Web Analytics Made Easy - Statcounter

استاد علوم سیاسی دانشگاه یزد گفت: تاریخچه شکل‌گیری احزاب چپ و به‌طور خاص حزب توده را به اوایل دوران قاجار و هنگامی‌که کارگران ایرانی برای کار به شهر‌های قفقاز و آذربایجان رفته بودند، نسبت داد. به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، اکبر غفوری،  استاد علوم سیاسی دانشگاه یزد،  گفت: به‌طورکلی می‌توان تاریخچه شکل‌گیری احزاب چپ و به‌طور خاص حزب توده را به اوایل دوران قاجار و هنگامی‌که کارگران ایرانی برای کار به شهر‌های قفقاز و آذربایجان رفته بودند، نسبت داد، درواقع آشنایی آنان با تفکرات چپ و شرکت آن‌ها در انقلاب ۱۹۰۵ روسیه آن‌ها را از نزدیک با تفکرات چپ آشنا کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



غفوری ادامه داد: بر همین اساس به دنبال آن در ایران در سال ۱۲۸۳ یعنی دو سال قبل از انقلاب مشروطیت، جمعیت همت در ایران پایه‌گذاری شد که درواقع حلقه پیوند کارگران ایرانی با حزب سوسیال‌دمکرات روسیه بود، این جمعیت در سال ۱۲۹۳ شمسی با تغییر نام به حزب عدالت تبدیل و سپس در سال ۱۲۹۹ به حزب کمونیست ایران تغییر نام داد.

استاد علوم سیاسی دانشگاه یزد تصریح کرد: در دوره رضاخان با توجه به حاکمیت استبداد و دیکتاتوری زمان، حزب کمونیست به‌شدت محدود شد، به‌طوری‌که عده‌ای از طرفداران تفکر چپ ازجمله اعضای گروه محمدتقی آرانی، دستگیر و تعدادی نیز توسط عوامل رضاخان کشته شدند که بعد از سقوط رضاخان و روی کار آمدن محمدرضا، از ادغام گروه محمدتقی آرانی که به گروه ۵۳ نفر، معروف بود و نیز بازماندگان حزب کمونیست ایران و حزب سوسیال‌دموکرات، حزب توده تشکیل و در کمتر از دو هفته بعد از سقوط رضاخان اعلام موجودیت نمود که ساختار آن متشکل از کمیته مرکزی شامل هیئت سیاسی، کمیسیون تشکیلات، کمیسیون تبلیغات و انتشارات، کمیسیون مالی و اقتصادی و کمیته نظارت یا تفتیش بود.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه یزد افزود: در ابتدا شرایط عضویت در حزب توده عبارت از داشتن تابعیت ایران، داشتن حداقل ۲۰ سال سن، پذیرفتن مرام‌نامه و نظام‌نامه حزب، فراگرفتن کارآموزی سه‌ماهه و گذراندن دوره‌های ایدئولوژیک و سیاسی و تشکیلاتی و نیز داشتن صلاحیت شخصی و اجتماعی بود.

غفوری گفت: در خصوص اینکه چرا این حزب را حزب توده نام گزاری کرده و برخلاف کشور‌های دیگر به‌عنوان حزبی کمونیستی عنوان نشد، می‌توان گفت که اولاً با توجه به اینکه ایران جامعه‌ای مذهبی و اسلامی بوده و هست، اگر در ابتدا به‌عنوان یک حزب مارکسیستی نام‌گذاری می‌شد نمی‌توانست موردقبول جامعه ایران قرار بگیرد.

وی در بیان علت دوم گفت: همچنین نام گذاری آن به نام حزب توده به خاطر اینکه قصد داشتند ادعا کنند که درب این حزب به روی همه طبقات جامعه، به‌ویژه کارگران باز است و علت سوم آن بود که به دلیل قانون ممنوعیت اشتراکی که در زمان رضاخان تصویب شد بود اجازه فعالیت به آن‌ها داده نمی‌شد و لذا خواستند با تغییر اعلام موجودیت کنند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه یزد بیان کرد: فعالیت‌های این حزب در ابتدا با توجه به اینکه رنگ ضد دینی و وابستگی آن به شوروی مشخص نبود، توانست در بخشی از بدنه جامعه، به‌ویژه طبقات کارگری نفوذ کند، ولی با توجه به اتفاقات خاص آن دوره به‌ویژه ترور محمدرضا شاه در دانشگاه تهران و اینکه یکی از احتمالات ضارب بودن یکی از اعضای حزب توده بود و نیز کودتای ۲۸ مرداد و نفوذ حزب توده در برخی از بدنه ارتش، باعث شد تا حزب توده به‌شدت تحت کنترل قرار بگیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه یزد ادامه داد: از طرفی دیگر با توجه به بهبود رابطه ایران با شوروی، نقش حزب توده به‌شدت کمرنگ می‌شود به‌طوری‌که گروهی از اعضای حزب توده در دهه ۴۰ از این حزب جداشده و رنگ و بویی چریکی و نظامی به خود می‌گیرند، ازجمله این گروه‌ها گروه بیژن جزنی، گروه عباس سورکی و گروه مسعود احمدزاده است که بعد‌ها با ترکیب این گروه‌ها سازمان چریک‌ها فدایی خلق به وجود می‌آید.

فقدان تحلیلی درست از وضعیت اعتقادی مردم، علت اصلی شکست حرکت‌های کمونیستی در ایران

غفوری گفت: به‌طورکلی تا قبل پیروزی انقلاب اسلامی ایران احزاب کمونیستی موفقیتی در عرصه مخالفت با رژیم شاه و نفوذ در میان مردم نداشتند، به تعبیری باید گفت: علل عدم موفقیت حرکت‌های کمونیستی در ایران و به‌طور خاص حزب توده را چنین بیان کرد: فقدان تحلیلی درست حزب توده از وضعیت اعتقادی مردم، به این معنا که با توجه به تضاد بنیادین بین ایدئولوژی حزب توده و اعتقادات اسلامی مردم، این‌ها نتوانستند در ایران موفقیت داشته باشند، همچنین به خاطر فقدان تخیلی درست از شرایط اجتماعی ایران، بدین معنا که در تفکر مارکسیست طبقه کارگر از جایگاه خاصی برخوردار است، ولی در ایران طبقه کارگر از چنان اعتباری برخوردار نبود و لذا عدم شناخت درست آن‌ها از شرایط اجتماعی نیز به عدم موفقیت آن‌ها کمک می‌کرد.

این تحلیلگر سیاسی افزود: همچنین فقدان تحلیل درست آن‌ها از وضعیت سیاسی ایران، بدین معنا که گرایش زودهنگام آن‌ها به برخی اقدامات و تبلیغات موجب شد چهره واقعی آن‌ها به‌ویژه بخصوص وابستگی به شوروی و الحاد و بی‌دینی آن‌ها مشخص شود.

غفوری تأکید کرد: عامل دیگر در این عدم موفقیت مشکلات ساختاری و تشکیلاتی نامناسب و فاقد انسجام آن‌ها بود.

وی ادامه داد: در آستانه‌ی پیروزی انقلاب اسلامی ایران و باز شدن زندان‌ها، برخی از اعضای حزب توده از زندان آزاد شدند و حزب توده در جریان انقلاب اسلامی سعی داشت با تغییر شعار مردم از استقلال آزادی جمهوری اسلامی به استقلال، آزادی، عدالت اجتماعی و درواقع به نفی جمهوری اسلامی بپردازد.

استاد علوم سیاسی دانشگاه یزد افزود: اعضای حزب توده در تلاش بودند تا از راه‌های مختلف شعار نه شرقی را از شعار معروف «نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی» حذف کرده و از سوی دیگر به گسترش و توسعه دیدگاه‌های کمونیستی خود در میان مردم بپردازند، اما پایبندی مردم به اسلام و شمار کم اعضای آن‌ها در مقابل انبوه طرف‍داران انقلاب اسلامی موجب ناکامی آن‌ها شد.

فعالیت‌های حزب توده در راستای سرنگونی انقلاب

غفوری اذعان کرد: به‌مرورزمان و با فراگیر شدن فضای انقلاب اسلامی، حزب توده نتوانست نیرو‌های عمده‌ای برای تحقق اهداف خود جذب کند، این گروه حتی در رفراندوم جمهوری اسلامی ایران شرکت نکرد و آن را تحریم نمود، در هنگامی‌که بحث شکل نظام مطرح بود حزب توده در مقابل امام خمینی که می‌فرمودند: «جمهوری اسلامی، نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر»، جمهوری دموکراتیک خلق را تبلیغ می‌نمود و نیز هنگامی‌که مجلس خبرگان قانون اساسی مشغول تدوین قانون اساسی بر اساس موازین دینی بود این حزب با این اقدام خبرگان به‌شدت مخالفت می‌کرد.

وی بیان کرد: با توجه به فضای غالب اسلامی این حزب وجهه کمونیستی خود را مخفی نمود و سعی کرد که خود را مدافع انقلاب، اسلام و خط امام نشان دهد و آن‌ها در این را ه. حتی برخی از اصطلاحات خاص اسلامی را به کار می‌گرفتند و بجای کلمه سوسیالیم واژه بینش توحیدی را به کار می‌بردند و به‌جای واژه پرولتاریا، واژه مستضعفین را به کار می‌بردند و حتی برای اینکه جایگاهی برای خود دست‌وپا کنند با دولت بازرگان مخالفت می‌کردند و آن را نماینده دولت امپریالیستی معرفی می‌کردند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه یزد ادامه داد:، اما بعد‌ها با اتفاقاتی که بعد از انقلاب افتاد، چهره آن‌ها آشکار شد و نفوذ آن در برخی نهاد‌های دولتی مشخص شد و درواقع نظام متوجه فعالیت‌های مخفی این حزب در خصوص سرنگونی نظام و به عضویت درآوردن تعدادی از افسران بلندپایه نظامی در حزب و جاسوسی برای شوروی شد، لذا جمهوری اسلامی رهبران حزب را بازداشت نمود، آن را غیرقانونی اعلام کرد و بیش از ۷۰ تن از اعضای آن و ۱۴ نفر از اعضای کمیته مرکزی حزب و ۹ نفر از مقام‌های بلندپایه نیرو‌ها مسلح دستگیر شدند که اتهام آن‌ها جاسوسی برای اتحاد جماهیر شوروی و برنامه‌ریزی و برای سرنگونی جمهوری اسلامی بود.

غفوری گفت: در همین راستا متفکران این حزب ازجمله نورالدین کیانوری به زندان انداخته شدند و ۹ تن از افسران ارتش ازجمله ناخدا بهرانم افضلی فرمانده نیروی دریایی به جرم جاسوسی برای شوروی محاکمه و اعدام شدند.

وی بیان کرد: سرانجام در سال ۱۳۶۲ این حزب غیرقانونی اعلام شد و برخی از عوامل آن‌ها در داخل حضور داشتند فرار کرده و حضور فیزیکی آن‌ها در داخل کمتر دیده می‌شود، هرچند که ر. برخی اوقات رد پایی رد پایی از جریان چپ یا حزب توده در برخی از نشریات دانشجویی و شعار‌ها به چشم می‌خورد، چنان‌که در اغتشاشات ۱۳۹۶ نیز برخی از رگه‌های این جریان هویدا شد.

 

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۹۴۶۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه اندازی طرح تحقیقاتی و تولیدی پرورش طیور در دانشگاه ملی ملایر 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان همدان، مدیر گروه رشته علوم دامی دانشگاه ملی ملایر گفت: این طرح در دانشگاه و با هدف آموزشی و تحقیقاتی راه اندازی شده است.

سعید خلجی افزود: سالن تحقیقاتی پرورش طیور گروه علوم دامی دانشگاه ملایر مجهز به قفس‌های باطری شکل به ظرفیت هزار قطعه جوجه گوشتی، ۴۵۰ قطعه مرغ تخمگذار و ۲۴۰ قطعه مرغ مادر در هر دوره پرورش است.

او تصریح کرد: قابلیت اجرای طرح‌های مختلف آزمایشی این سالن در طیور گوشتی، تخمگذار و مادر، کبک و بلدرچین است و مجهز به قفس‌های باطری سه طبقه دارای آبخوری نیپل و دانخوری تراف با قابلیت تنظیم ارتفاع، منبع آب جهت اندازه‌گیری مصرف آب و سینی‌های جمع‌آوری فضولات گالوانیزه است.

مدیر گروه رشته علوم دامی دانشگاه ملی ملایر گفت: از قابلیت‌های این سالن امکان انجام انواع آزمایش‌های مربوط به تعیین نیاز مواد مغذی مورد نیاز طیور همچون پروتئین، اسید‌های آمینه، مواد معدنی و ویتامین‌ها و نیز انجام آزمایش‌های مربوط به اندازه‌گیری قابلیت هضم مواد خوراکی و ابقاء مواد مغذی است.
سعید خلجی افزود: سیستم نور سالن از طریق لامپ‌های LED تعبیه شده در ارتفاع مختلف بوده، به نحوی که نور بطور یکنواخت در بین طبقه‌های مختلف قفس‌ها روشنایی ایجاد کند.

او تصریح کرد: سیستم تهویه سالن شامل ۲ عدد فن ۹۰ جهت تخلیه هوا و یک عدد فن ۳۰ برای گردش هوای بین طبقات قفس است و بسته به سن جوجه‌ها توسط تایمر تعبیه شده روشن و خاموش می‌شود.

مدیر گروه رشته علوم دامی دانشگاه ملایر گفت: از مزایای این سالن امکان انجام طرح‌های تحقیقاتی مورد نیاز صنعت طیور با دقت و صحت بالا است و نتایج و داده‌های بدست آمده از آزمایش‌های صورت گرفته بر روی طیور مختلف در این سالن می‌تواند در مزارع تجاری سطح کشور مورد استفاده قرار گیرد.

دیگر خبرها

  • حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) مدال ولایت را از امام زمان خود گرفت
  • آماده ارسال// حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) مدال ولایت را از امام زمان خود گرفت
  • راه اندازی طرح تحقیقاتی و تولیدی پرورش طیور در دانشگاه ملی ملایر 
  • سازمان مدیریت اعتبار پروژه بیمارستانی کوهدشت را پرداخت نکرده است
  • وزیر علوم: استخدام هیئت علمی با مدرک دکتری در دانشگاه فنی و حرفه ای معنا ندارد
  • ایران؛ ظهور یک ابر قدرت در عرصه بین الملل
  • میزبانی دانشگاه آزاد بجنورد از داوطلبان آزمون سراسری در سه گروه آزمایشی اصلی
  • رقابت بیش از ۱۵ هزار یزدی در نوبت اول آزمون سراسری‌
  • زلفی گل: دانشگاه هیچ کسی را بیخود اخراج نمی‌کند
  • رهبر انقلاب: تعداد موشک‌ موضوع فرعی است، موضوع اصلی ظهور قدرت اراده ملت ایران است