Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@06:54:02 GMT

پرورش شترمرغ در خراسان‌جنوبی صنعتی نوپا اما آینده‌دار

تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۳۹۲۴۷۱

پرورش شترمرغ در خراسان‌جنوبی صنعتی نوپا اما آینده‌دار

‌پرورش شترمرغ جزء صنایع کم‌آب‌طلب است که با توجه به کمبود منابع آبی کشور و خراسان جنوبی اهمیت خود را نمایان می‌سازد .

به گزارش ایسنا، خراسان جنوبی دارای آب‌وهوای نیمه خشک و دشت‌های فراوان است که اقلیم مناسب برای پرورش پرنده‌های کم‌ آب‌بر است.

مدت‌هاست که شتر مرغ‌ها با توجه به منافع سرشاری که دارند، در نقاط مختلف دنیا اهلی شده و پرورش داده می شوند و پرورش شترمرغ در خراسان‌جنوبی نیز مدتی است که جدی‌تر از گذشته دنبال می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گوشت شتر مرغ فاقد چربی و کلسترول بالاست. از چربی شتر مرغ برای تولید روغن و صابون استفاده می‌شود.

گوشت شترمرغ منبع غنی از ویتامین‌ها است همچنین هضم بالایی دارد و بعد از گوشت ماهی از نظر هضم در رتبه دوم قرار دارد.

همچنین   گوشت شترمرغ میزان چربی بسیار پایینی دارد به‌گونه‌ای که چربی آن یک‌سوم چربی سایر گوشت‌هاست و اسیدهای چرب امگا 3 در آن نیز بسیار زیاد است، پس می‌تواند انتخاب خوبی برای کودکان و زنان‌باردار باشد.

در کنار خواص کم‌نظیر گوشت شتر مرغ باید به این موضوع اشاره کرد پرورش این پرنده به‌علت مصرف آب کمتر نسبت به گاو و گوسفند دارای ارجحیت است، از این‌رو پرورش شترمرغ به عنوان یک محصول کم‌آب خواه بسیار مقرون به صرفه‌تر است . 

مزیت‌ها و ویژگی‌های شاخص این صنعت نوپا باعث شده بسیاری از افراد به پرورش این پرنده عظیم‌الجثه بپردازند و زمینه اشتغال بسیاری از افراد را فراهم کنند . 

‌پرورش شترمرغ جزء صنایع کم‌آب‌طلب است که با توجه به کمبود منابع آبی کشور و استان اهمیت خود را نمایان می‌سازد .

تلاش در راستای تبدیل شدن به قطب پرورش شتر مرغ در شرق کشور

احمد تاجدار، مدیر بنیاد تعاون زندانیان خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بنیاد تعاون زندانیان وابسته به قوه قضائیه و به صورت خودگردان به منظور کمک به معاش مددجویان و خانواده آن‌ها و همچنین تحصیل درآمد برای پرداخت دیه محکومین مالی از طریق ایجاد کارگاه‌های تولید، موسسات صنعتی، مجتمع‌های کشاورزی، دامپروری و شرکت‌های بازرگانی و خدماتی و در راستای حرفه آموزی در سراسر کشور فعالیت می‌کند .
وی افزود: مزرعه پرورش شترمرغ " حامی " از شهریور لغایت بهمن ماه سال ۹۴ احداث و در ۲۹ بهمن‌ماه ۹۴ با حضور مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان افتتاح و به بهره‌برداری رسید . 

تاجدار بیان کرد: این مزرعه بعد از تکمیل ظرفیت با تعداد ۳۰۰ قطعه مولد و 5000 پرواری جایگاه ویژه‌ای در فروش جوجه، فروش خوراک شترمرغ برای تمام سنین و ارائه خدمات مشاوره دارد . 

مدیر بنیاد تعاون زندانیان خراسان‌جنوبی با بیان اینکه این مزرعه می‌تواند به قطب پرورش شتر مرغ در شرق کشور تبدیل شود، تصریح کرد: در حال حاضر تعداد موجودی گله ۵۶۴ قطعه است که شامل ۹۰ قطعه مولد، ۲۷۲ قطعه پرواری و ۲۰۲ قطعه جوجه است . 

تاجدار ادامه داد: یکی از اهداف این فعالیت آموزش و اشتغال مددجویان در زمینه پرورش شترمرغ و حمایت از زندانیان آموزش دیده پس از آزادی در راستای ادامه فعالیت در این زمینه است . 

خراسان‌جنوبی ظرفیت تبدیل به تولیدکننده شترمرغ در خاورمیانه را دارد 

محمد اصغرزاده مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی نیزگفت: اگر از ظرفیت‌های خراسان‌جنوبی به صورت صنعتی و سرمایه‌گذاری استفاده شود، این استان می‌تواند به تولیدکننده محصولات شتر و شترمرغ حتی در خاورمیانه تبدیل شود .

وی اظهار کرد: سرمایه گذاری در حوزه صنعتی شدن پرورش شترمرغ و فرآوری محصولات آن باید سرعت گیرد .

اصغرزاده ادامه داد: یکی از ظرفیت‌های خوب خراسان‌جنوبی پرورش شتر مرغ است که بهره وری اقتصادی بسیار زیادی نیز دارد . 

اخذ 13 واحد پرورش دهنده شترمرغ مولد در خراسان‌جنوبی

سید جلال مدرسی، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: پتانسیل‌های خوبی در صنعت دامپروری در استان داریم که به دلیل شرایط خشکسالی چندین ساله کم رنگ شده است.

وی با بیان اینکه شترمرغ گوشتی ۱۴ هزار و ۳۱۸ قطعه و شترمرغ مولد ۵۱۵ قطعه در استان وجود دارند، افزود: متاسفانه در بخش شترمرغ بعضی از افراد که در حال پرورش دادن شترمرغ هستند، مجوزهای لازم را اخذ نکردند که توصیه می‌کنیم برای این کار اقدام کنند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی ادامه داد: توصیه می‌کنیم پرورش دهنده‌ای به این شکل ورود پیدا نکند و برای اخذ مجوز قانونی به مراکز جهاد کشاورزی مراجعه کنند، چرا که در آینده در تامین جوجه و فروش دچار مشکل نشوند.

مدرسی با بیان اینکه اگر جهاد کشاورزی استان قصد ساماندهی این مراکز پرورش دهنده را داشته باشد، باید براساس آمار پروانه‌های صادره اقدام کنیم، تصریح کرد: در خراسان‌جنوبی، 13 واحد پرورش دهنده شترمرغ مولد به ظرفیت ۳ هزار و ۸۱۰ قطعه مجوز اخذ کرده‌اند.

وی با بیان اینکه ۹ واحد پرورش دهنده شترمرغ پرواری در استان با ظرفیت ۴۷۵ قطعه پروانه تاسیس گرفتند، افزود: ۱۳ واحد در استان پروانه شترمرغ توام با ظرفیت ۱۰ هزار و۳۳۰ قطعه که شترمرغ مولد و پروار بندی دارند، اخذ کرده‌اند.

|

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی ادامه داد: در بخش شترمرغ، پنج واحد پروانه بهره برداری در استان با ظرفیت دو هزار و ۸۵۵ قطعه صادر شده است.

پرورش پرنده شتر مرغ در عرصه اقتصاد کشاورزی از جمله حرفه‌های مناسب برای آب و هوای گرم و خشک همانند استان خراسان‌جنوبی است که فعالیت در این بخش از لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه است .

گزارش و عکس از سپیده قلندری اسفدن


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۹۲۴۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف حدود ۲۵ کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در تایباد

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی به نقل از ستاد نظارت گمرکات خراسان رضوی، کارشناسان گمرک دوغارون موفق شدند با استفاده از دستگاه ایکس ری کامیونی، حین کنترل کامیون‌های ورودی به کشور، این مواد را کشف کنند.   مواد کشف شده از نوع هرویین فشرده و شیشه، به طرز ماهرانه‌ای داخل کابین راننده جاسازی شده بود.

دیگر خبرها

  • (ویدئو) حضور شترمرغ گردن قرمز پس از ۱۰۰ سال در عربستان
  • سالانه بیش از ۱۵۰۰ قطعه پرنده وحشی در خراسان رضوی تیمار می‌شود
  • بهره‌برداری از طرح فروسیلیس منگنز ازنا تا چند ماه آینده
  • یک آزمایش جالب زیر آب : شکستن تخم شترمرغ کف دریا (فیلم)
  • آزمون سراسری برای دانش آموزان مناطق سیل زده تکرار می‌شود
  • کنکور سراسری برای دانش آموزان مناطق سیل زده برگزار می‌شود
  • آزمون کنکور سراسری برای دانش آموزان مناطق سیل زده برگزار می شود
  • رهاسازی ۷ هزار قطعه ماهی گرمابی در مزارع شیروان
  • کشف حدود ۲۵ کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در تایباد
  • ادامه رگبار باران در جنوب شرق کشور