Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@11:30:28 GMT

توزیع 270 تن بذر اصلاح شده لوبیا در کشور آغاز شد

تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۳۹۵۳۴۶

توزیع 270 تن بذر اصلاح شده لوبیا در کشور آغاز شد

خمین - ایرنا - مدیر شرکت دانش بنیان بذرهای اصلاح شده لوبیا در خمین گفت: توزیع 270 تن بذر لوبیای فرآوری شده در خمین برای کشت بهاره کشور آغاز شد.

ابراهیم کمانکش روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: 200 تن از این بذرها در طبقات گواهی شده و 50 تن در رده بذرهای مادری و 20 تن بذر پیش مادری است که در هشت رقم لوبیای سفید، قرمز و چیتی تولید شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهارکرد: بذرهای اصلاح شده در 16 استان تولید کننده لوبیا بین بهره برداران و کشاورزان لوبیا کار پیشرو تا پایان اردیبهشت ماه به منظور کاشت بهاره توزیع می شود.
وی سطح زیر کشت لوبیای کشور را 120 هزار هکتار بیان کرد و ادامه داد: هر یک هزار کیلو بذر اصلاح شده برای یک هکتار اراضی زیر کشت کاربرد دارد.
مدیر شرکت دانش بنیان بذرهای اصلاح شده لوبیا درخمین گفت: سه شرکت در سطح کشور تولید کننده بذر اصلاح شده لوبیا هستند اما تولید این واحدها ناچیز است.
وی گفت: بذرهای اصلاحی و فرآوری شده خمین و 2 شرکت دیگر در زنجان و لرستان نمی تواند تمامی نیاز کشور در این زمینه را پاسخگو باشد و برای کمتر از پنج درصد سطح زیر کشت لوبیای سراسر کشور جوابگو است.
کمانکش بیان کرد: به منظور پوشش 100 درصدی سطح زیر کشت سالانه لوبیای کشور با بذر اصلاح شده، بیش از 20 هزار تن بذر نیاز است.
کمانکش بیان کرد: بذور اصلاح شده تولیدی در خمین به عنوان قطب تولید بذرهای اصلاح شده کشور از سطح 90 هکتار زمین های زیر کشت استان در خمین، شازند و خنداب برداشت شده است و با فرآوری این محصولات، لیبر گذاری شده است.
مدیر شرکت دانش بنیان بذرهای اصلاح شده لوبیا در خمین افزود: ارقام اصلاحی لوبیا در استان مرکزی در محصول لوبیای چیتی شامل کوشا، صدری، غفار و صالح و ارقام لوبیا قرمز یاقوت و اختر و لوبیا سفید درسا و پاک است که در این مناطق کشت و تولید و فرآیند فراوری آن طی شده است .
کمانکش بیان کرد: سال زراعی گذشته 190 تن بذر گواهی شده و اصلاحی مادری در خمین فرآوری و در میان 14 استان لوبیا خیز کشور برای کشت در سطح یک هزار هکتار مزارع لوبیا توزیع شد.
مدیر شرکت دانش بنیان بذرهای اصلاح شده لوبیا درخمین یادآورشد: نخستین بار در کشور مجوز تولید بذر گواهی شده لوبیا در سال 89 به شهرستان خمین داده شد و فعالیت این شرکت تولیدی از سال 90 کلید خورد.
کمانکش اظهارکرد: این شرکت دانش بنیان دارای مجوز از پارک علم و فناوری استان مرکزی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.
وی بیان کرد: این شرکت دانش بنیان هسته اولیه بذر را از چهار ایستگاه تحقیقات لوبیا در سراسر کشور تهیه کرده و در مزارع پرورشی استان تکثیر می کند و پس از آن بذر اصلاحی را فرآوری و روانه بازار می کند.
کمانکش گفت: بذرها اصلاحی این شرکت نسبت به نمونه بذر دیگر انواع لوبیا مزایایی چون مقاومت به خشکی، آفات و بهره وری بیشتر در سطح دارند و در مجموع با توجه به تنش های آبی سال های اخیر رقابت پذیری در تولید را بالا می برند.
وی بیان کرد: سالانه 2 و نیم تن هسته اولیه بذر لوبیا درخمین تکثیر می شود و تولید بذر گواهی شده از 20 تن آغاز و به 250 تن رسیده است.
شهرستان خمین قطب کشت لوبیا به عنوان مهمترین گروه حبوبات آبی کشور است و پارسال هفت هزار و 200 تن لوبیا در این شهرستان تولید و روانه بازار مصرف شد.
7277/3075

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد كشاورزي ارقام لوبيا خمين

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۹۵۳۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصلاح نژاد ۱۵ هزار راس دام سبک در استان همدان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان همدان؛ خانم مداحی کارش را با ۶ گله آغاز کرده است، اما اکنون ۲۱ گله و دامدار عضو هسته نژاد خالص مهربان هستند.

خانم مداحی با تأکید بر اینکه از زمان آغاز طرح ملی اصلاح نژاد گوسفند بر پایه آمیخته‌گری بر نژاد رومانف کانادایی در مرکز، اصلاح نژاد مهربان هم آغاز شد، گفت: ما توانستیم برای استان همدان و اجرای این طرح اعتبار بگیریم.

او با اشاره به اینکه، حدود نیمی از یک میلیون و ۴۱۹ هزار رأس دام سبک استان همدان گوسفند نژاد مهربان است، افزود: ویژگی‌های این نژاد بومی؛ تولید بیشتر گوشت نسبت به نژاد‌های ناخالص، درصد باروری و دوقلوزایی بالاتر و در نتیجه بهره‌وری بیشتر و همچنین سازگاری با آب و هوای استان است.

از آغاز طرح اصلاح نژاد دام سبک در استان همدان تاکنون، حدود ۱۵ هزار راس دام اصلاح نژاد شدند.

دیگر خبرها

  • تولید بنزین از متانول به زودی آغاز می شود
  • وزیر نفت: تولید بنزین از متانول به زودی آغاز می شود
  • آغاز سرمایه‌گذاری پتروشیمی‌ها در میادین گازی
  • تعمیرات اساسی سکوهای تولید گاز پارس جنوبی آغاز شد
  • فاکتور اشتباه و شیطنت آمیز اصلاح طلبان در خصوص شرایط امید در جامعه/ آغاز کنش‌های انتخاباتی رادیکال‌ها پس از عملیات تحریم!
  • ۵۵۵ میلیارد ریال در صنعت برق میامی سرمایه‌گذاری شد
  • آغاز توزیع تخم نوغان در شهرستان شفت
  • شرکت‌های تامین سرمایه بهبود شبکه برق تعریف شود
  • اصلاح قیمت مواد اولیه برای تولید خودرو امری ضروری است/ افزایش 40 درصدی اعلام نیاز سایپا به ورق خودرو در راستای افزایش تولید خودرو در سال جاری
  • اصلاح نژاد ۱۵ هزار راس دام سبک در استان همدان