Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از کهگیلویه و بویراحمد، ساعت ۸ و ۳۸ دقیقه صبح روز چهارشنبه 12 اردیبهشت‌ماه، زمین لرزه ای به بزرگی ۵.۲ در مقیاس ریشتر شهرستان‌های بویراحمد و دنا به مرکزیت شهر سی سخت را لرزاند.
در دقایق اولیه زمین لرزه گزارش‌هایی مبنی بر قطع خطوط تلفن و خدمات آب، برق و گاز مخابره شد.
ستاد بحران به فوریت تشکیل جلسه داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


همچنین بلافاصله تیم‌های امدادرسانی اورژانس و هلال احمر به حالت آماده باش درآمدند.
امداد رسانی به مناطق آسیب دیده آغاز شد و ارتش نیز برای ورود به عرصه امدادرسانی اعلام آمادگی کرد و بالگردهای اورڗانس استان نیز فعالیت خود را آغاز کردند.
۱۳۳ نفر بر اثر زمین لرزه مصدوم شدند
بیمارستان شهید بهشتی یاسوج به عنوان مرکز تروما پوشش درصد بالایی از مصدومین را متحمل شد و در مجموع بیش از ۱۳۳ نفر مصدومان انتقالی و یا مراجعه کرده برای مداوای مصدومیت های ناشی از زمین لرزه بودند.
تا پایان شب اول این زمین لرزه بیش از ۸۰ درصد مصدومین با درمان سرپایی و چکاپ مرخص شدند و روند ترخیص بقیه مصدومین نیز ادامه دارد.
همچنین این زمین لرزه تلفات جانی نداشت.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در روز اول حادثه با اشاره به اعلام وضعیت قرمز، از فراخوان ۷۰ درصدی نیروها خبر داد.
اورنگ ایلامی با اعلام این خبر افزود: به تدریج با اعلام وضعیت نارنجی پوشش ۵۰ درصدی نیروها برقرار بود و با اعلام وضعیت زرد نیز به همان میزان پوشش خدمات دهی به بیماران محقق شد.
ایلامی همچنین اظهار داشت: بیمارستان‌های شهید بهشتی و امام سجاد یاسوج، مرکز بستر درمانی سی سخت و چند خوابگاه دانشجویی بر اثر زمین لرزه دچار خسارت شدند.
اما بخشی از خسارت زمین لرزه در حوزه‌های آب، برق و خطوط ارتباطی و جاده‌های زیرساختی بود.
ریزش کوه در مسیرهای یاسوج- کاکان، یاسوج- سی سخت و مناطقی از کوه گل گزارش شد که تیم‌های راهداری عازم مناطق هدف شده و نسبت به رفع موانع و ترانشه‌ها اقدام کردند.
خطوط ارتباطی تلفن که پس از زمین لرزه از مدار خارج شده بودند، پس از راه اندازی با شوک و حجم ترافیک روبه شده که پس از ساعتی وضعیت آن بهبود یافت.
در زمینه برق نیز تیم‌های اتفاقات بلافاصله وارد عمل شده و نسبت به ترمیم خطوط آسیب دیده و راه اندازی ایستگاه‌های خاموش شده اقدام کردند.
کهگیلویه و بویراحمد پس از زمین لرزه ۵.۲ ریشتری چهارشنبه هفته گذشته، سه بار دیگر نیز زمین لرزه را به مرکزیت شهرهای یاسوج، سی سخت و شهرستان گچساران احساس کرد که از بزرگی زیر سه ریشتر برخوردار بودند.
خسارات سنگین در حوزه آب روستایی و شهری
اما خسارات سنگین این بخش در حوزه آب و فاضلاب روستایی و شهری بود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان در همین راستا، گفت: در ابتدای زمین لرزه، هشت حلقه چاه در منطقه تنگ کناره یاسوج دارای وضعیت گل آلود شدند که بلافاصله اقدامات برای خروج از مدار بهره برداری انجام گرفت.
سید علی لدنی‌نژاد افزود: در همین راستا اقدامات احیای چاه ها عملیاتی شد.
لدنی نژاد ابراز داشت: در حال حاضر در شهر یاسوج مورد خاصی وجود ندارد و در حوزه پمپاژ آب و مخازن مشکلاتی ایجاد شد که تمهدیدات لازم اندیشیده شد.
لدنی‌نژاد گفت: برای خط انتقال از تنگه دو آب به سمت مخازن مادوان و مهریان سه خط انتقال آب فولادی شش اینچ و پنج اینچ و چهارده اینچ در دامنه کوه رد شده که دو کیلومتر خطوط در نقاط مختلف مورد آسیب سقوط سنگ و صخره قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: در شش نقطه در رفتگی خط را داشتیم و خط چهارده اینچ نیز از مدار خارج شد.
مدیرعامل آب و فاضلاب شهری استان گفت: تیم های عملیاتی در شرایط سخت با ۱۰ اکیپ برای وارد کردن خطوط پنج و شش اینچ به مدار تلاش کردند و خط چهارده اینچ نیز وارد مدار می شود.
لدنی نژاد خواستار بهبود اعتبارات برای توسعه آبرسانی پایدار شد.
در ادامه مدیرعامل شرکت آبفار استان از تخریب خط انتقال آب به چندین روستای شهرستان بویراحمد خبر داد و بیان کرد: آبرسانی سیار به این مناطق عملیاتی شده است.
فیض الله پاسره افزود: تلاش اکیپ‌های خدماتی برای پایداری آب این مناطق از ساعت اولیه زمین لرزه آغاز شده است.
پاسره با اشاره به تخریب دو مخزن آب به شکل کامل، اظهار کرد: همچنین بخش زیادی از خطوط انتقال آب مناطقی مانند گنجه ای تخریب شده که عملیات ترمیم اجرایی شده است.
اما بخش دیگری از آسیب‌های زلزله مربوط به خانه‌ها و بخش مسکن بود که مسئولیت بررسی و ثبت خسارات بر عهده بنیاد مسکن قرار گرفت.
نیروهای کارشناسی با حضور در مناطق مختلف نسبت به بررسی میزان خسارات در راستای جمع بندی و ارسال به ستاد بحران کشور اقدام کرده‌اند.
چندین خانه غیرقابل سکونت شده و صدها خانه نیز دچار خسارت‌هایی با درصدهای متفاوت شده‌اند.
بیش از ۷۸ میلیارد تومان خسارات به استان وارد شد
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد مجموع خسارات را بیش از ۷۸ میلیارد تومان پیش بینی کرد.
عزیز فیلی افزود: اقدامات لازم برای جمع بندی و اعلام میزان خسارت‌ها به ستاد بحران کشور و بخش های متولی در حال انجام است.
در بخش اسکان اضطراری نیز ایجاد کمپ با ظرفیت بیش از ۲۵۰ چادر و توزیع بیش از ۴۰۰ پرس غذای گرم در همان شب اول زمین لرزه انجام گرفت.
تعداد زیادی دو شب اول زمین لرزه در چادر و پارک‌ها گذراندند که این تعداد رفته رفته کاهش پیدا کرد.
یادآور می‌شود، روی هم رفته زندگی پس از زمین لرزه در کهگیلویه و بویراحمد به حالت عادی بازگشته و عملیات‌های برآورد و ترمیم خسارات آغاز شده است.
منبع: مهر
انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۹۳۵۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری وارد فرودگاه یاسوج شد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، صبح امروز محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری وارد فرودگاه یاسوج شد و مورد استقبال استاندار کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفت.

حضور در دانشگاه یاسوج و افتتاح سردر دانشگاه، زیارت مقبره شهید گمنام، کلنگ‌زنی دومین خوابگاه متاهلی، بازید از چندین پروژه فعال و در حال ساخت، مصاحبه با شبکه سراسری به صورت زنده از خبر ۱۴، نشست با اعضای هیأت رئیسه، نشست آمایش آموزش عالی، نشست با اعضای هیأت علمی در قالب جلسه گرامیداشت هفته معلم (استاد) و تجلیل از برگزیدگان و سرآمدان علمی و موارد دیگر از برنامه‌های این سفر یک روزه است.

دیگر خبرها

  • وزیر علوم: صندلی خالی زیادی در دانشگاه‌ها داریم
  • روند کاهشی دمای هوای کهگیلویه و بویراحمد در شبانه روز آینده
  • بهره برداری از سردرب دانشگاه یاسوج
  • وضعیت عجیب این خودرو در لحظه وقوع زلزله ۶.۹ ریشتری ژاپن | ویدئو
  • زلزله ۶.۹ ریشتری ژاپن را لرزاند
  • وقوع زلزله ۶.۹ ریشتری در ژاپن
  • وزیر علوم، تحقیقات و فناوری وارد فرودگاه یاسوج شد
  • ثبت ۵ زمین‌لرزه در خوی طی هفته گذشته
  • زلزله ۳.۱ ریشتری حوالی ازگله در استان کرمانشاه را لرزاند
  • وزیر علوم به یاسوج سفر می‌کند