. کسی که معتقد به امام زمان(عج) و منتظر اوست معتقد به عدالت و منتظر عدالت است.
ایکنا: عدالت چیست و چه تعریفی دارد؟
مفهوم عدالت بدیهی و روشن است و نیازی به تعریف ندارد. همه می فهمند عدالت چیست. همه تشنۀ عدالت و دنبال آن هستند. پس می دانند عدالت چیست، البته برای عدالت تعریف هم ارائه شده است. مثلا گفته اند: «العدل اعطاء کل ذی حق حقه.» عدالت این است که حق هر صاحب حقی داده شود، اما نیازی به تعریف نیست و میدانم عدالت چیست. مشکل بشر در تعریف عدالت نیست؛ مشکل در عدالت ورزیدن است. خیلیها دم از عدالت می زنند، اما رسیدن به عدالت حقیقی کار هر کس نیست. نیاز به تقوا و تربیت دارد. فریاد ادعای عدالت گوش فلک را پر کرده، دیکاتورها و جباران و ستمگران هم دم از عدالت میزنند، اما حقیقت عدالتخواهی با شعار عدالت بسیار فرق دارد. شعار عدالت آسان است و جاذبه هم دارد؛ اما عدالتورزی سخت است و کمتر کسی حاضر است تن به عدالت دهد. خودخواهی و خودمحوری و منفعت طلبی مانع عدالتخواهی حقیقی است. فقط کسی که اهل طهارت روح باشد و با تربیت و ریاضت از زندان خودخواهی رهایی یافته باشد می تواند به فضیلت عدالت دست یابد.
ایکنا: همان طور که گفتید بسیارند کسانی که داعیه عدالت گستری دارند، در دنیای امروز بسیاری از قدرتها و سازمانها مدعیاند که دنبال عدالت هستند. فرق امام زمان(عج) با دیگر منادیان عدالتخواهی در این زمینه چیست؟
امام از مقام عصمت برخوردار است و با طهارتی که دارد محو در خداست و خودخواهی و سودجویی در وجود مقدسش راه ندارد. او عین عدالت و میزان است. تربیت یافتگان امام نیز با تربیت و ریاضت و تقوا از درجات بالایی از عدالت بهرمند هستند. فرق عدالت مهدوی با عدالت در نظامهای دیگر این است که این عدالت آمیخته با معنویت و محصول آن است. مکتبها و مدعیان سکولار عدالت هرگز به عدالت حقیقی نمیرسند، چون عدالت را بدون معنویت میخواهند، عدالت سکولار به جهت محروم بودن از معنویت ناقص و ابتر است. معنویت زمینه ساز عدالت و تضمین کننده آن است. مدعیان سطحی دینداری و دینداران قشری نیز هرگز نمیتوانند درک درستی از عدالت داشته باشند و نمیتوان انتظار عدل ورزی از آنها داشت، چون نه شناخت درستی از حقیقت دین دارند و نه به گوهر معنویت دینی راه یافته اند. شاخصۀ عدالت مهدوی این است که با معنویت و عبودیت همراه است و اساسا محصول این معنویت و عبودیت است. بدون معنویت و عبودیت هیچگاه در هیچ جا عدالت به نحو کامل تحقق نخواهد یافت. معنویت و عبودیت هم بدون عدالت میسر نیست. اینها همراه هم هستند.
ایکنا: امام زمان(عج) چگونه اهدافش را عملی می کند؟ اساسا چگونه مردم دعوتش را می پذیرند؟ آیا این امر از طریق جنگ و خونریزی صورت می گیرد؟
امام زمان(عج) نه از راه اجبار و نه از راه اعجاز عمل میکند. او خود را با اعمال زور و قوۀ قهریه بر مردم تحمیل نمیکند، بلکه مردم به درجه ای از معرفت میرسند که حقانیت امام را درک میکنند و دعوتش را می پذیرند. امام زمان(عج) برای جنگ و خونریزی نمیآید، بلکه برای صلح و پایان دادن به خونریزی میآید، البته ستمگران و گردنکشانی هستند که در برابر حق میایستند و امام نیز با آنها مقابله میکند و کنارشان میزند، اما اینها اقلیتی کوچک هستند. بشریت دنبال حق و عدالت است و هنگامی که آن را بیابد به آن رو می آورد. بنابراین مهمترین روش امام، معرفت بخشی است. او با ارائه تفسیر راستین دین و رفع بدفهمیها و کجاندیشیها، معارف زلال الهی را به بشریت عرضه میکند. این منطق است که انسانها را با هر مکتب و دینی به سوی خود جذب می کند. کدام تشنه است که از آب زلال و گوارا استقبال نکند! این است تصویری که ما از آیندۀ جهان و پایان تاریخ داریم.
منبع: ایکنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۹۰۷۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
علما نقشآفرینان کلیدی در تمدن نوین اسلامی و تحقق عدالت اجتماعی
به گزارش حوزه استان ها خبرگزاری تقریب، حجتالاسلام والمسلمین علی جنتی پژوهشگر مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد (ع) در سی اُمین پیش نشست ملی پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا علیه السلام در مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد (ع) اظهارکرد: ایران اسلامی مدعی تمدن نوین اسلامی است و بی شک این تمدن بدون عقلانیت، مطالبه جمعی، مسئولیت اجتماعی و عدالت اجتماعی امکانپذیر نخواهد بود. در این میان، علما به عنوان وارثان انبیاء و مفسران دین، نقشی محوری در ترویج این ارزشها و زمینهسازی برای ساخت جامعهای نوین بر پایه آموزههای اسلامی دارند.
وی افزود: امام رضا (ع) در بیان مسئولیت خطیر علما میفرمایند: "فقها باید مردم را از شر دشمنان نجات دهند، با مظاهر ناعدالتی و تبعیض مبارزه کنند و بر ظلمستیزی و عدالتخواهی پایبندی به حقوق اخلاقی و انسانی ایرانی و اجتماعی تاکید کنند."
جنتی با اشاره به اینکه مسئولیت اجتماعی علما ابعاد مختلفی دارد، بیان کرد: ترویج علم و دانش، روشنگری افکار عمومی و ارتقای سطح معرفت دینی مردم از طریق برگزاری کلاسها، سخنرانیها، تالیف کتب و مقالات و استفاده از ابزارهای نوین رسانهای. ترویج آموزههای اخلاقی دین مانند صداقت، امانتداری، انصاف، و کمک به نیازمندان برای اصلاح اخلاقی جامعه و مبارزه با مفاسد اجتماعی، نقد ظلم و ستم، ترویج عدالت و انصاف، حمایت از اقشار ضعیف جامعه برای ایجاد جامعهای متعادل و برخوردار از رفاه عمومی لازم و ضروری است.
پژوهشگر مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد (ع) تأکید کرد: ترویج فرهنگ انفاق و وقف و ارائه راهکارهای مناسب برای توزیع عادلانه ثروت و منابع در جامعه برای کاهش نابرابریها و فقر اقتصادی دارای اهمیت است.
وی با بیان اینکه علما با ایفای این نقشها میتوانند در تحقق عدالت اجتماعی و تمدن نوین اسلامی یاریگر مردم باشند، افزود: علما روشنگری افکار عمومی و خنثیسازی توطئههای دشمنان برای دفاع از کیان دین و مملکت و حفظ استقلال و امنیت کشور می توانند نقش موثری داشته باشند.
وی ادامه داد: نمونههایی از نقشآفرینی علما در تاریخ اسلام را می توان معرفی کرد، امام علی (ع) الگوی عدالت و انصاف، در دوران خلافت خود، اهتمام ویژهای به رفع تبعیض و توزیع عادلانه ثروت و منابع در جامعه داشتند.شیخ صدوق فقیه برجسته شیعه، با تاسیس دارالعلم و پرورش شاگردان برجسته، نقش مهمی در ترویج علم و دانش و حفظ معارف دین ایفا کرد وعلامه طباطبایی مفسر قرآن کریم، با تفسیر قرآن به روشی نوین و با استفاده از عقل و برهان، به فهم عمیقتر آیات الهی و ارتقای سطح معرفت دینی مردم کمک کرد.
جنتی در خاتمه تأکید کرد: امام خمینی (ره) با رهبری انقلاب اسلامی، جامعهای ایمانی و الهی را بر پایه آموزههای دین اسلام بنا نهاد و نظامی بر اساس عدالت اجتماعی و رفاه عمومی مردم ایجاد کرد.
انتهای پیام/