Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به احتمال خروج آمریکا از برجام و رونق گرفتن دوباره بازار کاسبان تحریم، گفت: ما باید تعامل منفی با دنیا را کنار بگذاریم  و به همان مقدار که با شرق رابطه داریم با اروپا و غرب نیز تعامل مثبت داشته باشیم.

غلامرضا حیدری در گفت وگو با خبرنگار جماران، در خصوص هجمه هایی که در روزهای اخیر به محمد جواد ظریف در فضای مجازی رخ می دهد، گفت: در سیاست خارجی آقای ظریف بیشتر حالت سخن گویی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: شکی نیست که در مساله برجام آقای ظریف خوب درخشیدند؛ مخالفین سرسخت برجام ممکن است منش ایشان را نپسندند و علیه ایشان اقداماتی را انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: من به خودم اجازه نمی دهم که اصطلاحی که در فضای مجازی در مورد ایشان به کار گرفته شد را به کار ببرم اما فکر می کنم در دنیای سیاست مفهوم سیاست ورزی  در حال وارونه شدن است. بعضی ها سیاست ورزی را فریب و حقه و همرنگ جماعت شدن تعریف می کنند به نظر من سیاست ورزی به معنای چاره اندیشی تدبیر و حل مساله است منتها شرایط زمانی و مکانی باید مورد توجه قرار بگیرد و چاره اندیشی نیازمند بینش قوی است. فرد سیاست ورز  از نظر شخصیتی باید شاکله اش راست گویی باشد که آقای ظریف از این لحاظ شخصیتی قابل احترام دارند.

حیدری در ادامه در پاسخ به این سوال که با فرض خارج شدن آمریکا از برجام مدیریت کشور چه سمت و سویی باید بگیرد، گفت: در شرایط فعلی برهم خوردن برجام برای کشور و مردم ضرر است. در این وضعیت تنها عده خاصی که تکنولوژی دور زدن تحریم ها را اختراع کرده بود و با دور زدن  تحریم ها اموال عمومی را غارت می کردند، سود می برند.

وی تاکید کرد: اگر قرار باشد که یک بار دیگر در شرایطی قرار بگیریم که مثلاً  سیستم بانکی ما قفل شود و مجبور باشیم با چمدان پول جابه جا کنیم، قطعاً کاسبان تحریم یک بار دیگر سر برخواهند آورد و شروع به غارت اموال عمومی می کنند.

این نماینده دور  دوم و سوم مجلس شورای اسلامی یادآور شد: ما در گذشته برایمان یک سری فرصت ها ایجاد شد ولی ما از آن ها استفاده نکردیم. یعنی ما در اواخر ریاست جمهوری اوباما تن به مذاکره با آمریکا دادیم و به قرارداد برجام رسیدیم، منتها خیلی دیر این اتفاق افتاد. اما در همین شرایط هم هنوز جوهر برجام خشک نشده بود که ما بر روی موشک نوشتیم «اسرائیل باید نابود شود» و از آن فیلم گرفتیم و در کل دنیا پخش کردیم. معلوم است که طرف مقابل هم دنبال بهانه است

وی اضافه کرد: بعد از جنگ بحث حمله صدام به کویت و بعد حمله آمریکا به عراق روی داد در همان زمان برخی می گفتند که اکنون جنگ اسلام و کفر است و باید از صدام حمایت کنیم که مقام رهبری در اینجا واقعاً تدبیر به خرج دادند و تن به ورود به این مسائل ندادند و واقعاً هم نفع بردیم. اگر آلوده شده بودیم معلوم نبود وضعمان بهتر از عراق می شد.

وی ادامه داد: به نظر من تعامل منفی با دنیا هزینه زا است. رویکردی که ما بخواهیم بر اساس آن  همه تخم مرغ هایمان را در سبد روسیه بچینیم هیچ سودی برای ما ندارد. چرا که ما در طول تاریخ همیشه از روسیه پشت پا خورده ایم.

حیدری با بیان این که واقع بینی حکم میکند که ما به دنبال منافع ملی کشورمان باشیم، گفت: به نظرم منافع ملی ما ایجاب می کند  ما  به همان اندازه که با شرق و روسیه تعامل مثبت داریم و باید داشته باشیم به همان اندازه نیز  با اروپا و غرب تعامل داشته باشیم. البته هر کشوری به فکر منافع خودش است، این که فکر کنیم آن ها دلشان به حال ما می سوزد و منافع خودشان را به خاطر ما به خطر می اندازند فکر اشتباهی است.

وی در پایان تاکید کرد: ما به این ها و سیاست گذاری های کلانمان در سیاست داخلی و خارجی درست فکر نمی کنیم، بعد کل تدبیرمان می شود فیلتر تلگرامی که مطمئنا هیچ نتیجه ای در بر نخواهد داشت.

 

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: موسسات مالی و اعتباری تحولات سوریه گفت و گوی ملی ارز دیجیتال ارزش های دهه 60 حسن روحانی برجام تحریم محمد جواد ظریف غلامرضا حیدری سیاست خارجه کاسبان تحریم حجمه به ظریف خارج شدن آمریکا از برجام موسسات مالی و اعتباری تحولات سوریه گفت و گوی ملی ارز دیجیتال ارزش های دهه 60 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۹۴۹۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بودجه نظامی ایران در سال ۲۰۲۳؛ چهارم در خاورمیانه و بیست و ششم در دنیا /

موسسه بین‌المللی تحقیقات برای صلح موسوم به «سیپری» در تازه‌ترین گزارش خود در خصوص بودجه نظامی کشورهای مختلف، می‌گوید ایران در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۲۲ هزینه‌های نظامی خود را افزایش داده است.   به گزارش عصر ایران به نقل از یورو نیوز؛ بر اساس این گزارش که بر پایه آمارهای رسمی و دولتی کشورهای مختلف جهان حاصل می‌شود، جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۲۳ مبلغ ۱۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار صرف هزینه‌های نظامی کرده است. این عدد نسبت به سال ۲۰۲۲ شش دهم درصد افزایش یافته است.    بر اساس اعلام این موسسه، میزانی که ایران برای هزینه‌های دفاعی خرج کرده معادل ۲.۱ درصد تولید ناخالص داخلی کشور بوده است.    در منطقه خارمیانه کشورهای عربستان سعودی، اسرائيل و ترکیه بیش از ایران در سال ۲۰۲۳ برای صنایع نظامی خرج کرده‌اند. عربستان با تخصیص ۷۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار نه تنها در منطقه خاورمیانه در رده نخست قرار دارد که حتی در جهان هم بعد از ایالات متحده آمریکا، چین، روسیه و هند در جایگاه پنجم ایستاده است.    بعد از عربستان این اسرائيل است که با صرف ۲۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار در جایگاه دوم در منطقه خاورمیانه و پانزدهم جهان ایستاده است. ترکیه هم با ۱۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار در رده بیست و دوم دنیا قرار دارد و بیش از ایران در امور نظامی هزینه کرده است.    بر اساس نتایج این تحقیق، رتبه ایران در رده‌بندی جهان نسبت به سال ۲۰۲۲ هفت رده بالاتر رفته و از جایگاه ۳۳ به رده ۲۶ رسیده است. سهم ایران در کل هزینه‌های تسلیحاتی در جهان در سال ۲۰۲۳ حدود چهار دهم درصد بوده است. این در حالی‌است که عربستان سعودی، اسرائيل و ترکیه به ترتیب سهمی ۳.۱، ۱.۱ و شش دهم درصدی از کل هزینه‌کرد در صنایع نظامی در سال ۲۰۲۳ جهان داشته‌اند.    این گزارش که هزینه‌ها در صنایع نظامی کشورهای مختلف در تمامی نهادهای مربوطه را مورد بررسی قرار داده می‌گوید سهم هزینه‌های نظامی اختصاص یافته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دست‌کم از سال ۲۰۱۹ به بعد رو به افزایش بوده است.   بر این اساس سهم سپاه پاسداران در کل هزینه‌های نظامی ایران در سال ۲۰۱۹ حدود ۲۷ درصد بوده اما این میزان در سال ۲۰۲۳ به ۳۷ درصد افزایش یافته است.    علاوه بر این در سال ۲۰۲۳ هزینه‌های مربوط به خرید هواپیما از شرکت صنعتی هواپیماسازی ایران (هسا) نیز در مدت مشابه ۲۷ درصد افزایش یافته است.    از تولیدات هسا می‌توان به هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) که سپاه آنها را تولید و مورد استفاده قرار می‌دهد اشاره کرد.   کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی ما از منافع وقف در سال جاری ۲۰ همت است/ هزینه چهار هزار میلیارد تومان برای نیات واقفان
  • کارشناس ژیمناستیک: بار روانی منفی برای الفتی ایجاد نکنیم/ کسب مدال المپیک دور از دسترس نیست
  • یوسفی: بار روانی منفی برای الفتی ایجاد نکنیم/ کسب مدال المپیک دور از دسترس نیست
  • فردا؛ احتمال افزایش شاخص کل بیشتر از کاهش
  • بودجه نظامی ایران در سال ۲۰۲۳؛ چهارم در خاورمیانه و بیست و ششم در دنیا /
  • گروسی: ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست
  • بایدن سیاست دودولتی را کنار گذاشت/ آمریکا در قبال فلسطین بر خلاف منافع ملی خود عمل کرد
  • تاکید فرماندهان سپاه تهران و نیروی زمینی ارتش بر تعامل در عرصه‌های مختلف
  • ما باید به دنبال پرورش نخبگان معمولی باشیم
  • رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس: برای اتفاق اصفهان نمی‌توان عنوان «حمله» را به کار برد/ اردن باید پاسخگو باشد/ در دفاع از منافع ملی با هیچ کشوری تعارف نداریم