Web Analytics Made Easy - Statcounter

«پانسیون آموزشی» عنوانی است که از مدتی قبل توسط برخی اساتید آموزشگاه‌های علمی و به‌خصوص در حوزه کنکور مطرح شده، عنوانی که نه تنها نظارتی بر عملکرد آن وجود ندارد بلکه حتی مجوزی هم برای آن صادر نمی‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز، موسسات علمی و آموزشی برای دانش آموزان در رده‌های مختلف تحصیلی و به‌خصوص در دوران کنکور اثرات مثبت و منفی بسیاری دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این موسسات که با مجوز آموزش و پرورش فعالیت خود را آغاز می‌کنند، کمک‌های تحصیلی مناسبی را برای دانش آموزان ارائه می‌کنند که در همین راستا استفاده از اساتید مجرب و کارآزموده جزو اصلی‌ترین مباحث به حساب می‌آید.

اما در سال‌های اخیر و به‌خصوص در ماه‌های نزدیک به ایام امتحانات پایان سال و دوران کنکور سراسری شاهد برخی اتفاقات تلخ هستیم که از سوی اساتید این موسسات و در قالب دوره‌های کمک آموزشی در مراکزی با عنوان «پانسیون آموزشی» رخ می‌دهد.

گزارش‌هایی از سوی دانش‌آموزان (به خصوص دختران) حاضر در دوره‌های آموزشی موسسات علمی شهرستان‌های بزرگ به گوش می‌رسد که حاکی از شروع استفاده از برخی قرص‌های غیرمجاز و نیز داروهای افزایش توان جنسی و تقویت مغزی است.

در پی این ماجرا و نیز مرگ مشکوک چند دانش آموز دختر که از برترین‌های مدارس نیز بودند، باعث شد تا نیم نگاهی به بحث استفاده از روش‌های مضر در مراکزی با عنوان پانسیون آموزشی و با بهره‌گیری از تجارب اساتید آموزشگاه‌های دارای مجوز که خود دارای چنین مجوزی برای برگزاری کلاس در خارج از موسسات نیستند داشته باشیم.

در همین راستا، سراغ مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک ارومیه به عنوان بزرگ‌ترین ناحیه در سطح آذربایجان‌غربی رفتیم تا توضیحات وی در این زمینه را بشنویم:

* فعالیت پانسیون های علمی غیرقانونی است

مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک ارومیه با بیان اینکه فعالیت پانسیون های علمی در مراکز آموزشی و بیرون از این امکان غیر قانونی است، گفت: اولیای دانش آموزان باید پیگیر مسائل فرزندان خود بوده و فریب ادعاهای قانع کننده مراکز آموزشی غیرقانونی و بدون مجوز را نخورند.

قهرمان اشرف نجف‌آباد در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز، با بیان اینکه امروزه در برخی از آموزشگاه ها پانسیون هایی به صورت غیرقانونی در حال فعالیت می‌باشد، گفت: در هیچ یک از آموزشگاه ها قانونی مجوزی برای برگزاری پانسیون های علمی صادر نشده و فعالیت این گروه‌ها از لحاظ قانونی غیرمجاز بوده و با متخلقین برخورد می‌شود.

* اولیاء فریب ادعاهای قانع کننده آموزشگاه‌های غیرقانونی را نخورند

وی، با انتقاد از عملکرد خانواده‌ها در برخورد با آموزشگاه‌های غیرقانونی و پانسیون‌ها، افزود: در برخی از این پانسون های غیر مجاز مسائل و مشکلاتی پیش می‌آید که متاسفانه خانواده ها از مداخله آموزش وپرورش و یا عمومی شدن ماجرا جلوگیری می کنند و همین مخفی کاری‌ها سد راه اقدامات قانونی می شود.

مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک ارومیه، با بیان اینکه برخی ازآموزشگاه ها در سطح شهر غیرمجاز بوده و هیچکدام از پانسیون ها مجوز فعالیت ندارند، تاکید کرد: آموزش و پرورش حق صدور مجوز برای پانسیون ندارد و فقط می تواند نسبت به صدور مجوز آموزشگاه پاسخ دهد اما برخی از مدرسین بدون داشتن مجوز تدریس اقدام به برگزاری پانسیون یا کلاس های آموزشی در بیرون از محیط آموزشگاه می کنند.

* آموزش و پرورش بحثی در قالب پانسیون ندارد

وی، با بیان اینکه اصلی ترین بخش تدریس برخی از مدرسین غیرمجاز در سطح شهر پانسیون

ها است، ادامه داد: هیچ مدرسی حق بیان اینکه از طریق آموزشگاه اقدام به برگزاری پانسیون می کند ندارد و صد البته پس از اخذ مجوز برای آموزشگاه باید تمامی مدرسین نیز گزینش شده و مجوز تدریس داشته باشند.

اشرف نجف زاده، با اشاره به مراحل اخذ مجوز برای آموزشگاه‌های علمی در سطح شهر، ابرازداشت: تمامی آموزشگاه‌های مجوزدار از طریق اداره نظارت بر اماکن نیروی انتظامی و آموزش و پرورش نظارت شده و مکان‌های غیر قانونی و بدون مجوز هیچ‌گونه نظارتی نداشته و خسارت‌های احتمالی در این اماکن غیرقابل جبران بوده و آموزش و پرورش پاسخگوی این موارد نیست.

وی، با گلایه ازعملکرد والدین دانش آموزان، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین مقصران پیشرفت آموزشگاه‌های غیرمجاز و پانسیون‌های غیرقانونی اولیای دانش آموزان هستند چراکه بدون توجه به مجوز داشتن و قانونی بودن محل فعالیت اجازه حضور فرزند خود در آن مکان را می دهند.

مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک ارومیه، بابیان اینکه مجوز فعالیت آموزشگاه تنها برای موسس صادر می‌شود، ادامه داد: موسس اقدام به جذب مدرس و تایید فعالیت آنان می کند و هیچ مدرسی حق فعالیت غیر قانونی به نام موسسه را ندارد و تدریس یا ایجاد پانسیون علمی این مدرس در هر مکانی به نام آموزشگاه غیرقانونی بوده و طبعات قانونی ان به عهده خود مدرس است.

وی، بابیان اینکه هر محلی که بدون دارا بودن تابلو اموزشگاه اقدام به فعالیت می کند غیرقانونی است گفت: بی شک باید مراجع قانونی مربوط نسبت به برخورد با این اماکن اقدام کنند و هر اتفاقی که در این اماکن رخ دهد مالک محل و مدرس باید پاسخگو باشند.

* اولیا پیگیر امورات فرزندان خود باشند

اشرف نجف زاده، تاکیدکرد: باید اولیا نسبت به تمامی موارد واقف بوده و از نادیده گرفتن موارد مربوط به مدرسان و آموزشگاه های غیر قانونی جلو گیری شود متاسفانه خانواده ها رابطه موثری با مدارس ندارند و ازآسیب های اجتماعی احتمالی خانواده ها غیر مطلع هستند و تازمانی که اولیا اجازه عمومی شدن مشکلات را ندهند ما نمی توانیم وارد مسیله شویم.

وی، در پایان خاطرنشان کرد: به خانواده‌ها هشدار می‌دهیم که در صورت شناسایی این اماکن غیرقانونی، سریعا به حراست اداره آموزش و پرورش مراجعه و اطلاع دهند چراکه با توجه به اینکه این پانسیون‌ها هیچ وابستگی به دستگاه‌های دولتی ندارند، مردم فریب ادعاهای اقناع کننده این‌ها را نخورند.

با تمام توضیحاتی که از زبان این مسئول شنیدیم، باید به این نکته توجه کرد که اتفاقات رخ داده اخیر در سطح شهر ارومیه و برخی شهرهای دیگر حاکی از وضعیت نامناسب در بحث آموزشگاه‌های علمی در قالب پانسیون‌های آموزشی است و باید از سوی مسئولین مربوطه رسیدگی جدی در این زمینه انجام شود.

حتی اگر آموزش و پرورش و دیگر نهادها خود را در زمینه رسیدگی به وضعیت این مراکز غیرمجاز نامربوط معرفی کنند، بازهم باید دانست که شرایط موجود زمینه را برای سوءاستفاده‌های بیشتر فراهم کرده و در آینده باید منتظر اتفاقات بدتری باشیم.

بهتر است مسئولین در سطوح مختلف امنیتی و آموزشی تدابیر لازم را اتخاذ کرده و نسبت به روشنگری در این زمینه و البته ارتقای آگاهی‌های لازم اقدام لازم داشته باشند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۹۳۳۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخورد قانونی با معلم بلاگرها در مدارس دولتی و غیردولتی

معاون وزارت آموزش و پرورش با اشاره به برخورد قانونی با معلم بلاگرها در مدارس دولتی و غیردولتی گفت: وزارت آموزش و پرورش با چند نفر از این افراد، برخورد کرده و از سیستم حذف شده‌اند. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام محمدحسین پورثانی؛ معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه قبل از انقلاب اسلامی، نهاد امور تربیتی وجود داشت و بعد از انقلاب اسلامی به ابتکار شهیدان رجایی و باهنر این نهاد شکل گرفت، اظهار کرد: معاونت پرورشی سال 1363 در وزارت آموزش و پرورش ایجاد اما در سال 1380 حذف شد آن هم با این منطق که معلمان در کلاس درس به جز فعالیت آموزشی باید فعالیت پرورشی و تربیتی داشته باشند.

وی افزود: انتظار اقدامات تربیتی از تمام اجزای آموزش و پرورش، صحیح است اما این موضوع دلیل نمی‌شود که فعالیت‌های پرورشی و تربیتی تعطیل شود، سال 1385 قانون احیای معاونت پرورشی در مجلس به تصویب رسید و تا به امروز با گذشت 18 سال، رهبر انقلاب به عدم رضایت از معاونت پرورشی اشاره دارند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: از معاونت پرورشی در حوزه مسائل تربیتی این انتظار وجود دارد که فرایند رشد دانش‌آموز را تسهیل کرده و سرعت دهد، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تاکید دارد که دانش‌آموز باید در تمام ساحت‌های تربیتی رشد کند.

فوق‌برنامه‌ها را تعطیل و فعالیت تربیتی جایگزین کنید

پورثانی با اشاره به اینکه اگر مسائل تربیتی حل شود مشکلات آموزشی دانش‌آموزان مرتفع خواهد شد، مطرح کرد: بنده زمانی که  مدیر مدرسه بودم، دانش‌آموزان معدل پایین داشتند و مدرسه برای حل این موضوع کلاس فوق برنامه برگزار می‌کرد اما بنده برای حل مسائل آموزشی، اقدامات تربیتی طراحی کردم، دانش‌آموزان را به اردو بردیم، کلاس ریاضی فوق برنامه را تعطیل و به جای آن فعالیت‌های تربیتی برگزار کردیم و در نهایت معدل مدرسه 4 نمره افزایش یافت. وقتی دانش‌آموز از حضور در مدرسه حس خوشایند داشته باشد و برای رسیدن زنگ آخر لحظه شماری نکند، قطعاً به آموزش علاقه مند می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره فرهنگی و هنری دانش‌آموزان گفت: دانش‌آموزی دختر از شهر میناب استان هرمزگان در این جشنواره رتبه نخست را کسب کرد، او توانسته بود بدون هیچ کلاسی استعداد شعر را در خود شناسایی کرده و رشد دهد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش درباره اقدامات این معاونت در راستای تبیین دلایل شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل برای دانش‌آموزان عنوان کرد: کنشگری دانش‌آموزان، یکی از نکات مهم در فعالیت‌های پرورشی است و دانش‌آموز را عنصر فعال و موثر می‌دانیم، 50 هزار گروه جهاد تبین دانش‌آموزی داریم و دانش‌آموزان در گروه‌های 5 نفری و 7 نفری، اثر تولید می‌کنند. دانش‌آموزان دختر کتاب بی پرده با حجاب و دانش‌آموزان پسران کتاب یک ون شبهه را مطالعه کرده و تولید اثر می‌کنند.

وی ادامه داد: 300 هزار عنصر فعال در قالب بزرگترین رویداد جهاد تبیین را داریم و معتقدیم فضای دانش‌آموزی نباید به فضای تخصصی تبدیل شود، سرودی دارای اهمیت است که در کلاس درس، از محتوای کتاب درسی و توسط معلم و دانش‌آموزان کلاس، تهیه شود.

برخورد با معلم بلاگرها

پورثانی درباره اقدامات معلم بلاگرها عنوان کرد: دانش‌آموز وسیله نیست بلکه ما وسیله‌ای برای رشد دانش‌آموزان هستیم. معلم بلاگری که برای جمع کردن فالوئر در فضای مجازی، دانش‌آموز را وسیله می‌کند از تربیت هیچ چیزی دریافت نکرده و رسالت اصلی معلم و تربیت را فراموش کرده است.

واکنش آموزش‌وپرورش به اقدامات "معلم بلاگرها"/ فیلمبرداری از دانش‌آموزان در کلاس ممنوع است

وی ادامه داد: در بحث فعالیت معلم بلاگرها باید در در دو حوزه فعالیت کنیم. نخست؛ حوزه سلبی که وزارت آموزش و پرورش با چند نفر از افراد معلم نما به واسطه حکم هیئت رسیدگی به تخلفات اداری، برخورد کرده است و این افراد از سیستم حذف شده‌اند. برخورد با معلم بلاگرها در مدارس دولتی و غیردولتی بوده است و با هر معلمی که شأن معلم یا همان رسالت انبیا را فراموش کند و از دانش‌آموز به عنوان وسیله استفاده کند، برخورد خواهد شد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: حوزه دوم؛ اقدامات ایجابی یا فرهنگی است، باید دانش‌‌آموزان را نسبت به نقش خود در فضای مجازی آگاه کنیم و در حوزه هوش مصنوعی و سواد رسانه‌ای اطلاعات آنها را افزایش دهیم تا خودشان اجازه ندهند که دستمایه این افراد شوند.

وی درباره نحوه گزینش معلمان مناسب و اینکه در برخی موارد شاهد تنبیه بدنی دانش‌آموزان به دلیل ورود معلمان نامناسب به آموزش و پرورش هستیم، گفت: ورود به آموزش و پرورش باید از طریق دانشگاه فرهنگیان باشد اما در مقطعی از زمان این دانشگاه تضعیف شد همچنین 300 هزار نفر از آموزشیاران نهضت سوادآموزی و افراد حق التدریس با مصوبه مجلس بدون گذراندن یک روز آموزش وارد مدارس شدند. هم اکنون در گزینش جدید، کانون‌های ارزیابی مستقر هستند که افراد را به طور دقیق بررسی می‌کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ثبت‌نام کلاس‌اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت آغاز می‌شود
  • آغاز ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از چهارشنبه
  • برگزاری اردو برای پرورش دانش‌آموزان از ساعت‌ها سخنرانی مفیدتر است
  • ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از چهارشنبه آغاز می‌شود
  • دانش آموزان با حساسیت کمبود آب آشنا شوند
  • آموزش و پرورش : با معلم بلاگرها برخورد قانونی می‌شود/ چند نفر از این افراد را از سیستم حذف کرده ایم
  • برخورد قانونی با معلم بلاگر‌ها در مدارس
  • معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش: دانش‌آموز وسیله نیست/ برخورد قانونی با معلم بلاگرها
  • برخورد قانونی با معلم بلاگرها در مدارس دولتی و غیردولتی
  • جزئیات برنامه‌های آموزش و پرورش برای ارتقای کیفیت نمرات امتحانی از زبان وزیر