Web Analytics Made Easy - Statcounter

جامعه > آسیب‌ها - ایسنا نوشت: دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی گفت:شیوع اعتیاد دانشجویان در دانشگاه های کشور و در دانشگاه های این استان نگران کننده است.

احمد ریواده، گفت: طبق شیوع شناسی و بررسی های انجام شده از دانشجویان دانشگاه بجنورد بیش از پنج درصد از دانشجویان این دانشگاه مواد مخدر استعمال می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: به منظور پیش‌گیری از اعتیاد دانشجویان تاکنون اقدامات فراوانی انجام شده است، برخی از این اقدامات بسیار موثر بوده و هم اکنون شیوع اعتیاد در دانشگاه ها رو به کاهش است.

ریواده گفت: طبق برنامه ششم توسعه باید 40 درصد از جمعیت استان تحت پوشش اقدامات برنامه پیش گیرانه قرار گیرند، دانش آموزان و دانشجویان جمعیت هدف این برنامه خواهند بود.

وی گفت: یکی از آسیب هایی جدی که دانشجویان این استان را تهدید می کند آن است که متاسفانه منازلی که به عنوان خانه دانشجویی اجاره می کنند در مناطق آسیب دیده است و در این محلات عرضه مواد مخدر و دسترسی به آن راحت تر است. بیشتر استعمال مواد مخدر در خانه‌های دانشجویی صورت می گیرد.

استرس و احساس ناامنی نسبت به شغل آینده مهمترین علل گرایش دانشجویان به مواد مخدر

دکتر کاوه حجت، رئیس مرکز تحقیقات اعتیاد و علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی بیان کرد: متاسفانه هر زمان میزان استرس در میان افراد افزایش یابد برخی از افراد سعی می‌کنند تا به شیوه خود آن را کنترل کنند که یکی از این روش ها، استعمال مواد مخدر است. بالا رفتن میزان استرس و اضطراب یکی از عللی است که سبب شده تا گرایش مردم نسبت به استعمال مواد مخدر افزایش یابد.

وی بیکاری، احساس ناامنی نسبت به شغل در آینده و بی انگیزگی نسبت به ادامه تحصیل را از دیگر علل گرایش دانشجویان به استعمال مواد مخدر بیان کرد.

حجت افزود: ناآگاهی و احساس ناتوانی نسبت به حل آن مشکل و برون رفت از آن موجب شده تا راه دیگری جزء استعمال مواد مخدر به ذهن برخی از دانشجویان خطور نکند. از سوی دیگر پیشنهاد و تبلیغ مواد مخدر از سوی برخی از افراد موجب شده تا گرایش نسبت به استعمال این مواد به صورت گلوله های برف افزایش یابد. از سوی دیگر دسترسی مواد مخدر در حال حاضر بسیار راحت و همچنین قیمت آن نسبت به سایر کالاها کمتر است در نتیجه دانشجو دغدغه ای نسبت به فراهم کردن آن نخواهد داشت.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه هم اکنون مصرف حشیش(به نام گل) و سیگار رو به افزایش است، گفت: یک باور اشتباه در میان مردم وجود دارد و آن این است که این مواد به علت آنکه گیاهی هستند خطری را ایجاد نخواهد کرد و وابستگی جسمی را به وجود نخواهد آورد اما این باور اشتباه بوده و موجب اعتیاد افراد می شود.

استعمال مواد مخدر برای برخی از دانشجویان تنها گزینه رهایی است

دکتر برآبادی یکی دیگر از اساتید جامعه شناسی خراسان شمالی نیز اظهار کرد: استرس و اضطراب در دانشجویان تنها دلیل گرایش آن ها به مواد مخدر نیست چراکه خیلی از افراد دچار این مشکل هستند اما به سراغ آن نمی روند.

وی در پاسخ به این سوال که می توان گفت عدم آشنایی آن ها با مواد مخدر از دلایل گرایش آن ها به این مواد است، افزود: به نظر بنده دانشجویان یک آشنایی کلی در خصوص مواد مخدر و مضرات آن دارند اما مشکل این است افرادی که به لحاظ روان شناختی حال خوبی ندارند به سوی استعمال این مواد پیش می روند.

وی گفت: متاسفانه برخی از دانشجویان که تحت فشارهایی همچون فشارهای درسی، دلتنگی خانواده و ... هستند تنها گزینه را استعمال مواد مخدر در نظر می گیرند.

۴۷۴۷

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۹۳۴۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف ۲۴۵ کیلوگرم حشیش و تریاک در هرمزگان

سردار  علی اکبر جاویدان  فرمانده انتظامی استان هرمزگان گفت : با دریافت خبری توسط مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر استان هرمزگان مبنی بر اینکه قاچاقچیان مواد مخدر قصد دارند از طریق محور‌های مواصلاتی استان محموله‌ای را از بندرعباس به سمت خمیر انتقال دهند، به سرعت چندین تیم اطلاعاتی و عملیاتی پلیس مبارزه با مواد مخدر استان و شهرستان خمیر به محل مورد نظر اعزام شدند.

وی از هماهنگی‌های درون و برون سازمانی برای اجرا دقیق و هدفمند عملیات خبر داد و افزود: پس از چند ساعت کار اطلاعاتی، سرانجام یک دستگاه خودروی پژو توسط مأموران شناسایی و تحت تعقیب و مراقبت قرار گرفت.

فرمانده انتظامی استان گفت: راننده خودرو و سرنشین با بی توجهی به دستورات پلیس از محل متواری که پس از طی مسافتی با شلیک چند تیر هوایی و لاستیک عقب، خودرور متوقف و سرنشین آن دستگیر و در بازرسی از آن ۱۴۷ کیلو و ۷۵۰ گرم تریاک کشف شد.

این مقام ارشد انتظامی افزود: در عملیاتی دیگر نیز مأموران انتظامی شهرستان جاسک با اشراف اطلاعاتی یک قاچاقچی مواد مخدر را که با یک دستگاه موتورسیکلت قصد حمل مواد مخدر از تنگه راگب و گذراندن از پشت ایست و بازرسی (بونجی) را داشت با استفاده از قانون به کارگیری سلاح و شلیک چندتیر هوایی دستگیر و ضمن توقیف موتورسیکلت در بازرسی از آن، مقدار ۹۸ کیلوگرم حشیش کشف کردند.

فرمانده انتظامی استان با اشاره به دستگیری دو متهم و پیگیری جهت دستگیری دیگر متهم خودروی پژو، گفت: در این دو عملیات ۲۴۵ کیلو و ۷۵۰ گرم تریاک و حشیش کشف شد.

 سردار جاویدان در پایان ضمن هشدار در خصوص آثار سوء اعتیاد در جامعه، از شهروندان خواست تا ضمن تعامل با پلیس در صورت اطلاع از هر گونه فعالیت مجرمانه مراتب را در اسرع وقت از طریق تلفن ۱۱۰ و سامانه ۱۲۸ به پلیس اطلاع دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان هرمزگان بندرعباس

دیگر خبرها

  • کشف ۶ کیلوگرم مواد مخدر در کلاله
  • ۵۷۰ کیلوگرم تریاک با همکاری پلیس استان سمنان کشف شد
  • کشف ۲۴۵ کیلوگرم حشیش و تریاک در هرمزگان
  • کشف بوته‌های خشخاش در شهرستان خاتم
  • ویپ و خطراتی فراتر از آسیب به ریه و مغز
  • کشف هروئین از معده قاچاقچیان در جهرم
  • کشف ۴۵۵ کیلوگرم مواد مخدر در شهرستان میناب استان هرمزگان
  • «اسنوس» مواد مخدر جدید فوتبالیست‌های لیگ برتر
  • کشف محموله ۲۴۷ کیلوگرمی حشیش در مشهد
  • دستگیری دو باند توزيع مواد مخدر در کرمانشاه